F1:a på kvarts-milen?
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Örebro
F1:a på kvarts-milen?
Var och kollade på EM-tävlingen i dragracing som var på Mantorp för några veckor sen. De bästa bilarna gjorde ju kvarts-milen på under 5 s...
Antar att en Formel 1-bil inte ens skulle komma i närheten av dessa låga tider, men är det nån som vet eller har en kvalificerad gissning på vad en F1:a skulle göra för tid?
Antar att en Formel 1-bil inte ens skulle komma i närheten av dessa låga tider, men är det nån som vet eller har en kvalificerad gissning på vad en F1:a skulle göra för tid?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre maj 24, 2002 02:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
0-100-0 mph
Jaguar R3 (F1) 5.9 secs
Gould Cosworth Hillclimber 7.29 secs
Caterham R500 11.44 secs
Pagani C12 S 11.84 secs
Porsche 911 Turbo 13.02 secs
Radical SR3 13.2 secs
Lamborghini Murcialago 13.9 secs
Mercedes SL55 15.15 secs
TVR Tamora 15.2 secs
EVO RS Sprint 15.9 secs
Audi RS6 16.75 secs
Subaru Impreza STi 18.4 secs
Lotus Elise 135 Sprint 20.53 secs
Ford Focus RS 21.25 secs
Seat leon Cupra R 21.95 secs
Honda Civic Type R 22.6 secs
Jaguar R3 (F1) 5.9 secs
Gould Cosworth Hillclimber 7.29 secs
Caterham R500 11.44 secs
Pagani C12 S 11.84 secs
Porsche 911 Turbo 13.02 secs
Radical SR3 13.2 secs
Lamborghini Murcialago 13.9 secs
Mercedes SL55 15.15 secs
TVR Tamora 15.2 secs
EVO RS Sprint 15.9 secs
Audi RS6 16.75 secs
Subaru Impreza STi 18.4 secs
Lotus Elise 135 Sprint 20.53 secs
Ford Focus RS 21.25 secs
Seat leon Cupra R 21.95 secs
Honda Civic Type R 22.6 secs
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag kastade in den F1-rulle jag råkade ha till hands framme vid videon just nu och det var starten från Nürburgring 2000. Mika Häkkinen från att han startade tills han började bromsa klockade jag till 8.16 sekunder. Möjligen började han bromsa tidigare eller jag var sen att stoppa klockan. men inte under sju sekunder i alla fall. Sen vet jag inte hur långt det är från gridden ner till bromszonen på Nürburgring heller. 3-500 meter kanske. Någon som vet?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Prestandan bör vara vida överlägsen alla "normala" bilar som körts på kvartsmilen. En DTM racer klarar 0-200 på 6 eller 7 sek tror det är 6 sek och de har halva effekten jämfört med de vassaste F1 bilarna samt väger 400 kg mer skulle jag tro. Vet dock ej hur pass snabb en sådan är på kvartsmilen. Om man jämför en DTM med en F1 bil så borde prestandan vara klart bättre och 0-200 borde ligga under 6 sekunder vågar dock inte konstatera detta med säkerhet. En aspekt som speglar in på prestandan är vridet och en F1 bil borde inte ha särskilt gott om sådant, har aldrig sett någon data på detta men det borde väl med tanke på cylindervolymen vara c:a 400Nm.
Skulle kunna tänka mig att det starkaste intervallet för en F1 bil skulle vara mellan 100 och 250 km/h sedan blir downforcen alltför kraftig.
En intressant duell skulle vara mellan en moto GP hoj och en F1:a någon som vet vilken av dessa som är vassast (rakt fram), en F1:a har i alla fall ett bättre vikt effekt förhållande.
Skulle kunna tänka mig att det starkaste intervallet för en F1 bil skulle vara mellan 100 och 250 km/h sedan blir downforcen alltför kraftig.
En intressant duell skulle vara mellan en moto GP hoj och en F1:a någon som vet vilken av dessa som är vassast (rakt fram), en F1:a har i alla fall ett bättre vikt effekt förhållande.
"Det är många som har kommoit hit till silverstone för att få se Union Jack"
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre maj 24, 2002 02:00
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Intressant att de har samma toppfart och man kan väl utan att det är bekräftat anta att ferrarin har en klart högre kurvhastighet genom den kurvan. Accet är förmodligen sämre i F1:an på grund av den kraftiga downforcen skulle tro att prestandan mellan 100-250 är jämnare eller om man skulle mäta toppfarten på en bana som Monza där man utan problem kan få upp bilarna i över 360 med race setup.
"Det är många som har kommoit hit till silverstone för att få se Union Jack"
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Vadstena Sweden
Nu i helgen är det Ferrari weekend i Mantorp park! Dom ska köra med förra årets F1:a! Dit ska jag o höra Formel 1 bilars ljuva ljud igen...
ni kan läsa mer om det här...
http://www.motorevents.com/mevweb/flygfoto/mantorp.htm
hej hopp!!
ni kan läsa mer om det här...
http://www.motorevents.com/mevweb/flygfoto/mantorp.htm
hej hopp!!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Jag kan tänka mej att motorcykeln är snabbare i accet på högrefarter. 0-100 borde formel bilen vinna men kanske inte när man kommer över 230km/h jag vet inte men då börjar ju downforce'en ge enorm invärkan.
Förresten så är det en F2001:a dom ska köra på mantorp. Fast den som dom körde på Albert Park förra året.
Förresten så är det en F2001:a dom ska köra på mantorp. Fast den som dom körde på Albert Park förra året.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Min. downforce menar du? Det är ju bara inledningsvis som accelerationen är så hög att däcken släpper - och vid låg fart ger inte bakvingen nån downforce att tala om. Vid högre hastighet däremot är luftmotståndet begränsande för accelerationen och då bromsar bara vingarna!Joakim Quensel skrev:Man borde kunna göra en ganska bra uppskattning genom att göra en start i PC-spelet GP2, 3 eller 4 och sen kolla telemetrin. Max down-force förstås.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
När HOnda slutade med F1 o början av 90-talet så släppte man en massa tidigare hemlig data. Bland annat så uppgav dom accelerations-siffror till 200 km/t. Minns inte var jag läste detta, men jag kommer ihåg att dom fick den snabbaste tiden med "Monaco-setup". Dom kan ju iofs ha syftat på utväxlingen.
På kavrtsmilen så blir ju sluthastigheten betydligt över 200km/t, så kanske skulle det då löna sig med mindre vinge.
På kavrtsmilen så blir ju sluthastigheten betydligt över 200km/t, så kanske skulle det då löna sig med mindre vinge.