Europas GP
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men du verkar inte skita i det tillräckligt för att strunta i att kommentera det ett antal ggr...Integralmannen skrev:
Skiter som tittare ganska grovt vem hans favoriter/icke favoriter är!
Om du hört på Blomman några år borde du nog vara ganska säker var hans förarsympatier ligger, även om kommenterandet oftast är tämligen objektivt...
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Klart snygg omkörning av Montoya. Kimi var imponerande snabb och dessutom på samma strategi som Ferrari, så det verkar vara bra sprutt i den gamla Macen. Kanske lite väl bra... Men Schumi var nog uppehållen av Ralf och det var nog kanske tur för Ralf att han kom om i starten, annars kanske han hade varit för långt bak för att kunna tjäna in sekunderna vid depåstoppen.
Skoj att Mac, Ferrari och Williams är så jämna, även om Ferrarin nog är lite bättre sett över flera lopp.
Alonsos inbromsning långt innan kurvan var ju spännande. Hej och hå vad snabbt han reagerade Coulthard.
Bra TV-produktion för övrigt, där man inte bara tvingades följa ledaren i varv efter varv. Fick t.o.m. se striden i den absoluta botten. Snygg 360 är väl det bästa man kan säga om Villes prestation...
Skoj att Mac, Ferrari och Williams är så jämna, även om Ferrarin nog är lite bättre sett över flera lopp.
Alonsos inbromsning långt innan kurvan var ju spännande. Hej och hå vad snabbt han reagerade Coulthard.
Bra TV-produktion för övrigt, där man inte bara tvingades följa ledaren i varv efter varv. Fick t.o.m. se striden i den absoluta botten. Snygg 360 är väl det bästa man kan säga om Villes prestation...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad är det för struntprat om att Blomman skulle vara en "opartisk" kommentator. Jag har aldrig någonsin märkt att var hans ev. förarsympatier ligger någonstans och det märks sannerligen inte i hans kommenterande.
Tråkigt med sånt tjafs och sådana dumheter om Sveriges bästa F1-kommentator. Han är kunnig, intresserad och ett F1-fan förutom att han är en jäkligt bra kommentator och journalist.
Tråkigt med sånt tjafs och sådana dumheter om Sveriges bästa F1-kommentator. Han är kunnig, intresserad och ett F1-fan förutom att han är en jäkligt bra kommentator och journalist.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
http://www.itv-f1.com/news/news_story/16203
Ross Brawn gnäller för att SChumacher blir omkörd .... töntkommentar från Brawn ...
Ross Brawn gnäller för att SChumacher blir omkörd .... töntkommentar från Brawn ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag skulle nog tro att fria-ordet-skribenterna har ganska rätt i sin uppfattning om Blommans förarsympatier, även om de förstås kraftigt överdriver...Integralmannen skrev:Är väll sin sak att ha sympatier... men att ha "icke sympatier" är en helt annan sak.
Eftersom det inte är ferrari och det tydligen inte är mclaren... kan det vara ngn williamsförare?
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu var väl tjafset att han skulle vara en partisk kommentator...LuckyStrike1 skrev:Vad är det för struntprat om att Blomman skulle vara en "opartisk" kommentator. Jag har aldrig någonsin märkt att var hans ev. förarsympatier ligger någonstans och det märks sannerligen inte i hans kommenterande.
Tråkigt med sånt tjafs och sådana dumheter om Sveriges bästa F1-kommentator. Han är kunnig, intresserad och ett F1-fan förutom att han är en jäkligt bra kommentator och journalist.
Men som sagt, jag tycker han är kanon och klart objektiv. Hoppas vi får höra Blomman resten av säsongen.
Man kan ju trots det ha klara förarsympatier även om man kritiserar sin favorit. Men sådana nyanser går förstås inte på ett F1-forum.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Nej jag märker det... Du kan kalla det skitsnack om du så önskar.LuckyStrike1 skrev:Vad är det för struntprat om att Blomman skulle vara en "opartisk" kommentator. Jag har aldrig någonsin märkt att var hans ev. förarsympatier ligger någonstans och det märks sannerligen inte i hans kommenterande.
