Kvalet på + var kanon Ingen lallande Björn i rutan denna gång. Eje o Blomman skötte sitt. Måste säga att dom överträffa sig själva med tanke på hur det kan va
Årets TV-bilder när man först fick se Kimi lite sådär homosexuellt gå och krama McLaren ledningen sen byter dom snabbt som fan till kameran på Coulthards bil precis när han undviker att köra på Alonso och sen kör ut i sanden. Jag sa precis som Blomqvist - "shit!".
Rätt åt Coulthard förresten. Här får han betalt lite för Spa 1998 idioten. Även om det var mycket värre då. Idiot Coulthard Blir jämt förbannad när jag tänker på det.
Alltså, är det ingen mer än jag som tycker att Eje kan dra någonstans?
Han babblar ju och får inte till många rätt, tex sa han efter målgången att det var bra gjort av Michael Schumacher och Williams!?!?
För att inte snacka om alla dom andra gångerna under loppet som han blandade ihop namn på förare och stall
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
Uffe skrev:Alltså, är det ingen mer än jag som tycker att Eje kan dra någonstans?
Han babblar ju och får inte till många rätt, tex sa han efter målgången att det var bra gjort av Michael Schumacher och Williams!?!?
För att inte snacka om alla dom andra gångerna under loppet som han blandade ihop namn på förare och stall
Uffe skrev:Alltså, är det ingen mer än jag som tycker att Eje kan dra någonstans?
Han babblar ju och får inte till många rätt, tex sa han efter målgången att det var bra gjort av Michael Schumacher och Williams!?!?
För att inte snacka om alla dom andra gångerna under loppet som han blandade ihop namn på förare och stall
Han är värdelös som kommentator anser jag oxå......som en senil gammal guube som blandar ihop alla sina släktingars namn när man hälsar på i ålderdomshemmet:D
Och hur var det där med KIMIS snabba varv till depåstoppet...."KIMI kör helt klart med mycket mindre bränsle för annars kan man inte vara så här mycket snabbare än dom andra etc etc etc" hahaha...vilken goja.
Uffe skrev:Alltså, är det ingen mer än jag som tycker att Eje kan dra någonstans?
Han babblar ju och får inte till många rätt, tex sa han efter målgången att det var bra gjort av Michael Schumacher och Williams!?!?
För att inte snacka om alla dom andra gångerna under loppet som han blandade ihop namn på förare och stall
Ser inte så ut. Spelar väl roll om man blandar ihop t.ex. MS och RS ibland. Vi har ju egna hjärnor så vi fattar ju vad han menar. Eje sköter sig bra tycker jag. Instämmer istället i andra inlägg som berömmer produktionen.
//Zeke
guuben skrev:
Och hur var det där med KIMIS snabba varv till depåstoppet...."KIMI kör helt klart med mycket mindre bränsle för annars kan man inte vara så här mycket snabbare än dom andra etc etc etc" hahaha...vilken goja.
(undertecknat av guuben)
Nja, han körde ju också med mycket mindre bränsle än Ralf som låg bakom. MS som uppenbarligen hade ungefär lika mycket bränsle som Kimi såg ut att vara ganska kraftigt uppehållen av sin bror.
10 kg är kanske knappt en halv sekund per varv och 10 kg räcker gissningsvis ca 4 varv, så det var väl ungefär skillnaden till Ralf.
Nja, han körde ju också med mycket mindre bränsle än Ralf som låg bakom. MS som uppenbarligen hade ungefär lika mycket bränsle som Kimi såg ut att vara ganska kraftigt uppehållen av sin bror.
10 kg är kanske knappt en halv sekund per varv och 10 kg räcker gissningsvis ca 4 varv, så det var väl ungefär skillnaden till Ralf.
Nu kommer jag ihåg att det var egentligen bara Skummen som låg tätt efter Ralfen men hur var det mot alla andra då....var det inte så att det fanns flere bilar "med mindreänväntatbränse"som inte hade nån "bromskloss" framför sig men KIMI körde ändå mycket snabbare.
Och på vilket varv for egentligen Skummen in i depån....17 eller 18?
"Raikkonen took command of the grand prix in its early stages, heading the field into the first corner with ease. Although he made his first – and only pit stop – of the race earlier than expected on lap 16, he maintained a healthy lead of some five seconds prior to his retirement..."
KIMI körde ju efter depåstoppet c. 10 varv och hade en klar ledning även vid tillfället när han bröt.
Men visst hade KIMI mindre bränsle men inte köper jag "nästan halv sekund per varv på 10 kg" Men kanske du har ändå helt rätt...vad vet jag
guuben skrev:Men visst hade KIMI mindre bränsle men inte köper jag "nästan halv sekund per varv på 10 kg" Men kanske du har ändå helt rätt...vad vet jag
Brawn sa en gång att 10 kg på Imola betyder ca 0,4 s/varv, vlket även bekräftast av ett par chaffisar. Nurburgring och Imola är ju ungefär lika långa och även om Imola trolien är den bana där vikten betyder mest lär det kanske skilja 0,3 s per 10 kg iallafall. Dessutom skiljde det nog mer än 10 kg mellan Ralf och Kimi.
Att det finns andra som inte kör lika snabbt händer ju i varje lopp, då det t.ex. alltid är någon som misslyckats med inställningar, däcksblistringar och annat.
guuben skrev:Men visst hade KIMI mindre bränsle men inte köper jag "nästan halv sekund per varv på 10 kg" Men kanske du har ändå helt rätt...vad vet jag
Brawn sa en gång att 10 kg på Imola betyder ca 0,4 s/varv, vlket även bekräftast av ett par chaffisar. Nurburgring och Imola är ju ungefär lika långa och även om Imola trolien är den bana där vikten betyder mest lär det kanske skilja 0,3 s per 10 kg iallafall. Dessutom skiljde det nog mer än 10 kg mellan Ralf och Kimi.
Att det finns andra som inte kör lika snabbt händer ju i varje lopp, då det t.ex. alltid är någon som misslyckats med inställningar, däcksblistringar och annat.
Nja säger jag oxå du kan inte riktigt räkna sådär för 10 kg gäller bara från "första sekund" på "på första överloppsvarvet" sen blir ju skillnaden mindre och mindre - kanske du förstår vad jag menar?
Ska de diska MS snart eller?!! Enligt regelboken använde han sig av otillåten hjälp. Eller är detta ännu ett bevis på att Schumme måste vinna till varje pris?
guuben skrev:
Nja säger jag oxå du kan inte riktigt räkna sådär för 10 kg gäller bara från "första sekund" på "på första överloppsvarvet" sen blir ju skillnaden mindre och mindre - kanske du förstår vad jag menar?
Varför skulle skillnaden bli mindre och mindre?
Säg att skilnaden i varv till första depåstopp är 6 varv och bilarna i snitt drar 2.5 kg/varv. Då behöver den som skall köra längre ha 15 kg soppa mer i starten, liksom han behöver det efter 5 varv, 10 varv, etc., ända tills den andre stannar för sitt depåstopp.
Möjligen behöver han kanske ytterligare lite extra soppa i starten eftersom en lite tyngre bil ev. drar mer soppa, men den skillnaden är nog marginell. Kör man fullt järn så kör man fullt järn, oavsett vikt, med skillnaden att den ena bilen accar fortare.
Snarare ökar skillnaden i tid eftersom den procentuella skillnaden av 15 kg blir större när bilarna blir lättare. Men som ett överslag tror jag absolut att man kan räkna så.
Eftersom du inte verkar hålla med förklara gärna i detalj varför det inte är så?
guuben skrev:
Nja säger jag oxå du kan inte riktigt räkna sådär för 10 kg gäller bara från "första sekund" på "på första överloppsvarvet" sen blir ju skillnaden mindre och mindre - kanske du förstår vad jag menar?
Men vad i hela fridens namn tänker Guuben med? "10 kg gäller bara från första sekund"?
Nu får Ni ta och rycka upp er lite! Så där lite får man inte ha innanför pannbenet!
guuben skrev:
Nja säger jag oxå du kan inte riktigt räkna sådär för 10 kg gäller bara från "första sekund" på "på första överloppsvarvet" sen blir ju skillnaden mindre och mindre - kanske du förstår vad jag menar?
Men vad i hela fridens namn tänker Guuben med? "10 kg gäller bara från första sekund"?
Nu får Ni ta och rycka upp er lite! Så där lite får man inte ha innanför pannbenet!
/Star_Peppe
Borde ha stått 10kg gäller för enbart första varvet för föraren som är längre ute på banan än den som gjorde sitt första depåstopp - det blir då mer lättförståeligt för den som inte kan se konklusionen.
Exempelvis; 10 kg extra för "extravarv" ett, 7.5kg för andra varvet, hälften bara till tredje varvet (< 0,2 sek) o.s.v. Tänk.
guuben skrev:
Nja säger jag oxå du kan inte riktigt räkna sådär för 10 kg gäller bara från "första sekund" på "på första överloppsvarvet" sen blir ju skillnaden mindre och mindre - kanske du förstår vad jag menar?
Men vad i hela fridens namn tänker Guuben med? "10 kg gäller bara från första sekund"?
Nu får Ni ta och rycka upp er lite! Så där lite får man inte ha innanför pannbenet!
/Star_Peppe
Borde ha stått 10kg gäller för enbart första varvet för föraren som är längre ute på banan än den som gjorde sitt första depåstopp - det blir då mer lättförståeligt för den som inte kan se konklusionen.
Exempelvis; 10 kg extra för "extravarv" ett, 7.5kg för andra varvet, hälften bara till tredje varvet (< 0,2 sek) o.s.v. Tänk.
Ja, nu kanske det inte direkt var din formulering "första sekund" som jag tänkte på, det jag tänkte på var att du har gjort en rejäl tankevurpa!
Peppe skrev:
Men vad i hela fridens namn tänker Guuben med? "10 kg gäller bara från första sekund"?
Nu får Ni ta och rycka upp er lite! Så där lite får man inte ha innanför pannbenet!
/Star_Peppe
Borde ha stått 10kg gäller för enbart första varvet för föraren som är längre ute på banan än den som gjorde sitt första depåstopp - det blir då mer lättförståeligt för den som inte kan se konklusionen.
Exempelvis; 10 kg extra för "extravarv" ett, 7.5kg för andra varvet, hälften bara till tredje varvet (< 0,2 sek) o.s.v. Tänk.
Ja, nu kanske det inte direkt var din formulering "första sekund" som jag tänkte på, det jag tänkte på var att du har gjort en rejäl tankevurpa!
Star_Peppe
Nejdå, det har jag inte gjort - man kan presentera saken på många sätt.
Tänk efter:
a) Man har 10 kg extra vid starten.
b) 1 (ett) varv körs bevisbart? 0.4 sekunder långsammare med
10kg "extra tyngd" (d.v.s. endast första varvet).
c) Comprende?
d) eller vill ni räkna 20 varv x 0,4 sek?!
e) fel!
guuben skrev:
Borde ha stått 10kg gäller för enbart första varvet för föraren som är längre ute på banan än den som gjorde sitt första depåstopp - det blir då mer lättförståeligt för den som inte kan se konklusionen.
Exempelvis; 10 kg extra för "extravarv" ett, 7.5kg för andra varvet, hälften bara till tredje varvet (< 0,2 sek) o.s.v. Tänk.
Ja, nu kanske det inte direkt var din formulering "första sekund" som jag tänkte på, det jag tänkte på var att du har gjort en rejäl tankevurpa!
Star_Peppe
Nejdå, det har jag inte gjort - man kan presentera saken på många sätt.
Tänk efter:
a) Man har 10 kg extra vid starten.
b) 1 (ett) varv körs bevisbart? 0.4 sekunder långsammare med
10kg "extra tyngd" (d.v.s. endast första varvet).
c) Comprende?
d) eller vill ni räkna 20 varv x 0,4 sek?!
e) fel!
Men båda bilarnas bensin minskar! Procentuellt sett så kommer den bilen som startade med mest också förbruka mest, men som Anders F1 sa så måste detta anses vara ytters marginellt.