Ungerns GP
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ungerns GP
Jahaja - första träningen avgjorde. Panis, Trulli och Montoya i topp 3 även om det inte betyeer så mkt. Kul ialla fall att se att Montoya är snabb från starten på Hungaroring - det här är ett viktigt race för honom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Hmm, är benägen att hålla med FerrariSchumi (lite) från förra loppet; Bridgestone får nog se över tekniken lite. Så här dålig tror jag inte att Ferrarin är egentligen. Kan Ferrari inte bara smygtesta med Michelin för att sätta saker i relation till var Bridgestone ligger egentligen? Antar att de sitter i ett superkontrakt hos Bridgestone resten av seklet, men det hjälper ju föga nu när sulorna är urusla.
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: mån apr 07, 2003 00:13
- Ort: Stockholm
Jordan
Stackars Ralph Firman. Tack vare sin skitbil höll han på att förlora livet! Är det inte åt helskotta när bakvingen bara flyger av, ingenjörerna och mekanikerna bör ta sig en seriös funderare på vad de pysslar med!
Star_Peppe
Star_Peppe
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Håller med om att det skulle vara intressant att se en Ferrari med Michelin-mackor. Dock så är det inte så enkelt som att bara skifta däcken eftersom hela bilens setup och konstruktion är anpassad efter Bridgestone-däcken (Däcken är konstruerade med helt olika tekniker för att generera grepp i kurvorna). Men tanken är intressant....det troliga är väl att Ferrarin skulle kunna vara märkbart snabbare över ett varv.Reodor skrev:Hmm, är benägen att hålla med FerrariSchumi (lite) från förra loppet; Bridgestone får nog se över tekniken lite. Så här dålig tror jag inte att Ferrarin är egentligen. Kan Ferrari inte bara smygtesta med Michelin för att sätta saker i relation till var Bridgestone ligger egentligen? Antar att de sitter i ett superkontrakt hos Bridgestone resten av seklet, men det hjälper ju föga nu när sulorna är urusla.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: mån apr 07, 2003 00:13
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Alltså jag hoppas Bridgestones alla jävla däcklokaler och fabriker brinner upp så de inte hinner skaffa däck tills nästa lopp utan Ferrari får köra med Michelin. **** Bridgestone jävla amatörer. Montoya hade sån jävla tur den idioten, han kan fan inte köra, jävla tur helvete.
Inför nästa lopp finns ingen annan taktik än för pinsamma idioterna Todt & Co än att köra med en tom bensintank på Barrichello så han tar Pole. När loppet börjar ska han dra ifrån som fan och sen invänta Montoya och köra honom av banan. Sen ska han köra av Räikkonen av banan. Sen ska han köra av alla andra av banan som ligger före Schumacher för det är orättvist att inte Schumacher får vinna lopp p.g.a. en så dålig bil. Den bästa föraren måste vinna - alltid. Schumacher måste alltså alltid vinna.
Inför nästa lopp finns ingen annan taktik än för pinsamma idioterna Todt & Co än att köra med en tom bensintank på Barrichello så han tar Pole. När loppet börjar ska han dra ifrån som fan och sen invänta Montoya och köra honom av banan. Sen ska han köra av Räikkonen av banan. Sen ska han köra av alla andra av banan som ligger före Schumacher för det är orättvist att inte Schumacher får vinna lopp p.g.a. en så dålig bil. Den bästa föraren måste vinna - alltid. Schumacher måste alltså alltid vinna.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Synd om Schumi men ... jag är skadeglad å FerrariSchumis vägnar ... ho ho
Efter Monza ser det här nog riktigt riktigt bra ut - både McLAren och Williams ska kunna förnedra Ferrari på hemmaplan.
Efter Monza ser det här nog riktigt riktigt bra ut - både McLAren och Williams ska kunna förnedra Ferrari på hemmaplan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön aug 24, 2003 01:50
- Ort: Örnsköldsvik
Inte behöver de leja Barrichello till att köra konkurrenterna av banan. Det brukar ju Skomakarn klara bra själv.FerrariSchumi skrev:Inför nästa lopp finns ingen annan taktik än för pinsamma idioterna Todt & Co än att köra med en tom bensintank på Barrichello så han tar Pole. När loppet börjar ska han dra ifrån som fan och sen invänta Montoya och köra honom av banan. Sen ska han köra av Räikkonen av banan. Sen ska han köra av alla andra av banan som ligger före Schumacher för det är orättvist att inte Schumacher får vinna lopp p.g.a. en så dålig bil. Den bästa föraren måste vinna - alltid. Schumacher måste alltså alltid vinna.
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Instämmer. Men frågan är om Barrichellos bil håller för så många sammanstötningar. Tror Rubens får nöja sig med att plocka mjölnarsonen av banan. Brassen gjorde ju ett utmärkt jobb med finnen på HockenheimFerrariSchumi skrev:Inför nästa lopp finns ingen annan taktik än för pinsamma idioterna Todt & Co än att köra med en tom bensintank på Barrichello så han tar Pole. När loppet börjar ska han dra ifrån som fan och sen invänta Montoya och köra honom av banan. Sen ska han köra av Räikkonen av banan. Sen ska han köra av alla andra av banan som ligger före Schumacher
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 16:08
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Norrköping
Då Bridgestone däcken som Ferrari har är utvecklade speciellt för bilen så skulle jag säga att det knappast är troligt att den skulle vara snabbare med ett par Michelintassar på. Däremot med Michelindäck utvecklade speciellt för Ferrari så skulle den kanske vara lite snabbare. Tror inte att allt sitter i däcken....Gonzo skrev:Håller med om att det skulle vara intressant att se en Ferrari med Michelin-mackor. Dock så är det inte så enkelt som att bara skifta däcken eftersom hela bilens setup och konstruktion är anpassad efter Bridgestone-däcken (Däcken är konstruerade med helt olika tekniker för att generera grepp i kurvorna). Men tanken är intressant....det troliga är väl att Ferrarin skulle kunna vara märkbart snabbare över ett varv.Reodor skrev:Hmm, är benägen att hålla med FerrariSchumi (lite) från förra loppet; Bridgestone får nog se över tekniken lite. Så här dålig tror jag inte att Ferrarin är egentligen. Kan Ferrari inte bara smygtesta med Michelin för att sätta saker i relation till var Bridgestone ligger egentligen? Antar att de sitter i ett superkontrakt hos Bridgestone resten av seklet, men det hjälper ju föga nu när sulorna är urusla.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Norrköping
Skulle inte du kunna börja titta på NASCAR eller nåt annat. Tror du har missat poängen...eller ett par poänger... (gäääääsp)FerrariSchumi skrev:Alltså jag hoppas Bridgestones alla jävla däcklokaler och fabriker brinner upp så de inte hinner skaffa däck tills nästa lopp utan Ferrari får köra med Michelin. **** Bridgestone jävla amatörer. Montoya hade sån jävla tur den idioten, han kan fan inte köra, jävla tur helvete.
Inför nästa lopp finns ingen annan taktik än för pinsamma idioterna Todt & Co än att köra med en tom bensintank på Barrichello så han tar Pole. När loppet börjar ska han dra ifrån som fan och sen invänta Montoya och köra honom av banan. Sen ska han köra av Räikkonen av banan. Sen ska han köra av alla andra av banan som ligger före Schumacher för det är orättvist att inte Schumacher får vinna lopp p.g.a. en så dålig bil. Den bästa föraren måste vinna - alltid. Schumacher måste alltså alltid vinna.
Är du så dum att du tror att allt hänger på däcken?
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Den där frågan kan man nog vrida o vända på ett antal ggr. Några exempel. Ferraris bil sliter väldigt lite på däcken vilket leder till att dom kan köra med mjukare gummiblandningar som gör att när andra stall kör på dom tar dom slut direkt. Sen om det är så vet jag inte men det va bara ett exempel. Bridgestone har ju smalare däck än Michelin för att få bätte aeroegenskaper kring framvagnen och bak mot sidepodsen, vilket leder till att det mekaniska greppet fram minskar. Men Ferraris framvagn kanske generar mera downforce än de andra och behöver inte den extra bredden. Ja det finns många saker som spelar in och inte. Det här är bara exempel. Men jag hörde för ett tag sen att McLaren hade bett Michelin att göra smalare däck fram alá bridgestone. Dock gick inte Renault och Williams med på det så det vart inget.
-
- Inlägg: 431
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
Det finns en artikel i F1 RACING där Hiriohide Hamashima säger att Bridgestone använder den största bredden som är tillåten vilket då troligtvis betyder att B-däcken och M-däcken är lika breda!!! Det kan vara en synvilla men nog är slitbanan smalare på bridgestone däcket
Bridgestone använder sig även av "camber thrust", vilket betyder att om däcket lutar sig inåt vill däcken vrida sig i den riktningen. Michelin använder sig inte av sådan filosofi alls.
Bridgestone använder sig även av "camber thrust", vilket betyder att om däcket lutar sig inåt vill däcken vrida sig i den riktningen. Michelin använder sig inte av sådan filosofi alls.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: lör jul 19, 2003 16:12
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
T.o.m. på amatörnivå är det stor skillnad hur olika bilar trivs med olika däck. Om du köper R-däck så kan de t.ex. vilja ha helt olika camber för att ge max grepp, vilket ger olika grep beroende på hur din hjulupphängning, krängning, viktfördelning, etc. ser ut. Nu är ju en F1:a mer justerbar än en vanlig bil, men oftast är den designad med en viss filosofi för att ge optimal prestanda och då gäller det att däcken stämmer bra överrens med den filosofin. Som hur mycket fjädring och krängning man skall ha, fördelning av downforce, viktfördelning, etc., så även om den går att justera så är det inte alls säkert att det blir optimalt. Flera hos McLaren har pratat om hur svårt de hade att byta till Michelin i början och att deras bil då inte alls var gjord för de däcken, utan måste ändras kraftigt.Bernie skrev:det där snacket om att däcken är "speciellt" framtagna för ferrari och endast passar dom köper jag inte. Ett däck som generera grepp i acceleration och under bromsning bör ju fungera bra på de flesta bilar, visst balansen i snabb kurvor kanske skulle påverkas innan man hittar en bra setup....
Ett däck har väldigt olinjära egenskaper vid kraftig belastning, så varför skulle ett däck passa alla bilar?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Han körde t.o.m. om sin bror, första gången?BMW BAYERN skrev:Tappade faktiskt räkningen på alla omkörningar som Ralf gjorde idag.
Konstigt, han som inte kan köra om enligt vissa
Väldigt vad blek Schumi är nu när bilen inte är överlägsen. Med tanke på att Rubens är där han brukat vara de senaste åren så verkar det snarare som att det är Schumi som börjat tappa, eller också är det förbudet mot stallorder tillsammans med en inte s[ överlägsen bil som visar Schumis sanna, låga, kapacitet...
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
Aha...tyckte inte att det va särskillt många varv i mellan hans två sissta depåbesök...men va f*n ..jag kanske nicka till ett slagDet var bara för TV4-kommentatorerna som det depåbesöket var oväntat.
Nån som har loppet inspelat?, jag e nästan hundra på att det va punka på vänster bak, det såg ut så på däcket när det låg vid sidan om precis innan han drog iväg med ett nytt set sulor.
Kul att få se Skummen bita i gräset iaf, han har bett om det i flera år .
/S
"All bleeding eventually stops."
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Schumachers depåstopp kom på varv 17-38-50 så det var ett helt normalt och planerat depåstopp. De satsade tydligen på två korta mellanstintar men det betalade sig inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det tog lite tid ....
Men Ferrarimekarna kanske var så inspirerade av Schumachers långsamma framfart så de trodde att de också skulle vara långsamma. De gör ju trots allt alltid som deras husgud gör så vem vet?
Men Ferrarimekarna kanske var så inspirerade av Schumachers långsamma framfart så de trodde att de också skulle vara långsamma. De gör ju trots allt alltid som deras husgud gör så vem vet?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Du såg nog rätt. Schumacher hade helt slut på bensin när han körde in i depån andra gången och fick motorstopp. Det gjorde att man fick öppna tanklocket manuellt, vilket förklarar varför tankningen inte kom igång direkt. Tecknet som Schumacher gjorde med handen var att han ville att mekanikerna skulle starta motorn åt honom.ANFRAN skrev:Jag tyckte också det tog en stund innan de fick dit det. Och sen tyckte jag Schumacher gjorde nåt tecken med handen när han skulle iväg, men sen blev jag bara allmänt osäker på allt möjligt.
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
Jubel och åter Jubel
Vilket race av Alonso
MS kommer aldrig att klara av att ha 2 som jagar honom i hasorna.
Titlen kommer nu att hamna hos antignen JPM eller Kimi
Och det här med däcken.... hoho det är en vetenskap som lätt går över allas huvuden här så det kan man diskutera i evigheter..
Kolla bara på Williams som har kört med Michelin ett tag som McLaren gjort.. De hade stora problem med dem ett tag medans McLaren hittade rätt med inställningar för att få dem att hålla någorlunda.. Nu har Willams hittat rätt med sin bil och däcken och det har visat sig i resultaten samt att motorn i Williamsbilen håller.
Så om man tror att det är bara att slänga på däck som har skitbra fäste och är hållbara så har Ni så otroligt fel så Ni anar inte
Men det är klart.. Ferrari kan ju inte gnälla på MS eller bilen för den kombinationen är väl oslagbar tjohooo varvad på Ungern..
Vilket race av Alonso
MS kommer aldrig att klara av att ha 2 som jagar honom i hasorna.
Titlen kommer nu att hamna hos antignen JPM eller Kimi
Och det här med däcken.... hoho det är en vetenskap som lätt går över allas huvuden här så det kan man diskutera i evigheter..
Kolla bara på Williams som har kört med Michelin ett tag som McLaren gjort.. De hade stora problem med dem ett tag medans McLaren hittade rätt med inställningar för att få dem att hålla någorlunda.. Nu har Willams hittat rätt med sin bil och däcken och det har visat sig i resultaten samt att motorn i Williamsbilen håller.
Så om man tror att det är bara att slänga på däck som har skitbra fäste och är hållbara så har Ni så otroligt fel så Ni anar inte
Men det är klart.. Ferrari kan ju inte gnälla på MS eller bilen för den kombinationen är väl oslagbar tjohooo varvad på Ungern..
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
visst skiljer det mycket på däcken m.m men jag tror ändå att hade Ferrari testat under relativt kort period plus teknisk support från Michelin skulle de prestera bättre i ungern än vad de gjorde denna weekenden. Renault , Jaguar m.m kan bara inte vara så mycket snabbare än Ferrari, både i kval och race.
Att Ferrari är så kassa beror helt på däcken
Att Ferrari är så kassa beror helt på däcken
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om det enbart beror på däcken - varför är då Rubens där uppe och slåss om pallplatser och hänger med täten?
Kommer inte ihåg var jag läste det nu men Rubens beskrev Ferraris nya bil med att den är snabbare än den gamla F2002 men mycket svårare att ställa in och därmed inte lika bra.
Kommer inte ihåg var jag läste det nu men Rubens beskrev Ferraris nya bil med att den är snabbare än den gamla F2002 men mycket svårare att ställa in och därmed inte lika bra.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
Tja att Renault presterar bra är inte jag förvånad över. De har ju varit där framme och utmanat om segrar tidigare i år.
Att Webber ibland har varit med där framme har vi ju sett tidigare så det var väl inget konstigt med det. Nu höll ju inte däcken på Webbers bil i och med att han halkade efter.
Och sen så har ju faktiskt Rubens varit snabbare än MS de senaste 3 loppen fast han inte kom i mål i 2 av dem så MS kan ju skylla på däck hur mycket han vill..
Känns lite som han kanske fegar eller så kan han inte göra bättre ifrån sig när han inte får starta längst fram..
Att Webber ibland har varit med där framme har vi ju sett tidigare så det var väl inget konstigt med det. Nu höll ju inte däcken på Webbers bil i och med att han halkade efter.
Och sen så har ju faktiskt Rubens varit snabbare än MS de senaste 3 loppen fast han inte kom i mål i 2 av dem så MS kan ju skylla på däck hur mycket han vill..
Känns lite som han kanske fegar eller så kan han inte göra bättre ifrån sig när han inte får starta längst fram..
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Debuten var väl i Barcelona? Hur som helst, det råder nog ingen tvekan om att 2003an är snabbare - annars skulle väl inte Ferrari använda den? Jag tror fortfarande att de har den bästa F1-bilen, kanske tillsammans med Renault!Bernie skrev:Ferrari kanske borde gå tillbaka till F2002:an
Debuten på Interlagos var ju inte sådär jätte övertygande fartmässight...
men jag tror ändå det är i däcken det största problemet ligger
Däremot ser vi nu hur oerhört stor betydelse däcken har idag. Ferraris överlägsenhet förra året berodde säkert till stor del på Bridgestones fördel medan situationen i år är den omvända. Lägg därtill att de övriga stallen närmat sig en aning designmässigt.