Mer Ferrarifusk

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Hannu#111 skrev:Jag tycker alla borde få veta vem som la in protesten faktiskt :smash:
För vem det än var så har de nu förstört den här säsongen helt. :finger:
Det är väl lite tidigt att uttala sig om det nu? Vi vet ju inte vad som kommer att hända och möjligheten finns ju faktiskt att den nya regeltolkningen inte tas i bruk innan nästa säsong.

Men, visst... det vore jävligt intressant att få veta vem det är. Jag har läst en del lösa spekulationer om att det är BAR som har lämnat in protesten men jag vet inte om kan tro på det
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:
Hannu#111 skrev:De har mätt Michelin däck även efter Ungerns GP och FIA har inte diskat något stall för detta. Så jag anser att Michelin eller de som använder deras däck inte har gjort något fel för i så fall borde de ha blivit diskade vid det här laget.
Den nya tolkningen av slitbanans dimensioner gällde inte då utan fr.o.m. Monza. Varför de ändrar sig nu, och först nu, är ett "mysterium".
Jo nog är det fr om Monza som FIA menar att tillägget i regeln ska gälla, men man har bara mätt nya däck tidigare, aldrig använda......såvitt jag känner till!

Som jag uppfattar det så är FIA fr om Monza intresserade av 2 nya saker:

1. Om däckens ev utvidgning, som i fart som skulle få däcket att överstiga anläggningsytans angivna mått.

2. Om däcken efter avslutat race överstiger anläggningsytans angivna mått.

- 1. Blir troligtvis mycket svårt att mäta och svårt att bevisa att överträdelser föreligger.

- 2. Huruvida däcken slits ned under race till den grad att anläggningsytans angivna mått överstigs, detta blir nog lättare att mäta.

- Bridgestone har sagt att de inte räds tillägget i regeln!

- Michelin protesterar kraftigt mot tillägget i regeln, varför har alla förstått, och med "viss" rätt!

Det går dock inte att försvara att man ligger så nära gränsen så att man riskerar att huvudregeln överskrids (detta är ju en av tolkningsfrågorna och tvistefrågorna), det är att chansa, ibland går det, ibland inte! Detta resonemang gäller ju alla delar på en F1 racer, och inte bara däck.

Men man kan verkligen ifrågasätta det riktiga i att FIA gör ett tillägg i en regel i slutet av en säsong som kan få så stora konsekvenser när FIA känt till Michelindäckets mått ända sen 2001.

Jag stödjer varken Michelins eller FIA:s agerande i dessa frågor, utan hoppas att följande race blir så jämna och intressanta som möjligt, utan bojkotter el dyl.

Om nu FIA kan bevisa att Michelins däck inte är i enlighet med nya eller gamla regler så kan man ju istället tänka sig en stor bötessumma för dem och till nästa säsong ha tydligare regler.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eftersom Michelins däck har varit reglementsenliga i säsongens första 13 lopp så utgår jag från att FIA avskedar samtliga sina tekniska delegater, kontrollanter och funktionärer om samma däck anses vara illegala i säsongens 3 sista lopp.

Så inkompetenta personer kan man väl ändå inte ha anställda i så fall som inte upptäcker det på 13 lopp ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Eftersom Michelins däck har varit reglementsenliga i säsongens första 13 lopp så utgår jag från att FIA avskedar samtliga sina tekniska delegater, kontrollanter och funktionärer om samma däck anses vara illegala i säsongens 3 sista lopp.

Så inkompetenta personer kan man väl ändå inte ha anställda i så fall som inte upptäcker det på 13 lopp ....
Ja någon konsekvens måste det väl bli av FIA:s utspel även om din utgånspunkt är att gå till överdrift.

En mycket bra artikel!

http://www.grandprix.com/ns/ns11759.html
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

FIA ska ha fått in protesten innan Ungerns GP och gjorde därför ett test på några par Michelindäck.
Därefter har de beslutat att ändra reglerna inför Monza GP.

Michelin har idag också sagt att man kommer att köra med samma däck som tidigare för man hinner inte göra nya. Däcken är redan tillverkade för Monza GP så nu återstår bara att se om det är så att 10 bilar blir diskade efter Monza GP.

Sen skriver man så här om Bridgestone. Någon undrade om däcksbredden ju..

At Bridgestone, no such worries about the front tyres. The Japanese manufacturer is producing front tyres with a tread width of only 220 mm, simply because they believe that a wider tyre offers more drawbacks than advantages.

Så man kan ju fråga sig varför en protest från Bridgestone eller något stall är nödvändig om det ändå är så att det inte ger någon fördel :-?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:

Hörru lilla guuben!

Kommentarer som "jag följde säkert med racertävlingar före du ens var född" är mycket väl genomtänka av en så mogen herre som du *LOL*.

Om det vore så viktigt hur länge man följt just denna sport så kanske det skulle vara ett krav från Forza att fylla i det någonstans, men jag har föjlt F1 sen Ronnies dagar, du kanske har följt sporten sen Fangios dagar?

Men läs gärna min tråd från "Mån Sep 01, 2003 17:31", så kanske du förstår vad jag tycker om detta spektakel som helhet.

Nu vill jag ju inte tro att FIA och Ferrari lever i någon slags symbios med varandra, för det vore väldigt fel.

Men är konspirationsteorin mellan dem den enda möjliga tanken för dig så har du ju varit med "väldigt" länge i F1.................det märks ju!
Som man ropar i skogen får man svar.....läs dina egna inlägg!
Du tycks för övrigt vara förtjust i att föra monologer ...trådar som sedan blir sedan låsta av övervakarna....det måste väl kännas pinsamt för en vuxen man med "helhetssyner på sakerna".....tillåt mig le.

Anyway, jag är nöjd och belåten med att ALLA ledande formel1-siter delar min uppfattning i "Michelinfrågan" ..eller vice versa, så låter det mindre malligt :-)
Detta skall anses som en konspiration.......vad för nytt skulle det vara med konspirationer (komplotter). Ordet är bara så "tabubelagt".

HEJA KIMI and MONTOYA
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Gonzo skrev:Jasså, har de mätt däcken efter Ungerns GP, var kom denna information ifrån, mycket intressant. Och har FIA inte haft några åsikter om de däcken så skall väl allt vara ok.

Ur ett nyfiket perspektiv vore det intressant att få veta om någon egentligen har lagt in en protest, eller om detta enbart var FIAs egna utredningar som lett fram till detta. Men jag gissar att alla parter kan och har rätt att lägga in protester mot saker som inte verka stämma med reglerna, sen är det ju upp till FIA att ta upp frågan eller ej!

Att detta skulle förstört den sportsliga F1 säsongen tycker jag nog är en överdrift, när säsongen i övrigt varit jämn och inte dominerats av ett stall och dessutom har vi har en spännande upplösning att vänta!
En formell protest kan inlämnas under en protesttid som brukar vara ca: nån timme efter att bilarna gått i mål och står i parc farme. Som jag fattat det är det "någon" som mer infomellt bett FIA titta på saken.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Michelin have challenged race stewards to disqualify their cars at next week’s Italian GP.

The French company is taking a defiant stand amid murmurings that their tyres infringe F1’s technical regulations.

Michelin’s F1 programme manager Pascal Vasselon said the company would take exactly the same specification of tyres to Monza that they used at the Hungaroring.

He told the Gazzetta dello Sport: "If the FIA want to disqualify 10 cars from the final results, then go ahead.


"Since our tyres have been considered legal up to now there is no reason to change them and above all we question the change in the interpretation of the rules with the championship still under way.

"The tyres for these Monza tests were manufactured in the days immediately after the Hungarian Grand Prix and there was clearly not time to change them."

The FIA announced last week that stewards would scrutineer tyres both before and after races from the Italian GP onwards.

The rules specify that front tyres should have a maximum tread width of 270mm and there has been some speculation that, under race conditions, Michelin rubber may exceed that.

Michelin boss Pierre Duapsquier said at the weekend that the company’s teams might consider boycotting the race but it appears they have now decided against that course of action and will take their chances with the stewards
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev: Som man ropar i skogen får man svar.....läs dina egna inlägg!
Du tycks för övrigt vara förtjust i att föra monologer ...trådar som sedan blir sedan låsta av övervakarna....det måste väl kännas pinsamt för en vuxen man med "helhetssyner på sakerna".....tillåt mig le.

Anyway, jag är nöjd och belåten med att ALLA ledande formel1-siter delar min uppfattning i "Michelinfrågan" ..eller vice versa, så låter det mindre malligt :-)
Detta skall anses som en konspiration.......vad för nytt skulle det vara med konspirationer (komplotter). Ordet är bara så "tabubelagt".

HEJA KIMI and MONTOYA
Monologen var ironnisk, men ok det blev too much!

Tänkte att du som följt sporten så länge måste väl ha uppmärksammat att FIA även fällt FERRARI för tidigare regelbrott!!!!!!!!!!!

Har inte sett att dina konspirationsteorier om FIA och FERRARI har stöd i några "ledande" F1-siter, men du kanske visa något exempel.....!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Michelin har tagit fram nya däck?????????????

The new interpretation of the rules by the FIA has forced us to react. Our people have been working 24 hours a day since last Wednesday and new tyres are being tested in Monza as we speak. For anyone that knows anything about the tyre world, to do what we’ve just managed is a huge achievement and this is only possible thanks to the hard work and fast reaction time of our teams here in Clermont- Ferrand.

Press release
Michelin

Hoppas att detta inte får alltför negativ inverkan på Michelinbilarna så att spänningen försvinner de 3 sista loppen.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Från samma intervju med Pierre Dupasquier - obs, ej mig veterligt en pressrelease såom Gonzo framhäver felaktigt ovan:

The media have mentioned that a protest was lodged with the FIA concerning the width of Michelin’s front F1 tyres. What is this all about ?
There are indeed rumours about a protest and following this, the FIA has decided to measure the tread widths of used tyres at the end of a race and not new tyres before a race as has been the case up until now. In fact, amongst the many and complex sporting and technical regulations by which motorsports and F1 in particular abide, there is one (Article 77c of the Sporting Regulations) which states that in Formula One, ‘the tread width of the front tyres must not exceed 270mm’.

