Saknar gamla kvalen!

Kungaklassen av motorsport...
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Saknar gamla kvalen!

Inlägg av Cina »

Jag är nog i minoriteten men jag saknar allt med de gamla kvalen!
Jag saknar när man satt och väntade på att det skulle komma ut bilar, det var en del av späningen. Jag saknar att man inte viste hur många varv en förare skulle göra eller om han skulle få trafik under sitt snabbaste varv och tvingas hantera det. För mig har kvalet förlorat all sin spänning.
Men ack, den tiden är förbi och precis som med formel 1 på CD så kommer den troligtvis aldrig tillbaka :cry:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Ja, med den åsikten tillhör du sannolikt minoriteten.

Eftersom jag är rastlöst lagd tycker jag det är kanonskönt att man nu slipper vänta halvtimme utan att nåt händer. Nu är det pang på direkt och i princip vartenda kvalificeringsvarv är intressant. Och så finns osäkerheten där, att ett misstag kan bli våldsamt ödesdigert och för toppförarna kosta möjligheten till seger i loppet. Den nya kvalformen är rent underhållningsmässigt ett genidrag.

Visst kan man tycka att det är litet synd att vi numera aldrig får se en F1-bil prestera maximalt men, so what, det är ändå underhållningsvärdet som är viktigast. Utan detta inga åskådare och utan åskådare inget F1!
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Problem med åskådare har aldrig varit ett problem för F1. Antalet åskådare av F1 har ökat de senaste tio åren utan att man förstört kvalet!
Den största ovissheten är att sitta och undra om personen som fick pole hade femtio liter mindre bensin.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det enda jag saknar är de sista tre minuterna när toppförarna skulle göra sina sista försök. Då höjdes pulsen rejält, men det mesta av energin brukade ju gå åt att skrika på bildprodcuenterna som inte kunde visa rätt bil i rutan. Och jo, jag saknar trafiken också. Nu är det lite avslaget under kvalen. Ingen risk för hjärtinfarkt direkt. Så i den meningen hade väl Patrick Head rätt i att det blev tråkigare.
Användarens profilbild
Kosmoskatten
Inlägg: 4
Blev medlem: tis maj 06, 2003 09:22
Ort: Örebro

Inlägg av Kosmoskatten »

Håller med om att det gamla kvalsystemet hade en viss tjusning som nu gått förlorad... men med facit i hand så måste jag erkänna att startfältet ser oftast mer intressant ut nu än förr och det senaste kvalet bjöd på en riktig höjdare :) .
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Cina skrev:Problem med åskådare har aldrig varit ett problem för F1. Antalet åskådare av F1 har ökat de senaste tio åren utan att man förstört kvalet!
F1 har haft vikande publiksiffror under ett antal år, vilket var motivet till de omfattande förändringar som genomfördes inför den här säsongen.
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

De vikande publiksiffrorna är att de inte ökat lika lavinartat , inte att de minskat.
När man ändå håller på och minskar renhetsgraden på racingen kan man ju lika bra ha likadana chasin åt alla stallen....skulle ju ge bättre racing det också...och varför inte samma motorer.
Varför inte ha en typ av fabriksbilar som teamen sedan bara får göra inställninger på. Det skulle ju hjälpa de mindre stallen mycket mer än nuvarande kval. När vi ändå håller på och ändrar....när kvalen inte längre visar vem som igentligen är snabbast.....varför inte bara lotta kvalen...då skulle det bli riktigt roliga startfällt!
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 290
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Freddan »

Senaste kvalet var riktigt bra.

Förr så var de de sämsta stallen som alltid fick gå ut och sopa banan för de stora. Nu kan en miss på fredagen resultera i att även ett större stall kan få starta först på lördag.

Bara gott med det nya systemet.
:bang:
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Vart tog de spännande kvalfighterna mellan t ex Schumi och Häkkinen vägen, eller Schumi och Montoya också för den delen?

Nu bränner de av varsitt snabbt varv och sedan är det slut... känns lite tomt. Det som är värst är att man inte får någon som helst fingervisning om vem som är snabb eller inte (jo, lite, men inte på samma sätt som förr) i o m att man kan ha olika depåstoppsstrategi vilket ju påverkar kvalet.

Det positiva med det nya systemet är att gridden kan se annorlunda ut mot förr, med vanligtvis långsamma team före de som vanligtvis är snabbare
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Det är det jag menar....lotta kvalen så blir det lika för alla!
Marsupilami
Inlägg: 486
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Marsupilami »

Cuscino skrev:
...det är ändå underhållningsvärdet som är viktigast. Utan detta inga åskådare och utan åskådare inget F1!
:wor:

Kommentarer överflödiga...
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"

Sir Frank uppskattar riktig racing...
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Smaken är som baken! :moon:
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Cina skrev:Smaken är som baken! :moon:
Hårig?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:Vart tog de spännande kvalfighterna mellan t ex Schumi och Häkkinen vägen, eller Schumi och Montoya också för den delen?
Såg du t.ex senaste kvalet i fredags/lördags? Där kan man snacka om fight och ovisst in i det sista ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Cina skrev:De vikande publiksiffrorna är att de inte ökat lika lavinartat , inte att de minskat.
Jodå, de har faktiskt MINSKAT. Har inte siffror till hands, men googla på "F1 viewing figures" eller liknande så kan du få det bekräftat.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:
Såg du t.ex senaste kvalet i fredags/lördags? Där kan man snacka om fight och ovisst in i det sista ....
Nej, jag såg inte senaste kvalet, vare sig i fredags eller lördags...

Det var säkert spännande men du måste ju hålla med om att den gamla sortens kvalfighter var bättre? Nu kan ju den förare som just blivit av med sin gridplats inte göra annat än att bita i det sura äpplet och gå därifrån. Tidigare så hade han ofta möjligheten att gå ut och förbättra sin tid... om han hade några varv kvar, vill säga

Och ärligt talat... tycker du att några andra av årets kval har varit speciellt spännande?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Ok jag har läst endel om tittarsiffrorna . Du hade rätt de gick ner, under 2002. Hade det med kvalet att göra? Troligen inte, det var ju igentligen det enda tillfälle då någon förutom ferrari kom etta. Mycket mera troligt var att det hade att göra med att färre fick tillgång till F1 då Bernie ville att det mer och mer skulle vara PPV . Dagens kval kunde lika gärna lottas för all den underhålling den ger. Huruvida själva loppet blir roligare har ju inte med underhållningsvärdet på kvalet att göra!
Som jag sagt flera gånger nu, om allt man bryr sig om är hur loppet blir går det lika bra att lotta startordningen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Såg du t.ex senaste kvalet i fredags/lördags? Där kan man snacka om fight och ovisst in i det sista ....
Nej, jag såg inte senaste kvalet, vare sig i fredags eller lördags...

Det var säkert spännande men du måste ju hålla med om att den gamla sortens kvalfighter var bättre? Nu kan ju den förare som just blivit av med sin gridplats inte göra annat än att bita i det sura äpplet och gå därifrån. Tidigare så hade han ofta möjligheten att gå ut och förbättra sin tid... om han hade några varv kvar, vill säga

Och ärligt talat... tycker du att några andra av årets kval har varit speciellt spännande?
Jag tycker faktiskt det här har varit en kul förändring och mycket spännande. Föredrar helt klart ett enda varv per förare. Sen är ingenting perfekt - jag skulle gärna se att man inte behövde kvala med den mängden bränsle man ska starta loppet med. Å andra sidan har det bjudit på lite mer annorlunda startfält och därmed mer underhållande lopp.

Fick jag själv bestämma skulle man behålla systemet med ett enda varv per förare, men istället räkna med både tiden från fredagskvalet och lördagskvalet i att avgöra startfältet. Givetvis ska parc fermé regeln slopas så vi får se lättade bilar göra varsitt kvalförsök på fredagen samt lördagen. Tycker det är häftigt att se hur de måste sätta allting på ett enda varv utan utrymme för misstag men ändå så på för fullt. Inte alla verkar klara det ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

:up: Det där är en helt annan sak... och jag håller med dig om att det vore bra mycket bättre om Parc Fermé slopades mellan kval och race

Det skulle göra envarvskvalen mer intressanta (i mitt tycke), även om jag skulle föredra det gamla systemet... kanske med en del förändringar som t ex med flervarvskval på fredagen och envarvskval på lördagen utan Parc Fermé...

Då får man både lite fighter samt förare som satsar allt på ett kort på lördagen
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Fast det man ville åstadkomma med förändringarna - och lyckats bra med - var att göra F1 mindre förutsägbart. Förra året "visste" man att en Ferrari eller Montoya skulle ta pole och så skulle det sannolikt blivit i år också om man kört med kvalinställningar och utan parc fermé fram till loppet. Och eftersom kvalresultaten i mycket stor utsträckning påverkar utgången av loppen så skulle dessa också blivit väldigt förutsägbara.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Vad man ville göra var väl att skapa tätare racing?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Cina
Inlägg: 285
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås, Sweden

Inlägg av Cina »

Nu har jag kommit på det perfekta för er som inte verkar bry er om själva kvaliten i kvalet utan bara vill ha mer "spänning" i loppet.
Först tvingas stallen välja vilken strategi de ska köra med och får skriva det på en lap i ett kuvert. Sedan lottas kvalet! Vips! HELT oförutsägbara lopp!
Om det måste vara en varvs kval tycker jag att man åtminstone skulle få slippa PF så man kunde köra med lätt bil.
Användarens profilbild
Kosmoskatten
Inlägg: 4
Blev medlem: tis maj 06, 2003 09:22
Ort: Örebro

Inlägg av Kosmoskatten »

Så illa är det väl inte - förarna får ju fortfarande köra till sig en pole, dessutom tycker jag att kvantiteten snarare än kvaliteten har fått stryka på foten.
ducati
Inlägg: 103
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Kumla, Sweden

Inlägg av ducati »

man kan inte se kvalet som en händelse, allt hänger ju ihop.
Visst var "rushen" i slutet på gamla kvalet coolt värre men nu är det mer spännande sammataget över hela helgen.
Tex hur många trodde att schumi skulle pitta före Kimi? inte jag!

Köra kvalet med olika setups tillför en okänd variabel som ger aha-upplevelser i loppet.

Angående tittarsiffror var det svårt att inviga kompisar i F1 i fjol när det inte hände flaska i början på kvalet dessutom händer inget på banan under reklamavbrott, numera.

jag är nöjd :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Engelska F1 Racing hade ett bra förslag - offentliggör vikten på alla bilar efter lördagskvalet. På så sätt får vi mer information om vem som körde med vad i kvalen och kan dra slutsatser av fart etc. Jag gillar i princip idéen med att lördagskvalet egentligen är varv 1 på loppet.

Alternativet till detta är att låta förare köra med "tomma" tankar i båda kvalen, båda över ett enda varv för den pressen gillar jag att se. Sen räknas båda tiderna in i den sammanslagna startpositionen. Sen kan man ju välja om stallen får tid på sig att ställa in bilar för loppet och tanka upp dem (under full insyn) innan de ställs in i parc fermé eller om de tillåts arbeta på bilen hela natten till söndagen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Parc Ferme-regeln kom väl framförallt till för att man inte ville toppstallen skulle köra med "kvalbilar".
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

[quote="LuckyStrike1"]Engelska F1 Racing hade ett bra förslag - offentliggör vikten på alla bilar efter lördagskvalet. På så sätt får vi mer information om vem som körde med vad i kvalen och kan dra slutsatser av fart etc. quote]

Njaaa, jag måste erkänna att jag får lite behållning av det, att efteråt (och i senare delen av själva loppet) kunna konstatera hur mycket "expertkunnande" (d.v.s. skitprat) kommentatorena hinner producera innan verkligheten hinner ifatt dem.
Om man lyssnar KRITISKT till våra tv-experter under ett lopp så är det egentligen mycket lite, närmast obefintligt, med substans som dom framför - kommer det något så är det gammal skåpmat.
Sen när dom märker att mu har dom pratat skit i en halvtimme sådär om själva loppet så då börjar dom spinna på nästa grej istället :smash:
Fan, vad jag var elak nu - kan inte hjälpas :D
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

En stor fördel med de nya systemet är att även de som håller på de inte alldra bästa förarna kan få följa sin favorit.. En Minardi hamnar i rutan lika mycket som en Ferrari istället för att endast synas om den kör av eller hamnar ivägen för en snabbare bil.. Det är en slags praktisk socialism i nuvarande kval, alla stall syns lika mycket och det ger mer sponsorpengar till de fattigare.. Positivt!!

Sen blir ju griddarna mer omväxlande, vilket resulterar i fler omkörningar i racen.. Och allvarligt talat ser inte jag den enorma skillnaden i fart under ett kvalvarv nu och då...

Bara gott om det nya systemet, jag hoppas bara att det ska börja regna under något kval, precis efter det att Verstappen och Wilson tagit första ledet.. Inte helt osannolikt.
____________
In med Sato!!