Cuscino skrev:Hannu#111 skrev:De har mätt Michelin däck även efter Ungerns GP och FIA har inte diskat något stall för detta. Så jag anser att Michelin eller de som använder deras däck inte har gjort något fel för i så fall borde de ha blivit diskade vid det här laget.
Den nya tolkningen av slitbanans dimensioner gällde inte då utan fr.o.m. Monza. Varför de ändrar sig nu, och först nu, är ett "mysterium".
Jo nog är det fr om Monza som FIA menar att tillägget i regeln ska gälla, men man har bara mätt nya däck tidigare, aldrig använda......såvitt jag känner till!
Som jag uppfattar det så är FIA fr om Monza intresserade av 2 nya saker:
1. Om däckens ev utvidgning, som i fart som skulle få däcket att överstiga anläggningsytans angivna mått.
2. Om däcken efter avslutat race överstiger anläggningsytans angivna mått.
- 1. Blir troligtvis mycket svårt att mäta och svårt att bevisa att överträdelser föreligger.
- 2. Huruvida däcken slits ned under race till den grad att anläggningsytans angivna mått överstigs, detta blir nog lättare att mäta.
- Bridgestone har sagt att de inte räds tillägget i regeln!
- Michelin protesterar kraftigt mot tillägget i regeln, varför har alla förstått, och med "viss" rätt!
Det går dock inte att försvara att man ligger så nära gränsen så att man riskerar att huvudregeln överskrids (detta är ju en av tolkningsfrågorna och tvistefrågorna),
det är att chansa, ibland går det, ibland inte! Detta resonemang gäller ju alla delar på en F1 racer, och inte bara däck.
Men man kan verkligen ifrågasätta det riktiga i att FIA gör ett tillägg i en regel i slutet av en säsong som kan få så stora konsekvenser när FIA känt till Michelindäckets mått ända sen 2001.
Jag stödjer varken Michelins eller FIA:s agerande i dessa frågor, utan hoppas att följande race blir så jämna och intressanta som möjligt, utan bojkotter el dyl.
Om nu FIA kan bevisa att Michelins däck inte är i enlighet med nya eller gamla regler så kan man ju istället tänka sig en stor bötessumma för dem och till nästa säsong ha tydligare regler.