Kryphålet är att FIA inte skrivit klart och tydligt när däcken ska mätas - inte heller att mönsterbredden alltid ska vara 270 mm utan bara 270 mm vid mättillfället.
Michelin har i skrift från FIA fått sina däck godkända och sin tolkning av reglementet - att däcken enl. paragraf 77c) ska mätas nya. Alltså har Michelin inte fuskat.
Michelin har heller inte kringgått reglerna - Michelin har följt dessa och utnyttjat dessa till sin fördel. Hade de kringgått reglerna hade de ju fällts eller hur?
Det spelar en väldigt stor roll när man mäter däcket - det är ju helt uppenbart. Annars hade det inte varit detta kaos nu.
Reglerna säger enligt Michelins tolkning - och som FIA tydligen ska ha bekräftat för Michelin - att däcken mäts när de är nya och att mönsterbredden inte får vara mer än 270mm. Därför har de inte heller fällts. Tolkningen är dock inte kristallklar i reglementet och det är FIA:s misstag. Nu har någon (läs Ferrari/Bridgestone) gjort en annan tolkning av detta och påpekat detta för FIA. Det verkar inte som FIA själva vet riktigt vad de menar men har upptäckt att de gjort en blunder och försöker rätta till denna blunder på sämsta tänkbara sätt.
Låt oss säga att man mäter däcken efter loppen - det skulle innebär att 20 bilars däck skulle mätas efter målgång med millimeterprecision. Det skulle också innebära att raceresultaten efter varje lopp skulle vara inofficiella många timmar efter målgång. Det är nämligen inte bara en omständligt mätprocedur - alla däcks däckstryck ska sjunka till 1,4bar enligt reglerna innan man kan mäta dem. Sen återstår en tolkningsfråga i mätningen att lösa också - på ett slitet däck, vad ska anses vara slitbana/kontaktyta och vad ska inte anses vara det.
Det finns också ett annar problem - låt oss säga att man tillverkar ett runt däck vars mönsterbredd/slitbana understiger 270mm när det är stillastående. Men att det sen utvigdas till över 270mm i hög fart när det används. Är detta då fusk eller ett smart sätt att utnyttja reglerna till max?
Visst kan man säga att det aldrig får överstiga 270mm - men det är inte vad det står idag. Men om man säger det - hur ska det efterföljas? Det är väl bara Stålmannen som skulle klara av att mäta mönsterbredden på en bil som passerar i 320 km/t och han är ju lite svår att anställa som FIA-kontrollant.
Gonzo skrev:
Men det avgör inte Michelin sedu, det avgör FIA om de uppfyller kraven. De avgör även om de anser att Míchelin fuskar....ja håll i sär begreppen..
FIA har inte heller ändrat regelverket-
Varför så upprörda?????
Om Michelin inte gjort nåt fel, då är det väl inget o va rädd för, eller hur!
Men det verkar som om ett helt gäng här tror att Michelin gjort en felaktig konstruktion som inte skulle klara mätningen i Monza.
Låt oss hoppas att Michelin inte utnyttjat det faktum att man inte mätt däcken efter racen som ett sätt att kringgå reglerna. Om det vore så, så vore det skandal.
För det ska väl egentligen inte spela någon roll när man mäter däcket, däcket skall ju inte någon gång överstiga max.