F1:a på kvarts-milen?

Kungaklassen av motorsport...
rdb
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Örebro

F1:a på kvarts-milen?

Inlägg av rdb »

Var och kollade på EM-tävlingen i dragracing som var på Mantorp för några veckor sen. De bästa bilarna gjorde ju kvarts-milen på under 5 s... :D

Antar att en Formel 1-bil inte ens skulle komma i närheten av dessa låga tider, men är det nån som vet eller har en kvalificerad gissning på vad en F1:a skulle göra för tid?
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Kring 8-9 sekunder med "normal" setup.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men hur snabbt svänger dragstern sen då? ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Sen kunde man ju oxå mäta från noll till kvartsmilen tillbaka till noll igen, och se vem vinner.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Kan tänka mig det går snabbare än 8 sekunder. Nån mer som har någon idé?
Användarens profilbild
gasone
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 24, 2002 02:00

Inlägg av gasone »

du får väl mäta upp någon start raka på någon av f1 banorna och sen ta fram klockan i starten....
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

0-100-0 mph

Jaguar R3 (F1) 5.9 secs
Gould Cosworth Hillclimber 7.29 secs
Caterham R500 11.44 secs
Pagani C12 S 11.84 secs
Porsche 911 Turbo 13.02 secs
Radical SR3 13.2 secs
Lamborghini Murcialago 13.9 secs
Mercedes SL55 15.15 secs
TVR Tamora 15.2 secs
EVO RS Sprint 15.9 secs
Audi RS6 16.75 secs
Subaru Impreza STi 18.4 secs
Lotus Elise 135 Sprint 20.53 secs
Ford Focus RS 21.25 secs
Seat leon Cupra R 21.95 secs
Honda Civic Type R 22.6 secs
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag kastade in den F1-rulle jag råkade ha till hands framme vid videon just nu och det var starten från Nürburgring 2000. Mika Häkkinen från att han startade tills han började bromsa klockade jag till 8.16 sekunder. Möjligen började han bromsa tidigare eller jag var sen att stoppa klockan. men inte under sju sekunder i alla fall. Sen vet jag inte hur långt det är från gridden ner till bromszonen på Nürburgring heller. 3-500 meter kanske. Någon som vet?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Inlägg av Piju »

Prestandan bör vara vida överlägsen alla "normala" bilar som körts på kvartsmilen. En DTM racer klarar 0-200 på 6 eller 7 sek tror det är 6 sek och de har halva effekten jämfört med de vassaste F1 bilarna samt väger 400 kg mer skulle jag tro. Vet dock ej hur pass snabb en sådan är på kvartsmilen. Om man jämför en DTM med en F1 bil så borde prestandan vara klart bättre och 0-200 borde ligga under 6 sekunder vågar dock inte konstatera detta med säkerhet. En aspekt som speglar in på prestandan är vridet och en F1 bil borde inte ha särskilt gott om sådant, har aldrig sett någon data på detta men det borde väl med tanke på cylindervolymen vara c:a 400Nm.
Skulle kunna tänka mig att det starkaste intervallet för en F1 bil skulle vara mellan 100 och 250 km/h sedan blir downforcen alltför kraftig.

En intressant duell skulle vara mellan en moto GP hoj och en F1:a någon som vet vilken av dessa som är vassast (rakt fram), en F1:a har i alla fall ett bättre vikt effekt förhållande.
"Det är många som har kommoit hit till silverstone för att få se Union Jack"
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Fast nu är inte F1-bilar inställda för att vara snabba från stillastående. Det är väl typ i intervallet 150-300 km/h som en F1-bil är grymmast.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Sant, de kan ju åka upp och ner i en fart av 180km/h tror jag det är...
Användarens profilbild
gasone
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 24, 2002 02:00

Inlägg av gasone »

Att jämföra MotoGP med F1 är ju intressant.
Barcelona 2003:
Rossi kvalade på 1.43.927, toppfart Capirossi 325 km/h i slutet av rakan.
M.Schumacher kvalade på 1.17.762 men hade samma toppfart på rakan....

det går ju lite fortare med fyra hjul i kurvorna...
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

Inlägg av Piju »

Intressant att de har samma toppfart och man kan väl utan att det är bekräftat anta att ferrarin har en klart högre kurvhastighet genom den kurvan. Accet är förmodligen sämre i F1:an på grund av den kraftiga downforcen skulle tro att prestandan mellan 100-250 är jämnare eller om man skulle mäta toppfarten på en bana som Monza där man utan problem kan få upp bilarna i över 360 med race setup.
"Det är många som har kommoit hit till silverstone för att få se Union Jack"
Jocke Burnout
Inlägg: 99
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Vadstena Sweden

Inlägg av Jocke Burnout »

Nu i helgen är det Ferrari weekend i Mantorp park! Dom ska köra med förra årets F1:a! Dit ska jag o höra Formel 1 bilars ljuva ljud igen...

ni kan läsa mer om det här...
http://www.motorevents.com/mevweb/flygfoto/mantorp.htm
hej hopp!!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Lemon skrev: Sen vet jag inte hur långt det är från gridden ner till bromszonen på Nürburgring heller. 3-500 meter kanske. Någon som vet?
535 m från startlinjen till första kurvan - enligt mina beräkningar!
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Man borde kunna göra en ganska bra uppskattning genom att göra en start i PC-spelet GP2, 3 eller 4 och sen kolla telemetrin. Max down-force förstås.

Jag tror också att det går snabbare än 8 sekunder. Fast det gick nog ännu snabbare när dom körde med slicks.
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Jag kan tänka mej att motorcykeln är snabbare i accet på högrefarter. 0-100 borde formel bilen vinna men kanske inte när man kommer över 230km/h jag vet inte men då börjar ju downforce'en ge enorm invärkan.
Förresten så är det en F2001:a dom ska köra på mantorp. Fast den som dom körde på Albert Park förra året.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Luftmotståndet kna knappast ha en särskillt stor inverkan på accelerationen under ca 250 km/h.

Med en toppfart på 360 km/h så går ca 17% av effekten åt till att överbrygga luftmotståndet i 200 km/t, resterande 83% till acceleration.
I 250 km/t är luftmotståndet ca 33% av max effekt.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Joakim Quensel skrev:Man borde kunna göra en ganska bra uppskattning genom att göra en start i PC-spelet GP2, 3 eller 4 och sen kolla telemetrin. Max down-force förstås.
Min. downforce menar du? Det är ju bara inledningsvis som accelerationen är så hög att däcken släpper - och vid låg fart ger inte bakvingen nån downforce att tala om. Vid högre hastighet däremot är luftmotståndet begränsande för accelerationen och då bromsar bara vingarna!
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

När HOnda slutade med F1 o början av 90-talet så släppte man en massa tidigare hemlig data. Bland annat så uppgav dom accelerations-siffror till 200 km/t. Minns inte var jag läste detta, men jag kommer ihåg att dom fick den snabbaste tiden med "Monaco-setup". Dom kan ju iofs ha syftat på utväxlingen.

På kavrtsmilen så blir ju sluthastigheten betydligt över 200km/t, så kanske skulle det då löna sig med mindre vinge.