Indianapolis GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

Fattar inte varför så många anser att JPM är farlig för sporten :-?

Jag menar han är en racer och vill utmana och gör det också.
Att han sen misslyckades med omkörningen av RB är en sak men jag tror knappast han medvetet försökte knuffa av RB banan.

Det finns situationer i år som jag anser varit farligare men som inte resulterat i olyckor (tack och lov) men där straff inte utdelas trots att man sett tydligt att blockeringar etc varit medvetna.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Håller med Hannu! Hellre ännu fler typ Montoya, än fler analyserade förare. Det har vi redan så många av...

Sedan hoppas jag snart någon kan ersätta Eddie Irvine, för jag saknar hans munväder och humor.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Ja, F1 behöver killar som Montoya som vågar lite. Visst det kan lite tokigt ibland och han borde inte fått något straff för försöket att köra om. Barrichello lämnade ju ingen plats...

Michael Schumacher körde ju om Coulthard i Argentina 98, på ett minst lika bryskt sätt, utan att få något straff.
Senast redigerad av Sami den mån sep 29, 2003 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Hehe nästan glömt hur hänsynslös Eddie var med kritiken till andra, kul kille.

För inte är väl "vår" Wirdheim sån?
Vore dock kul om han kom in och dominerade Bild

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Någon som sett de där vita skydden M Schumacher hade för benen tidigare?
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Hannu#111 skrev: ....men jag tror knappast han medvetet försökte knuffa av RB banan.
Nä, det tror inte jag heller. Han räknade väl bara med, eller hoppades åtminstone, att Barri skulle flytta på sig.
Hannu#111 skrev: Det finns situationer i år som jag anser varit farligare men som inte resulterat i olyckor (tack och lov) men där straff inte utdelas trots att man sett tydligt att blockeringar etc varit medvetna.
Det kan nog jag komma på ett par stycken också. Jag har aldrig sagt att incidenten igår var särskilt farlig eller Måntårta uppsåtlig (jag utgår ifrån att det är mina tankegångar du syftat på). Men att fel begåtts tidigare är väl ingen ursäkt för att begå ett till? Jag tror faktiskt inte så mycket på alla avancerade konspirationsteorier man kan läsa om bl.a. här på Forzas forum.
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

För övrigt kan man ju diskutera om vid gränsfall av regelöverskridningar det inte borde ha en viss betydelse på vilket sätt överskridandet drabbar marodören själv och hans medtävlare. Om incidenten igår medfört endast att Monty kommit ur balans och att även Barrakudan gjort det men att därefter båda kunnat fortsätta på oförändrade positioner, hade naturligtvis ett straff känts helt horribelt. Men nu blev följden faktiskt att Monty tjänade en placering och att Barry fick bryta. Är inte det en viktig omständighet?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

TYcker att ingen ännu har en bättre förklaring till att det gick så dåligt för Monte än denna!

När farbror Frank gick igenom detaljerna med Juan Pablo och Ralf innan loppet så satt Juan Pablo och halvsov, Ralf som på en gång såg att Juan Pablo återigen varit ute o slarvat, skakade bara på huvudet o tänkte, inte konstigt att jag tjänar mer än honom.

Farbror Frank blev förbannad och skällde i vanlig ordning på Juan Pablo som alltid brukade vara lite stirrig o säga hey man, mañana mañana vilket gjorde farbror Frank mycket irriterad.

Juan Pablo hade kvällen innan rymt från sitt rum mitt i natten för att festa o puffa mystiska ciggisar med sina polare från Colombia, så han var fortfarande inte nykter eller särskilt klar i knoppen och nu hade han missförstått alltihop. Juan Pablo trodde att det var Barrichello som ledde mästerskapet och att Ralf Schumacher låg tvåa och att hans teamorder därför var att köra av Barrichello.

Och väl ute på banan pang in i sidan på Barri, rätt åt den där brassen för han e ändå inge kul att festa med, tänkte Juan Pablo!

(Men så fel det blev för Montoya när han vaknade upp ur ångorna, kan tänka mig vilken ågren o baksmälla han måste ha idag)

- Faan jag skulle aldrig tagit den där sista rökan, å den där snåljopen farbror Frank, han bara luras på genomgångarna så nu tänker jag gå till farbror Ron istället, o den där farbror Michael bara vinner hela tiden buuuh, Juan Pablo var ledsen.

Så kan det gå till i fablernas värld!
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

RacerBice skrev:För övrigt kan man ju diskutera om vid gränsfall av regelöverskridningar det inte borde ha en viss betydelse på vilket sätt överskridandet drabbar marodören själv och hans medtävlare. Om incidenten igår medfört endast att Monty kommit ur balans och att även Barrakudan gjort det men att därefter båda kunnat fortsätta på oförändrade positioner, hade naturligtvis ett straff känts helt horribelt. Men nu blev följden faktiskt att Monty tjänade en placering och att Barry fick bryta. Är inte det en viktig omständighet?
JPM tjänade ingen placering..
2 bilar kom förbi när incidenten hände så JPM tappade 1 placering tja medans Rubens tappade en hel del..

Tycker JPM är en frisk fläkt i F1.. Och han har helt klart stått för årets omkörning.. :-)
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Hannu#111 skrev:JPM tjänade ingen placering...
Jo det gjorde han, åtminstone i så måtto att han inte längre hade en barracuda framför sig. Men jag tror du fattade poängen rätt väl alldeles oavsett, så av ditt svar tolkar jag det då som att du håller med mig i sak. :wink:
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

En annan intressant sak med det här racet är ju det att vi fick se att det går att köra på en oval även om det regnar.

Även om dom nu bara använde halva ovalen, men andra halvan är ju nästan lika dan så det skall väl inte vara några problem att köra på hela.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

En annan intressant sak med det här racet är ju det att vi fick se att det går att köra på en oval även om det regnar.
Hrm..jo, baklänges på en halv kurva och raka och betydligt saktare än vad man normalt kör på t.ex. Indy. Ta hastigheten i slutet på rakan av Monza och uppåt och lägg till att köra fullt så varv efter varv ibland 3 i bredd så får du något som börjar likna Indy500.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

El Scorcho skrev:En annan intressant sak med det här racet är ju det att vi fick se att det går att köra på en oval även om det regnar.
Precis. Jag har aldrig förstått varför amrisarna aldrig vågar köra i regn! Det finns ju regndäck och mer vinge att ta till, bara att anpassa sig efter rådande förhållanden.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Man kör inte i regn på ovaler för att hastigheterna är för höga, typ 350 km/h och däröver. Då hjälper inga regndäck. Då blir det slakt istället.
/Jan
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

jajo skrev:Man kör inte i regn på ovaler för att hastigheterna är för höga, typ 350 km/h och däröver. Då hjälper inga regndäck. Då blir det slakt istället.
/Jan
Kan man inte sänka farten då så att man tar sig runt?
Peevo
Inlägg: 42
Blev medlem: ons sep 10, 2003 19:48

Inlägg av Peevo »

RacerBajs: Du ser inte skogen för alla träden. Om du skulle få bestämma så skulle det vara kval och sedan ett lopp med total gulflagg. Antingen är du väldigt lättroad eller så vill du att bilarna ska köra i led från start till mål.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Cuscino skrev:
jajo skrev:Man kör inte i regn på ovaler för att hastigheterna är för höga, typ 350 km/h och däröver. Då hjälper inga regndäck. Då blir det slakt istället.
/Jan
Kan man inte sänka farten då så att man tar sig runt?
Klart man kan göra det. Men vem vill köra respektive titta på när de ligger och puttrar runt på halvfart?
/Jan
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

jajo skrev:
Cuscino skrev:
jajo skrev:Man kör inte i regn på ovaler för att hastigheterna är för höga, typ 350 km/h och däröver. Då hjälper inga regndäck. Då blir det slakt istället.
/Jan
Kan man inte sänka farten då så att man tar sig runt?
Klart man kan göra det. Men vem vill köra respektive titta på när de ligger och puttrar runt på halvfart?
/Jan
Men asså, de kör väl på maxfart efter omständigheterna eller?
Att de sen "bara" kan köra 240km/h gör det väl inte ointressant, isåfall skulle ingen titta på någon motorsport som inte går fortare än ju denna hastighet menar du?
Om det bara är hastighet då är ute efter föreslår jag dragracing istället.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Hastighet är en bärande komponenet i ovalracing.
Jag säger inte mer än så.
Dragracing kan du titta på själv.
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Cuscino skrev:
El Scorcho skrev:En annan intressant sak med det här racet är ju det att vi fick se att det går att köra på en oval även om det regnar.
Precis. Jag har aldrig förstått varför amrisarna aldrig vågar köra i regn! Det finns ju regndäck och mer vinge att ta till, bara att anpassa sig efter rådande förhållanden.
Vad skall man då anse om Schumacher och andra F1-förare som inte vill köra på ovaler för att de anser att det redan nu är för farligt?
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Tja, Jag tycker t.ex att de inte kvalar in som rikitga racerförare. De är fegisar helt enkelt!
/Jan
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

jajo skrev:Tja, Jag tycker t.ex att de inte kvalar in som rikitga racerförare. De är fegisar helt enkelt!
/Jan
Eller såpass smarta att inse att livet kanske inte är värt pengarna?

