Angående däcksdimensioner....

Kungaklassen av motorsport...
RacerBice

Angående däcksdimensioner....

Inlägg av RacerBice »

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg i ämnet "Mer Ferrari-fusk" (eh....?) för att få svar på mina korta frågor, så jag startar ett nytt istället. Någon som vill klargöra för mig?

Det pratas hit och dit om att FIA:s tilltänkta ändring rubbar förutsättningarna på ett oskäligt sätt för Michelin, ungefär som om det är en regeländring det handlar om. Men så är det väl inte? :-? Det är väl endast kontrollmetoderna som kommer att förändras? Fortfarande är det väl samma dimension på däcksbanan som gäller?

Om det verkligen är så som Michelin antyder genom sin reaktion på FIA-brevet - d.v.s. att slitbanan håller sig inom restriktionen så länge ett Michelin-däck är oanvänt men inte när den slitits ned en bit - så bryter de ju uppenbarligen mot reglerna. 270 mm-gränsen gäller ju under hela tävlingen. Varför ska då FIA kritiseras för att de vill kontrollera att reglerna innehålls under ett helt lopp? Det skulle ju tvärtom kännas jävligt kymigt om Michelin haft en otillbörlig fördel hela säsongen och ju förr den omständigheten i så fall rättas till desto bättre, även om åtgärden kommer i senaste laget (och mitt i slutstriden). Tänk om Williams vinner VM-titlarna, FIA inför den nya kontrollmetoden först till nästa säsong och Michelin då vips är synbart långsammare än Bridgestone; alla kommer vi då veta att Williams vann VM tack vare (bl.a.) olagliga däck och hur kul vore det? Om Kimi blir mästare (vilket jag hoppas på, om inte StorSkummi knyter till säcken) vill jag inte att hans titel ska kunna ifrågasättas.

Kort sagt; istället för "Mer Ferrari-fusk" skulle jag vilja säga "Mindre Michelin-fusk". Men jag hoppas jag har fel om Michelin. Det bästa vore naturligtvis om de kunde fortsätta med samma däck trots en eventuellt ny kontrollmetod.

Eller är det något här jag inte förstått? Saknas någon del i analysen?
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Om du läser reglerna ser du att det klart och tydligt står att de gäller för nya däck. Om FIA säger att de skall mäta däcken när de är gamla så är det en regeländring eftersom reglerna säger annat!

Ingenstans i reglerna står det att 270mm-gränsen gäller under hela tävlingen.
RacerBice

Inlägg av RacerBice »

Hampus skrev:Om du läser reglerna ser du att det klart och tydligt står att de gäller för nya däck. Om FIA säger att de skall mäta däcken när de är gamla så är det en regeländring eftersom reglerna säger annat!

Aha......
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hampus skrev:Om du läser reglerna ser du att det klart och tydligt står att de gäller för nya däck. Om FIA säger att de skall mäta däcken när de är gamla så är det en regeländring eftersom reglerna säger annat!

Med risk att bli tjatig... det står heller inte att 270mm bara gäller när däcket är nytt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

amen :wor:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Var står det klart och tydligt???

Det som står är att slitbanan inte får vara bredare än 270 mm... inget mer, inget mindre. Finns inget villkor om att däcket ska vara nytt, begagnat, fyrkantigt eller rosa... bara att slitbanan inte får vara bredare än 270 mm. :smash: Den enda rimliga tolkningen är att det gäller konstant.

Läs lite bättre!
F1-4-EVER

Inlägg av F1-4-EVER »

Hej!

Ännu en newbie här!

Detta ämne verkar var hett!

Jag tycker att FIA borde ha ett system för att rotera Michelin-däck och Bridgestone-däck mellan alla team.
Detta skulle tvinga teamen att utveckla bilarna efter båda sorterna och jämna ut skillnaderna mellan dem.

Inget team skulle ha fördel av något av däcken!

Det skulle iaf utesluta sånt här och göra serien jämnare!

Tack för mig o mitt första inlägg!
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Var står det klart och tydligt???

Det som står är att slitbanan inte får vara bredare än 270 mm... inget mer, inget mindre. Finns inget villkor om att däcket ska vara nytt, begagnat, fyrkantigt eller rosa... bara att slitbanan inte får vara bredare än 270 mm. :smash: Den enda rimliga tolkningen är att det gäller konstant.

Läs lite bättre!
Det står ju här på första raden under punkt c.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, det gör det inte...
Razor skrev: Om vi nu ska gå in på språkliga detaljer så står satsen där slitbanans bredd anges som en egen mening och omfattas alltså inte av den punktlista som ingår i styckets första mening. Alltså kan man tolka det som att slitbanan aldrig får vara bredare än 270 mm; vare sig före, under eller efter det att däcket har använts.

Jag anklagar dock inte Michelin för fusk, jag vill bara peka på att reglerna inte är så glasklara som en del påstår och att det faktiskt finns utrymme för andra tolkningar samt att det är det som är det stora problemet med paragrafen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Så var det igång igen...
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Please, vi har redan ältat detta. Vad var det för fel på den andra topicen?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag stänger den här tråden nu och hänvisar till den om FIA och Michelin-däck som redan finns och sträcker sig över 4 sidor.

Känns lite rörigt och ondöigt att ha två topicar om samma stora och väldiskuterade ämne.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish