Nisse skrev:Eftersom du tycker jag kommer med dåliga argument så vad tycker du vi skall göra med de som följer gällande reglement men bryter mot andemeningen i dem?
De som bryter mot andemeningen i en regel grovt på ett sätt som ger en part en stor fördel skall bestraffas på ett eller annat sätt direkt.
Om Michelins "smarta" drag bryter grovt mot regeln kan jag dock inte avgöra.
Däremot tycker jag i huvudsak att regeländringar ska göras efter avslutad säsong eller att samtliga parter gemensamt godkänner den inom en o samma säsong.
Att FIA:s ändring i regeltexten skall anses som en ny regel, tycker är tveksamt, givetvis en tolkningsfråga.
FIA har inte ändrat på
avsikten med regeln, de har heller inte ändrat på något som har med mått eller annan fysisk förändring att göra.
De har dock förtydligt
avsikten med regeln.
Om jag säger om Michelins däck inte klarar den nya mätningen, så har man klarat sig sen 2001 att undgå upptäckt av detta "trick", endast pga att mätningen skett innan race!
Flexvingar klarade oxå måtten men var klart olagliga pga att de "de"formerades under race, detta liknar detta case.
Avsikten kan ingen undgått, angivet mått skall uppfyllas när som helt man mäter däcket.