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

"Motorsport is dangerous"

- Som det brukar stå på biljetterna.
/Jan
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

jajo skrev:"Motorsport is dangerous"

- Som det brukar stå på biljetterna.
/Jan
Jaha, de kanske skall ändra till "Motorsport is lethal" för att du skall vara nöjd?

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

AndersF1 skrev: Vad skall man då anse om Schumacher och andra F1-förare som inte vill köra på ovaler för att de anser att det redan nu är för farligt?
Det är en annan sak. "Modern formula 1 drivers are wimps" som John Watson sa. :wink:

Men faktum är att om man tycker det är ok att köra på ovaler i torrt underlag, med risken att krascha i 350 knyck, så kan det väl inte anses vara farligare i 250?
Senast redigerad av Cuscino den tor okt 02, 2003 13:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Du gillar uppenbarligen inte ovalracing - låt gå för det.
Jag gillar ovalracing och vet att det är farligt. Precis som all motorsport.
Folk dödas i Rally, F1 och formelbilsracing. Men vi gillar det ändå.

Att du sedan kritiserar ovalracingen för att de inte kör när det är regn förbryllar mig. De kör inte när vägbanan är våt för det är för farligt - livsfarligt! Inte bara för förarna utan även för publiken. Kan de inte få ha det så, så att man slipper risken för att någon dödas?

Jag bara undrar....

/Jan
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

JaJo: Jag gillar visst ovalracing (men kanske inte IRL-varianten så mycket)! Tycker bara att det skulle vara intressant att se det även i regn eftersom förarskickligheten skulle bli mer utslagsgivande.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Det skulle säkert gå att köra på ovaler i regn om man är beredd att acceptera en hastighetbegränsning (!). Men 250 km/h räcker inte. Då får man skotta lik. Det vill nog ingen.
/Jan
Jippe
Inlägg: 220
Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42

Tillbaka til racet

Inlägg av Jippe »

Tillbake till topic o racet, hittade en intressant vinkling på bestraffning som ev. inte delades ut.
I am no expert in this particular area either, if I was, I'd be a race steward and not an architect. But since we're on the subject, I have to say I agree with you; the penalty to JPM IS FAIR and coherent with SOME past decisions of the stewards.

Now, there is a matter that has been on my mind since the USGP, and I would like the so-called armchair experts to enlighten me on it:

In one of the right turns in the infield section of the track at Indianaplis, Michael Schumacher tried a pass through the inside of David Coulthard. They touched (see the tyre print on Schumi's left side pod). Now I've searched the Internet for photographic evidence of that incident, and found nothing, so I base my evidence on MS's own words:

"So that meant that we hit each other. It was very tight. I could have easily lost my nose by that stage. I don't know what went through him. Usually when you're that far inside, you just leave a little bit of room to survive. But he just pushed me inside. I touched the curb. I had no option. But, you know, that's the way it is.”

Now, according to this statement, MS was behind DC and on the inside. It was DC's REAR tyre print on MS's side pod.

So, according to the (correct) logic going on in this thread, DC was in front, so it was DC's racing line, and he DID NOT have to give any room. MS ended up touching DC, but DC was not punted out of the race. So the main difference between this incident and the one between JPM and RB, is that RB was out of the race and DC wasn't. Apparently, MS also went for a non-existing space on the inside of DC.


If the only factor to judge the intention of the driver following behind (of punting out the driver in front) is weather or not the front driver actually spins out of the race, then it seems quite a fragile factor to judge upon...
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

MS vs. DC:
Kanske var en så kallad raceincident där båda kunde fortsätta utan problem och utan tappade placeringar.

JPM vs. RB:
Kanske var en "till sandlådan knuff" där en av förarna inte kunde fortsätta tävla och därför bestraffades den stygge föraren.

Who knows? Bild


/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Argh..OBS..det var inte jag som skrev att man ska köra på ovaler i blötan..jag KRITISERADE han som skrev det..

Det är ju vansinne och tanken på att köra riktig ovalracing vid vått väglag kan bara komma hos folk som inte har en aning om hur fort det går och hur tight alla kör..för övrigt skulle inte ens hälften av dagens F1-förare ens våga köra oval tror jag...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

jajo skrev:Det skulle säkert gå att köra på ovaler i regn om man är beredd att acceptera en hastighetbegränsning (!). Men 250 km/h räcker inte. Då får man skotta lik. Det vill nog ingen.
/Jan
Självfallet vill ingen (?) ha dödsolyckor men jag förstår ändå inte. F1-bilarna tog sig igenom Indys T1 utan problem, varför skulle inte IRL/CART-bilar också kunna göra det? Visst, överstyrning blir ett större problem vid regn och det vill man inte ha på en oval men det går att göra inställningar för att motverka detta. Principiellt är det ju ingen större skillnad mellan biltyperna.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Jag tror jag har uttryckt mig klart nog.
- Det är för farligt!
Jag ber att få rekommendera mig nu.
/Jan
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Vattenspray.
Hur kul tror ni att det är att ligga i 250+ och ha en sikt på 100 meter.

Att det inte körs några ovalracinglopp i regn är ju alldeles självklart.

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Tillbaks till Indys GP.

Hur sjutton lyckades Ferrari och FIA locka fram ett ordentligt regn precis när 1:a däcksbytet var över. Jo, de har gemensamt mutat vädergudarna så MS skulle vinna och Montoya köra av banan 2 ggr.

De hade dessutom meckat med Montoyas tankrigg så att den inte skulle funka som den skulle.

De e duktiga de där på att fixa till allt till Ferraris bästa och ställa till trubbel för deras motståndare!

Men de måste glömt bort Kimi......
:P :P :P
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Gonzo skrev:Tillbaks till Indys GP.

Hur sjutton lyckades Ferrari och FIA locka fram ett ordentligt regn precis när 1:a däcksbytet var över. Jo, de har gemensamt mutat vädergudarna så MS skulle vinna och Montoya köra av banan 2 ggr.
Enkelt, detta var planerat när de gjorde 2003 års kalender förstås. De snackade med SMHI som sade att det då skulle bli regn.
Titta bara på 2004 års kalender, då ligger Indy 20/6 - Det kommer givetvis att regna då med, det har SMHI sagt.
Gonzo skrev: De hade dessutom meckat med Montoyas tankrigg så att den inte skulle funka som den skulle.
Detta är sant då FIA tillhandahåller riggarna.
Gonzo skrev: Men de måste glömt bort Kimi......
:P :P :P
Nejdå, även här så såg FIA till att Michelins intermediate däck är så dåliga jämfört med Bridgestone igenom att ha en "spy" hos Michelin som blandar i gammalt gummi i däcksmixaren.

Stödet är totalt för MS och intrigen djupare än man kunde först kunde ana.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ja ibland undrar man om han egentligen behöver köra alls, kan inte FIA bara diska alla andra som kör, det vore enklare på nåt vis!

Jag drar mig till minnes att en del Montoya fans påstod att Williams skulle ha övertaget på Indy pga deras suveräna BMW motor, trots detta satte M.Schumacher snabbaste tid i racet även på torrmacker.......vad var det varv 11 eller nåt. :lick:

Fast det är klart, FIA hade bytt ut Williams bensin till diesel förstås, tänkte inte på det! :D

Är det inte det ena så är det det andra, sa han som högg sig i foten.

:P :P :P :P
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

La ni märke till att Montoya inte verkade speciellt snabb på Indy någon gång. Innan det började regna låg ju Alonso precis bakom colombianen och pressade som fan, samtidigt närmade sig Ralf Räkan och gick faktiskt om vid depåstoppet. Hade loppet varit torrt hela tiden kanske slutsegern stått mellan Alonso, Schumi och Ralf...
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag, gnällspiken kan inte låte bli att kommentera Forzas Ola Lennströms tankar från Indy.


Tankar från Indy

Schumacher
- På torrdäck var han hopplöst långsam
Som sagt, Schumacher satte snabbaste varv även på torrmackor. Sant är dock att han var långsam ett fåtal varv efter 1: lilla regnskuren.

- Grattis till VM-titeln säger jag för jag kan inte se hur han kan tappa den nu.
Oväntad kommentar men en ändå trevligt välkommen, men man ska inte ropa hej innan man.....

Montoya
- En avåkning.
Själv kunde jag räkna till 2 avkörningar!

