Ferraris Launch system

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Ferraris Launch system

Inlägg av Gonzo »

Förra året var det ingen större skillnad mellan teamens launch system, möjligen var Mclarens system något bättre än de andras.

I år och speciellt sen Ferrari bytte till F2003 är de betydligt långsamma ur blocken, detta i sig är ju en otrolig nackdel nu när skillnaden mellan bilarna jämnat ut sig o det blir allt svårare att köra om.

Att i varje lopp tappa placeringar i starten kan ju inte vara accepterat, frågan är, - vad har hänt hos Ferrari?

Att så snabbt tappa det tekniska överläge de hade från förra året, till att nu to m vara sämre på vissa punkter än andra team.

Är det ingen annan som reflekterat över detta?
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag har reflektarat över att det tar flera varv för Ferrari att få upp någon temp i dom där betongdäcken man använder. Tror inte något Bridgestone-stall gör bra starter.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Man startar väl litet tyngre också!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jo med tanke på inläggen om Ferraris bränsleförbrukning, jo kanske de startar tyngre.

Om Bridgestone däcken kan man bara säga att de har en stor fördel, när det gäller allvädersdäck, men hur ofta är det sånt väder, annars så är de ju klart sämre.
Om däcken är hela orsaken till de dåliga starterna vet jag ej, men helt klart är att F2002 var startsnabbare, eller så är alla andra snabbare nu!?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Lemon skrev:Jag har reflektarat över att det tar flera varv för Ferrari att få upp någon temp i dom där betongdäcken man använder. Tror inte något Bridgestone-stall gör bra starter.
Jag undrar om det verkligen är så, eller om det är Michelindäcken som tappar efter några varv. Jag läste en intervju med Trulli där han sa att däcen var bra på Hockenheim för de tappade bara 0.7 s, eller nåt sånt. Tydligen är det så att Michelindäcken tappar fart efter några få varv, för att sedan stabilisera sig på en ny nivå.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Rent marknadsföringsmässigt undrar jag om det är så smart av Bridgestone att enbart satsa på Ferrari. Även om det inte skulle vara däcken det är fel på utan något annat på den oranga bilen så blir det ju däcken som får skulden eftersom alla andra Bridgestone-stall är skit, oavsett däck.
Men å andra sidan är det kanske huvudsaken att de nämns och att namnet nämns i så mycket press som möjligt. Kanske inte så noga om det går riktigt bra för dem eller inte.
ducati
Inlägg: 103
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Kumla, Sweden

Inlägg av ducati »

Är det någon som har pejl på hur de andra Bridgestone-stallen har startat i de senaste loppen?
Det kan ju inte bara vara Ferrari som har "dåligt fäste" i starten.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Har ingen större koll på hur de andra Bridgestonestallen startat, däremot är det allmänt känt att Renaults launchsystem fungerar grymt bra. De tar i stort sett alltid placeringar i starten, så visst kan det skilja även med samma däck!
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Schumacher envisas ju med att köra på den hårdare gummiblandningen vilket bör försämra greppet, dessutom startade väll MS i "fel" spår senast.

Rubens hade ju inte så kass acceleration i starten sist.

Hoppas verkligen inte MS väljer den hårdare blandningen i Ungern för då är det kört för hans del!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Wilson har ju varit årets startkanon i år i Minardin och tagit uppemot 10 placeringar i vissa lopp och alltid tagit placering i varje start.

Och Minardi kör på Bridgestone ....

Antingen är Ferrariförarna (och det verkar främst vara Schumacher som drabbast) långsamma på avfyringsknappen eller så är Ferraris launch-control system inte lika bra som Williams och McLaren. Jag tror förklaringen snarast ligger där än i däcken när det gäller de dåliga starterna - dvs ett sämre LC-system. Förlorade inte Ferrari en av sina bästa elektronikingenjörer inför den här säsongen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jo håller med om att det verkar vara LC-systemet som är vekare. Men om man tittar på starterna i början av säsongen så tycks de hänga med bättre då.
Jag anser att deras LC-system blivit sämre med den nya bilen, det skulle ju kunna höra ihop med att de bytt elektronik ingenjör....vem vet.

Däcken spelar med all säkert oxå sin roll i det här, frågan i vilken grad?

Själv skulle jag GISSA, LC-Systemet 40% däck 60%.

En annan gissning är att Ferrari fortfarande skulle vara snabbare än Williams med däck som gav likvärdigt grepp!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Gonzo, jag är helt inne på din linje...känns som Ferrarin är lika bra som williams bilen, kanske något bättre ibland, men den får inte ner detta på banan....
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Min åsikt är, bort med alla hjälpsystem för förarna, standardisera däcken i högre utsträckning och vi får ett ännu roligare F1.
Alfa
Inlägg: 52
Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
Ort: Vasa

Inlägg av Alfa »

Håller också med. Skulle vara mycket intressant att se vem som är bäst genom att låta alla förare köra med samma bil. Men kanske det är så att de individuella inställningarna då också i hög grad skulle påverka vem som är bäst?
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Apropå Minardi så sa Verstappen i en intervju att man inte använder Launch control...
Den funkar tydligen inget vidare på Minardin och motorn är ändå så slö så man kommer iväg bra.

Faen tro't

/mopar
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Självklart är individuella inställningar en del av att vara en duktig o snabb förare, den som kan få sina tekniker att ställa in bilen optimalt efter tycke o smak blir ju snabb!

Sen kan de inbyggda egenskaperna hos bilarna passa olika förare mer eller mindre bra förstås.
Transalp
Inlägg: 112
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Skövde, Svea Rike

Inlägg av Transalp »

Om Ferrari tar efter March ide'er så kanske de kan få bättre starter..
Bild
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Sorry, Transalp, 6-hjulare är inte tillåtna...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Öhh, Cuscino, jag utgår ifrån att Transalp var ironisk......!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Och sorry, Goodyear levererar inte däck.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

ANFRAN skrev:Och sorry, Goodyear levererar inte däck.
Det gör de visst, mina förra vinterdäck var Goodyear-sulor och de blev helt klart levererade.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
ANFRAN skrev:Och sorry, Goodyear levererar inte däck.
Det gör de visst, mina förra vinterdäck var Goodyear-sulor och de blev helt klart levererade.
Är du säker på att de levererades hem till dig eller var det inte så att du kanske åkte och hämtade dem hos en detaljist? :crazy:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jasså att Goodyear hade egen leveransorganisation för privatpersoner, det visste jag inte?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
AndersF1 skrev:
ANFRAN skrev:Och sorry, Goodyear levererar inte däck.
Det gör de visst, mina förra vinterdäck var Goodyear-sulor och de blev helt klart levererade.
Är du säker på att de levererades hem till dig eller var det inte så att du kanske åkte och hämtade dem hos en detaljist? :crazy:
Vem har sagt att de blev levererade hem till mig? Jag sa bara att de blev levererade... :saucy:
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Backspeglarna på marchen är ej heller av godkänd typ :crazy:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det nån som har kollat vingmåtten på den där March:en också? :P
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

inte den men ändå

On-board the Tyrrell 008 with Patrick Depailler around the narrow streets of Monte Carlo in the 1978 Monaco Grand Prix
http://www.project34.co.uk/video/monaco78divx.avi


Fantastic full lap of Monaco on-board the P34 with Patrick Depallier at the wheel, using four different cameras lashed to the six wheeler
http://www.project34.co.uk/video/PD-monaco-1976DivX.avi


A rare look at the infamous Brabham Fan car followed by an exhibition lap on-board the Lotus 78 driven by Mario Andretti at Anderstorp at the Swedish Grand Prix
http://www.project34.co.uk/video/sweden78divx.avi
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Grrrr....Jag vill ha bredband!


/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

AndersF1 skrev:
Lemon skrev:Jag har reflektarat över att det tar flera varv för Ferrari att få upp någon temp i dom där betongdäcken man använder. Tror inte något Bridgestone-stall gör bra starter.
Jag undrar om det verkligen är så, eller om det är Michelindäcken som tappar efter några varv. Jag läste en intervju med Trulli där han sa att däcen var bra på Hockenheim för de tappade bara 0.7 s, eller nåt sånt. Tydligen är det så att Michelindäcken tappar fart efter några få varv, för att sedan stabilisera sig på en ny nivå.
Q: Third on the grid, as Ralf pointed out, not the dirty side?

Webber: Yeah, it's fine. I think the Michelins normally start better than Bridgestones anyway so, I mean, I will have Michelins all around me anyway. The Williams also will be very strong off the line even on the dirty line.

Tycker detta uttalande från Mark Webber på dagens presskonferens stärker min teori om Bridgestone vs Michelin.

Sen sa även Villeneuve efter dagens kval:

"It should be better for us in the race; the tires will take five laps or so to clean up and start working but after that the car should be quick."
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez