Mer Ferrarifusk
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Mer Ferrarifusk
Fia har skickat ut ett brav till stallen där man meddelar att det blir ändrade rutiner kring hur man mäter bredden på ett däck. Tidigare mättes det på nya däck, nu ska det mätas på däcken efter loppen. Detta på grund av att det har klagats på att Michelins däck inte varit lagliga i slitet tillstånd. Detta kan tolkas på två sätt.
Ferrarihatarna säger:
Nu verkar Ferrari i sin desperation, ha utnyttjat det välkända faktum att man är Fias kelgris och övertalat Fia att ändra reglerna kring däcken på ett sätt som gynnar Ferrari.
Ferrariälskarna säger:
Äntligen skipas rättvisa, bort med dom olagliga däcken.
Så, börja pajkastningen nu!
Ferrarihatarna säger:
Nu verkar Ferrari i sin desperation, ha utnyttjat det välkända faktum att man är Fias kelgris och övertalat Fia att ändra reglerna kring däcken på ett sätt som gynnar Ferrari.
Ferrariälskarna säger:
Äntligen skipas rättvisa, bort med dom olagliga däcken.
Så, börja pajkastningen nu!
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: Mer Ferrarifusk
Ska vi ha en konstruktiv diskution här så döp inte en topic så uppenbart dumt. Vad gäller innehållet så gäller fäljande!JBS skrev:Fia har skickat ut ett brav till stallen där man meddelar att det blir ändrade rutiner kring hur man mäter bredden på ett däck. Tidigare mättes det på nya däck, nu ska det mätas på däcken efter loppen. Detta på grund av att det har klagats på att Michelins däck inte varit lagliga i slitet tillstånd. Detta kan tolkas på två sätt.
Ferrarihatarna säger:
Nu verkar Ferrari i sin desperation, ha utnyttjat det välkända faktum att man är Fias kelgris och övertalat Fia att ändra reglerna kring däcken på ett sätt som gynnar Ferrari.
Ferrariälskarna säger:
Äntligen skipas rättvisa, bort med dom olagliga däcken.
Så, börja pajkastningen nu!
In the letter the FIA talks about article 77 of the sporting regulation that mentions : the tread width of the front tyres' must not exceed 270 mm (at a pressure of 1,4 bar)
The FIA added that the tread width of the front tyre must never exceed 270 mm, including during "certain circumstances", or in other words, when the car is moving on the track. The FIA is not accusing anyone for now but is making a little warning. However we can guess that suspicion started from somewhere and that the FIA believed it was serious enough to justify a little intervention.
I övrigt:
The only thing that we can be sure of today is that Bridgestone are making front tyres with an overall width of 32,96 cm while Michelin supplies tyres with an overall width of 35,5 cm. The regulation stipulates that the front tyres must have an overall width that is in between 30,5 cm and 35,5 cm. On that aspect, the two manufacturers follow the rules to the letter.
Kan inte se att man försöker ändra några regler............
Bättre Topic nästa gång!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nää men man ändrar mätmetoden eftersom Michelins däcks sägs bli bredare när de blir slitna av någon anledning ....
Hitills har man mätt däcksbredden/mönsterbredden (osäker vad) innan loppet. Från och med Monza vill man nu istället mäta bredden efter loppet.
Kul sätt att avgöra VM på i så fall
Hitills har man mätt däcksbredden/mönsterbredden (osäker vad) innan loppet. Från och med Monza vill man nu istället mäta bredden efter loppet.
Kul sätt att avgöra VM på i så fall
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Reglementent är detsamma för däcken men man ändrar när man ska kontrollmäta bredden.
Alltså samma regler men med en annorlunda tillämpning som faktiskt bättre stämmer överrens med reglerna! Dvs nu ska man kontrollera att måttet ej överstigs av att bilen har kört på banan! Låter som en vettig ändring av tillämpningen av regelkontrollen.
"the tread width of the front tyre must never exceed 270 mm, including during "certain circumstances", or in other words, when the car is moving on the track"
Alltså samma regler men med en annorlunda tillämpning som faktiskt bättre stämmer överrens med reglerna! Dvs nu ska man kontrollera att måttet ej överstigs av att bilen har kört på banan! Låter som en vettig ändring av tillämpningen av regelkontrollen.
"the tread width of the front tyre must never exceed 270 mm, including during "certain circumstances", or in other words, when the car is moving on the track"
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Man måste ju ändå säga att killen är lojal om inte annat.FerrariSchumi skrev:rättvist = Schumacher vinner.
Mycket gnäll om däckens [icke] påverkan, jag tycker dock att det är lite konstigt att säga (i annan topic) att vad vet vi, stackars bonnläppar från Svedala, och kräver mer eller mindre fakta och bevis för att det beror på däcken och att det därför går dåligt för vissa team/förare. Oavsett vilket så säger även "insatta" och teknikerna (bl a Gary Anderson) från en del stall att det faktiskt är det som är den huvudsakliga fördelen för vissa stall just nu. Okej, vi skippar den diskussionen, men det verkar ju konstigt att 2003GA plötsligt är så j-a dålig och Williams plötsligt är så j-a bra. Jag tror knappast att Ferrari har hamnat i bakvattnet endast för att de andra bilarna är "mycket bättre" och att MS plötsligt inte vet hur man gör.
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: Mer Ferrarifusk
Vill dessutom påpeka att det här som beskrivs som "det har klagats" att det INTE kommit något officiell beklagan från Ferrari till FIA (såvitt jag läst).JBS skrev:Fia har skickat ut ett brav till stallen där man meddelar att det blir ändrade rutiner kring hur man mäter bredden på ett däck. Tidigare mättes det på nya däck, nu ska det mätas på däcken efter loppen. Detta på grund av att det har klagats på att Michelins däck inte varit lagliga i slitet tillstånd. Detta kan tolkas på två sätt.
BRIDGESTONE har däremot bett FIA att se över detta!
Och för er som inte känner till detta så är Bridgestone och Ferrari inte
samma företag.
Detta är en kamp mellan däcksleverantörerna, där Bridgestone har mer intresse i F1 än bara Ferrari. De vill ju vinna "däcksmästerskapet".
Så namnet på topicen blir ju lite misslyckad minst sagt!!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Undrar om du kände på samma sätt när protesten om bargeboardsen dök upp härom året...LuckyStrike1 skrev:Nää men man ändrar mätmetoden eftersom Michelins däcks sägs bli bredare när de blir slitna av någon anledning ....
Hitills har man mätt däcksbredden/mönsterbredden (osäker vad) innan loppet. Från och med Monza vill man nu istället mäta bredden efter loppet.
Kul sätt att avgöra VM på i så fall
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad vet du om det?
För din information gjorde jag faktiskt det, men det spelar väl ingen roll för du tror väl att jag ljuger precis som du brukar tro ...
Nog fan ville jag att Irvine skulle vinna det året, och jag ville definitivt inte att VM skulle avgöras för att en bakfull funktionär inte kunde hålla i linjalen ordentligt när han skulle mäta.
För din information gjorde jag faktiskt det, men det spelar väl ingen roll för du tror väl att jag ljuger precis som du brukar tro ...
Nog fan ville jag att Irvine skulle vinna det året, och jag ville definitivt inte att VM skulle avgöras för att en bakfull funktionär inte kunde hålla i linjalen ordentligt när han skulle mäta.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Re: Mer Ferrarifusk
Innebär det att Ferrari, BAR, Sauber, Jordan och Minardi ska ta fler poäng än Williams, McLaren, Renault, Toyota och Jaguar? I så fall har de en del att ta igen...Gonzo skrev:Detta är en kamp mellan däcksleverantörerna, där Bridgestone har mer intresse i F1 än bara Ferrari. De vill ju vinna "däcksmästerskapet".
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
För övrigt så är detta regeln som det tvistas om:
Där Michelin hävdar att det som står i hela paragraf c (och som de för övrigt också ska ha skriftligt bekräftat från Imola 2001 från FIA) betyder att man mäter däcken nya före start både vad gäller storleken och placeringen av mönstren och bredden på mönstren.c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Here we go... När det äntligen blivit litet spänning i F1 så måste man ju fixa till en skandal. Det är ju självklart, man kan ju inte låta mästerskapet avgöras på banan - hur skulle det se ut?
Reglerna talar om vilka dimensioner som gäller och hur dessa skall mätas. Tillverkarna som önskar delta i mästerskapet utformar sin design baserat på detta och om man då drar fördel av otydligt formulerade regler så gör man sig inte skyldig till regelbrott. Så har designers alltid jobbat och kommer alltid att göra.
Men här verkar det som om FIA kommit på att man formulerat sig dåligt och försöker reparera detta mitt i säsongen. OK, det kanske är så att Michelindäcken inte uppfyller det som var tanken med mönstrade däck, att skårorna alltid skulle finnas där, men det har det ju pratats om i flera år. FIA har haft gott om tid att tydliggöra reglerna, lämpligen inför en ny säsong, och Bridgestone kunde kopierat konceptet.
Att detta dyker upp nu luktar mygel lång väg...!
Reglerna talar om vilka dimensioner som gäller och hur dessa skall mätas. Tillverkarna som önskar delta i mästerskapet utformar sin design baserat på detta och om man då drar fördel av otydligt formulerade regler så gör man sig inte skyldig till regelbrott. Så har designers alltid jobbat och kommer alltid att göra.
Men här verkar det som om FIA kommit på att man formulerat sig dåligt och försöker reparera detta mitt i säsongen. OK, det kanske är så att Michelindäcken inte uppfyller det som var tanken med mönstrade däck, att skårorna alltid skulle finnas där, men det har det ju pratats om i flera år. FIA har haft gott om tid att tydliggöra reglerna, lämpligen inför en ny säsong, och Bridgestone kunde kopierat konceptet.
Att detta dyker upp nu luktar mygel lång väg...!
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Vad faan är nu detta!! Man kan ju inte komma och ändra dessa förutsättningar mitt i en säsong, det fattar väl vilken homo sapiens som helst, det är väl F1 och inte CART, eller. Om detta ska avgöra mästerskapet är det inget annat än en skandal! Oavsett om Michelin har en fördel så har de följt de regler som sattes upp innan säsongen. Pinsamt FIA!!
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja men då så, då vet jag ju... jag vara bara nyfiken...LuckyStrike1 skrev:Vad vet du om det?
För din information gjorde jag faktiskt det, men det spelar väl ingen roll för du tror väl att jag ljuger precis som du brukar tro ...
Nog fan ville jag att Irvine skulle vinna det året, och jag ville definitivt inte att VM skulle avgöras för att en bakfull funktionär inte kunde hålla i linjalen ordentligt när han skulle mäta.
Nu ska redaktören inte bli så kitslig... men håll med om att det svider när det uppdagas att ens favoriter kanske fuskar...
Jag skulle förmodligen känna likadant...
En bojkott av Monza skulle vara kul... jag tror iofs inte det händer, men nya däck är nog ingen omöjlighet.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det kommer inte att bli några nya däck till Monza, det är inte frågan om något fusk.
Ska bli intressant att se dock om Bridgestone i sin nu extremt stora desperation kan få FIA att diska de 6 första i Italiens GP .... det kan bli kul
Ska bli intressant att se dock om Bridgestone i sin nu extremt stora desperation kan få FIA att diska de 6 första i Italiens GP .... det kan bli kul
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Kul och kul, det skulle, liksom en Michelin-bojkott, vara en förödande skandal för sporten och det skulle inte gagna någon - vare sig Bridgestone, Michelin, Ferrari eller Williams (- utom MS).LuckyStrike1 skrev:Ska bli intressant att se dock om Bridgestone i sin nu extremt stora desperation kan få FIA att diska de 6 första i Italiens GP .... det kan bli kul
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Jag kan tänka mig att Bridgestone har lite blodad tand sen monaco där dom vart anklagade för olika blandningar i fram och bakdäcken. Men egentligen är det väl inte mer än rätt att däcken ska vara i samma form före som innan, man får ju räkna med slitaget men ändå. Trots detta tror jag inte VM cirkusen avgörs pga det här. Men det kan nog bli jämnare.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Om det inte är så som postulerat:
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
Hur kan man missförstå detta? Finns säkert många anledningar till varför man inte vill mäta efter ett lopp.
Att ändra regler, eller tolkningar, mitt i säsongen är annars ingen större hit.
Men om den huvudsakliga anledningen till en ändring är att man inte uppfyller kraven så skall vi nog snarare diskutera VEM som fuskar.
Personligen tycker jag att reglerna för hur slitet ett däck får vara, borde ha varit tydligare definierat och även kontrollerat.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
Hur kan man missförstå detta? Finns säkert många anledningar till varför man inte vill mäta efter ett lopp.
Att ändra regler, eller tolkningar, mitt i säsongen är annars ingen större hit.
Men om den huvudsakliga anledningen till en ändring är att man inte uppfyller kraven så skall vi nog snarare diskutera VEM som fuskar.
Personligen tycker jag att reglerna för hur slitet ett däck får vara, borde ha varit tydligare definierat och även kontrollerat.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: Mer Ferrarifusk
Förvisso, skulle tro det.ANFRAN skrev:Innebär det att Ferrari, BAR, Sauber, Jordan och Minardi ska ta fler poäng än Williams, McLaren, Renault, Toyota och Jaguar? I så fall har de en del att ta igen...Gonzo skrev:Detta är en kamp mellan däcksleverantörerna, där Bridgestone har mer intresse i F1 än bara Ferrari. De vill ju vinna "däcksmästerskapet".
Men jag tror heller inte att de vill komma efter mer än nödvändigt......att vinna däckskriget som förra året blev ju en reklamkampanjan (iaf i Sthlm o säkert på många andra platser) för Bridgestone.
På din fråga svarar jag nej!
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Hur kan du veta att Michelin inte fuskar med däcken, det är det som FIA vill ta reda på. Kanske du har vart å mätt däcken själv eftersom du låter så säker på din sak??LuckyStrike1 skrev:Det kommer inte att bli några nya däck till Monza, det är inte frågan om något fusk.
Hoppas verkligen inte att de fuskar för sportens skull, det vore tragiskt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vilket är vad Bridgestone och FIA nu har valt ....Cuscino skrev:Kul och kul, det skulle, liksom en Michelin-bojkott, vara en förödande skandal för sporten och det skulle inte gagna någon - vare sig Bridgestone, Michelin, Ferrari eller Williams (- utom MS).LuckyStrike1 skrev:Ska bli intressant att se dock om Bridgestone i sin nu extremt stora desperation kan få FIA att diska de 6 första i Italiens GP .... det kan bli kul
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Michelin framstår ju som väldigt säkra på sin sak gällande paragraf 77c) i sportsreglemetent vilket ju är det saken handlar om. Mätningen sker på nya däck gällande mönstren och mönsterbredden och mönsterbredden får inte överstiga 270 mm. Det har det inte gjort på Michelindäcken vid en enda mätning sedan 2001. Mätningen sker enl. Michelins tolkning av reglementet på nya däck med ett däckstryck av 1,4 bar innan loppet. Detta har de på Imola 2001 fått skriftligt av FIA att så är fallet och utifrån den förutsättningen har de på smartast möjliga sätt byggt sina däck.Gonzo skrev:Hur kan du veta att Michelin inte fuskar med däcken, det är det som FIA vill ta reda på. Kanske du har vart å mätt däcken själv eftersom du låter så säker på din sak??LuckyStrike1 skrev:Det kommer inte att bli några nya däck till Monza, det är inte frågan om något fusk.
