The ObserverVolkswagen are set to spring the biggest surprise of this still young Formula One season by announcing their appearance on the grid. The German car giants are believed to be behind the controversial purchase of the remnants of the bankrupt Prost team, with backing from Arrows boss Tom Walkinshaw and even F1 controller Bernie Ecclestone himself, and VW, under the guise of their racing arm Skoda, could be racing as early as the Malaysian Grand Prix in a fortnight.
Skoda nästa team i F1
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Det här kan ju bara inte vara sant. SNÄÄÄLLLA!
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1859
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 1859
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1859
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
FS, har du någon som helst aning om Skodas motorsporthistoria?On 2002-03-04 15:21, FerrariSchumi wrote:
Om Skoda får ett F1-team vill jag också starta ett med trampbilar.
Skoda, tilsammans med b.l.a Alfa Romeo och Auto Union (Numera Audi), har långa fina och ärofyllda traditioner inom varierande motorsporttävlingar.
Skoda kördes i botten mellan 40 talet och 90 talet, idag ingår dom i Volkswagengruppen (tilsammans med Audi, Seat, Volkswagen och Porche)
-
- Inlägg: 1859
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Jag har länge haft funderingar i att VW skall, med något av varumärkena, tävla i F1. Det är väl ett ganska logiskt steg egentligen eftersom 'alla andra' gör det. FIAT, Daimler-Chrysler, Ford, Toyota och Honda.On 2002-03-04 14:29, Razor wrote:
VW förnekar, föga överraskande, idag att man ligger bakom köpet av Prost.
Så här säger VW:s talesman Kurt Rippholz: "We have already said it, but let us repeat it: Volkswagen does not intend to enter into Formula One."
Dock kunde ju ha valt ett lite mer passande varumärke. Men går det här igenom så lär det väl vara rekord i varumärkesinflation, eller vad ekonomernas term nu är. Det var väl bara lite mer än tio år sedan som bilden av Skoda var en något finare Trabant som dessutom lyckades välta i ett av Trafikmagasinets test.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Helt logiskt så har ju Skoda tidigare varit en F1:a med kaross. Bakhjulsdrift, motor och växellåda monterat bakom föraren, köregenskaper som verkligen har krävt allt av föraren och gett hur mycket som helst tillbaka till den som försökt tygla vilddjuret.
I mitten av 80-talet hade de även klassat in grupp B bilar i rally. Så viljan och traditionen finns.
Om nu informationen stämmer är det väl rätt logiskt. Det har spekulerats att VAG var sugna på att ge sig in i leken eftersom både BMW och Benz är med. Helt plötsligt finns ett F1-stall till salu för fikapengar. Hur illa bilen än kan tänkas gå så kan de inte förlora något eftersom köpekretsen av Skoda knappast tillhör de mest F1-intresserade.
Utveckla teamet i lugn och ro. Bygg en egen motor och när(om) de får fart på teamet byter de namn på motorn(hela teamet) till något mer prestigefyllt märke inom koncernen.
Är det inte på det sättet att de köpte upp rätten till Bugatti?
I mitten av 80-talet hade de även klassat in grupp B bilar i rally. Så viljan och traditionen finns.
Om nu informationen stämmer är det väl rätt logiskt. Det har spekulerats att VAG var sugna på att ge sig in i leken eftersom både BMW och Benz är med. Helt plötsligt finns ett F1-stall till salu för fikapengar. Hur illa bilen än kan tänkas gå så kan de inte förlora något eftersom köpekretsen av Skoda knappast tillhör de mest F1-intresserade.
Utveckla teamet i lugn och ro. Bygg en egen motor och när(om) de får fart på teamet byter de namn på motorn(hela teamet) till något mer prestigefyllt märke inom koncernen.
Är det inte på det sättet att de köpte upp rätten till Bugatti?
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Före andra världskriget låg Skoda på en teknisk nivå
som var lika bra som Tyskland eller vilket annat land
som helst! Tyvärr fick grabbarna med stjärna i mössan
hand om Tjeckien efter kriget med känt resultat.
Om det ska byggas F1 bana i Ryssland + att det redan finns
bana i Ungern så är väl tanken med Skodateam inte helt fel.
Bara ryktet skapar uppståndelse, se alla ovanstående inlägg!
som var lika bra som Tyskland eller vilket annat land
som helst! Tyvärr fick grabbarna med stjärna i mössan
hand om Tjeckien efter kriget med känt resultat.
Om det ska byggas F1 bana i Ryssland + att det redan finns
bana i Ungern så är väl tanken med Skodateam inte helt fel.
Bara ryktet skapar uppståndelse, se alla ovanstående inlägg!
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
I mina ögon är det en skillnad på Ferraris 2001 bil och Prosts 2001 bil, en stor skillnad var att den ena var den bästa i start fältet o den andra den sämstaOn 2002-03-04 13:01, Granis wrote:
Kan Ferrari köra med fjorårsbilen så kan väl Prost...
Men alltså, om FIA och dess derivat ger sitt godkännande, finns det några egenliga hinder för att det här inte skall hända?
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Ankan,
Vad jag menade var att det har inte tillkommit några regeländringar av betydelse som gör det omöjligt att köra med en 2001 års bil. Prost/VW/Skoda lär ju knappast ha någonting att göra med poängjakten om de ställer upp i år. Däremot så blir 2002 ett viktigt testår för stallet om de får ställa upp i =<16 tävlingar.
Vad jag menade var att det har inte tillkommit några regeländringar av betydelse som gör det omöjligt att köra med en 2001 års bil. Prost/VW/Skoda lär ju knappast ha någonting att göra med poängjakten om de ställer upp i år. Däremot så blir 2002 ett viktigt testår för stallet om de får ställa upp i =<16 tävlingar.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Om någon (VW eller någon annan) ska ställa upp med Prost GP:s gamla bilar så måste de göra det i Malaysia, annars så har de missat två GP:n i rad och deras plats i årets mästerskap annuleras.
Det lär nog bli en omöjlighet, såvida de inte har hållit på bakom kulisserna under vinteruppehållet, att få ihop gamla Arrowsmotorer med växellådor anpassade för Ferrarimotorer och få fatt i en däcksleverantör så här i elfte timmen. Bridgestone har sagt att man inte kan leverera däck till ett nytt stall så här hux flux.
Det lär nog bli en omöjlighet, såvida de inte har hållit på bakom kulisserna under vinteruppehållet, att få ihop gamla Arrowsmotorer med växellådor anpassade för Ferrarimotorer och få fatt i en däcksleverantör så här i elfte timmen. Bridgestone har sagt att man inte kan leverera däck till ett nytt stall så här hux flux.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Platsen i årets mästerskap lär väl bli sist oavsett vad de gör. Både Minardi och Toyota har ju tagit poäng.
Kan de inte bara vara med och använda tävlingarna som testtillfällen?
Varför skulle Bridgestone ha svårt att leverera däck? Prost har fälgarna kvar. Däcken har samma dimension som tidigare. Det är väl bara att leverera gummi till tävlingarna på samma sätt som de gör till alla andra stall.
Kan de inte bara vara med och använda tävlingarna som testtillfällen?
Varför skulle Bridgestone ha svårt att leverera däck? Prost har fälgarna kvar. Däcken har samma dimension som tidigare. Det är väl bara att leverera gummi till tävlingarna på samma sätt som de gör till alla andra stall.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Andy Pope, Michelin: "We have programmed our production for the year and we have no capacity to add an extra team at this late stage."
Taka Horio, Bridgestone: "We do not have the engineers or the production facilities to support another team."
Källa: Grandprix.com
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-03-05 10:38 ]</font>
Taka Horio, Bridgestone: "We do not have the engineers or the production facilities to support another team."
Källa: Grandprix.com
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-03-05 10:38 ]</font>
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, ett stall får, mig veterligen, inte delta "utom tävlan" i några GP:n och platsen i mästerskapet annuleras som sagt om de inte närvara vid två GP:n i rad. Så det är minst sagt bråttom för de som nu vill ställa upp med Prosts gamla bilar.On 2002-03-05 09:30, Granis wrote:
Kan de inte bara vara med och använda tävlingarna som testtillfällen?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det är dessutom tveksamt om man överhuvud taget får ställa upp i Malaysia. Konkursförvaltaren har sagt att det inte är det gamla bolaget i ny tappning utan ett helt nytt bolag som köpt Prosts tillgångar och därmed så "ärvs" heller inga rättigheter för innevarande säsong.
Dessutom så måste väl de andra stallen godkänna eventuella nya stall? Det lär ju knappast heller ske efter Ron Dennis och Paul Stoddarts uttalanden.
Om man trots allt skulle få ställa upp så borde det räcka med att flyga dit några bilar för kontroll, reglerna säger ingenting om att man måste tävla utan det räcker med att närvara vid GP:na.
Dessutom så måste väl de andra stallen godkänna eventuella nya stall? Det lär ju knappast heller ske efter Ron Dennis och Paul Stoddarts uttalanden.
Om man trots allt skulle få ställa upp så borde det räcka med att flyga dit några bilar för kontroll, reglerna säger ingenting om att man måste tävla utan det räcker med att närvara vid GP:na.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00