- Lite vinge och Michelins dåliga regndäck i kombination med regnvädret skvallrade dock om att det här skulle ha blivit en tuff dag för Montoya ändå.
Motvilligt fick det erkännas att denna helg gick allt fel för vår gode Montoya!

Rubens
- Lojaliteten mot Ferrari är så stor att inte ens kompisen Juan går säker.
Rubens fick även han en känga i besvikelsen!

VM och Suzuka
Kanske inte den VM-final vi hade hoppats på inför Suzuka.
Håller med om detta, spänningen är inte längre på topp men titeln är klar förräns "the fat lady sings".
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Egentligen så svarar Barrichello och Skummen - i ett nötskal - på frågan om det var rättvist att ge penalty enbart till Montoya.
Att FIAs representanter/domarna var av annan åsikt är en annan femma.
Gör själva bedömningen enligt Ferrariföranrnas uttalanden.
I ärlighetens namn måste ju sägas att jag har sett videoupptagningen av Montys/Barris grej otaliga gånger.....domarna har inte den möjligheten.

Rubens Barrichello swears he gave Juan Pablo Montoya enough room at Indianapolis to avoid an accident: "I thought I had given Juan enough space. I went into the corner and all of a sudden, I felt a bang. I had given him space into Turn 2, running on the outside, just hoping to get better traction. I didn't want to turn into the corner so I went wide but even so, he still touched me."

Juan Pablo Montoya earned a drive-through penalty for the accident, which he blames for his lost title chance: "I left the track quickly because I was so mad. Anything I said would have got me into trouble. I was so p****d off. What happened was a big blow."

Michael Schumacher blames David Coulthard for their small shunt at Indy: "I had a little incident with David, which I was already inside. I was basically through, then he just closed the door. I don't know what went through him. Usually when you're that far inside, you just leave a little bit of room to survive. But he just pushed me inside."
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev:Egentligen så svarar Barrichello och Skummen - i ett nötskal - på frågan om det var rättvist att ge penalty enbart till Montoya.
Att FIAs representanter/domarna var av annan åsikt är en annan femma.
Gör själva bedömningen enligt Ferrariföranrnas uttalanden.
I ärlighetens namn måste ju sägas att jag har sett videoupptagningen av Montys/Barris grej otaliga gånger.....domarna har inte den möjligheten.

Rubens Barrichello swears he gave Juan Pablo Montoya enough room at Indianapolis to avoid an accident: "I thought I had given Juan enough space. I went into the corner and all of a sudden, I felt a bang. I had given him space into Turn 2, running on the outside, just hoping to get better traction. I didn't want to turn into the corner so I went wide but even so, he still touched me."

Juan Pablo Montoya earned a drive-through penalty for the accident, which he blames for his lost title chance: "I left the track quickly because I was so mad. Anything I said would have got me into trouble. I was so p****d off. What happened was a big blow."

Michael Schumacher blames David Coulthard for their small shunt at Indy: "I had a little incident with David, which I was already inside. I was basically through, then he just closed the door. I don't know what went through him. Usually when you're that far inside, you just leave a little bit of room to survive. But he just pushed me inside."
Det var det där med att tolka och analysera (just jag skulle be nån annan göra det tyckte guuben, det kan han ju tycka :P ).

I det här fallat så väljer jag att inte ens försöka tolka om de menar något med sina uttalanden ifråga om "det var rätt att ge Montoya ett straff" eller ej. Ingen har ju uttalat sig klart i frågan, iaf inte i dessa uttalanden.....de lämnar bara en del för ren spekulation..ja ja!

FIAs beslut en annan 5:a, absolut!
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Peevo skrev:RacerBajs: Du ser inte skogen för alla träden. Om du skulle få bestämma så skulle det vara kval och sedan ett lopp med total gulflagg. Antingen är du väldigt lättroad eller så vill du att bilarna ska köra i led från start till mål.
Det är nog väldittt mycke träd här just nu för jag (in)ser ingenting över huvud taget. Vad av något jag sagt föranledde ovanstående påhopp? :-?
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

RacerBice skrev:
Peevo skrev:RacerBajs: Du ser inte skogen för alla träden. Om du skulle få bestämma så skulle det vara kval och sedan ett lopp med total gulflagg. Antingen är du väldigt lättroad eller så vill du att bilarna ska köra i led från start till mål.
Det är nog väldittt mycke träd här just nu för jag (in)ser ingenting över huvud taget. Vad av något jag sagt föranledde ovanstående påhopp? :-?
Inte jag heller hörru!