Incidenten - Vems fel? Schumacher eller Montoya?

Kungaklassen av motorsport...

Omröstningen slutade tor jul 03, 2003 00:15

Michael Schumacher
33
87%
J-P Montoya
5
13%

Antal röster: 38

FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Rubriken säger väl allt. Så läs den.
Ankan

Inlägg av Ankan »

Hur orkar du? jag som Ferrari fans tycker det var fair play.
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Eh, det borde funnits ett tredje alternativ. Ingens fel - raceincident. Det tyckte jag.... men nu får jag väl rösta på Schumi då eftersom jag inte gillar honom så mycket...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Att du bara orkar ....

Lägg till ett tredje alternativ, "raceincident", så slipper du säkert en massa röster på din älskade husgud Schumacher.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Lika mycket som det var Montoyas fel på A1-ring 2001 och Nürburgring 2002 var det Schumis fel den här gången. Schumacher gick på innern för att täcka upp och bromsade för sent i det smutsiga spåret med känt resultat som följd. Synd bara att han inte lyckades ta med sig Montoya så att dom hade blivit kvitt för A1-ring.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Delar Schumachers, Montoyas och racefunktionärernas uppfattning 100% att det var en helt normal racingincident.

Det är så jäkla trist att det ska bli tjafs direkt när det sker en omkörning mellan två suveräna och envisa racerförare som båda vägrar ge med sig. Atlas forumet gick ner sig under någon timmer eller två efter loppet t.ex ....

Vill vi se fler omkörningar på banan eller vill vi tjafsa om att det måste vara någons fel varje gång två toppförare slåss om positioner på banan istället för i depån ....?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Michael Schumacher i Ferraris pressrelease:
Michael Schumacher - 5th: "Considering that my lead in the world championship has now increased to seven points, I cannot really complain about the result of this race. Especially as with the new points system it takes longer to catch up, except in the case of a non-finish. As for the collision with Juan Pablo, in my opinion it was a straightforward racing incident. He was faster than me, tried to pass, gave me just enough room to survive. Maybe I could have wished for a little bit more space, but I have no problem with Juan Pablo over this. No one was to blame. Of course, I am happy for Ralf, keeping it in the family at our home race.'
FIA:s utlåtande om händelsen

"Following a report from the race director which stated that car number 3 (Juan Pablo Montoya) caused a collision with the driver of car number 1 (Michael Schumacher), the Stewards of the Meeting summoned both drivers and their team representatives," said the FIA in the statement.

"Having heard evidence from both drivers and viewed video evidence, the Stewards of the Meeting are satisfied that the collision is a racing incident and decide that no action is required."
Bara för att sätta saker i ett litet, litet perspektiv

Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

LuckyStrike1 skrev:
Vill vi se fler omkörningar på banan eller vill vi tjafsa om att det måste vara någons fel varje gång två toppförare slåss om positioner på banan istället för i depån ....?
Helt rätt LS1. Man kan tillägga; Skall varje omkörning i framtiden avgöras i "domstol". Någon gång blir det lite "närkontakt" vid omkörning och någon gång blir det inte - det är RACING = Formel 1 Racing.

Själv tror jag att man från Ferraris sida genast protesterade mot Monty för att ta bort fokusen från huvudfrågan: Var alla funktionärer och sålunda med rätt att hjälpa in Skummen in på banan igen :roll:
Ser man på videobandet varifrån mannen med shortsen kommer ifrån?
Jag har fått olika förslag= kranföraren eller en man från publiken!

Förresten, topiken har löjliga röstningsalternativ som ingen vettig människa deltar i.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Inget ojuste i den omkörningen så jag förstår inte heller varför det är sån't liv om det här?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
GMD

Inlägg av GMD »

Den enda som för liv om den är väl just personen i fråga som startade den här fåniga omröstningen?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo, den är minst sagt fånig...

Inte ens de mest hårdföra tifosis (utom en då) verkar ju anse att det var något annat än en ren racing incident
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Razor skrev:Jo, den är minst sagt fånig...

Inte ens de mest hårdföra tifosis (utom en då) verkar ju anse att det var något annat än en ren racing incident
Insinuerar du på Ross Brawn ? :D
FerrariSchumi

Efter 23 röster tror jag att jag kan se ett samband. 82 procent på Forzas Forum är lite tommare innanför pannebenet än resterande 17 procent :smash: Man kan också se att 82% + 17% inte blir 100%.
Senast redigerad av FerrariSchumi den mån jun 30, 2003 12:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men 19+4=23

och 19 verkar dela Schumachers, Montoyas och FIA:s uppfattning så jag antar att du då tycker Schumacher är tom innanför pannbenet också ...

FerrariSchumi

??
LuckyStrike1 skrev:så jag antar att du då tycker Schumacher är tom innanför pannbenet också ...
Nej, det finns alltid undantag.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

FerrariSchumi skrev:Man kan också se att 82% + 17% inte blir 100%.
19 röster av 23 är 82,6% och 4 röster av 23 är 17,4%
Det borde stå 83% resp. 17%

Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

FerrariSchumi skrev:??

Nej, det finns alltid undantag.
Vilken retorik.....man blir imponerad :lol:

FerrariSchumi, ifrågsätt aldrig andras intelligens - det slår bara tillbaka och ännu hårdare.

"Argumentera aldrig med en idiot. Han kommer att dra ner dig till sin låga nivå och besegra dig med sin överlägsna erfarenhet"
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jag tänker inte yttra mej i frågan vems fel det va. Som hedlig svensk är jag neutral =) Nä men så här står det i ett citat på www.f1-live.com igår

"It was a pure racing incident," said Schumacher. "I'd have done exactly the same thing. That's what I told the stewards and we had a look at it. Maybe he could have given me a little more space and it would have been nicer but I'm not complaining. In an ideal world I would have liked more points and a better result but I have a bigger lead in the championship now so I'm not complaining. It was a good move."

Men jag tycker det e stort av Schumacher att för en gångs skull kunna erkänna att blev besegrad i en duell.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tycker heller inte att det var något att snacka om, det var en snygg omkörning...otur för schumi att han snurrade bara.

Inget att shaffsa om....det skredde fler omkörningar i racet, men dem har ingen snackat om....undrar varför? :)
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Crazy F1 skrev:Tycker heller inte att det var något att snacka om, det var en snygg omkörning...otur för schumi att han snurrade bara.

Inget att shaffsa om....det skredde fler omkörningar i racet, men dem har ingen snackat om....undrar varför? :)
Får jag gissa? På grund av att de inte var på utsidan av en "hårnål" på en femfaldig världsmästare.
Fredo

Inlägg av Fredo »

Varför diskuteras inte händelsen efter omkörningen? När Schumi blir iväghjälpt. Är det verkligen tillåtet? Har FIA kommenterat detta?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, det är tillåtet om bilen bedöms stå farligt placerad. Och jag antar att den ansågs stå farligt placerad eftersom den delvis var placerad på banan.

Om motorn hade stannat en startat när de knuffade iväg honom så hade han uteslutits ur tävlingen.

Äntligen!
Robban

Classy driver

Inlägg av Robban »

Lemon skrev:Lika mycket som det var Montoyas fel på A1-ring 2001 och Nürburgring 2002 var det Schumis fel den här gången. Schumacher gick på innern för att täcka upp och bromsade för sent i det smutsiga spåret med känt resultat som följd. Synd bara att han inte lyckades ta med sig Montoya så att dom hade blivit kvitt för A1-ring.
Och frankrike 2002 montoya kör hellre rakt fram ikurvan än att bli omkörd
(rätt effektivt faktiskt) men absolut inte juste!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Schumi gjorde en jävligt kul effektiv sak mot DC 2000.
Dc låg på yttern och skulle köra om i Adelaide, men istället för att svänga så släppte MS upp DC på yttern så pass långt att Det inte fanns något annat val för DC att lyfta av.

Snyggt och effektivt....Ms såg också till att hålla spåret så att han inte kunde bli anklagad för ojuste körning......Ioch för sig så visade DC fingret i den kurvan :)
Ok, han bad om ursäkt för det sen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ju inte fikarast utan racing det faktiskt handlar om - det är inte meningen att man ska släppa förbi varandra hur som helst utan se till att bakomvarande inte kommer om. Annars vinner man inte.

Jag ser hellre att en förare med däcksproblem försöker förhindra att de bakom kör om och ger motstånd, än att bara "gå åt sidan" och inte bjuda på något motstånd alls.