Tråkigt med sånt tjafs och sådana dumheter om Sveriges bästa F1-kommentator. Han är kunnig, intresserad och ett F1-fan förutom att han är en jäkligt bra kommentator och journalist.
Sen kan han vara kunnig och duktig hur mycket han vill.
Kan man sitta och kasta skit på alla andra kommentatorer kan man utan tvekan säga vad man tycker om hans kommenterande också även om han råkar skriva på forumet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag förstår inte bara när han har var partisk mot vem i sin kommentering?
Jag hörde det inte en enda gång de två förra säsongerna och inte heller i år har jag hört det ...
Jag hörde det inte en enda gång de två förra säsongerna och inte heller i år har jag hört det ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Tror inte jag heller.... men jag har inte sett bilder från ms bil.Vad tusan, det kan väl inte vara något fel på den där omkörningen. Montoya var ju klart före och lämnade dessutom gott om plats. Att Schumi sedan missbedömde sin inbromsning på grund av Montoyas hetsning och gled in i honom är ju inte Montoyas fel.
Vill mest se om MS understyr/bromsar på sig, in i honom eller om de helt enkelt bara kolliderar.
Det man ser från Montoyas bil är ju bara att de touchar hjul mot vinge.
Senast redigerad av Integralmannen den sön jun 29, 2003 16:58, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Ursus skrev:Jag trodde också att man inte fick ta hjälp ur sandfållorna men jag kollade regerna för att vara säker
Tydligen gäller det bara om man får motorstopp.150) If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as
quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors. If the driver is
unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him. If any such
assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results
of the race.
a) The driver must drive the car alone and unaided.
b) Utan att ha kollat sekvensen på nytt (min video är sönder) så hörde jag nyss jag att en av "marshals" som knuffade ut Skummen på banan inte var en "marshal".....kanske nån som kan kolla det? Marshalls har officiell "uniform".
c) Varför kom inte marshals och hjälpte Coulthard tillbaka på banan - alla ställen on the track måste ju klassas som dangerous ifall det står en bil där (nu hindrade ju inte varken Skummen eller Kuben någon)
d) vad är egentligen "the track"?
e) om Skummen kommer att få behålla poängen så kommer det att resultera i att alla förare som har kört ut, och inte kommer vidare för egen kraft, vägrar att stiga ur bilen. Istället vinkar de till sig marshals för skuffa in bilen igen för att fortsätta loppet - om inte motorn har stannat förstås. Det om nåt blir farligt.
f) Skummen borde få ett straff för att han igen försökte preja Monty av banan.
Senast redigerad av guuben den sön jun 29, 2003 17:04, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om jag nu skall forsätta på struntpratarspåret så var det främst 2001 och tidigare som det var väldigt lovordande av Schumi och man riktigt hörde hur Blomman lyste upp när Schumi kom i bild och hur bra allt var och nu skulle det bli andra bullar på varvtider, etc., etc.. Så jag skulle bli ytterst förvånad om Blomman inte är en Schumilover, eller åtminstone var.
Men som sagt, inget som direkt var störande eller gick ut över objektiviteten i rapporterandet. Dessutom gör det väl inget om kommentatorerna har sina favoriter, så länge de inte blir allt för färgade för att kunna bedömma situationerna tillräckligt objektivt.
Men som sagt, inget som direkt var störande eller gick ut över objektiviteten i rapporterandet. Dessutom gör det väl inget om kommentatorerna har sina favoriter, så länge de inte blir allt för färgade för att kunna bedömma situationerna tillräckligt objektivt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du har inte mycket koll du ....FerrariSchumi skrev:AF1:
Det är det visst det. Montoya körde på honom.
Schumacher gjorde precis som i Malaysia iffjol. Blir omkörd på yttern, placerar höger hjulpar på curbsen, understyr av curbsen och in i Montoyas bil. Så här i efterhand inser säkert Schumacher att han borde ha släppt och inse att kurvan redan var förlorad och försöka kontra tillbaka några kurvor senare istället.
Men jag misstänker att dina röda skygglappar är så stora att du närmast är blind.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Ok... Har inte haft glädjen att ha sett f1 på CD...AndersF1 skrev:Om jag nu skall forsätta på struntpratarspåret så var det främst 2001 och tidigare som det var väldigt lovordande av Schumi och man riktigt hörde hur Blomman lyste upp när Schumi kom i bild och hur bra allt var och nu skulle det bli andra bullar på varvtider, etc., etc.. Så jag skulle bli ytterst förvånad om Blomman inte är en Schumilover, eller åtminstone var.
Men som sagt, inget som direkt var störande eller gick ut över objektiviteten i rapporterandet. Dessutom gör det väl inget om kommentatorerna har sina favoriter, så länge de inte blir allt för färgade för att kunna bedömma situationerna tillräckligt objektivt.
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Kalmar,Smaland,Sweden
"Om en bil får stopp i loppet måste den flyttas från banan så fort som möjligt så att dess närvaro inte utgör en fara eller hinder för andra tävlande. Om föraren är oförmögen att köra i väg bilen från en farlig position är det banfunktionärernas skyldighet att hjälpa honom. Om någon sådan assistans leder till att motorn går i gång och föraren åter ansluter sig till loppet kommer bilen att uteslutas från tävlingens slutresultat."
Schumi stod dock på ett farligt ställe och hade inte motorstopp, varför förflyttningen är regelrätt och uteslutning ej bör ske.
Den ända incident som bör utredas är pocahontas kamikaze-move!!
Schumi stod dock på ett farligt ställe och hade inte motorstopp, varför förflyttningen är regelrätt och uteslutning ej bör ske.
Den ända incident som bör utredas är pocahontas kamikaze-move!!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var faktiskt Schumacher som körde på Montoya lilla du.FerrariSchumi skrev:Ja det kan jag förklara. För han körde på Schumacher.ANFRAN skrev:Okej om du skojar, men om du inte gör det kan du förklara hur Montoyas bil kunde förflyttas i sidled åt höger en bra bit in i en högerkurva.FerrariSchumi skrev:AF1:
Det är det visst det. Montoya körde på honom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Konstigt att ingen annan verkar ha utnyttjat den där regeln. De flesta som hamnar med spinnande hjul i fållan verkar bara stänga av och gå därifrån. Men, men, Schumi och i Tyskland...
Så i fortsättningen skall de alltså vara beroende av hur vänligt inställda funktionärerna är till att knuffa ut bilarna på banan igen. Kan tänka mig att Montoya inte hade fått så snabb hjälp om han hamnat i samma situation.
Så i fortsättningen skall de alltså vara beroende av hur vänligt inställda funktionärerna är till att knuffa ut bilarna på banan igen. Kan tänka mig att Montoya inte hade fått så snabb hjälp om han hamnat i samma situation.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Läs detta:
On Lap 41, the Ferrari of the World Champion looked to be slowing and Montoya was reeling him in very quickly. Coming down to the Dunlop Chicane Montoya drove round the outside of the Ferrari leaving just enough room on the inside.
But Schumacher's Ferrari understeered away from the apex of the corner and collided with the Colombian. It was similar to the race incident in Malaysia in 2002, when Montoya overtook on the outside only to be struck by Schumacher. Schumacher spun and beached his car dropping him to sixth place as Montoya continued unchecked.
Even though radio and TV race commentators called it a superb move race stewards decided to investigate it and afterwards Ferrari's usually unflappable technical director, Ross Brawn, accused Montoya of risking both cars in the incident. "He's not a very classy driver," he said.
Adding to the contoversy, Schumacher - who'd beached his car on the kerb in the incident - beckoned for several seconds for marshals to give him a push off it, even though the recovery tractor had been dispatched. It also appeared that a race fan ran onto the circuit to help get Schumacher's car going again.
(However the biggest loser of the afternoon was Kimi Raikkonen who led the race till after the first pit-stops and would have recorded his second GP win had his engine not expired on lap 25....jag kunde ju inte lämna bort detta )
Så ni som skriver att funktionärerna får hjälpa till och därför var det inte orsak för straff är ute på svag is (inte ens en MS-fan kan väl anse att en tifosi som lyckas springa in på banan är en funktionär/marshal).
Får se hur FIArrari dömer.
On Lap 41, the Ferrari of the World Champion looked to be slowing and Montoya was reeling him in very quickly. Coming down to the Dunlop Chicane Montoya drove round the outside of the Ferrari leaving just enough room on the inside.
But Schumacher's Ferrari understeered away from the apex of the corner and collided with the Colombian. It was similar to the race incident in Malaysia in 2002, when Montoya overtook on the outside only to be struck by Schumacher. Schumacher spun and beached his car dropping him to sixth place as Montoya continued unchecked.
Even though radio and TV race commentators called it a superb move race stewards decided to investigate it and afterwards Ferrari's usually unflappable technical director, Ross Brawn, accused Montoya of risking both cars in the incident. "He's not a very classy driver," he said.
Adding to the contoversy, Schumacher - who'd beached his car on the kerb in the incident - beckoned for several seconds for marshals to give him a push off it, even though the recovery tractor had been dispatched. It also appeared that a race fan ran onto the circuit to help get Schumacher's car going again.
(However the biggest loser of the afternoon was Kimi Raikkonen who led the race till after the first pit-stops and would have recorded his second GP win had his engine not expired on lap 25....jag kunde ju inte lämna bort detta )
Så ni som skriver att funktionärerna får hjälpa till och därför var det inte orsak för straff är ute på svag is (inte ens en MS-fan kan väl anse att en tifosi som lyckas springa in på banan är en funktionär/marshal).
Får se hur FIArrari dömer.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Michael comments on Montoya incident Sun, 29 June 2003 16:39
Från Atlasf1
MS: "We were going head to head and he was making it difficult for me. The corner got tight and we came together. It was a normal racing accident in my view. But there was no blame to assess. With his speed he was going to pass me sooner or later, it was only a question of time."
"It just happened. No-one is guilty - that's racing. He was making life for me quite difficult, not givng me any air to breath. I would have done the exact same thing in his position."
BTW, here is the Stewards' report:
"Following a report from the race director which stated that car number 3 (Juan Pablo Montoya) caused a collision with the driver of car number 1 (Michael Schumacher), the Stewards of the Meeting summoned both drivers and their team representatives," said the FIA in the statement.
"Having heard evidence from both drivers and viewed video evidence, the Stewards of the Meeting are satisfied that the collision is a racing incident and decide that no action is required."
Från Atlasf1
MS: "We were going head to head and he was making it difficult for me. The corner got tight and we came together. It was a normal racing accident in my view. But there was no blame to assess. With his speed he was going to pass me sooner or later, it was only a question of time."
"It just happened. No-one is guilty - that's racing. He was making life for me quite difficult, not givng me any air to breath. I would have done the exact same thing in his position."
BTW, here is the Stewards' report:
"Following a report from the race director which stated that car number 3 (Juan Pablo Montoya) caused a collision with the driver of car number 1 (Michael Schumacher), the Stewards of the Meeting summoned both drivers and their team representatives," said the FIA in the statement.
"Having heard evidence from both drivers and viewed video evidence, the Stewards of the Meeting are satisfied that the collision is a racing incident and decide that no action is required."
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Vad säger våra tifosis nu då!Bernie skrev:Michael comments on Montoya incident Sun, 29 June 2003 16:39
Från Atlasf1
MS: "We were going head to head and he was making it difficult for me. The corner got tight and we came together. It was a normal racing accident in my view. But there was no blame to assess. With his speed he was going to pass me sooner or later, it was only a question of time."
"It just happened. No-one is guilty - that's racing. He was making life for me quite difficult, not givng me any air to breath. I would have done the exact same thing in his position."
BTW, here is the Stewards' report:
"Following a report from the race director which stated that car number 3 (Juan Pablo Montoya) caused a collision with the driver of car number 1 (Michael Schumacher), the Stewards of the Meeting summoned both drivers and their team representatives," said the FIA in the statement.
"Having heard evidence from both drivers and viewed video evidence, the Stewards of the Meeting are satisfied that the collision is a racing incident and decide that no action is required."
Jag tycker att Skummen slapp lindrigt undan
Kollade in annars SVT.s text-tv rubrik:
"Montoya skuffade Schumacher av banan"......jaa, nog är dom riktiga experter på tv.n.
Synd att den där Ralfen skulle vinna - hade varit mycket bättre med Monty.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Hur så kassa!?Bernie skrev:
föresten ingen annan som tycker bridgestone däcken är helt kassa!
Har man utvecklat däcken till Ferraribilen och Ferrari är i topp så kan det väl inte vara fel på däcken.
Faktum är att:
De som kör på Michelin har anpassat bilen för att passa däcken.
Bridgestone har tillverkat däcken för att passa Ferrari.
DÄRFÖR blir resultaten för de övriga Bridgestonebilarna som dom blir - så enkelt är det.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det var exakt samma visa förra året när man hade kommit till de varma europeiska loppen... Michelin gick bättre än Bridgestone. Tror du att Toyota för samma support från Michelin som t ex Renault får?guuben skrev:Hur så kassa!?Bernie skrev:
föresten ingen annan som tycker bridgestone däcken är helt kassa!
Har man utvecklat däcken till Ferraribilen och Ferrari är i topp så kan det väl inte vara fel på däcken.
Faktum är att:
De som kör på Michelin har anpassat bilen för att passa däcken.
Bridgestone har tillverkat däcken för att passa Ferrari.
DÄRFÖR blir resultaten för de övriga Bridgestonebilarna som dom blir - så enkelt är det.
Renault har ju t o m fått hjulupphägningen från Michelin för att den ska passa deras däck... jag vet i o f s inte om de kör race med den ännu men det visar väl att även Michelin gör som Bridgestone
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Slapp lindrigt undan från vaddå?guuben skrev: Vad säger våra tifosis nu då!
Jag tycker att Skummen slapp lindrigt undan
Det är tillåtet att bli inknuffad på banan igen om motorn är igång, det är däremot inte tillåtet att få hjälp med att starta motorn.
Montoyas omkörning var fullkomligt huvudlös (inte ojuste) eftersom det lika gärna kunde ha varit han som hamnat vid sidan av banan
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Jag anser att Monty hade tur att han inte blev skuffad av banan av Skummen - därmed hade Skummen tur att han inte blev bestraffad.Razor skrev:Slapp lindrigt undan från vaddå?guuben skrev: Vad säger våra tifosis nu då!
Jag tycker att Skummen slapp lindrigt undan
Montoyas omkörning var fullkomligt huvudlös (inte ojuste) eftersom det lika gärna kunde ha varit han som hamnat vid sidan av banan
Journalisterna på plats tyckte att Montys OMKÖRNING var riktig racing och HELT juste.
"As for the collision with Juan Pablo, in my opinion it was a straightforward racing incident. He was faster than me, tried to pass, gave me just enough room to survive. Maybe I could have wished for a little bit more space, but I have no problem with Juan Pablo over this."
Skummen orsakade sin egen utkörning - inte MONTY.
Senast redigerad av guuben den sön jun 29, 2003 23:36, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det är ju både tragiskt och underhållande att se hur de mest fundamentalistiska Schumachergroupisarna reagerar. Har inte den där FerrariSchumi varit på forumet i över tre år, han (hon, det?) har ju inte direkt mognat iallafall.
Incidenten var en typisk raceincident, det var ju helt klart Montoya som riskerade mest, det är ju oftare den på utsidan som spinner. Bara att Montoya vågar sig på en omkörning av liknade kaliber gör ju att jag får en enorm respekt för honom, det är sådana förare sporten måste ha om det ska kunna fortsätta, att kunna göra en omkörning där ingen väntar sig.. Ralf må vinna loppen och vara jämnare, men Montoya är en entertainer av helt annat sort. Mycket strongt. Och det verkar som att om Brawn får välja så ska det aldrig någonsin ske en omkörning, utom undantagsvis i depån.. Montoya var ju behållningen idag.
Ang knuffen av funktionärerna tycker jag det verkar skumt... Ska funktionärernas förarsympatier kunna avgöra om man ska få fortsätta köra. Det är ju en sak att bli bortknuffad och åka in i depån, en helt annat sak att med hjälp av några banarbetere med schumikeps få en femteplats.. Det finns inget lopp varken i Finland eller Colombia, så jag antar att Montoya eller Kimi inte kan vänta sig liknade behandling.. Hur många tror att funktionärerna skulle knuffat om det varit Montoya som var strandad.. Jämför med Prost-Senna i Japan89. Prost stänger ganska fult, Senna stannar men får knuffhjälp.. Vinner loppet men blir senare diskad..
Ang Blomman så är han den bästa kommentatorn som finns i landet. Idag gick det ju att se på Tv4+ tillskillnad från när Björn Andersson sitter och svamlar och ger dålig publicitet till f1 i Sverige. Att han inte blir nedstämd av att se tysken i gruset tycker jag tyder mer på att han är vän av F1 än att han är ovän av Schumacher. Gillar man f1 vill man ha ett jämt VM och dessutom gillar man oväntade manövrar och omkörningar... Vi som inte håller på MS har fått stå ut med politiskt korrekta hyllningar av Michael i många år.. Han är en duktig förare och en enorm profil för all f1-framtid, men man kan han andra förarsympatier trots det faktumet.. Och en sjätte VM-titel är inte lika rolig som en första för någon annan..
Incidenten var en typisk raceincident, det var ju helt klart Montoya som riskerade mest, det är ju oftare den på utsidan som spinner. Bara att Montoya vågar sig på en omkörning av liknade kaliber gör ju att jag får en enorm respekt för honom, det är sådana förare sporten måste ha om det ska kunna fortsätta, att kunna göra en omkörning där ingen väntar sig.. Ralf må vinna loppen och vara jämnare, men Montoya är en entertainer av helt annat sort. Mycket strongt. Och det verkar som att om Brawn får välja så ska det aldrig någonsin ske en omkörning, utom undantagsvis i depån.. Montoya var ju behållningen idag.
Ang knuffen av funktionärerna tycker jag det verkar skumt... Ska funktionärernas förarsympatier kunna avgöra om man ska få fortsätta köra. Det är ju en sak att bli bortknuffad och åka in i depån, en helt annat sak att med hjälp av några banarbetere med schumikeps få en femteplats.. Det finns inget lopp varken i Finland eller Colombia, så jag antar att Montoya eller Kimi inte kan vänta sig liknade behandling.. Hur många tror att funktionärerna skulle knuffat om det varit Montoya som var strandad.. Jämför med Prost-Senna i Japan89. Prost stänger ganska fult, Senna stannar men får knuffhjälp.. Vinner loppet men blir senare diskad..
Ang Blomman så är han den bästa kommentatorn som finns i landet. Idag gick det ju att se på Tv4+ tillskillnad från när Björn Andersson sitter och svamlar och ger dålig publicitet till f1 i Sverige. Att han inte blir nedstämd av att se tysken i gruset tycker jag tyder mer på att han är vän av F1 än att han är ovän av Schumacher. Gillar man f1 vill man ha ett jämt VM och dessutom gillar man oväntade manövrar och omkörningar... Vi som inte håller på MS har fått stå ut med politiskt korrekta hyllningar av Michael i många år.. Han är en duktig förare och en enorm profil för all f1-framtid, men man kan han andra förarsympatier trots det faktumet.. Och en sjätte VM-titel är inte lika rolig som en första för någon annan..
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Michelin lyssnar väl på 3st stall medans Bridgestone bara har Ferrari? Därmed inte sagt att Michelin inte är bättre, men Bridgestone kanske ser sämre ut för att däcken inte passar de andra bilarna så bra som de passar Ferrarin?Razor skrev:Det var exakt samma visa förra året när man hade kommit till de varma europeiska loppen... Michelin gick bättre än Bridgestone. Tror du att Toyota för samma support från Michelin som t ex Renault får?guuben skrev:Hur så kassa!?Bernie skrev:
föresten ingen annan som tycker bridgestone däcken är helt kassa!
Har man utvecklat däcken till Ferraribilen och Ferrari är i topp så kan det väl inte vara fel på däcken.
Faktum är att:
De som kör på Michelin har anpassat bilen för att passa däcken.
Bridgestone har tillverkat däcken för att passa Ferrari.
DÄRFÖR blir resultaten för de övriga Bridgestonebilarna som dom blir - så enkelt är det.
Renault har ju t o m fått hjulupphägningen från Michelin för att den ska passa deras däck... jag vet i o f s inte om de kör race med den ännu men det visar väl att även Michelin gör som Bridgestone
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Har du mognat då? FIATSkummi har hållit ställningarna här i tre år precis som du påpekade och det tycker jag han ska fortsätta med. Sen har han ju rätt förarsympatier oxåfrongor skrev:Det är ju både tragiskt och underhållande att se hur de mest fundamentalistiska Schumachergroupisarna reagerar. Har inte den där FerrariSchumi varit på forumet i över tre år, han har ju inte direkt mognat iallafall.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu tror jag väl ändå att prestationen ligger på även andra saker, än bara däcken. Bridgestone har förutom Ferrari, BAR, Sauber, Jordan, och Minardi. Medan Michelin har McLaren, Williams, Renault, Jaguar och Toyota. Förutom Ferrari känns ju inte Bridgestone-teamen sådär överdrivet starka, så det är kanske inte så konstigt att de teamen ofta håller till i slutet av tabellen. BAR testar ju en hel del, men Sauber testar inte särskilt mycket och Jordan samt Minardi testar ju i stort sett inte alls.
Så vem vet, Bridgestonedäcken kanske är kanondäck och de stallen kanske hade varit ännu sämre med Michelindäck. Jaguar såg väl inte så jättesnabba ut i helgen t.ex., hade både Sauber och BAR framför sig.
Så vem vet, Bridgestonedäcken kanske är kanondäck och de stallen kanske hade varit ännu sämre med Michelindäck. Jaguar såg väl inte så jättesnabba ut i helgen t.ex., hade både Sauber och BAR framför sig.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
blä
Trist att se att fuskmacher återigen försöker knuffa ut folk från banan. Jag är helt övertygad om att fuskmacher medvetet körde in i montoya. TV-bilderna motsäger inte det heller.
Att sen fuskmacher tar barnarbetare och publik till hjälp för att komma iväg igen är skandal! Men så är det ju Ferrari det handlar om...
Fusk fuskigare Ferrari!
Annars var det ett rätt bra lopp. Åtminstone andra halvan! Härligt att se Montoya in action igen!!!
Att sen fuskmacher tar barnarbetare och publik till hjälp för att komma iväg igen är skandal! Men så är det ju Ferrari det handlar om...
Fusk fuskigare Ferrari!
Annars var det ett rätt bra lopp. Åtminstone andra halvan! Härligt att se Montoya in action igen!!!
Senast redigerad av Hampus den mån jun 30, 2003 09:18, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Michelins patenterade hjulupphängning syftar till att ge däcket maximal anliggningsyta även vid krängning. Renault har testat den men inte fått den att fungera lika bra i praktiken som i teorin.Razor skrev: Renault har ju t o m fått hjulupphägningen från Michelin för att den ska passa deras däck... jag vet i o f s inte om de kör race med den ännu men det visar väl att även Michelin gör som Bridgestone
Det är möjligt att Michelins uppryckning delvis kan bero på att stallen numera delar med sig av däcksdata. I alla fall var det meningen att åtminstone Williams och McLaren skulle göra det inför den här säsongen.
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
Ja det var ett underbart lopp faktiskt trots att Kimi bröt
Det var faktiskt imponerande att se att han klarade den press han utsatts för den senaste tiden av media.
Den skönaste stunden var ju när JPM gjorde sin ytterrökare på MS *hehe*
Helt korrekt omkörning och om det var någons fel så var det MS själv som stod för det misstaget.
Hur många gånger har MS blivit omkörd på yttern nu igentligen?
Fattar inte varför Ross B gnäller när det är underhållning på hög nivå igen i F1. Det är precis det här F1-cirkusen behöver.. Förare med lite Guts och vilja att ta positioner.
Det är inte alla som vill ta placeringar i depån
Tar man de 2 senaste säsongerna och lägger ihop dem kommer man inte i närheten av den här säsongen.
Det var faktiskt imponerande att se att han klarade den press han utsatts för den senaste tiden av media.
Den skönaste stunden var ju när JPM gjorde sin ytterrökare på MS *hehe*
Helt korrekt omkörning och om det var någons fel så var det MS själv som stod för det misstaget.
Hur många gånger har MS blivit omkörd på yttern nu igentligen?
Fattar inte varför Ross B gnäller när det är underhållning på hög nivå igen i F1. Det är precis det här F1-cirkusen behöver.. Förare med lite Guts och vilja att ta positioner.
Det är inte alla som vill ta placeringar i depån
Tar man de 2 senaste säsongerna och lägger ihop dem kommer man inte i närheten av den här säsongen.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Re: blä
Suck, kliv ur Ferrarischummis sandlåda!!!Hampus skrev:Trist att se att fuskmacher återigen försöker knuffa ut folk från banan. Jag är helt övertygad om att fuskmacher medvetet körde in i montoya. TV-bilderna motsäger inte det heller.
Att sen fuskmacher tar barnarbetare och publik till hjälp för att komma iväg igen är skandal! Men så är det ju Ferrari det handlar om...
Fusk fuskigare Ferrari!
Annars var det ett rätt bra lopp. Åtminstone andra halvan! Härligt att se Montoya in action igen!!!
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
F1 är fantastiskt som vanligt. Några av tätbilarna gör och försöker sig på omkörningar och givetvis kör de in i varandra.
Ännu bättre var när schummi blev stående i sandfållan. Praxis har så länge jag minns varit att blir bilen stående där så har det inneburit att föraren fått bryta. Men givetvis så är reglerna skrivna på ett sådant sätt att beslutet skall fattas av funktionärerna på plats i kurvan vilket innebär att om de tycker att det går snabbare att få ut bilen på banan än att ta bort den så kan de avgöra själva (För inte kan väl nationaliteten på funktionärerna ha någon betydelse). Skall bli kul att se kranen lyfta ut bilar på banan i fortsättningen.
Ännu bättre var när schummi blev stående i sandfållan. Praxis har så länge jag minns varit att blir bilen stående där så har det inneburit att föraren fått bryta. Men givetvis så är reglerna skrivna på ett sådant sätt att beslutet skall fattas av funktionärerna på plats i kurvan vilket innebär att om de tycker att det går snabbare att få ut bilen på banan än att ta bort den så kan de avgöra själva (För inte kan väl nationaliteten på funktionärerna ha någon betydelse). Skall bli kul att se kranen lyfta ut bilar på banan i fortsättningen.
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35