Hoppas verkligen inte att de fuskar för sportens skull, det vore tragiskt.
Nu, med tre lopp kvar av årets säsong, har FIA efter en enl. uppgifter "hemlig protest" efter Ungerns GP beslutat att införa nya mätmetoder för däckens mönsterbredd. Detta utan att ge däckstillverkarna chans att varken yttra sig eller förbereda sig för detta nya mätsätt. Detta anses drabba Michelin värst som har legat närmast, utan att överskrida viktigt att påpeka, den fullt tillåtna gränsen.
Att ändra reglementet och mätprocedurer är helt ok men att göra det mitt under brinnande säsong på det här sättet med 3 lopp kvar framstår som osedvanligt korkad timing. Oavsett utgången av det här (som troligen inte blir någon skillnad mot vad det skulle ha varit) så skadar det F1 oerhört mycket. Oavsett vem som nu vinner VM så kommer årets säsong helt plötsligt att befläckas av samma sorts rykten som förstörde säsongen 1995 t.ex. Den stora förloraren i allt det här är F1, och det i en tid när F1 var på väg att återta en del av sitt skadade rykte från ifjol. Det är tragiskt.
Jag tror inte att det här kommer att ha någon påverkan på årets säsong egentligen - jag tror inte att Michelin ens med de nya mätmetoderna kommer att bli illegala helt plötsligt - men det kommer att kasta en trist skugga över en av de fram till nu mest underhållande och spännande säsongerna på många, många år. Är man F1-fan kan man bara vara ledsen över det.
FIA gjorde ett misstag - man skrev in ett kryphål i reglementet gällande mätproceduren som gjorde det tillåtet att ha ett däck vars mönsterbredd/kontaktyta blev några millimetrar bredare när de är slitna. Nu försöker FIA rätta till sitt eget misstag - tyvärr på sämsta tänkbara sätt. Det är viktigt att påpeka att Michelin har följt och utnyttjat det gällande reglementet på bästa och smartast tänkbara sätt. De har helt enkelt varit bäst och inte fuskat.
Jag välkomnar ett nytt tydligare reglemente på den här punkten - till nästa säsong. Men inte på det här sättet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Ta och håll i sär begreppen. Michelin har uppfyllt reglerna enligt det nuvarande reglementet. Alltså har de inte fuskat. "Någon" misstänker dock att däcken ändrar på sig när de andvänds, och har fått FIA att ändra regelverket. Vilket kan innebära att Michelin måste ändra däcken för att uppfylla de nya reglerna.
Själv tycker jag att "någon" skall arbeta för att även rött skall vara den enda tillåtna färgen på tävlingsbilar i F1 och endast EU-medborgare skall få plocka poäng. Och dett skall givetvis gälla retroaktivt.
Själv tycker jag att "någon" skall arbeta för att även rött skall vara den enda tillåtna färgen på tävlingsbilar i F1 och endast EU-medborgare skall få plocka poäng. Och dett skall givetvis gälla retroaktivt.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
I slutänden är det FIA:s regler och tolkningar av regler måste vara det som gäller.....!
Om det kan de inblandade tycka va de vill.
Dock är jag inte en anhängare av ändra mätmetod inne i en säsong, ändringar bör i största möjliga grad göras mellan säsongerna.
Det "kryphål" du nämner Lucky, varifrån kommer den informationen?
Om det kan de inblandade tycka va de vill.
Dock är jag inte en anhängare av ändra mätmetod inne i en säsong, ändringar bör i största möjliga grad göras mellan säsongerna.
Det "kryphål" du nämner Lucky, varifrån kommer den informationen?
Senast redigerad av Gonzo den lör aug 30, 2003 13:43, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Men det avgör inte Michelin sedu, det avgör FIA om de uppfyller kraven. De avgör även om de anser att Míchelin fuskar....ja håll i sär begreppen..Nisse skrev:Ta och håll i sär begreppen. Michelin har uppfyllt reglerna enligt det nuvarande reglementet. Alltså har de inte fuskat. "Någon" misstänker dock att däcken ändrar på sig när de andvänds, och har fått FIA att ändra regelverket. Vilket kan innebära att Michelin måste ändra däcken för att uppfylla de nya reglerna.
FIA har inte heller ändrat regelverket-
Varför så upprörda?????
Om Michelin inte gjort nåt fel, då är det väl inget o va rädd för, eller hur!
Men det verkar som om ett helt gäng här tror att Michelin gjort en felaktig konstruktion som inte skulle klara mätningen i Monza.
Låt oss hoppas att Michelin inte utnyttjat det faktum att man inte mätt däcken efter racen som ett sätt att kringgå reglerna. Om det vore så, så vore det skandal.
För det ska väl egentligen inte spela någon roll när man mäter däcket, däcket skall ju inte någon gång överstiga max.
Senast redigerad av Gonzo den lör aug 30, 2003 13:55, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Om Michelin hade fuskat skulle de väl redan ha diskats, inte sant?
Man kan inte tala om tidigare fusk när det krävs ändringar av reglerna för att fusket ska uppstå.
Intressant är att varken Bridgestone eller Ferrari säger sig ha kontaktat Charlie Whiting om detta. Kan det vara Minardi och Stoddart som vill hämnas på Ron Dennis?
Man kan inte tala om tidigare fusk när det krävs ändringar av reglerna för att fusket ska uppstå.
Intressant är att varken Bridgestone eller Ferrari säger sig ha kontaktat Charlie Whiting om detta. Kan det vara Minardi och Stoddart som vill hämnas på Ron Dennis?
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det är väl klart att de gör det och ingen är väl egentligen förvånad?ANFRAN skrev: om varken Bridgestone eller Ferrari ligger bakom protesten, vem gör det då?
Ett underkännande av Michelins sätt att tolka dem, kanske?ANFRAN skrev: Jag kan förresten rätta mig själv och påpeka att det inte är en ändring av reglerna i sig utan en... tja, vad ska man kalla det?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Just nu sitter nog en del och försöker hitta på ett sätt att mäta på efteråt. Inte så lätt som det låter. Hur mycket gummirester som plockats upp under varvet till parcfarme skall skrapas bort? Hur löser man lufttrycket ? Om det är punktering på däcket vad att göra? Slitbanan är det väl det handlar om Bridgestones däck har väl en rundare form hur långt upp på den räknas slitbanan?Gonzo skrev:Men det avgör inte Michelin sedu, det avgör FIA om de uppfyller kraven. De avgör även om de anser att Míchelin fuskar....ja håll i sär begreppen..Nisse skrev:Ta och håll i sär begreppen. Michelin har uppfyllt reglerna enligt det nuvarande reglementet. Alltså har de inte fuskat. "Någon" misstänker dock att däcken ändrar på sig när de andvänds, och har fått FIA att ändra regelverket. Vilket kan innebära att Michelin måste ändra däcken för att uppfylla de nya reglerna.
FIA har inte heller ändrat regelverket-
FIA har ändrat i regelverket när mätningen skall ske
Varför så upprörda?????
Om Michelin inte gjort nåt fel, då är det väl inget o va rädd för, eller hur!
Men det verkar som om ett helt gäng här tror att Michelin gjort en felaktig konstruktion som inte skulle klara mätningen i Monza.
Det som upprör mig är när det ändras i regelboken under pågående säsong.
Låt oss hoppas att Michelin inte utnyttjat det faktum att man inte mätt däcken efter racen som ett sätt att kringgå reglerna. Om det vore så, så vore det skandal.
Skandalen ligger i att ändra förutsättningarna under pågående säsong om det missgynnar en part.
För det ska väl egentligen inte spela någon roll när man mäter däcket, däcket skall ju inte någon gång överstiga max.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Om FIA kommer att anse att Michelin kringått reglerna så är det lika med fusk! Vi får väl se!
Ja vissa anser att FIA fuskar men bara när det går emot dem....!
Som sagt hoppas allt är ok, för vilken skandal det skulle bli om det visar sig att den franska däckstillverkaren fuskat och det är därför det går så bra för Juan o andra Michelin pöjkar!
Då har de gjort en riktig Michelin-gubbe!
Ja vissa anser att FIA fuskar men bara när det går emot dem....!
Som sagt hoppas allt är ok, för vilken skandal det skulle bli om det visar sig att den franska däckstillverkaren fuskat och det är därför det går så bra för Juan o andra Michelin pöjkar!
Då har de gjort en riktig Michelin-gubbe!
Senast redigerad av Gonzo den lör aug 30, 2003 14:34, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ok, observeratANFRAN skrev:Observera farbror . Men frågan är ändå intressant; om varken Bridgestone eller Ferrari ligger bakom protesten, vem gör det då?
Jag kan förresten rätta mig själv och påpeka att det inte är en ändring av reglerna i sig utan en... tja, vad ska man kalla det?
Ja det är väl troligt att båda parterna har ett finger med i spelet.
Till nästa säsong:
Tvinga däckstillverkarna att tillverka däcken efter samma modell, idag är ju Michelins framdäck helt annorlunda Bridgestones, då tänker jag mest på formen o inte bredd o gummiblandning.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Om de har god marginal på slutet kan de byta till sprillans nya däck och ta målflaggan i depån!Nisse skrev: Just nu sitter nog en del och försöker hitta på ett sätt att mäta på efteråt. Inte så lätt som det låter. Hur mycket gummirester som plockats upp under varvet till parcfarme skall skrapas bort? Hur löser man lufttrycket ? Om det är punktering på däcket vad att göra? Slitbanan är det väl det handlar om Bridgestones däck har väl en rundare form hur långt upp på den räknas slitbanan?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kryphålet är att FIA inte skrivit klart och tydligt när däcken ska mätas - inte heller att mönsterbredden alltid ska vara 270 mm utan bara 270 mm vid mättillfället.
Michelin har i skrift från FIA fått sina däck godkända och sin tolkning av reglementet - att däcken enl. paragraf 77c) ska mätas nya. Alltså har Michelin inte fuskat.
Michelin har heller inte kringgått reglerna - Michelin har följt dessa och utnyttjat dessa till sin fördel. Hade de kringgått reglerna hade de ju fällts eller hur?
Det spelar en väldigt stor roll när man mäter däcket - det är ju helt uppenbart. Annars hade det inte varit detta kaos nu.
Reglerna säger enligt Michelins tolkning - och som FIA tydligen ska ha bekräftat för Michelin - att däcken mäts när de är nya och att mönsterbredden inte får vara mer än 270mm. Därför har de inte heller fällts. Tolkningen är dock inte kristallklar i reglementet och det är FIA:s misstag. Nu har någon (läs Ferrari/Bridgestone) gjort en annan tolkning av detta och påpekat detta för FIA. Det verkar inte som FIA själva vet riktigt vad de menar men har upptäckt att de gjort en blunder och försöker rätta till denna blunder på sämsta tänkbara sätt.
Låt oss säga att man mäter däcken efter loppen - det skulle innebär att 20 bilars däck skulle mätas efter målgång med millimeterprecision. Det skulle också innebära att raceresultaten efter varje lopp skulle vara inofficiella många timmar efter målgång. Det är nämligen inte bara en omständligt mätprocedur - alla däcks däckstryck ska sjunka till 1,4bar enligt reglerna innan man kan mäta dem. Sen återstår en tolkningsfråga i mätningen att lösa också - på ett slitet däck, vad ska anses vara slitbana/kontaktyta och vad ska inte anses vara det.
Det finns också ett annar problem - låt oss säga att man tillverkar ett runt däck vars mönsterbredd/slitbana understiger 270mm när det är stillastående. Men att det sen utvigdas till över 270mm i hög fart när det används. Är detta då fusk eller ett smart sätt att utnyttja reglerna till max?
Visst kan man säga att det aldrig får överstiga 270mm - men det är inte vad det står idag. Men om man säger det - hur ska det efterföljas? Det är väl bara Stålmannen som skulle klara av att mäta mönsterbredden på en bil som passerar i 320 km/t och han är ju lite svår att anställa som FIA-kontrollant.
Michelin har i skrift från FIA fått sina däck godkända och sin tolkning av reglementet - att däcken enl. paragraf 77c) ska mätas nya. Alltså har Michelin inte fuskat.
Michelin har heller inte kringgått reglerna - Michelin har följt dessa och utnyttjat dessa till sin fördel. Hade de kringgått reglerna hade de ju fällts eller hur?
Det spelar en väldigt stor roll när man mäter däcket - det är ju helt uppenbart. Annars hade det inte varit detta kaos nu.
Reglerna säger enligt Michelins tolkning - och som FIA tydligen ska ha bekräftat för Michelin - att däcken mäts när de är nya och att mönsterbredden inte får vara mer än 270mm. Därför har de inte heller fällts. Tolkningen är dock inte kristallklar i reglementet och det är FIA:s misstag. Nu har någon (läs Ferrari/Bridgestone) gjort en annan tolkning av detta och påpekat detta för FIA. Det verkar inte som FIA själva vet riktigt vad de menar men har upptäckt att de gjort en blunder och försöker rätta till denna blunder på sämsta tänkbara sätt.
Låt oss säga att man mäter däcken efter loppen - det skulle innebär att 20 bilars däck skulle mätas efter målgång med millimeterprecision. Det skulle också innebära att raceresultaten efter varje lopp skulle vara inofficiella många timmar efter målgång. Det är nämligen inte bara en omständligt mätprocedur - alla däcks däckstryck ska sjunka till 1,4bar enligt reglerna innan man kan mäta dem. Sen återstår en tolkningsfråga i mätningen att lösa också - på ett slitet däck, vad ska anses vara slitbana/kontaktyta och vad ska inte anses vara det.
Det finns också ett annar problem - låt oss säga att man tillverkar ett runt däck vars mönsterbredd/slitbana understiger 270mm när det är stillastående. Men att det sen utvigdas till över 270mm i hög fart när det används. Är detta då fusk eller ett smart sätt att utnyttja reglerna till max?
Visst kan man säga att det aldrig får överstiga 270mm - men det är inte vad det står idag. Men om man säger det - hur ska det efterföljas? Det är väl bara Stålmannen som skulle klara av att mäta mönsterbredden på en bil som passerar i 320 km/t och han är ju lite svår att anställa som FIA-kontrollant.
Gonzo skrev: Men det avgör inte Michelin sedu, det avgör FIA om de uppfyller kraven. De avgör även om de anser att Míchelin fuskar....ja håll i sär begreppen..
FIA har inte heller ändrat regelverket-
Varför så upprörda?????
Om Michelin inte gjort nåt fel, då är det väl inget o va rädd för, eller hur!
Men det verkar som om ett helt gäng här tror att Michelin gjort en felaktig konstruktion som inte skulle klara mätningen i Monza.
Låt oss hoppas att Michelin inte utnyttjat det faktum att man inte mätt däcken efter racen som ett sätt att kringgå reglerna. Om det vore så, så vore det skandal.
För det ska väl egentligen inte spela någon roll när man mäter däcket, däcket skall ju inte någon gång överstiga max.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
FIA anser ingenting utan ändrar i regelboken. Vad som skett tidigare är inte fusk utan i så fall bättre regeltolkning. Reglerna har ändrats kontinuerligt under årens lopp och skall givetvis anpassas efter förutsättningana. Tycker du att det var fusk när Schummie blev utknuffad ur sandfållan också ?Gonzo skrev:Om FIA kommer att anse att Michelin kringått reglerna så är det lika med fusk! Vi får väl se!
Ja vissa anser att FIA fuskar men bara när det går emot dem....!
Som sagt hoppas allt är ok, för vilken skandal det skulle bli om det visar sig att den franska däckstillverkaren fuskat och det är därför det går så bra för Juan o andra Michelin pöjkar!
Då har de gjort en riktig Michelin-gubbe!
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Lucky skriver:LuckyStrike1 skrev:Kryphålet är att FIA inte skrivit klart och tydligt när däcken ska mätas - inte heller att mönsterbredden alltid ska vara 270 mm utan bara 270 mm vid mättillfället.
Michelin har i skrift från FIA fått sina däck godkända och sin tolkning av reglementet - att däcken enl. paragraf 77c) ska mätas nya. Alltså har Michelin inte fuskat.
Michelin har heller inte kringgått reglerna - Michelin har följt dessa och utnyttjat dessa till sin fördel. Hade de kringgått reglerna hade de ju fällts eller hur?
Det spelar en väldigt stor roll när man mäter däcket - det är ju helt uppenbart. Annars hade det inte varit detta kaos nu.
Reglerna säger enligt Michelins tolkning - och som FIA tydligen ska ha bekräftat för Michelin - att däcken mäts när de är nya och att mönsterbredden inte får vara mer än 270mm. Därför har de inte heller fällts. Tolkningen är dock inte kristallklar i reglementet och det är FIA:s misstag. Nu har någon (läs Ferrari/Bridgestone) gjort en annan tolkning av detta och påpekat detta för FIA. Det verkar inte som FIA själva vet riktigt vad de menar men har upptäckt att de gjort en blunder och försöker rätta till denna blunder på sämsta tänkbara sätt.
Låt oss säga att man mäter däcken efter loppen - det skulle innebär att 20 bilars däck skulle mätas efter målgång med millimeterprecision. Det skulle också innebära att raceresultaten efter varje lopp skulle vara inofficiella många timmar efter målgång. Det är nämligen inte bara en omständligt mätprocedur - alla däcks däckstryck ska sjunka till 1,4bar enligt reglerna innan man kan mäta dem. Sen återstår en tolkningsfråga i mätningen att lösa också - på ett slitet däck, vad ska anses vara slitbana/kontaktyta och vad ska inte anses vara det.
Det finns också ett annar problem - låt oss säga att man tillverkar ett runt däck vars mönsterbredd/slitbana understiger 270mm när det är stillastående. Men att det sen utvigdas till över 270mm i hög fart när det används. Är detta då fusk eller ett smart sätt att utnyttja reglerna till max?
Visst kan man säga att det aldrig får överstiga 270mm - men det är inte vad det står idag. Men om man säger det - hur ska det efterföljas? Det är väl bara Stålmannen som skulle klara av att mäta mönsterbredden på en bil som passerar i 320 km/t och han är ju lite svår att anställa som FIA-kontrollant.
Gonzo skrev: För det ska väl egentligen inte spela någon roll när man mäter däcket, däcket skall ju inte någon gång överstiga max.
"Visst kan man säga att det aldrig får överstiga 270mm - men det är inte vad det står idag."
FIA säger:
In the letter the FIA talks about article 77 of the sporting regulation that mentions : the tread width of the front tyres' must not exceed 270 mm (at a pressure of 1,4 bar)
The FIA added that the tread width of the front tyre must never exceed 270 mm, including during "certain circumstances", or in other words, when the car is moving on the track. The FIA is not accusing anyone for now but is making a little warning. However we can guess that suspicion started from somewhere and that the FIA believed it was serious enough to justify a little intervention.
Se artikel på http://f1.racing-live.com/en/
Detta är oxå troligen en tolkning av regeltexten eftersom man använder sig av "in other words". Är andemeningen med regeln att däcket aldrig ska överstiga angivet mått så ska man hålla sig inom dessa gränser.
Men du benämnde själv att mätningstillfället före race som ett kryphål i reglerna! Om man utnyttjar kryphål i reglerna där regelboken inte är tydlig så kan det mycket väl ändå anses som fusk!
Obs "KAN". Detta är dock upp till FIA att avgöra, sen kan ju vi tycka vad vi vill......
I ärlighetens namn så bör det väl egentligen inte spela någon roll när man mäter däcket, däcket borde ju inte någon gång överstiga max (varför annars ha denna regel?), annars KAN man vara ute på halt underlag och det är ju inte Michelins starka sida!
Men som jag skrivit tidigare så hoppas jag fortfarande att Michelin klarar sig och inte bedöms som regelbrytare!
Och vad tyckte du om när protesten mot Ferraris bargeboardsen dök upp härom året... Det var ju oxå en tolkningsfråga i reglerna om jag minns rätt...