And Michelin’s tyres exceed this limit ?
Of course not! We presented our tyres to the FIA in 2001 and up to and including the Hungary Grand Prix, the FIA has always authorised all our tyres. The geometry of our tyres has not changed at all since 2001. When new, the tread width of our front tyres does not exceed 270mm.

Som egen anmärkning: Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell :-) protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

guuben skrev:Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Har dom? Det förvånar väl iofs ingen, men svagt är det onekligen. Men Ferrari har ju aldrig tidigare brytt sig om badwill eller sportens rykte - det är vinna till varje pris som gäller. :shake:
Undrar om Bridgestone resonerar på samma sätt?
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

guuben skrev:
Som egen anmärkning: Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell :-) protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Menar du på allvar att ett team som ser en konkurent använda komponenter som man misstänker inte förjer regelverket, ska blunda för detta och inte anmäla?????? Tror du att de övriga stallen struntar i att anmäla sånt som dom misstänker är olagligt? Eller menar du att det är osportligt av Ferrari att anmäla sånt som dom tror är otillåtet, men ok för alla andra? :quest:
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Kan bara säga att det är FIA:s skyldighet att skapa regler som är rättvisa..som man kan följa utan att det finns massa skuggzoner. Jag tror Michelins däck klarar ev. nya krav också.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev:Från samma intervju med Pierre Dupasquier - obs, ej mig veterligt en pressrelease såom Gonzo framhäver felaktigt ovan:

The media have mentioned that a protest was lodged with the FIA concerning the width of Michelin’s front F1 tyres. What is this all about ?
There are indeed rumours about a protest and following this, the FIA has decided to measure the tread widths of used tyres at the end of a race and not new tyres before a race as has been the case up until now. In fact, amongst the many and complex sporting and technical regulations by which motorsports and F1 in particular abide, there is one (Article 77c of the Sporting Regulations) which states that in Formula One, ‘the tread width of the front tyres must not exceed 270mm’.

And Michelin’s tyres exceed this limit ?
Of course not! We presented our tyres to the FIA in 2001 and up to and including the Hungary Grand Prix, the FIA has always authorised all our tyres. The geometry of our tyres has not changed at all since 2001. When new, the tread width of our front tyres does not exceed 270mm.

Som egen anmärkning: Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell :-) protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Pressreleasen är ändrad sen igår natt, detta som jag klippte in stod igår.......

Alla har rätt att anmäla misstänkta felaktigheter, även FERRARI såsom andra team, detta är inte svårt att begripa!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ingen pressrelease från Michelin utan en intervju publicerad bland annat på pitpass.com.

Här är den:

http://www.pitpass.com/news2/news.cfm?newsid=7276
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Gonzo skrev:
guuben skrev:Från samma intervju med Pierre Dupasquier - obs, ej mig veterligt en pressrelease såom Gonzo framhäver felaktigt ovan:

The media have mentioned that a protest was lodged with the FIA concerning the width of Michelin’s front F1 tyres. What is this all about ?
There are indeed rumours about a protest and following this, the FIA has decided to measure the tread widths of used tyres at the end of a race and not new tyres before a race as has been the case up until now. In fact, amongst the many and complex sporting and technical regulations by which motorsports and F1 in particular abide, there is one (Article 77c of the Sporting Regulations) which states that in Formula One, ‘the tread width of the front tyres must not exceed 270mm’.

And Michelin’s tyres exceed this limit ?
Of course not! We presented our tyres to the FIA in 2001 and up to and including the Hungary Grand Prix, the FIA has always authorised all our tyres. The geometry of our tyres has not changed at all since 2001. When new, the tread width of our front tyres does not exceed 270mm.

Som egen anmärkning: Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell :-) protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Pressreleasen är ändrad sen igår natt, detta som jag klippte in stod igår.......

Alla har rätt att anmäla misstänkta felaktigheter, även FERRARI såsom andra team, detta är inte svårt att begripa!
FEL AV MIG.....

KOLLA "Interview with Pierre Dupasquier" PÅ http://f1.racing-live.com/en/

Det står fortfarande där.......fast det är en interview.....men det står pressrelease längst ned!!??

Men på

http://www.pitpass.com/news2/news.cfm?newsid=7276 som Lucky bidrog med så står det inget pressrelease!

Vad gäller egentligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:
Gonzo skrev:
guuben skrev:Från samma intervju med Pierre Dupasquier - obs, ej mig veterligt en pressrelease såom Gonzo framhäver felaktigt ovan:.
Pressreleasen är ändrad sen igår natt, detta som jag klippte in stod igår.......

Alla har rätt att anmäla misstänkta felaktigheter, även FERRARI såsom andra team, detta är inte svårt att begripa!
FEL AV MIG.....

KOLLA "Interview with Pierre Dupasquier" PÅ http://f1.racing-live.com/en/

Det står fortfarande där.......fast det är en interview.....men det står pressrelease längst ned!!??

Men på

http://www.pitpass.com/news2/news.cfm?newsid=7276 som Lucky bidrog med så står det inget pressrelease!

Vad gäller egentligen!
Gonzo frågar sig "Vad gäller egentligen"?.
Jo, det kan jag lära dig med ålderns rätt: Det gäller att kolla och dubbelkolla alltid, ja alltid....bara som ett vänligt råd till Gonzo med en så "god helhetssyn på sakerna"
Detta skrivet av en som du tilltalar "Hörru lilla guuben".
Lär dig något av det här Gonzo, noblesse oblige är inte ens nära ditt gebit fastän du använder ett vapen i din "profilbild".
Slutligen; En pressrelease hittar du den mest antagligen på bolagets hemsida - även det ett råd - ta till dig av lärdomen.

Heja KIMI och MONTOYA....mina favoriter.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

JBS skrev:
guuben skrev:
Som egen anmärkning: Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell :-) protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Menar du på allvar att ett team som ser en konkurent använda komponenter som man misstänker inte förjer regelverket, ska blunda för detta och inte anmäla?????? Tror du att de övriga stallen struntar i att anmäla sånt som dom misstänker är olagligt? Eller menar du att det är osportligt av Ferrari att anmäla sånt som dom tror är otillåtet, men ok för alla andra? :quest:
Bäste JBS.
I vilket lopp har Michelin använt sig av "komponenter" som inte följer regelverket? Om man misstänker ett fusk/regelbrott, i vilken sak det än må vara, så gör man en officiell anmälan om saken - så enkelt är det.
Kanske lite långsökt, men skall vi verkligen anamma det kinesiska övervakningssytemet i Formel1? (detta skrivet till dom som kan sin historia)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev:
Gonzo skrev:
Gonzo skrev: Pressreleasen är ändrad sen igår natt, detta som jag klippte in stod igår.......

Alla har rätt att anmäla misstänkta felaktigheter, även FERRARI såsom andra team, detta är inte svårt att begripa!
FEL AV MIG.....

KOLLA "Interview with Pierre Dupasquier" PÅ http://f1.racing-live.com/en/

Det står fortfarande där.......fast det är en interview.....men det står pressrelease längst ned!!??

Men på

http://www.pitpass.com/news2/news.cfm?newsid=7276 som Lucky bidrog med så står det inget pressrelease!

Vad gäller egentligen!
Gonzo frågar sig "Vad gäller egentligen"?.
Jo, det kan jag lära dig med ålderns rätt: Det gäller att kolla och dubbelkolla alltid, ja alltid....bara som ett vänligt råd till Gonzo med en så "god helhetssyn på sakerna"
Detta skrivet av en som du tilltalar "Hörru lilla guuben".
Lär dig något av det här Gonzo, noblesse oblige är inte ens nära ditt gebit fastän du använder ett vapen i din "profilbild".
Slutligen; En pressrelease hittar du den mest antagligen på bolagets hemsida - även det ett råd - ta till dig av lärdomen.

Heja KIMI och MONTOYA....mina favoriter.
Å så duktigt av dig *LOL*, här en som är lättstött!

Ta det inte så allvarligt lilla guuuuuuben!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev:Från samma intervju med Pierre Dupasquier - obs, ej mig veterligt en pressrelease såom Gonzo framhäver felaktigt ovan:

The media have mentioned that a protest was lodged with the FIA concerning the width of Michelin’s front F1 tyres. What is this all about ?
There are indeed rumours about a protest and following this, the FIA has decided to measure the tread widths of used tyres at the end of a race and not new tyres before a race as has been the case up until now. In fact, amongst the many and complex sporting and technical regulations by which motorsports and F1 in particular abide, there is one (Article 77c of the Sporting Regulations) which states that in Formula One, ‘the tread width of the front tyres must not exceed 270mm’.

And Michelin’s tyres exceed this limit ?
Of course not! We presented our tyres to the FIA in 2001 and up to and including the Hungary Grand Prix, the FIA has always authorised all our tyres. The geometry of our tyres has not changed at all since 2001. When new, the tread width of our front tyres does not exceed 270mm.

Som egen anmärkning: Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell :-) protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Då ska vi vara riktigt petiga!

Michelin har endast publicerat en del av den intervju som gjorts med Pierre Dupasquier Michelin, men hur var det nu........

"Det gäller att kolla och dubbelkolla alltid, ja alltid....bara som ett vänligt råd från guuuuben".

Vad står det till och med på Michelins hemsida, jo följande!

But Mosley denied Ferrari had blown the whistle.
"Charlie Whiting had already made it clear in Hungary that in future we would be looking at real tread width," Mosley told Britain's Guardian newspaper.
"We have reason to believe that the tyres in Hungary were not identical to those in use at the start of the season. There may also have been changes to the way those tyres are being used."
Michelin says it has supplied the same tyres at all the season's 13 races.
Bridgestone and Michelin supply five teams each.
But Mosley denied Ferrari had blown the whistle.
"Charlie Whiting had already made it clear in Hungary that in future we would be looking at real tread width," Mosley told Britain's Guardian newspaper.
"We have reason to believe that the tyres in Hungary were not identical to those in use at the start of the season. There may also have been changes to the way those tyres are being used."
Michelin says it has supplied the same tyres at all the season's 13 races.
Bridgestone and Michelin supply five teams each.


God eftermiddag

P.S En bra brottare faller inte på eget grepp!
Senast redigerad av Gonzo den ons sep 03, 2003 16:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:
guuben skrev:
Gonzo skrev: FEL AV MIG.....

KOLLA "Interview with Pierre Dupasquier" PÅ http://f1.racing-live.com/en/

Det står fortfarande där.......fast det är en interview.....men det står pressrelease längst ned!!??

Men på

http://www.pitpass.com/news2/news.cfm?newsid=7276 som Lucky bidrog med så står det inget pressrelease!

Vad gäller egentligen!
Gonzo frågar sig "Vad gäller egentligen"?.
Jo, det kan jag lära dig med ålderns rätt: Det gäller att kolla och dubbelkolla alltid, ja alltid....bara som ett vänligt råd till Gonzo med en så "god helhetssyn på sakerna"
Detta skrivet av en som du tilltalar "Hörru lilla guuben".
Lär dig något av det här Gonzo, noblesse oblige är inte ens nära ditt gebit fastän du använder ett vapen i din "profilbild".
Slutligen; En pressrelease hittar du den mest antagligen på bolagets hemsida - även det ett råd - ta till dig av lärdomen.

Heja KIMI och MONTOYA....mina favoriter.
Å så duktigt av dig *LOL*, här en som är lättstött!

Ta det inte så allvarligt lilla guuuuuuben!
Tydligen lärde du dig ingenting.
"Man skall inte kasta pärlor åt svinen" ...ett ordspråk bara, ta inte det så ordagrant.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nu på http://www.pitpass.com/news2/news.cfm?newsid=7287

Talking Point: Ferrari, Michelin and the FIA
3-09-2003


Just as we were getting ready for what promised to be a thrilling three, possibly four, way fight for the championship, the FIA, with a little help from Ferrari, declares that Michelin's tyres are illegal.

Det var inte kul (om det nu är sant, har de verkligen gjort det) ........ men jag har ju inte dubbelkollat med andra källor först, (big time *LOL*) så vi får hoppas på att de inte är sant!
Senast redigerad av Gonzo den ons sep 03, 2003 17:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

guuben skrev:
JBS skrev:
guuben skrev:
Som egen anmärkning: Ferrari har nu erkänt att det var dom som gjorde en inofficiellt officiell :-) protest mot Michelin. Hur lågt skall dom sjunka i jakten att med alla medel ta hem världsmästerskapet. Ferrari skaffar igen mer badwill åt sig.
Menar du på allvar att ett team som ser en konkurent använda komponenter som man misstänker inte förjer regelverket, ska blunda för detta och inte anmäla?????? Tror du att de övriga stallen struntar i att anmäla sånt som dom misstänker är olagligt? Eller menar du att det är osportligt av Ferrari att anmäla sånt som dom tror är otillåtet, men ok för alla andra? :quest:
Bäste JBS.
I vilket lopp har Michelin använt sig av "komponenter" som inte följer regelverket? Om man misstänker ett fusk/regelbrott, i vilken sak det än må vara, så gör man en officiell anmälan om saken - så enkelt är det.
Kanske lite långsökt, men skall vi verkligen anamma det kinesiska övervakningssytemet i Formel1? (detta skrivet till dom som kan sin historia)
Exakt var skriver jag att jag anklagar Michelin för att ha använt komponenter som inte följer regelverket?
Jag kom inte sist!
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Angående däcksdimensioner.....

Inlägg av RacerBice »

LuckyStrikeF1 och Cuscino,

Anledningen till att jag öppnade det rubricerade ämnet trots redan pågående diskussion var - precis som jag också redogjorde för i inledningen på första inlägget - att jag ville slippa tröska igenom den här nu helt OHANTERLIGA tråden för en begränsad fråga. Jag beklagar och ångrar djupt att jag råkade orsaka härdsmälta i era "intellekt" på grund av detta samt lovar att i framtiden tänka mig för lite bättre.
:roll:
Över och ut
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sarkasm - vad är det?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Shit happends......all the.....
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

OK, nu vet vi att det var Ferrari som låg bakom hela den här historien. Stinker dålig förlorare enligt min mening, men det må ju vara hänt. Däremot är det en aning märkligt att FIA mot bakgrund av detta klagomål väljer att göra precis som F vill, en ny tolkning av den åberopade regeln.

För Bridgestone och Ferrari är uppenbarligen inte slitbanans bredd speciellt intressant, de nöjer sig med mindre än max och får därigenom vissa aerodynamiska fördelar.

Däremot verkar det nu vara så att Michelins konstruktion medför att deras däck kan deformeras så att slitbanan blir bredare än 270mm. Jag tror inte att det handlar om mycket - deras däck har ju "hörn" med relativt liten radie och det verkar inte finnas mycket att "ta av" fram till sidoväggen. Det faktum att de nu snabbt verkar ha tagit fram en ny variant som inte skall riskera att överskrida bredden tyder på att det är småjusteringar som gjorts.

Men: om det nu handlar om ett fåtal mm, utan praktisk betydelse, varför klaga och, framför allt, varför ändra regeltolkningen? Varför förlöjliga sporten på detta vis? Varför sabba en sån fantastisk säsong som 2003 var fram till nu?
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

hehe Ja jag såg också intervjun med Ross Brawn. :lol:

Vilken dålig förlorare.. :lick: (hittade inte spy-smilyn) :lol:

Och om nu däckens bredd har sån betydelse varför har då inte Ferrari sett till att Bridgestone gör bredare framdäck.. Vilka sopor *HAHAHAHA*

Ja vad fasen ska dom skylla på när Italienska pressen är ute efter att hänga dem högt :crazy:

Ähh Ferrari och Bridgestone får skylla sig själva och det ska bli gott att se titeln gå till JPM eller Kimi och förmodligen tar Williams konstruktörs i år :rock:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Hannu#111 skrev:Och om nu däckens bredd har sån betydelse varför har då inte Ferrari sett till att Bridgestone gör bredare framdäck.. Vilka sopor
Det är möjligt att Ferrari nu insett att de satsat fel, att Michelins koncept nu är bättre. Men de kan inte bara rakt av byta eftersom däckens funktion i hög grad hänger ihop med hur hjulupphängningen är konstruerad.

Å andra sidan kan man ju säga att Ferrari/Bridgestone-varianten funkade hyfsat förra året :wink: Alla andra stall var fyllda av beundran då och man tycker att Ferrari åtminstone kunde antyda nåt liknande nu när situationen är den omvända...
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Hannu#111 skrev:Vilken dålig förlorare.. :lick: (hittade inte spy-smilyn) :lol:
Det är väl inte värre än när man inom hockeyn då och då begär mätning av målvakternas plockhandskar?
Och om nu däckens bredd har sån betydelse varför har då inte Ferrari sett till att Bridgestone gör bredare framdäck.. Vilka sopor *HAHAHAHA*
Därför att de lite smalare däcken som Ferrari har är nödvändiga för bilar som F2003-GA (enligt Michelins Pierre Dupasquier).
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:OK, nu vet vi att det var Ferrari som låg bakom hela den här historien. Stinker dålig förlorare enligt min mening, men det må ju vara hänt. Däremot är det en aning märkligt att FIA mot bakgrund av detta klagomål väljer att göra precis som F vill, en ny tolkning av den åberopade regeln.

För Bridgestone och Ferrari är uppenbarligen inte slitbanans bredd speciellt intressant, de nöjer sig med mindre än max och får därigenom vissa aerodynamiska fördelar.

Däremot verkar det nu vara så att Michelins konstruktion medför att deras däck kan deformeras så att slitbanan blir bredare än 270mm. Jag tror inte att det handlar om mycket - deras däck har ju "hörn" med relativt liten radie och det verkar inte finnas mycket att "ta av" fram till sidoväggen. Det faktum att de nu snabbt verkar ha tagit fram en ny variant som inte skall riskera att överskrida bredden tyder på att det är småjusteringar som gjorts.

Men: om det nu handlar om ett fåtal mm, utan praktisk betydelse, varför klaga och, framför allt, varför ändra regeltolkningen? Varför förlöjliga sporten på detta vis? Varför sabba en sån fantastisk säsong som 2003 var fram till nu?
Håller med, det luktar fiasko!

Att Ferrari lämnar in en protest mot något som de anser vara fel, "visserligen en anonymt till en början, pga av något foto!??", kan man ju förstå, det hade vilket team som helst gjort, varför inte chansa? Så går det nog till.

Men nu lär det inte spela någon roll, i Ungern hade kanske ett nytt något smalare Michelindäck betytt den skillnaden som gjort att de haft större chans till vinst. I Monzo har däcken långt mindre betydelse och i resten av racen med.

Det är FIA som slagit knut på sig självt, genom att agera på det sätt man gjort. Det är FIA som ändrat i regeltexten, det är FIA som ändrat förutsättningarna, det är FIA som beslutar, inte Ferrari.

FIA framstår nu som en opålitlig opartisk part som kan påverkas av enskilda stall läs Ferrari.

Om FIA stått fast vid vid den ursprungliga (dåligt formulerade) regeltexten och den tolkning man själv använts sig av (även om det är osäkert vad om man menat med att däckens anläggningsyta skulle vara max 270 mm) och endast mätt nya däck, så hade denna protest hamnat i papperskorgen och inget hade hänt.

Nu blev det inte så tydligen.

FIA har agerat fullständigt oproffsigt på flera plan!

FIAs agerande är den riktiga skandalen, som kommer skada F1.

(OBS. Texten är skriven med utgångspunkt av hittils känt matrial)
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Nu kan jag hålla med om det mesta som du skrivit. :D
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Man tackar!

Jag trodde aldrig FIA skulle göra slag i saken, det verkade för dumt.
Fast de kunde nu inte heller dra tillbaka ändringen, det skulle dra ännu större löjets skimmer över dem. De målade in sig i ett hörn helt enkelt.

Fast jag vidhåller att det normalt är en chansning att ligga på gränsen till det tillåtna, till Michelins försvar måste jag dock erkänna att de fått garantier av FIA att deras däck var godkända.

FIA har gjort bort sig fullständigt, detta var jag rädd för, för det gagnar inte Formel 1.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Jag höll inte med om allt. Ingen "chansar" utan man försöker hela tiden hitta kryphål och det skall stallen göra. Däremot måste FIA agera på ett bättre sätt. Skriv reglerna på ett sådant sätt att de inte behöver hamna i sådana här situationer.

Utan att dra diskutionen om rätt eller fel. Så kan nog alla hålla med om att det enklaste hade varit att det klart framgick att det var nya däck man mätte. Eftersom det finns två enkla begränsare. Slitbanans bred. och bredden på hela däcket. Eftersom de två däckstillverkarna valt olika vägar. Så har väl ingen svaret på om det är någon fördel Michelin skaffat sig. Nu väntar jag bara med spänning på att Bridegstones omkrets skall mätas. Den nya tolkningen innebär ju att däcket kan mätas under körning. :saucy:
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

Läst på F1live.com

Bridgestone säger att de har bevis för att Williams kört på däck som varit 286mm breda. :o

Hur fasen har har de fått bevis på det.. Letade de igenom alla kontainrar efter Ungern GP eller vad? :lol:

Än så länge har de inte sagt vad de har för bevis så man kanske ska ta det med lite ro.. Och har inte FIA diskat dem än så tja hehe vilken soppa :lol:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

JBS skrev:
guuben skrev:
JBS skrev: Menar du på allvar att ett team som ser en konkurent använda komponenter som man misstänker inte förjer regelverket, ska blunda för detta och inte anmäla?????? Tror du att de övriga stallen struntar i att anmäla sånt som dom misstänker är olagligt? Eller menar du att det är osportligt av Ferrari att anmäla sånt som dom tror är otillåtet, men ok för alla andra? :quest:
Bäste JBS.
I vilket lopp har Michelin använt sig av "komponenter" som inte följer regelverket? Om man misstänker ett fusk/regelbrott, i vilken sak det än må vara, så gör man en officiell anmälan om saken - så enkelt är det.
Kanske lite långsökt, men skall vi verkligen anamma det kinesiska övervakningssytemet i Formel1? (detta skrivet till dom som kan sin historia)
Exakt var skriver jag att jag anklagar Michelin för att ha använt komponenter som inte följer regelverket?
Konstigt att du inte märkt att vi diskuterar "Michelinfrågan" eftersom du själv har "svarat" på en sådan anmärkning/synpunkt.
Så urbota dum kommentar som du ger är inte acceptabelt. Inte ens på Internet :-)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:Man tackar!

Jag trodde aldrig FIA skulle göra slag i saken, det verkade för dumt.
Fast de kunde nu inte heller dra tillbaka ändringen, det skulle dra ännu större löjets skimmer över dem. De målade in sig i ett hörn helt enkelt.

Fast jag vidhåller att det normalt är en chansning att ligga på gränsen till det tillåtna, till Michelins försvar måste jag dock erkänna att de fått garantier av FIA att deras däck var godkända.

FIA har gjort bort sig fullständigt, detta var jag rädd för, för det gagnar inte Formel 1.
Du lär dig....bra.
"Den vise mannen kan säga att han vet mer idag än vad han visste igår" ....ett mycket bra tänkespråk. Kanske pärlorna ändå inte var helt bortkastade :-)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hannu#111 skrev:Läst på F1live.com

Bridgestone säger att de har bevis för att Williams kört på däck som varit 286mm breda. :o

Hur fasen har har de fått bevis på det.. Letade de igenom alla kontainrar efter Ungern GP eller vad? :lol:

Än så länge har de inte sagt vad de har för bevis så man kanske ska ta det med lite ro.. Och har inte FIA diskat dem än så tja hehe vilken soppa :lol:
Låter märkligt - skulle mönstret ha blivit hela 16 mm bredare under loppet? ... Låter mer som att de dåliga förlorarna Bridgestone har drömt fram det där elelr är det verkligen möjligt att mönsterbredden ökar så mycket under loppet?

De var ju bevisligen inte över 270mm vid start, för då hade de ju diskats i mätningen som görs innan loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

LuckyStrike1 skrev:
Hannu#111 skrev:Läst på F1live.com

Bridgestone säger att de har bevis för att Williams kört på däck som varit 286mm breda. :o

Hur fasen har har de fått bevis på det.. Letade de igenom alla kontainrar efter Ungern GP eller vad? :lol:

Än så länge har de inte sagt vad de har för bevis så man kanske ska ta det med lite ro.. Och har inte FIA diskat dem än så tja hehe vilken soppa :lol:
Låter märkligt - skulle mönstret ha blivit hela 16 mm bredare under loppet? ... Låter mer som att de dåliga förlorarna Bridgestone har drömt fram det där elelr är det verkligen möjligt att mönsterbredden ökar så mycket under loppet?

De var ju bevisligen inte över 270mm vid start, för då hade de ju diskats i mätningen som görs innan loppet.
Kanske Bridgestone hade mätt största totala bredden på däcket :-).
Man kan ju inte låta bli att slänga ur sig spydigheter mot Bridgestone efter denna farsartade sak :-)
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Om däcket är kilformat ut mot slitbanan kan man ju tänka sig att ju mer slitet däcket blir desto bredare blir det................
Alfa
Inlägg: 52
Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
Ort: Vasa

Inlägg av Alfa »

Nu hotar Ferrari med att protestera mot de tävlingar som redan körts med de "felaktiga" däcken. Suck..för min del blir jag bara negativt inställd till ferrari pga detta. Har däcken en gång godkänts kan man väl inte gnälla på det i efterhand. Låter som om ferrari inte kan acceptera att de inte har sitt enorma övertag längre.
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Håller med dig om att man inte borde traffsa om dom lopp som har varit. Men för er som förespråkar en jämnsäsong(det gör väl vi alla, kanske inte FS men iaf) det här det bästa som kan ha hänt. Dom kommer ju att hamna ännu närmare varandra nu.
För ni vill väl inte att ett stalls ska dominera? Jag tror iaf på en grymt bra avslutning av säsnongen utan Williams fusk.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Alfa skrev:Har däcken en gång godkänts kan man väl inte gnälla på det i efterhand.
Om ny information om däckens eventuella olaglighet finns tillgänglig så kan en protest lämnas in t o m 30:e november i år
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

... åsså kan man inte låta bli att tycka att en så framstående person som Ross Brawn borde knipa igen och "stå över" denna pajkastning.
Det är synd att han gör sig en så löjlig figur när han pratar om att Michelinstallen haft en fördel av breda däck.
RB har sjunkit i mina ögon.

Tidigare har ju Ferrari och BS hävdat att det INTE är någon fördel med bredare framdäck. De använder ju bevisligen inte hela den däcksbredd som är tillåten. Varför?kan man då fråga...

Dessutom så var ju Bridgestone det bättre däcket under en period.
Då kan man ju tycka att BS-stallen haft en fördel, eller...

Och att FIA nu erkänt att de blivit tipsade, fast de bedyrade motsatsen, framstår bara som ytterst pinsamt.

Jag hoppas att Michelin tar fram ett däck som BS och Ferrari godkänner och kör skiten ur dom! :horny:
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Innan jag får ett gäng svar från en massa messerschmittar så vill jag klargöra att min frågeställning i tidigare inlägg var retorisk.

Åsså får be om ursäkt för mitt lilla utbrott, jag har ju tidigare förespråkat saklighet före pajkastning... :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag är bara helless på hela den här cirkusen och kaoset - VM avgörs väl i en domstol i december då. Ska ju bli kul :roll: Som tur är är det racing nästa helg så då är väl det här förbi så småningom.

Nu till ngt kul, hittade den här bilden på f1racing.net. McLaren ställer demonstrativt upp sina bilar utanför Ferrari-depån och visar framdäcken. Underbart :lol:

Bild
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jävla fars..detta bevisar bara vilka höns Ferrariledningen är. Ifall Michelin har däck där det skiljer 16mm så får väl FIA gå in och diska dem..men det har de ju inte gjort. Det här är bara ett spel för att Ferrari ska ha något att skylla sina misslyckanden på.
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

någon mer än jag som tycker michelin bilarna går med ovanligt lite (neutral) camber denna säsongen
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bernie skrev:någon mer än jag som tycker michelin bilarna går med ovanligt lite (neutral) camber denna säsongen
Det har de gjort hela säsongen - anledningen till det är att Michelindäcken är bredare än Bridgestonedäcken. DEt kräver att Ferrari t.ex har mer aerodynamiskt riktiga däck men måste köra med mer camber för att få grepp. Michelindäcken är inte lika aerodynamiska och har högre luftmotstånd men ger å andra sidan bättre grepp och det krävs mindre eller ingen camber för att köra med dem. Michelindäcken är mer "fyrkantiga" än Bridgestonedäcken och bredare - de har valt t vå olika vägar att gå. Bridgestones val berror troligen till stor del på Ferrari vars bil är väldigt aerodynamiskt avancerad och känslig.

Så har jag förstått Autosports artiklar om årets däck och de har skrivt rätt mycket om det sedan årets början.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish