Mer Ferrarifusk

Kungaklassen av motorsport...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Gonzo skrev: Detta är oxå troligen en tolkning av regeltexten eftersom man använder sig av "in other words". Är andemeningen med regeln att däcket aldrig ska överstiga angivet mått så ska man hålla sig inom dessa gränser.
Då kanske FIA borde lära sig formulera "andemeningen" med sina regler istället för att skriva någonting annat.

Se Cuscinos inlägg.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Gonzo skrev:Om FIA kommer att anse att Michelin kringått reglerna så är det lika med fusk! Vi får väl se!

Ja vissa anser att FIA fuskar men bara när det går emot dem....!

Som sagt hoppas allt är ok, för vilken skandal det skulle bli om det visar sig att den franska däckstillverkaren fuskat och det är därför det går så bra för Juan o andra Michelin pöjkar!

Då har de gjort en riktig Michelin-gubbe!
Men snälla Gonzo, det är ingen som tror att Michelin har fuskat!!! Eftersom de har följt de regler som gäller har de inte fuskat!! Däremot har väl FIA upptäckt att det är mer rättvist att mäta däcken efteråt för att ingen ska ha mer fördel än någon annan. Detta är väl helt ok, men att ändra det mitt i en säsong är ju uppenbart orättvist, då däcksfabrikanterna producerar däck efter de regler som finns inför säsongen.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Håller med om att själva mätningen kan bli ett problem för FIA, men det är ju en teknisk fråga medans jag i övrigt talat om moralen i ett eventuellt utnyttjande av en ej tillräcklig detaljerad regel.

För sporten skull tycker jag det är tråkigt att man letar efter svagheter i regler och försöker utnyttja dem. För inte ens Michelin kan i den här frågan undgått att förstå den tänkta innebörden i denna regel.

Men om de verkligen har gjort ett regelbrott kan jag inte avgöra, det kan endast FIA. Det är ju en tolkningsfråga som sagt............

För sportens skull vill jag oxå att F1 skall avgöras på banan i högre grad, där bilen/däck är av mindre betydelse än föraren. Därför eftersöker jag hellre regler som syftar åt det hållet.

Tror att majoriteten av de som följer F1 i 1:a hand är intresserade av vem som är skickligast, inte vilket team som tar flest poäng.

(Manson jag har aldrig påstått att någon tror att Michelin fuskar, jag säger bara att OM FIA kommer att anse det så bl a bl a.....)
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Gonzo skrev:Håller med om att själva mätningen kan bli ett problem för FIA, men det är ju en teknisk fråga medans jag i övrigt talat om moralen i ett eventuellt utnyttjande av en ej tillräcklig detaljerad regel.
Gonzo, detta är F1 och har inget som helst med moral att göra - tvärtom...

Gonzo skrev: För sporten skull tycker jag det är tråkigt att man letar efter svagheter i regler och försöker utnyttja dem. För inte ens Michelin kan i den här frågan undgått att förstå den tänkta innebörden i denna regel.
Visst, men alla konstruktörer försöker utnyttja reglerna till max för att på så sätt skaffa sig fördelar. Ungefär som när man deklarerar själv :wink:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

F1 är en riktig moralsport det. :crazy:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev: Visst, men alla konstruktörer försöker utnyttja reglerna till max för att på så sätt skaffa sig fördelar. Ungefär som när man deklarerar själv :wink:
Ja kanske det, det är bara det att folk lessnar nog till slut på att titta på en sport som handlar mer om att hitta kryphål i regler som är mer avgörande för resultatet än vilken förare som sitter vid ratten.

Det är en utveckling som ingen borde acceptera genom att säga, jaja men så är det i F1!

Din deklaration är fullständigt ointressant i sammanhanget, men det säger mycket om vem du är.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Finns det inte ett tillägg i det mesta gällande:
"Outside the spirit of the blablabla" eller vad det nu är för dravvel som brukar komma upp varje gång liknande frågor debateras?'
Om så är fallet så kan man alltid fällas efteråt om brott mot detta föreligger.
Jämnför med flexande vingar, sugfläktar etc... brukar ju oftast innebära att konstruktionen förbjuds inför kommande lopp.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Eller ta målflaggan i depån.

Blanda inte ihop moral och regler. Det är varje stalls förbannade skyldighet att se till att de kan utnyttja reglerna maximalt. Jämför t.ex. med när TC blev godtjänt igen. Ett eller flera stall hade kringgått "andemeningen" och kommit på ett sätt att styra motorerna som väldigt mycket påmminde om det förbjudna TC.

