Saknar gamla kvalen!
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
Saknar gamla kvalen!
Jag är nog i minoriteten men jag saknar allt med de gamla kvalen!
Jag saknar när man satt och väntade på att det skulle komma ut bilar, det var en del av späningen. Jag saknar att man inte viste hur många varv en förare skulle göra eller om han skulle få trafik under sitt snabbaste varv och tvingas hantera det. För mig har kvalet förlorat all sin spänning.
Men ack, den tiden är förbi och precis som med formel 1 på CD så kommer den troligtvis aldrig tillbaka
Jag saknar när man satt och väntade på att det skulle komma ut bilar, det var en del av späningen. Jag saknar att man inte viste hur många varv en förare skulle göra eller om han skulle få trafik under sitt snabbaste varv och tvingas hantera det. För mig har kvalet förlorat all sin spänning.
Men ack, den tiden är förbi och precis som med formel 1 på CD så kommer den troligtvis aldrig tillbaka
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ja, med den åsikten tillhör du sannolikt minoriteten.
Eftersom jag är rastlöst lagd tycker jag det är kanonskönt att man nu slipper vänta halvtimme utan att nåt händer. Nu är det pang på direkt och i princip vartenda kvalificeringsvarv är intressant. Och så finns osäkerheten där, att ett misstag kan bli våldsamt ödesdigert och för toppförarna kosta möjligheten till seger i loppet. Den nya kvalformen är rent underhållningsmässigt ett genidrag.
Visst kan man tycka att det är litet synd att vi numera aldrig får se en F1-bil prestera maximalt men, so what, det är ändå underhållningsvärdet som är viktigast. Utan detta inga åskådare och utan åskådare inget F1!
Eftersom jag är rastlöst lagd tycker jag det är kanonskönt att man nu slipper vänta halvtimme utan att nåt händer. Nu är det pang på direkt och i princip vartenda kvalificeringsvarv är intressant. Och så finns osäkerheten där, att ett misstag kan bli våldsamt ödesdigert och för toppförarna kosta möjligheten till seger i loppet. Den nya kvalformen är rent underhållningsmässigt ett genidrag.
Visst kan man tycka att det är litet synd att vi numera aldrig får se en F1-bil prestera maximalt men, so what, det är ändå underhållningsvärdet som är viktigast. Utan detta inga åskådare och utan åskådare inget F1!
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det enda jag saknar är de sista tre minuterna när toppförarna skulle göra sina sista försök. Då höjdes pulsen rejält, men det mesta av energin brukade ju gå åt att skrika på bildprodcuenterna som inte kunde visa rätt bil i rutan. Och jo, jag saknar trafiken också. Nu är det lite avslaget under kvalen. Ingen risk för hjärtinfarkt direkt. Så i den meningen hade väl Patrick Head rätt i att det blev tråkigare.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tis maj 06, 2003 09:22
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
De vikande publiksiffrorna är att de inte ökat lika lavinartat , inte att de minskat.
När man ändå håller på och minskar renhetsgraden på racingen kan man ju lika bra ha likadana chasin åt alla stallen....skulle ju ge bättre racing det också...och varför inte samma motorer.
Varför inte ha en typ av fabriksbilar som teamen sedan bara får göra inställninger på. Det skulle ju hjälpa de mindre stallen mycket mer än nuvarande kval. När vi ändå håller på och ändrar....när kvalen inte längre visar vem som igentligen är snabbast.....varför inte bara lotta kvalen...då skulle det bli riktigt roliga startfällt!
När man ändå håller på och minskar renhetsgraden på racingen kan man ju lika bra ha likadana chasin åt alla stallen....skulle ju ge bättre racing det också...och varför inte samma motorer.
Varför inte ha en typ av fabriksbilar som teamen sedan bara får göra inställninger på. Det skulle ju hjälpa de mindre stallen mycket mer än nuvarande kval. När vi ändå håller på och ändrar....när kvalen inte längre visar vem som igentligen är snabbast.....varför inte bara lotta kvalen...då skulle det bli riktigt roliga startfällt!
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vart tog de spännande kvalfighterna mellan t ex Schumi och Häkkinen vägen, eller Schumi och Montoya också för den delen?
Nu bränner de av varsitt snabbt varv och sedan är det slut... känns lite tomt. Det som är värst är att man inte får någon som helst fingervisning om vem som är snabb eller inte (jo, lite, men inte på samma sätt som förr) i o m att man kan ha olika depåstoppsstrategi vilket ju påverkar kvalet.
Det positiva med det nya systemet är att gridden kan se annorlunda ut mot förr, med vanligtvis långsamma team före de som vanligtvis är snabbare
Nu bränner de av varsitt snabbt varv och sedan är det slut... känns lite tomt. Det som är värst är att man inte får någon som helst fingervisning om vem som är snabb eller inte (jo, lite, men inte på samma sätt som förr) i o m att man kan ha olika depåstoppsstrategi vilket ju påverkar kvalet.
Det positiva med det nya systemet är att gridden kan se annorlunda ut mot förr, med vanligtvis långsamma team före de som vanligtvis är snabbare
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Såg du t.ex senaste kvalet i fredags/lördags? Där kan man snacka om fight och ovisst in i det sista ....Razor skrev:Vart tog de spännande kvalfighterna mellan t ex Schumi och Häkkinen vägen, eller Schumi och Montoya också för den delen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, jag såg inte senaste kvalet, vare sig i fredags eller lördags...LuckyStrike1 skrev:
Såg du t.ex senaste kvalet i fredags/lördags? Där kan man snacka om fight och ovisst in i det sista ....
Det var säkert spännande men du måste ju hålla med om att den gamla sortens kvalfighter var bättre? Nu kan ju den förare som just blivit av med sin gridplats inte göra annat än att bita i det sura äpplet och gå därifrån. Tidigare så hade han ofta möjligheten att gå ut och förbättra sin tid... om han hade några varv kvar, vill säga
Och ärligt talat... tycker du att några andra av årets kval har varit speciellt spännande?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
Ok jag har läst endel om tittarsiffrorna . Du hade rätt de gick ner, under 2002. Hade det med kvalet att göra? Troligen inte, det var ju igentligen det enda tillfälle då någon förutom ferrari kom etta. Mycket mera troligt var att det hade att göra med att färre fick tillgång till F1 då Bernie ville att det mer och mer skulle vara PPV . Dagens kval kunde lika gärna lottas för all den underhålling den ger. Huruvida själva loppet blir roligare har ju inte med underhållningsvärdet på kvalet att göra!
Som jag sagt flera gånger nu, om allt man bryr sig om är hur loppet blir går det lika bra att lotta startordningen.
Som jag sagt flera gånger nu, om allt man bryr sig om är hur loppet blir går det lika bra att lotta startordningen.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker faktiskt det här har varit en kul förändring och mycket spännande. Föredrar helt klart ett enda varv per förare. Sen är ingenting perfekt - jag skulle gärna se att man inte behövde kvala med den mängden bränsle man ska starta loppet med. Å andra sidan har det bjudit på lite mer annorlunda startfält och därmed mer underhållande lopp.Razor skrev:Nej, jag såg inte senaste kvalet, vare sig i fredags eller lördags...LuckyStrike1 skrev:
Såg du t.ex senaste kvalet i fredags/lördags? Där kan man snacka om fight och ovisst in i det sista ....
Det var säkert spännande men du måste ju hålla med om att den gamla sortens kvalfighter var bättre? Nu kan ju den förare som just blivit av med sin gridplats inte göra annat än att bita i det sura äpplet och gå därifrån. Tidigare så hade han ofta möjligheten att gå ut och förbättra sin tid... om han hade några varv kvar, vill säga
Och ärligt talat... tycker du att några andra av årets kval har varit speciellt spännande?
Fick jag själv bestämma skulle man behålla systemet med ett enda varv per förare, men istället räkna med både tiden från fredagskvalet och lördagskvalet i att avgöra startfältet. Givetvis ska parc fermé regeln slopas så vi får se lättade bilar göra varsitt kvalförsök på fredagen samt lördagen. Tycker det är häftigt att se hur de måste sätta allting på ett enda varv utan utrymme för misstag men ändå så på för fullt. Inte alla verkar klara det ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det där är en helt annan sak... och jag håller med dig om att det vore bra mycket bättre om Parc Fermé slopades mellan kval och race
Det skulle göra envarvskvalen mer intressanta (i mitt tycke), även om jag skulle föredra det gamla systemet... kanske med en del förändringar som t ex med flervarvskval på fredagen och envarvskval på lördagen utan Parc Fermé...
Då får man både lite fighter samt förare som satsar allt på ett kort på lördagen
Det skulle göra envarvskvalen mer intressanta (i mitt tycke), även om jag skulle föredra det gamla systemet... kanske med en del förändringar som t ex med flervarvskval på fredagen och envarvskval på lördagen utan Parc Fermé...
Då får man både lite fighter samt förare som satsar allt på ett kort på lördagen
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Fast det man ville åstadkomma med förändringarna - och lyckats bra med - var att göra F1 mindre förutsägbart. Förra året "visste" man att en Ferrari eller Montoya skulle ta pole och så skulle det sannolikt blivit i år också om man kört med kvalinställningar och utan parc fermé fram till loppet. Och eftersom kvalresultaten i mycket stor utsträckning påverkar utgången av loppen så skulle dessa också blivit väldigt förutsägbara.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
Nu har jag kommit på det perfekta för er som inte verkar bry er om själva kvaliten i kvalet utan bara vill ha mer "spänning" i loppet.
Först tvingas stallen välja vilken strategi de ska köra med och får skriva det på en lap i ett kuvert. Sedan lottas kvalet! Vips! HELT oförutsägbara lopp!
Om det måste vara en varvs kval tycker jag att man åtminstone skulle få slippa PF så man kunde köra med lätt bil.
Först tvingas stallen välja vilken strategi de ska köra med och får skriva det på en lap i ett kuvert. Sedan lottas kvalet! Vips! HELT oförutsägbara lopp!
Om det måste vara en varvs kval tycker jag att man åtminstone skulle få slippa PF så man kunde köra med lätt bil.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tis maj 06, 2003 09:22
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Kumla, Sweden
man kan inte se kvalet som en händelse, allt hänger ju ihop.
Visst var "rushen" i slutet på gamla kvalet coolt värre men nu är det mer spännande sammataget över hela helgen.
Tex hur många trodde att schumi skulle pitta före Kimi? inte jag!
Köra kvalet med olika setups tillför en okänd variabel som ger aha-upplevelser i loppet.
Angående tittarsiffror var det svårt att inviga kompisar i F1 i fjol när det inte hände flaska i början på kvalet dessutom händer inget på banan under reklamavbrott, numera.
jag är nöjd
Visst var "rushen" i slutet på gamla kvalet coolt värre men nu är det mer spännande sammataget över hela helgen.
Tex hur många trodde att schumi skulle pitta före Kimi? inte jag!
Köra kvalet med olika setups tillför en okänd variabel som ger aha-upplevelser i loppet.
Angående tittarsiffror var det svårt att inviga kompisar i F1 i fjol när det inte hände flaska i början på kvalet dessutom händer inget på banan under reklamavbrott, numera.
jag är nöjd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Engelska F1 Racing hade ett bra förslag - offentliggör vikten på alla bilar efter lördagskvalet. På så sätt får vi mer information om vem som körde med vad i kvalen och kan dra slutsatser av fart etc. Jag gillar i princip idéen med att lördagskvalet egentligen är varv 1 på loppet.
Alternativet till detta är att låta förare köra med "tomma" tankar i båda kvalen, båda över ett enda varv för den pressen gillar jag att se. Sen räknas båda tiderna in i den sammanslagna startpositionen. Sen kan man ju välja om stallen får tid på sig att ställa in bilar för loppet och tanka upp dem (under full insyn) innan de ställs in i parc fermé eller om de tillåts arbeta på bilen hela natten till söndagen.
Alternativet till detta är att låta förare köra med "tomma" tankar i båda kvalen, båda över ett enda varv för den pressen gillar jag att se. Sen räknas båda tiderna in i den sammanslagna startpositionen. Sen kan man ju välja om stallen får tid på sig att ställa in bilar för loppet och tanka upp dem (under full insyn) innan de ställs in i parc fermé eller om de tillåts arbeta på bilen hela natten till söndagen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
[quote="LuckyStrike1"]Engelska F1 Racing hade ett bra förslag - offentliggör vikten på alla bilar efter lördagskvalet. På så sätt får vi mer information om vem som körde med vad i kvalen och kan dra slutsatser av fart etc. quote]
Njaaa, jag måste erkänna att jag får lite behållning av det, att efteråt (och i senare delen av själva loppet) kunna konstatera hur mycket "expertkunnande" (d.v.s. skitprat) kommentatorena hinner producera innan verkligheten hinner ifatt dem.
Om man lyssnar KRITISKT till våra tv-experter under ett lopp så är det egentligen mycket lite, närmast obefintligt, med substans som dom framför - kommer det något så är det gammal skåpmat.
Sen när dom märker att mu har dom pratat skit i en halvtimme sådär om själva loppet så då börjar dom spinna på nästa grej istället
Fan, vad jag var elak nu - kan inte hjälpas
Njaaa, jag måste erkänna att jag får lite behållning av det, att efteråt (och i senare delen av själva loppet) kunna konstatera hur mycket "expertkunnande" (d.v.s. skitprat) kommentatorena hinner producera innan verkligheten hinner ifatt dem.
Om man lyssnar KRITISKT till våra tv-experter under ett lopp så är det egentligen mycket lite, närmast obefintligt, med substans som dom framför - kommer det något så är det gammal skåpmat.
Sen när dom märker att mu har dom pratat skit i en halvtimme sådär om själva loppet så då börjar dom spinna på nästa grej istället
Fan, vad jag var elak nu - kan inte hjälpas
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
En stor fördel med de nya systemet är att även de som håller på de inte alldra bästa förarna kan få följa sin favorit.. En Minardi hamnar i rutan lika mycket som en Ferrari istället för att endast synas om den kör av eller hamnar ivägen för en snabbare bil.. Det är en slags praktisk socialism i nuvarande kval, alla stall syns lika mycket och det ger mer sponsorpengar till de fattigare.. Positivt!!
Sen blir ju griddarna mer omväxlande, vilket resulterar i fler omkörningar i racen.. Och allvarligt talat ser inte jag den enorma skillnaden i fart under ett kvalvarv nu och då...
Bara gott om det nya systemet, jag hoppas bara att det ska börja regna under något kval, precis efter det att Verstappen och Wilson tagit första ledet.. Inte helt osannolikt.
Sen blir ju griddarna mer omväxlande, vilket resulterar i fler omkörningar i racen.. Och allvarligt talat ser inte jag den enorma skillnaden i fart under ett kvalvarv nu och då...
Bara gott om det nya systemet, jag hoppas bara att det ska börja regna under något kval, precis efter det att Verstappen och Wilson tagit första ledet.. Inte helt osannolikt.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!