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Nisse skrev:FIA anser ingenting utan ändrar i regelboken. Vad som skett tidigare är inte fusk utan i så fall bättre regeltolkning. Reglerna har ändrats kontinuerligt under årens lopp och skall givetvis anpassas efter förutsättningana. Tycker du att det var fusk när Schummie blev utknuffad ur sandfållan också ?Gonzo skrev:Om FIA kommer att anse att Michelin kringått reglerna så är det lika med fusk! Vi får väl se!
Ja vissa anser att FIA fuskar men bara när det går emot dem....!
Som sagt hoppas allt är ok, för vilken skandal det skulle bli om det visar sig att den franska däckstillverkaren fuskat och det är därför det går så bra för Juan o andra Michelin pöjkar!
Då har de gjort en riktig Michelin-gubbe!
Det är stor skillnad mellan en regeländring och att förändra tillämpning av samma regel.
Om FIA vill ändra i reglerna vilket jag inte tycker att de gör, de förtydligar det uppenbara syftet med regeln att däcken inte ska överstiga angivet mått. Om man ansett att måttet skulle ändras så skulle jag hålla med om att det vore en regeländring.
Denna regel har tillämpats före race sen 2001 och nu vill man ändra tillämpningen till efter race.
Kan vi åtminstånde enas om detta, det kan inte vara så svårt att se skillnaden. Men det beror på vilka glasögon som bärs kanske..?
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Om Michelindäcken ligger inom gränserna för vad som är giltigt så har de inget att frukta!
Om de inte gör det och har klarat sig pga att FIA inte mätt däcken efter racen så är det ju uppenbart fusk.
Antigen är däcken ok eller så är de inte det.
FIA måste få kontrollera däcken när som helst.
Tänk om man skulle dopingteste idrottare efter samma resonemnag som många av er för här, att man bara skulle få dopingtesta en vecka före tävlingar men aldrig efteråt. Hur många skulle inte då utnyttja det s.k kryphålet i reglerna.....
Kryphålen är inte till för att utnyttjas, gör man det så kanske man åker fast.
Det bör inte vara mer att skriva om i detta ämne, men jag gissar att detta inte blir det sista inlägget.
Kan man inte döpa om topicen till "Michelin fuskar eller ej?"
Om de inte gör det och har klarat sig pga att FIA inte mätt däcken efter racen så är det ju uppenbart fusk.
Antigen är däcken ok eller så är de inte det.
FIA måste få kontrollera däcken när som helst.
Tänk om man skulle dopingteste idrottare efter samma resonemnag som många av er för här, att man bara skulle få dopingtesta en vecka före tävlingar men aldrig efteråt. Hur många skulle inte då utnyttja det s.k kryphålet i reglerna.....
Kryphålen är inte till för att utnyttjas, gör man det så kanske man åker fast.
Det bör inte vara mer att skriva om i detta ämne, men jag gissar att detta inte blir det sista inlägget.
Kan man inte döpa om topicen till "Michelin fuskar eller ej?"
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Men nu stod det inte så.Gonzo skrev:Om Michelindäcken ligger inom gränserna för vad som är giltigt så har de inget att frukta!
Om de inte gör det och har klarat sig pga att FIA inte mätt däcken efter racen så är det ju uppenbart fusk.
Antigen är däcken ok eller så är de inte det.
FIA måste få kontrollera däcken när som helst.
Tänk om man skulle dopingteste idrottare efter samma resonemnag som många av er för här, att man bara skulle få dopingtesta en vecka före tävlingar men aldrig efteråt. Hur många skulle inte då utnyttja det s.k kryphålet i reglerna.....
Kryphålen är inte till för att utnyttjas, gör man det så kanske man åker fast.
Det bör inte vara mer att skriva om i detta ämne, men jag gissar att detta inte blir det sista inlägget.
Kan man inte döpa om topicen till "Michelin fuskar eller ej?"
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Vad kul det här är...Gonzo skrev: FIA säger:
In the letter the FIA talks about article 77 of the sporting regulation that mentions : the tread width of the front tyres' must not exceed 270 mm (at a pressure of 1,4 bar)
The FIA added that the tread width of the front tyre must never exceed 270 mm, including during "certain circumstances", or in other words, when the car is moving on the track.
Lägg märke till skillnaden:
Tidigare gällde "must not exceed 270mm", vilket enligt FIA:s klarläggande till Michelin innebär vid mätning på nya däck.
Nu är det "must never exceed 270 mm" som gäller, dvs slitbanan får aldrig, på nya, gamla eller ens på ett högt belastat ytterdäck vara bredare än 270mm.
Vad jag förstått tror man nu att Michelins däck fungerar så att de deformeras när de belastas, så att åtminstone delar av spåren blir till anliggningsyta mot asfalten. Dimensionerna är ju relativt enkla att mäta i depån men hur man ska bevisa att spåren varit del av slitbanan ute på banan blir nog värre.
Naturligtvis är den nya formuleringen mer i enlighet med vad som var tanken bakom reglerna. Kruxet är ju bara att man måste kunna mäta det på ett tillförlitligt sätt.