Om vi skall börja prata rättvisa så finns det andra enhetsklasser att titta på.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

FIArrari lyckades ju även förhindra Michelin att använda sitt spår-assymetriska (assymetri i spåren - i det såkallade "V"-et) däck för ett par år sedan.
Även då följde Michelin helt regelboken.
Man får nästan kväljningar av FIArraris handlandande för att "rätt stall" skall vinna årets mästerskap.
Heja KIMI och MONTOYA.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Nä bara heja MONTOYA :wink:
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Intressant det här... Iaf om man ser det logiskt och retoriskt.
Det är fel när "fiarrari" utnyttjar reglerna till max utan att bryta dem i annat än andemening.
Det är rätt att michelin gör det samma...
Varuti ligger skillnaden?
Är det att fiarrari gör det oftare än andra stall eller är problemet att det är fiarrari som gör det?
Skämmer klon fram eller bak? Det är ok att andra eventuellt bryter mot reglerna bara inte fiarrari gör det?

Jag är helt på det klara med att alla gör allt vad de kan för att vinna. Men namnet och färgen på bilen spelar väll iaf ingen roll i denna fråga.
Är väll knapast så att fiarrari är ensama om att tolka reglerna olika.
Hur var det med Mclarens aktiva diffstyrning 2001?

Låt oss hoppas att den eventuella skillnaden i däckprestanda enbart beror på att Michelin gjort ett bättre jobb.
Utnyttjande av difusa regelbeskrivningar skall inte behandlas annorlunda bara för att det handlar om däck. Hur man än vrider och vänder på tolkningarna så är det väll alltid FIAs tolking som är den som gäller.
(Rätt eller fel...)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:Eller ta målflaggan i depån.

Blanda inte ihop moral och regler. Det är varje stalls förbannade skyldighet att se till att de kan utnyttja reglerna maximalt. Jämför t.ex. med när TC blev godtjänt igen. Ett eller flera stall hade kringgått "andemeningen" och kommit på ett sätt att styra motorerna som väldigt mycket påmminde om det förbjudna TC.

Om vi skall börja prata rättvisa så finns det andra enhetsklasser att titta på.
guuben skrev:FIArrari lyckades ju även förhindra Michelin att använda sitt spår-assymetriska (assymetri i spåren - i det såkallade "V"-et) däck för ett par år sedan.
Även då följde Michelin helt regelboken.
Man får nästan kväljningar av FIArraris handlandande för att "rätt stall" skall vinna årets mästerskap.
Heja KIMI och MONTOYA.
Pojkar, ni har långt kvar.......innan ni kan se ett helhetsperspektiv för hela sporten F1.

Ni skulle väl sky några medel för att se till att just er IDOL vann, pöjkar pöjkar.

Fram med ett mer enklare och rättvist F1 och FIA om så krävs, juste racing de är vad jag vill se.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Gonzo skrev:
Fram med ett mer enklare och rättvist F1 och FIA om så krävs, juste racing de är vad jag vill se.
Hur länge har du följt F1 ?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:
Gonzo skrev:
Fram med ett mer enklare och rättvist F1 och FIA om så krävs, juste racing de är vad jag vill se.
Hur länge har du följt F1 ?
Något annorlunda tema att ta upp här men eftersom du frågar så ska jag svara:

Mer eller mindre sen Ronnies dagar!
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Om du nu följt F1 ett tag. Så vet du att det aldrig varit "rättvist". Utvecklingen har hela tiden drivits framåt genom att utnyttja det befintliga reglementet. Colin Chappman var en mästare på sin tid att se möjligheterna i det och har stått för åtskilliga inovationer. Tyrell med sina 6-hjulingar och Bernie med fläktbilen etc.

"Rättvisa" klasser finns men då är det inte F1 längre. Däremot så skall FIA ge tusan i och ändra regelboken under pågående säsong om det inte är av säkerhetsskäl eller önskemål från samtliga stall.

Och vem som är min idol har inte med saken att göra.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:Om du nu följt F1 ett tag. Så vet du att det aldrig varit "rättvist". Utvecklingen har hela tiden drivits framåt genom att utnyttja det befintliga reglementet. Colin Chappman var en mästare på sin tid att se möjligheterna i det och har stått för åtskilliga inovationer. Tyrell med sina 6-hjulingar och Bernie med fläktbilen etc.

"Rättvisa" klasser finns men då är det inte F1 längre. Däremot så skall FIA ge tusan i och ändra regelboken under pågående säsong om det inte är av säkerhetsskäl eller önskemål från samtliga stall.

Och vem som är min idol har inte med saken att göra.
Jodå bitar av det har alltid funnits med vissa skillnader, förarskickligheten var förr av större betydelse än nu!

Och jag kanske ska påminna om att vissa av dessa inovationer blev omedelbart förbjudna.....

Att tänja på regler skulle vara ett incitamentet för utvecklingen åt rätt håll är totalt fel. Sån utveckling går b la fläktbilen under och förbjuds, det kan knappast vara en utveckling att följa. De flesta (inte alla) nymodigheter utvecklas inom reglementet, annars som sagt förbjuds de.

F1 Cirkusen har även förändrats pga nya regler.
Regeländringarna inför denna säsong var ju ett tecken på att FIA ändå fått upp ögenen för ett vikande intresse.

Men F1 är tvunget att förändra sig ännu mer för att behålla intresset.

Det finns en uppsjö av artiklar som behandlar detta ämne, framförallt efter förra säsongens slut.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Men innan det blev förbjudet var det tillåtet vilket är det enda som räknas. :smash:
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Nisse skrev:Men innan det blev förbjudet var det tillåtet vilket är det enda som räknas. :smash:
Ja men om det tolkas som att vara utanför reglernas andemening så kommer de att vara förbjudna i fortsättningen. Annars sker inget.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Låt oss istället för att diskutera huruvida man skall ändra regler under brinnande säsong eller ej, vända på frågan.

Om man via mätningar kan konstatera att Michelindäcken använder en bredare anläggningsyta än vad som är tillåtet, skall detta då tolereras eftersom man inte har tillräckligt klara regler för när man får mäta?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:Men innan det blev förbjudet var det tillåtet vilket är det enda som räknas. :smash:
Ja fast vad skulle vara bra med det? Utveckla...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Integralmannen skrev:
Nisse skrev:Men innan det blev förbjudet var det tillåtet vilket är det enda som räknas. :smash:
Ja men om det tolkas som att vara utanför reglernas andemening så kommer de att vara förbjudna i fortsättningen. Annars sker inget.

Nu är du inne på rätt spår. Michelin har fått sina däck godkända av FIA enligt reglement som gällt hitills. FIA ändrar nu i regeltexten och säger att mätningen skall få ske efteråt vilket innebär att däckstillverkarna ställs inför nya förutsättningar. Och det är det jag irriterar mig på det görs under pågående säsong.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse!

Ärligt talat, hade du tyckt det om det gällt Bridgestone?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Gonzo skrev:
Nisse skrev:Men innan det blev förbjudet var det tillåtet vilket är det enda som räknas. :smash:
Ja fast vad skulle vara bra med det? Utveckla...
Lite tråkigt om bilarna fortfarande såg ut som Formel Ford och blev i frånkörda av tantens shoppingbil.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Nisse skrev:
Integralmannen skrev:
Nisse skrev:Men innan det blev förbjudet var det tillåtet vilket är det enda som räknas. :smash:
Ja men om det tolkas som att vara utanför reglernas andemening så kommer de att vara förbjudna i fortsättningen. Annars sker inget.

Nu är du inne på rätt spår. Michelin har fått sina däck godkända av FIA enligt reglement som gällt hitills. FIA ändrar nu i regeltexten och säger att mätningen skall få ske efteråt vilket innebär att däckstillverkarna ställs inför nya förutsättningar. Och det är det jag irriterar mig på det görs under pågående säsong.
Jag förstår, men vad är essensen i regeln då? Att däcken skall vara max 27.4mm eller att de skall vara det enbart när man mäter?

Motsatsen till att ändra en regel är att fortsätta att godkänna ett däck som bryter mot tanken i den regel som man har. Bra eller dåligt formulerad så tycker jag inte att det går att missförstå.
Anledningen till att regeln är skriven som den är, är väll för att man inte vill mäta däcken efter lopp med de problem som det orsakar.
Att då utnyttja detta för att bygga anorlunda däck är väll inte det man åssyftade?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:
Gonzo skrev:
Nisse skrev:Men innan det blev förbjudet var det tillåtet vilket är det enda som räknas. :smash:
Ja fast vad skulle vara bra med det? Utveckla...
Lite tråkigt om bilarna fortfarande såg ut som Formel Ford och blev i frånkörda av tantens shoppingbil.
Öh, ja just det!!!!
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Gonzo skrev:Nisse!

Ärligt talat, hade du tyckt det om det gällt Bridgestone?
Om någon använder sig av möjligheter inom regelverket kan jag inte annat än uppskatta fantasin.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:
Gonzo skrev:Nisse!

Ärligt talat, hade du tyckt det om det gällt Bridgestone?
Om någon använder sig av möjligheter inom regelverket kan jag inte annat än uppskatta fantasin.
Jo jag har förstått det, det framgår med all tydlighet!
Fast jag tror ändå inte att du är riktigt ärlig!

Kanske kommer betydelsen av vilket däck man har inte vara riktigt lika stor nästa säsong. Då den ena tillverkaren tvingas att följa andemeningen i den tidigare regeln. Kanske det sker redan denna säsong.

Jag föredrar inte så stora skillnader mellan däcken.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Integralmannen skrev:
Nisse skrev:
Integralmannen skrev: Ja men om det tolkas som att vara utanför reglernas andemening så kommer de att vara förbjudna i fortsättningen. Annars sker inget.

Nu är du inne på rätt spår. Michelin har fått sina däck godkända av FIA enligt reglement som gällt hitills. FIA ändrar nu i regeltexten och säger att mätningen skall få ske efteråt vilket innebär att däckstillverkarna ställs inför nya förutsättningar. Och det är det jag irriterar mig på det görs under pågående säsong.
Jag förstår, men vad är essensen i regeln då? Att däcken skall vara max 27.4mm eller att de skall vara det enbart när man mäter?

Motsatsen till att ändra en regel är att fortsätta att godkänna ett däck som bryter mot tanken i den regel som man har. Bra eller dåligt formulerad så tycker jag inte att det går att missförstå.
Anledningen till att regeln är skriven som den är, är väll för att man inte vill mäta däcken efter lopp med de problem som det orsakar.
Att då utnyttja detta för att bygga anorlunda däck är väll inte det man åssyftade?
Regeln har varit skriven på så sätt att mätningen skall ske innan det andvänds om det var tänkt något annat får de väl skriva det i regeln. Om det nu skall ändras i reglerna så bör väl alla få en chans att anpassa sig inför de nya förutsättningarna. Och då tycker jag det är lite tid för det nu.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ganska urvattnat argument.....
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Gonzo skrev:
Nisse skrev:
Gonzo skrev:Nisse!

Ärligt talat, hade du tyckt det om det gällt Bridgestone?
Om någon använder sig av möjligheter inom regelverket kan jag inte annat än uppskatta fantasin.
Jo jag har förstått det, det framgår med all tydlighet!
Fast jag tror ändå inte att du är riktigt ärlig!

Kanske kommer betydelsen av vilket däck man har inte vara riktigt lika stor nästa säsong. Då den ena tillverkaren tvingas att följa andemeningen i den tidigare regeln. Kanske det sker redan denna säsong.

Jag föredrar inte så stora skillnader mellan däcken.

En titt i backspegeln ger många tillfällen som brytit mot andemeningen i reglerna. En del har rättats till direkt en del i samband med nya regler som kommer inför en ny säsong.
Flera av dem har varit riktigt roliga om man tänker efter. Fläktbilen, Schummachers målgång på Silverstone, Renaults (Benetons) LC som aktiverades av startsignalen och nu för inte så länge sedan Schumachers besök i sandfållan.

När det gäller skillnader mellan stallen och förarna så vill du ha så lika förutsättningar som möjligt på bilarna för att få rättvisa tävlingar. Samtidigt kan de lägga ned konstruktörsmästerskapet. Då måste det väl innebära att du vill se sandsäckar även hos de förare som lyckas. Då kan jag rekomendera standardvagnsracing där de tillämpar ett sådant reglemente.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev: En titt i backspegeln ger många tillfällen som brytit mot andemeningen i reglerna. En del har rättats till direkt en del i samband med nya regler som kommer inför en ny säsong.
Flera av dem har varit riktigt roliga om man tänker efter. Fläktbilen, Schummachers målgång på Silverstone, Renaults (Benetons) LC som aktiverades av startsignalen och nu för inte så länge sedan Schumachers besök i sandfållan.

När det gäller skillnader mellan stallen och förarna så vill du ha så lika förutsättningar som möjligt på bilarna för att få rättvisa tävlingar. Samtidigt kan de lägga ned konstruktörsmästerskapet. Då måste det väl innebära att du vill se sandsäckar även hos de förare som lyckas. Då kan jag rekomendera standardvagnsracing där de tillämpar ett sådant reglemente.
Ett nytt argument, utformad som en ytterlighet.

Misstänkt likt när mindre människor sitter i den berömda sandlådan och drar sig längre o längre ifrån kärnfrågan. Där passar sandsäckarna...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Eftersom du tycker jag kommer med dåliga argument så vad tycker du vi skall göra med de som följer gällande reglement men bryter mot andemeningen i dem?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:Eftersom du tycker jag kommer med dåliga argument så vad tycker du vi skall göra med de som följer gällande reglement men bryter mot andemeningen i dem?
De som bryter mot andemeningen i en regel grovt på ett sätt som ger en part en stor fördel skall bestraffas på ett eller annat sätt direkt.

Om Michelins "smarta" drag bryter grovt mot regeln kan jag dock inte avgöra.

Däremot tycker jag i huvudsak att regeländringar ska göras efter avslutad säsong eller att samtliga parter gemensamt godkänner den inom en o samma säsong.

Att FIA:s ändring i regeltexten skall anses som en ny regel, tycker är tveksamt, givetvis en tolkningsfråga.

FIA har inte ändrat på avsikten med regeln, de har heller inte ändrat på något som har med mått eller annan fysisk förändring att göra.
De har dock förtydligt avsikten med regeln.

Om jag säger om Michelins däck inte klarar den nya mätningen, så har man klarat sig sen 2001 att undgå upptäckt av detta "trick", endast pga att mätningen skett innan race!

Flexvingar klarade oxå måtten men var klart olagliga pga att de "de"formerades under race, detta liknar detta case.

Avsikten kan ingen undgått, angivet mått skall uppfyllas när som helt man mäter däcket.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Om jag förstår dig rätt så håller du ju med mig om att regändringar inte bör ske under pågående säsong.

När det gäller andemeningen i vissa regler typ stallorder så skulle det bli få kvar på banan om de tillämpades strikt. Det är väl möjligtvis Dansken som skulle klara sig.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Gonzo skrev:
Nisse skrev:Eftersom du tycker jag kommer med dåliga argument så vad tycker du vi skall göra med de som följer gällande reglement men bryter mot andemeningen i dem?
De som bryter mot andemeningen i en regel grovt på ett sätt som ger en part en stor fördel skall bestraffas på ett eller annat sätt direkt.

Om Michelins "smarta" drag bryter grovt mot regeln kan jag dock inte avgöra.

Däremot tycker jag i huvudsak att regeländringar ska göras efter avslutad säsong eller att samtliga parter gemensamt godkänner den inom en o samma säsong.

Att FIA:s ändring i regeltexten skall anses som en ny regel, tycker är tveksamt, givetvis en tolkningsfråga.

FIA har inte ändrat på avsikten med regeln, de har heller inte ändrat på något som har med mått eller annan fysisk förändring att göra.
De har dock förtydligt avsikten med regeln.

Om jag säger om Michelins däck inte klarar den nya mätningen, så har man klarat sig sen 2001 att undgå upptäckt av detta "trick", endast pga att mätningen skett innan race!

Flexvingar klarade oxå måtten men var klart olagliga pga att de "de"formerades under race, detta liknar detta case.

Avsikten kan ingen undgått, angivet mått skall uppfyllas när som helt man mäter däcket.[/quote]

Håller med!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse, jag vill inte undervärdera din förmåga att läsa eller förstå den text jag skrivit men läs en gång till. Jag håller bara med dig under vissa förutsättningar.

Vad gäller stallorder så gäller givetvis samma resonemang, reglerna ska följas, om inte så skall de som bryter mot dem beivras.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Orkar inte fortsätta tjabbla om det som jag anser vara en ändring av förutsättningarna och därför fel. Men du tycker vara helt okey. Eftersom jag är en positiv mäniska så ser jag fram emot tolkningen av "which we consider " när det gäller vad som skall kallas slitbana i de nya reglerna (den nya tolkningen).

När det gäller stallorder så måste du nog vara medveten att alla har använt sig av det under årens lopp. Däremot så accepteras det av de flesta så länge det inte utförs så flagrant som Ferrari har lyckats med under de sista åren.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag vet inte om man mäter bränslekvaliteten till bilarna både innan och efter racen eller bara i riggen.

Men vi säger i detta påhittade scenario att de bara mäter före racen.

Om ett team lyckas tillföra något otillåtet i bränslet under racet som höjer effekten i motorn men undgår att bli upptäckta just pga att man bara mäter före racet, skulle det vara ok?

Skulle någon acceptera ett argument från detta team som lyder,
- ni får inte testa bränslet efter racet för att det står inte i reglerna att det skall testas efter racet.

Vi fuskar inte men nästa säsong kan så kan man börja testa bränslet efter racen.

Jag skulle tolka ett sånt argument som OM de har något att dölja, skulle inte ni?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Nu är det väl inte riktigt relevant eftersom Michelin inte ändrat något på däcket efter mätningarna som tidigare utförts.

Utan jämnför med att vägningsproceduren ändrades genom att FIA ville väga med tomma tankar. Vilket kanske skulle missgynna vissa stall.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nisse skrev:Nu är det väl inte riktigt relevant eftersom Michelin inte ändrat något på däcket efter mätningarna som tidigare utförts.

Utan jämnför med att vägningsproceduren ändrades genom att FIA ville väga med tomma tankar. Vilket kanske skulle missgynna vissa stall.
Jag hoppas att du med flit missar poängen, men jag ska förtydliga den åt dig.

Poängen med mitt påhittade scenario är Michelins argument om när mätningarna skall göras! De anser att man bara ska få mäta före race och inte efter, eller hur.

I båda fallen skall inget som strider mot reglerna finnas, varken för eller efter race!

Dessutom ber jag dig svara på frågorna i mitt förra inlägg så vi får se vad du anser om dem.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Om nu andemeningen med en regel är så viktig (som det nu är) så varför inte bara skriva ner den? Har inte FIA råd med en jurist som kan skriva reglerna på ett sätt som gör det så svårt som möjligt att kunna tolka dem på mer än ett sätt.

Michelin har tolkat reglerna på ett sätt som inte Bridgestone gjort, Bridgestone har därmed blivit lite efter i utvecklingen och nu "tipsat" (om det det nu var Bridgestone-ingenjörerna som sett bilder på hur Michelin-däcken expanderar) FIA om detta. FIA fixar då om reglerna (om de nu ändrar från "must not" till "must never") mitt under brinnande säsong och de som nu tolkat FIA's luddiga regler på ett annat sätt än FIA själva ville att de skulle göra (men inte skrev) får då genast med 2 veckors förvarning börja tillverka/utveckla nåt nytt. Detta sätt som Michelin nu använt sedan 2001?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Fakta i fallet är att Michelindäcken hitills enligt gällande reglemente mäts när de varit nya och då uppfyllt kraven.

Nu har FIA ändrat tolkningen och lagt in "när vi har lust" i texten. Jag har ingen aning om hurvida de nu kommer klara eller inte klara de nya reglerna. Men tycker att det är ett felaktigt beslut från FIA:s sida.


Nu handlar det ju inte om att bli upptäckt eller inte som du drar upp i ditt exempel. Utan jämför med tidigare mer jämförbara exempel som när man införde plankan under bilen för att säkerställa att bilarna inte kördes för låga. Om minnet inte sviker mig så infördes det inför en ny säsong.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

PeppeF1 skrev:Om nu andemeningen med en regel är så viktig (som det nu är) så varför inte bara skriva ner den? Har inte FIA råd med en jurist som kan skriva reglerna på ett sätt som gör det så svårt som möjligt att kunna tolka dem på mer än ett sätt.

Michelin har tolkat reglerna på ett sätt som inte Bridgestone gjort, Bridgestone har därmed blivit lite efter i utvecklingen och nu "tipsat" (om det det nu var Bridgestone-ingenjörerna som sett bilder på hur Michelin-däcken expanderar) FIA om detta. FIA fixar då om reglerna (om de nu ändrar från "must not" till "must never") mitt under brinnande säsong och de som nu tolkat FIA's luddiga regler på ett annat sätt än FIA själva ville att de skulle göra (men inte skrev) får då genast med 2 veckors förvarning börja tillverka/utveckla nåt nytt. Detta sätt som Michelin nu använt sedan 2001?
Nu är det nog inte så att de tolkat reglerna olika utan Ferrari har ansett att smalare däck gynnat toppfarten och därmed gett snabbare varv.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Nisse skrev:
Nu är det nog inte så att de tolkat reglerna olika utan Ferrari har ansett att smalare däck gynnat toppfarten och därmed gett snabbare varv.
Mycket möjligt, men du förstod poängen. :)
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

:up:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Det ska bli intressant att se vad som händer till Monza!

Vi får se om Michelin törs använda sina däck, annars kan de säkert köpa några av Bridgestone.

Hoppas inte att det är så som några anser, att Ferrari är = FIA, (då är F1 sporten död). Men det är nog inte så troligt att så är fallet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA är inte lika med Ferrari. FIA är lika med FIAT. Och FIAT är lika med Ferrari. Det är så det hänger ihop.

Det finns en rätt stor risk för två tråkiga alternativ just nu:

1: Bojkott av Monzas GP från Michelin-stalletn. Detta skulle enligt Concordeavtalet innebära att loppet ställs in eftersom det är för få bilar.

2: VM avgörs många många månader efter att bilarna gått i mål på Suzuka. Resten av säsongen innehåller massvis med protester och diskningar och VM avgörs sedan av en massa adovakter i en domstol i Europa någon gång i november/december.

Ingen av dessa alternativ är tyvärr särskilt osannolika just nu.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:FIA är inte lika med Ferrari. FIA är lika med FIAT. Och FIAT är lika med Ferrari. Det är så det hänger ihop.

Det finns en rätt stor risk för två tråkiga alternativ just nu:

1: Bojkott av Monzas GP från Michelin-stalletn. Detta skulle enligt Concordeavtalet innebära att loppet ställs in eftersom det är för få bilar.

2: VM avgörs många många månader efter att bilarna gått i mål på Suzuka. Resten av säsongen innehåller massvis med protester och diskningar och VM avgörs sedan av en massa adovakter i en domstol i Europa någon gång i november/december.

Ingen av dessa alternativ är tyvärr särskilt osannolika just nu.
Kul att någon kan klarlägga detta om FIAT - Ferrari - FIA.

Nog finns fler alternativ än 2.

3. Michelin chansar att däcken håller sig inom ramarna för angivet mått i regelboken.

4. FIA ändrar sig och kommer inte att mäta däcken efter Racen förräns nästa säsong! (Dock mindre troligt tror jag).

(5) Eller varför inte låte alla köra på Good - Year däck säsongen ut(inte riktigt seriöst men ändå) .
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om Michelin måste tillverka nya däck till sina stall så blir det däck som stallen inte kommer att hinna testa innan Italiens GP. Tror du själv att Williams och McLaren väljer att ställa upp i Italiens GP med helt nya däck de inte har hunnit testa förrän på fredagen mitt i denna mästerskapsstrid?
Knappast troligt.

Om Michelin säger till sina stall att man inte kan garantera att däcken klarar en inspektion enligt de här nya mätprocedurerna att mäta dem efter loppet - tror du då att Williams och McLaren har lust att köra med de däcken? Knappast - men låt oss säga att de väljer att köra och några av däckens mönsterbredd efter loppet är för brett: Då har du en uppsjö protester fram och tillbaka och så är protestcirkusen igång.

Under dessa två alternativ är det absolut säkraste valet för Michelin, Williams och McLaren att tillsammans med de andra Michelin-stallen bojkotta Italiens GP så loppet blir inställt och tvinga FIA att backa i frågan.

Michelin kommer inte att "chansa" - inte genom att sätta sitt och sina partners varumärken på spel genom att riskera en diskning. Antingen ställer de upp med befintliga däckstyper om de känner sig säkra på att de klarar en inspektion eller tillverkar nya däck och låter sina stall avgöra om de har lust att köra nästa lopp på helt otestade däck. I det läget tror jag inte det är omöjligt att stallen då väljer att bojkotta loppet.

Och allt detta hänger på att Michelin faktiskt hinner tillverka en mängd olika däck enligt en ny konstruktion i flera olika nya gummiblandningar. Det är något som Michelins chef hitills har sagt är helt omöjligt.

Ett rimligt alternativ till detta är att FIA inte ändrar i sitt luddiga reglemente förrän efter säsongen ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ja det blir tufft för Michelin, de har blivit inmålade i ett hörn!

Intressant o se vilka som kommer att vinna på det här, tyvärr tror jag F1 redan förlorat på detta, detta är negativ publicitet.