Ferraris Launch system
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ferraris Launch system
Förra året var det ingen större skillnad mellan teamens launch system, möjligen var Mclarens system något bättre än de andras.
I år och speciellt sen Ferrari bytte till F2003 är de betydligt långsamma ur blocken, detta i sig är ju en otrolig nackdel nu när skillnaden mellan bilarna jämnat ut sig o det blir allt svårare att köra om.
Att i varje lopp tappa placeringar i starten kan ju inte vara accepterat, frågan är, - vad har hänt hos Ferrari?
Att så snabbt tappa det tekniska överläge de hade från förra året, till att nu to m vara sämre på vissa punkter än andra team.
Är det ingen annan som reflekterat över detta?
I år och speciellt sen Ferrari bytte till F2003 är de betydligt långsamma ur blocken, detta i sig är ju en otrolig nackdel nu när skillnaden mellan bilarna jämnat ut sig o det blir allt svårare att köra om.
Att i varje lopp tappa placeringar i starten kan ju inte vara accepterat, frågan är, - vad har hänt hos Ferrari?
Att så snabbt tappa det tekniska överläge de hade från förra året, till att nu to m vara sämre på vissa punkter än andra team.
Är det ingen annan som reflekterat över detta?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jo med tanke på inläggen om Ferraris bränsleförbrukning, jo kanske de startar tyngre.
Om Bridgestone däcken kan man bara säga att de har en stor fördel, när det gäller allvädersdäck, men hur ofta är det sånt väder, annars så är de ju klart sämre.
Om däcken är hela orsaken till de dåliga starterna vet jag ej, men helt klart är att F2002 var startsnabbare, eller så är alla andra snabbare nu!?
Om Bridgestone däcken kan man bara säga att de har en stor fördel, när det gäller allvädersdäck, men hur ofta är det sånt väder, annars så är de ju klart sämre.
Om däcken är hela orsaken till de dåliga starterna vet jag ej, men helt klart är att F2002 var startsnabbare, eller så är alla andra snabbare nu!?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag undrar om det verkligen är så, eller om det är Michelindäcken som tappar efter några varv. Jag läste en intervju med Trulli där han sa att däcen var bra på Hockenheim för de tappade bara 0.7 s, eller nåt sånt. Tydligen är det så att Michelindäcken tappar fart efter några få varv, för att sedan stabilisera sig på en ny nivå.Lemon skrev:Jag har reflektarat över att det tar flera varv för Ferrari att få upp någon temp i dom där betongdäcken man använder. Tror inte något Bridgestone-stall gör bra starter.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Rent marknadsföringsmässigt undrar jag om det är så smart av Bridgestone att enbart satsa på Ferrari. Även om det inte skulle vara däcken det är fel på utan något annat på den oranga bilen så blir det ju däcken som får skulden eftersom alla andra Bridgestone-stall är skit, oavsett däck.
Men å andra sidan är det kanske huvudsaken att de nämns och att namnet nämns i så mycket press som möjligt. Kanske inte så noga om det går riktigt bra för dem eller inte.
Men å andra sidan är det kanske huvudsaken att de nämns och att namnet nämns i så mycket press som möjligt. Kanske inte så noga om det går riktigt bra för dem eller inte.
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Kumla, Sweden
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Wilson har ju varit årets startkanon i år i Minardin och tagit uppemot 10 placeringar i vissa lopp och alltid tagit placering i varje start.
Och Minardi kör på Bridgestone ....
Antingen är Ferrariförarna (och det verkar främst vara Schumacher som drabbast) långsamma på avfyringsknappen eller så är Ferraris launch-control system inte lika bra som Williams och McLaren. Jag tror förklaringen snarast ligger där än i däcken när det gäller de dåliga starterna - dvs ett sämre LC-system. Förlorade inte Ferrari en av sina bästa elektronikingenjörer inför den här säsongen?
Och Minardi kör på Bridgestone ....
Antingen är Ferrariförarna (och det verkar främst vara Schumacher som drabbast) långsamma på avfyringsknappen eller så är Ferraris launch-control system inte lika bra som Williams och McLaren. Jag tror förklaringen snarast ligger där än i däcken när det gäller de dåliga starterna - dvs ett sämre LC-system. Förlorade inte Ferrari en av sina bästa elektronikingenjörer inför den här säsongen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jo håller med om att det verkar vara LC-systemet som är vekare. Men om man tittar på starterna i början av säsongen så tycks de hänga med bättre då.
Jag anser att deras LC-system blivit sämre med den nya bilen, det skulle ju kunna höra ihop med att de bytt elektronik ingenjör....vem vet.
Däcken spelar med all säkert oxå sin roll i det här, frågan i vilken grad?
Själv skulle jag GISSA, LC-Systemet 40% däck 60%.
En annan gissning är att Ferrari fortfarande skulle vara snabbare än Williams med däck som gav likvärdigt grepp!
Jag anser att deras LC-system blivit sämre med den nya bilen, det skulle ju kunna höra ihop med att de bytt elektronik ingenjör....vem vet.
Däcken spelar med all säkert oxå sin roll i det här, frågan i vilken grad?
Själv skulle jag GISSA, LC-Systemet 40% däck 60%.
En annan gissning är att Ferrari fortfarande skulle vara snabbare än Williams med däck som gav likvärdigt grepp!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
- Ort: Vasa
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är du säker på att de levererades hem till dig eller var det inte så att du kanske åkte och hämtade dem hos en detaljist?AndersF1 skrev:Det gör de visst, mina förra vinterdäck var Goodyear-sulor och de blev helt klart levererade.ANFRAN skrev:Och sorry, Goodyear levererar inte däck.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vem har sagt att de blev levererade hem till mig? Jag sa bara att de blev levererade...LuckyStrike1 skrev:Är du säker på att de levererades hem till dig eller var det inte så att du kanske åkte och hämtade dem hos en detaljist?AndersF1 skrev:Det gör de visst, mina förra vinterdäck var Goodyear-sulor och de blev helt klart levererade.ANFRAN skrev:Och sorry, Goodyear levererar inte däck.
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
inte den men ändå
On-board the Tyrrell 008 with Patrick Depailler around the narrow streets of Monte Carlo in the 1978 Monaco Grand Prix
http://www.project34.co.uk/video/monaco78divx.avi
Fantastic full lap of Monaco on-board the P34 with Patrick Depallier at the wheel, using four different cameras lashed to the six wheeler
http://www.project34.co.uk/video/PD-monaco-1976DivX.avi
A rare look at the infamous Brabham Fan car followed by an exhibition lap on-board the Lotus 78 driven by Mario Andretti at Anderstorp at the Swedish Grand Prix
http://www.project34.co.uk/video/sweden78divx.avi
On-board the Tyrrell 008 with Patrick Depailler around the narrow streets of Monte Carlo in the 1978 Monaco Grand Prix
http://www.project34.co.uk/video/monaco78divx.avi
Fantastic full lap of Monaco on-board the P34 with Patrick Depallier at the wheel, using four different cameras lashed to the six wheeler
http://www.project34.co.uk/video/PD-monaco-1976DivX.avi
A rare look at the infamous Brabham Fan car followed by an exhibition lap on-board the Lotus 78 driven by Mario Andretti at Anderstorp at the Swedish Grand Prix
http://www.project34.co.uk/video/sweden78divx.avi
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Q: Third on the grid, as Ralf pointed out, not the dirty side?AndersF1 skrev:Jag undrar om det verkligen är så, eller om det är Michelindäcken som tappar efter några varv. Jag läste en intervju med Trulli där han sa att däcen var bra på Hockenheim för de tappade bara 0.7 s, eller nåt sånt. Tydligen är det så att Michelindäcken tappar fart efter några få varv, för att sedan stabilisera sig på en ny nivå.Lemon skrev:Jag har reflektarat över att det tar flera varv för Ferrari att få upp någon temp i dom där betongdäcken man använder. Tror inte något Bridgestone-stall gör bra starter.
Webber: Yeah, it's fine. I think the Michelins normally start better than Bridgestones anyway so, I mean, I will have Michelins all around me anyway. The Williams also will be very strong off the line even on the dirty line.
Tycker detta uttalande från Mark Webber på dagens presskonferens stärker min teori om Bridgestone vs Michelin.
Sen sa även Villeneuve efter dagens kval:
"It should be better for us in the race; the tires will take five laps or so to clean up and start working but after that the car should be quick."
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez