Wirdheim och F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Wirdheim och F1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Efter att ha snurrat upp hela fältet i Monaco och sen borderligt bjudit stackars Kiesa på segern känns det som att det är dags att försöka förstå var Wirdheims F1-chanser ligger.

Jag tror inte på Jordan eller Minardi - stallen kräver för mkt pengar för att det ska vara realistiskt och det finns en uppsjö sämre förare där ute med större sponsorer bakom sig. Däremot finns det ju lite öppningar hos stall som ofta kräver "lite" betalt eller inte alls betalt av sina förare ....

Toyota
Tror att de har minst en ledig plats till nästa säsong - kanske t.o.m två platser. Toyota tar nog inte betalt av sina förare och Wirdheim i en Toyota känns rätt okay - färgerna stämmer ju t.o.m med tanke på att han kör rött i F3000 :) Nackdelen är väl om de gör sig av med Panis och vill ha en förare med F1-rutin bredvid da Matta.

Sauber
Dels brukar de ju inte ha ngt emot billiga unga förare som kör säkert och jag tror Frentzen försvinner till nästa säsong. Jag tror inte Heidfeld sitter så säkert heller men Heidfeld & Wirdheim låter väldigt Sauber-aktigt. En nackdel - mindre upplysta journalister kommer få för sig att kalla Wirdheim för schweizare bara ....

Jaguar
Lite svenska Volvo-kontakter och så kan Wirdheim få ersätta Pizzonia till nästa säsong. Om inte Pizzonia gör ngn dramatisk förbättring så är han ute till nästa år. Jaguar verkar ju föredra lugna, säkra lagspelare i att bygga upp stallet igen och där passar väl Wirdheim in? Han får en schysst firmabil också ;)

BAR
Kanske en outsider om stallet får för sig att varken ta Sato eller Villeneuve ombord, men tveksamt.

Samtliga ovan borde vara bra testplatser men racing är ju roligare än tester...

McLaren - testplats
Känns som de har fullt med Wurz där och de går ju gärna på mer rutinerade förare till testplatsen.

Williams - testplats
Samma som ovan - de har ju Gené.

Ferrari - testplats
Fullt med Badoer och Massa ett tag till.

Renault - testplats
En klar öppning - McNish borde ju tröttna på att vara testförare och vilja köra i CART nästa år. Men vill vi ha Wirdheim som testförare hos Briatore egentligen?

Sen borde det finnas en hel hoper platser öppna i CART också ....
Men om F1-cheferna bara kan börja tänka i "svenska" banor så finns det ju faktiskt en del intressanta öppningar i mittfältet, samtidigt som många toppförare har fasta kontrakt t.o.m 2004. Med tanke på att övriga F3000-förare inte ser mkt ut för världen borde konkurrensen inte vara helt enorm ändå.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Bra inlägg, ungefär som jag har funderat också.

Mina förhoppningar ligger helt klart hos Sauber och Jaguar.
Men det finns inget tråkigare stall än Sauber och jag hoppas verkligen han hittar något roligare... Jaguar skulle vara kul, där får han ju verkligen visa vad han kan bredvid en av fältets mest lovande förare.

CART hoppas jag att han håller sig borta ifrån, ingen ny Bräck.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sauber är ändå en lugn och stabil miljö att begå sin debut i tror jag, och Ferrarimotorerna är ju inte fel heller. Dessutom har stallet bra med pengar och lite politiskt skitspel bakom kulisserna.

Annars är jag lite tänd på Toyota-idéen - inte helt fel att komma in i ett fabriksstall så där.

Jaguar - frågan är om stallet ens finns om 1 år?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Noterar att ingen har nämnt Minardi och det är nog alldeles riktigt. Björn behöver komma in i ett stall tack vare sina meriter, inte för att han har med sig en stor pengapåse.

Jaguar - har inte dragit sig för att omsätta personal som andra stall omsätter dassrullar. Varför inte? Stallet är på väg uppåt och ett lyckat test för Jaguar skulle kanske öppna dörren inte bara hos Jaguar utan även hos andra stall. Ur ett marknadsföringsperspektiv är Björn förmodligen rätt så kall - just nu. Framgångar kan ändra på det.

Toyota - förmodligen större chanser hos Toyota så länge Påven finns kvar. Känslan är ju annars att det blåser snålt hos Toyota just nu och rensningar i stalledningen kan snart ändra på det. Om jag har förstått saken rätt fattades beslutet om förarbyte till årets säsongen över Påvens huvud, något som visar på att hans förtroende kan vara på upphällningen.

Williams - verkar alltid välja förare de tror på för att sedan stå fast vid det. Frank Williams och Patrick Head har ett beundransvärt tålamod med sina förare. Vore kul om Björn fick in en fot där.

Jordan - har för dålig ekonomi och behöver en pay-driver för att kunna betala för en bra chaufför.

McLaren - samma som Williams. Arbetar långsiktigt. Beroende på reglementets utformning när det gäller tester kan det ju tänkas att de vill satsa ännu hårdare vid sidan av tävlingarna med tanke på att de har satt sig i en jobbig sits map utveckling av nya bilen.

Ferrari - tveksamt. Väljer sina förare noggrant. Nu är det Massa som gäller.

BAR - har Davidson som testförare. Jag tror att han sitter säkert ett tag till. Manageras av Didier Stoessel som sitter i styrelsen för BAR och som för övrigt matchar fram Alx Danielsson. Sato sitter nog också säkert så länge det sitter Honda-spisar i BAR-bilen. Frågan är vad som händer när VIllenueve försvinner - för det gör han nog efter den här säsongen. Promoveras Sato? I så fall behövs det påfyllning på testförarfronten. En shootout mellan Alx och Wirdheim kanske?

Sauber - verkar väldigt sparsamma med att ta in andra förare än sina ordinarie som testförare. Gav tjecken Janis chansen i ett test härförleden, en förare som Wirdheim har sopat banan med i F3000.

Renault - jag tror att McNish kommer att fortsätta i sin testförarroll även nästa år. Renault kan nog tänkas bjuda över vad ett eventuellt CART-kontrakt skulle ge. Den kontinuitet och erfarenhet som McNish erbjuder borde vara oerhört värdefull för Renault. Däremot skulle jag inte bli förvånad om Trulli får kicken efter den här säsongen. Briatore har bara utrymme för en förare i taget - den som är snabbast.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:Sauber - verkar väldigt sparsamma med att ta in andra förare än sina ordinarie som testförare. Gav tjecken Janis chansen i ett test härförleden, en förare som Wirdheim har sopat banan med i F3000.
Menar du Neel Jani ? Han e från Schweiz. Kan kanske ha något att göra med att han fick testa Sauber. Han har inte kört F3000 heller.
Jaroslav däremot kör F3000. Har han testat Sauber?

Håll dig till sunk-racing :cool2:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Noterar att ingen har nämnt Minardi och det är nog alldeles riktigt. Björn behöver komma in i ett stall tack vare sina meriter, inte för att han har med sig en stor pengapåse.
Minardi nämndes bara i första stycket i mitt inlägg - gå tillbaka till sandssäcksracingen du ;)

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Visste väl att jag hade sett den där Tjecken som Tärnström yrar om någonstans.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=3376
Undrar om han inte hade ett testkontrakt med Prost en gång i tiden också.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev: Williams - verkar alltid välja förare de tror på för att sedan stå fast vid det. Frank Williams och Patrick Head har ett beundransvärt tålamod med sina förare.
Om de inte råkar bli världsmästare... :roll:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att de lärde sig något av Hill-historien. Kanske led Williams och Head av en viss hybris. Filosofin var ju att bilen skulle vara så bra att man inte skulle behöva den absolut bästa föraren för att vinna. Jag anar en viss ödmjukhet nuförtiden.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sannolikheten för att Wirdheim ska få en racesits eller ens en testsits i något av de fyra toppstallen tror jag nog tyvärr är mycket, mycket låg. Däremot ser det ju nu ut som det kanske finns en hel del goda chanser hos tre helt ok mittfältsstall som vanligtvis inte kräver stora pengar för en sits: Toyota, Sauber och Jaguar.

Tror alla tre alternativen skulle vara över förväntan om Wirdheim kunde landa ett avtal där, i den ordningen. Han har bevisat att han har talangen och mognaden för att kunna köra i F1 ialla fall - sättet han har tacklat F3000 på har varit över all förväntan, betydligt bättre än vad Bräck gjorde tycker jag.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Har inte lika höga tankar om Wirdheims talang som ni andra verkar ha. Tror han är CART/IRL-material snarare än F1. Men vi kan väl hoppas...

Ett mittfältsteam med resurser, som Toyota eller Jaguar, är säkerligen realistiska och bra alternativ för Björn. Jaguar har ju ryckt upp sig rejält och Toyota, ja det går tungt nu men om japaner bestämt sig för att göra nåt så brukar de lyckas...

Sauber tror jag däremot inte på, de verkar ha allt svårare att hänga med.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Något som talar emot Wirdheim är iofs att det ser ut som förarkvaliteten i F3000 i år inte är den bästa kanske - jfr t.ex med de två senaste åren. Det gör kanske att Wirdheim ser bättre ut, men å andra sidan ska man inte ta ifrån honom det faktum att i en serie med identiska bilar har han slutat på pallen i varje lopp och kvalat in i första startled i varje kval hitills. Dessutom helt felfria insatser förutom den lite småroliga grodan i lördags. Nog skulle han kunna ersätta Frentzen eller Panis hos Sauber eller Toyota eller göra ett minst lika bra jobb som Pizzonia hos Jaguar ....

Användarens profilbild
Hannu#111

Inlägg av Hannu#111 »

Hoppas att Björn inte väljer Toyota..
Tror att han behöver komma till ett stabilt stall.
Sauber kämpar ju tydligt just nu men de är inte så pressade som Toyota verkar vara och nästa år blir det inte bättre på den fronten.
Toyota måste då börja prestera bättre och jag är inte säker på att det gynnar Björn.

Nää jag håller på Sauber och Jaguar som tack vare Mark Webber visar att stallet är på uppgång.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Vilka konkurrenter har han i andra serier?
Bourdais klarar sig ju hyfsat i CART. Hur gammal är han?
Briscoe i EuroF3 verkar det också g[ bra för och han är väl testförare hos Toyota redan, eller? Däremot gick det ju inte så bra i F3000 ifjol, när han kanske(?) hade lite hårdare motstånd.
van der Merwe i brittiska F3 är väl även han ganska bra, men känns inte helt outstanding precis.
Montagny i FNissan kanske, men har var väl inte precis imponernande i F3000?
Sedan är det testförarna då, som Davidson och Massa - kanske främsta hotet.

Vilka fler?
Mindre serier som FRenault tror jag inte på, om inte någon är helt outstanding som Kimi var.
Om F3000 känns lite urvattnad så tycker jag det känns lite likadant om många andra serier också. Förare som t.ex. Pantano och Toccacello anses ju inte vara dåliga. Är verkligen kvaliteten högre i någon annan serie?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Wirdheim sa i sportsöndag för nån veka sen att det såg ljust ut på F1-fronten och att det kunde bli aktuellt redan till nästa år. Kan dock röra sig om en testplats också, vad vet man.

Sen läste jag någonstans att en del stallchefer från F1 försökt luskat fram om Björn har nåt avtal/anknytning till nåt annat stall och vad det gäller.

Det ser onekligen bra ut för Björn, lär nog inte dröja många veckor innan vi får se han göra ett F1-test åtminstone. :up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Konkurrenter - tja ett gäng ;)

Befintliga F1-förare som Villeneuve, Trulli, Coulthard, Panis, Wurz och Frentzen tillsammans med unga förare med F1-erfarenhet som Felipe Massa, Anthony Davidson, Antonio Pizzonia, Ralph Firman, Ricardo Zonta och Justin Wilson.

I CART är det väl Sebastian Bourdais som knackar på dörren att återvända till Europa och han har ju inte gjort bort sig hitills i år.

Har lite dålig koll på engelska F3 i år och förarna där. Samma sak som Dallara-serien som inte heller känns som det naturligaste steget till F1. Men där kör ju Kovalainen bland annat - en Briatore pojk.

I F3000 har Pantano ett bra rykte i F1-depån. Förare som Toccacello och Liuzzi verkar ju inte riktigt hänga med Wirdheim men de kan säkert skrapa fram mer sponsorer för en F1-sits och sånt väger ju också väldigt tungt idag.

Från F3000 tycker jag att Wirdheim står sig väl så god i konkurrensen om F1-sitsar. Enda nackdelen är som sagt att han säkert inte har lika mycket sponsorer men jag tycker han bevisar att han är den bästa föraren av de som kör i serien i år.

Det knepiga blir nog att möta konkurrensen från bef. F1-förare vars kontrakt går ut i år och Bourdais i CART ...

Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Davdisson tycker jag inte att man kan räkna med här. Han har väl inte direkt imponerat. Zonta likaså...

Bourdais är nog ett hot faktiskt. En riktigt duktig förare och han har som sagt inte gjort dåligt ifrån sig i CART.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Grejen med Davidson är att han har kört 2 st F1-lopp och varit testförare i F1 i 2 år. Innan dess kom han tvåa i brittiska F3-mästerskapet. Inga dåliga meriter direkt och mer F1-erfarenhet än Wirdheim. Därför tror jag han är en av många förare som står med på samma lista som Wirdheim står med på när F1-cheferna letar nya förare .....

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Har Björn kört mot Kimi i kart förresten? Kimi är ju bara ett år äldre så de kanske har stött på varandra under kartingåren?
Eller Kovalainen som är ett år yngre?
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Hmmmm, jo där har du ju kanske rätt ändå. Men han är ju inte Svensk och inte lika spektakulär som Wirdheim! :)

Jag tror det är mycket önsketänkande här faktiskt... Men jag vill inte se Björn harva i CART.... :(
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det bästa med Wirdheims framgångar är att svenska racingförare nu kommer på tals i F1-kretsar igen. Liksom Häkkinen och Salo och innan dess Keke Rosberg banade vägen för finska racingförare tror jag att Wirdheim nu kan få F1-folk att även tänka Sverige när de letar efter den nya okända världsmästaren.

Mumma för en kille som Alx Danielsson t.ex som kommer steget bakom Wirdheim nu.

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

AndersF1 skrev:Har Björn kört mot Kimi i kart förresten? Kimi är ju bara ett år äldre så de kanske har stött på varandra under kartingåren?
Tror jag inte, inte i något mästerskap iallafall. Björn kartade i Sverige fram till 95 då han gick över till FF (även det i Sverige). Räkan körde kart i Finland mellan 90 och 99, deltog även i VM och NM, 99 tror jag det var.

Så möjligtvis i det nordiska mästerskapet då, fast Björn körde väl formel-bil då.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

För er som inte visste men Björn Wirdheim har kanske bäst kontakter med BAR, British American Racing. Eftersom att David Richards som är team-ägare för BAR också är ägare för Arden.

Detta skrev aftonbladet i slutet på förra säsongen:
"Vilket stall det i så fall blir går bara och spekulera i.
Onekligen ligger BAR, British American Racing, nära till hands då teamet drivs av David Richards som äger det Team Arden. Stallet Björn kör för i dag.
På testförarsidan har BAR än inte gjort klart med några förare och skulle Björn köra för dem kan han samtidigt köra F3000 kommande säsong"
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tror Aftonbladet är ute och cyklar om de tror att Wirdheim ska köra i F3000 en tredje säsong. Han har rimligen ingenting kvar att bevisa där efter årets säsong.

Jag hoppas och tror på en racesits i Sauber bredvid anonyma Heidfeld - med Mercedes eller Ferrari-motorer i bakändan.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

PeppeF1 skrev:
AndersF1 skrev:Har Björn kört mot Kimi i kart förresten? Kimi är ju bara ett år äldre så de kanske har stött på varandra under kartingåren?
Tror jag inte, inte i något mästerskap iallafall. Björn kartade i Sverige fram till 95 då han gick över till FF (även det i Sverige). Räkan körde kart i Finland mellan 90 och 99, deltog även i VM och NM, 99 tror jag det var.

Så möjligtvis i det nordiska mästerskapet då, fast Björn körde väl formel-bil då.
Det brukar/brukade köra en del finska förare i de svenska tävlingarna, så jag undrade om de stött på varandra där kanske. Det är ju bara att kolla på NM-resultaten för att se i vilket dominerande land som konkurrensen är hårdast... :)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

OBS, Lucy:
Styggve skrev:
Detta skrev aftonbladet i slutet på förra säsongen:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:Tror Aftonbladet är ute och cyklar ...
Ja, men har det nånsin stått nåt vettigt i en kvällstidning?

BAR är säkert inget alternativ för Björn eftersom en plats verkar vara vikt för Sato nästa år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Känns dessutom lite tungt att behöva dela på en testplats i BAR med Davidson ...

Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Minardi kan visst vara ett bra alternativ. Säg att han får ett läroår i lugn och ro utan någon större press ungefär som för Alonso. Om Björn kör jämt med Verstappen (om han blir kvar) eller rent utav spöar upp Jos som har en del erfarenhet så kan han bli ett hett byte för de stora.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Minardi kräver väldigt mycket pengar för en sits som det inte ens är säkert om den klarar årets säsong och garanterat kommer att vara tvärsist nästa år om de ens överlever .....

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag tror det finns bättre chanser att komma in i ett toppstall än på många många år.

En kort summering
Ferrari..behöver 2 nya förare inom en eller två säsonger..jag tror de är väldigt sugna på Montoya.
Williams..kommer göra sig av med Ralf
McLaren..kommer göra sig av med Coulthard

Om man tittar på hur Wirdheim dominerar serien vore det inte alls konstigt om t.ex. Williams eller McLaren blir intresserade. Wirdheim är ju faktiskt mer överlägsen än vad t.ex. Montoya var. Bourdais kör rent ut sagt skiten ur de andra CART förarna på vägbanor när det gäller kval. F3000 serien är riktigt bra och en svensk leder den överlägset.
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Är det nån som på allvar tror att McLaren skulle välja Wurz??? Inte en chans. Vissa förare är bara testförare och han får bara chansen tillfälligt ifall det blir kris eller så - inte för en hel säsong.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Montoya kommer ALDRIG jag säjer aldrig börja i Ferrari så länge Schumacher kör kvar. Inte så konstigt kanske. Kolla hur det gick när Irvine körde i samma stall, det funkar inte ha två sådana ledartyper. Dessutom så snackade Montoya väl mycket när han trädde in i F1 Se-01 om hur mycket bättre han var än Schumi etc vilket ja inte är så omtyckt av Michael och som vi alla vet har han stor makt i Ferrari.

Samtidigt som Williams vill hålla kvar honom och dom kan inte göra sej av me två förare. Ralf vill dom säkert ha bort men inte montoya.

Coulthard's tid i formel 1 har ju varit räknad den senaste tiden. Han har kört F1 nästan flest säsonger av alla.. Bara Schumi och Verstappen har kört fler om jag inte har fel. han kom iaf in redan 94:a. Så han kommer naturligt försvinna från Mclaren inom de närmaste 2 åren.

Barrichello är snabb men inte vad Ferrari egentligen vill ha. Dom vill nog ha en ung förare som är snabb som fan kanske snabbare än Schumacher. På så sätt kan kan säkra poäng till stallet hela tiden vilket gör att dom kan vinna Konstruktörs VM. han skall liksom inte ha problem med att komma två. Han skall sedan kunna ta över efter schumi.

Så därför ha vi 3 topp stall som har en plats ledíg under de närmaste åren.. Tror heller inte att Renault vill ha kvar trulli så värst länge.

Men för tillfället så kommer nog inte toppstallen satsa på helt färska förmågor så som Wirdeheim och Bourdais. Troligen kommer vi nog få se Bourdais i nån av Williams bilarna fram över. eller kanske Ferrari vilket skulle va perfekt för dom. Wirdheim har ju inte lika stor erfarenhet som Bourdais men kommer troligtvis in i nått sämre stall o får ta sej samma väg som kimi gjorde med ett läroår i ett mindre stall innan han kan ta steget upp i toppen. För det känns som om det e där han hör hemma trots allt. McLaren blir nog då det stall som kan tänkas värva honom. Inte så kul för oss Ferrari fans då vi inte kan heja på Våran enda svenska men ändå.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Resultaten i F1 och racing ö.h.t. hänger väldigt mycket på den mentala biten så jag tror inte Ferrari kan ha en förare som är både riktigt snabb och accepterar att komma tvåa. Man får nog välja och med Irvine och Rubens har de valt en tvåa. Skulle någon med Schumis psyke komma in i Ferrari får de det nog som McLaren hade med Prost och Senna, vilket Brawn sagt att de inte vill ha. Det gör att de knappast anställer t.ex. Montoya eller Räkan.

Men det är ju som sagt några på väg ut inom inte allt för många år. Tror knappast att Schumi fortsätter i en massa år till om Ferrari börjar dala lite, även om de inte blir mycket sämre än de andra. Men blir det några andrafiolsäsonger som -97 och -98 är det nog inte så kul längre. Dessutom kan väl inte DC vara kvar för evigt, eller Rubens för den delen. Ville är ju en annan som kan vara borta redan efter årets säsong. Panis, Verstappen, HHF och några andra borde inte heller bli så långvariga. Det gör ju att om man kommer in nu och gör bra ifrån sig i ett lite sämre stall finns det nog goda chanser att hamna i en bra sits när toppstallen söker en förare som är relativt ung och lovande och ändå har erfarenhet.

Det finns ju några på tillväxt, som Massa, Sato och Davidson, men minst en av dem kommer troligen att misslyckas, så några till behövs säkert.

Hur är det med nya stall då? Det finns ju två slottar ledig.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Hörde nyligen att det håller på o startas ett hel amerikanskt team. Eller så värst amerikanskt kanske det inte det är när man spekulerar i o köpa Minardi chassin och sedan Mercedes motorer. Annars så har vi ju alltid Arrows o hoppas på men det återstår ju o se om det blir nått av det.
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

är det nån som har bra koll på hur förarkontrakten ser ut för BAR, Jaguar, Toyota?
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

BAR(Villeneuves plats)
Jaguar(Pizzonias plats)
Toyota(Båda förarna lär bytas ut)
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Okey vart ska Villeneuve nånstans. Retirement eller? Fast det vore ju kul o se honom i Williams igen eller varför inte nån annan topbil =)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hos Sauber går båda förarnas kontrakt ut till nästa säsong. Frentzen lär väl lägga hjälmen på hyllan, och vad som händer med Heidfeld vete sjutton. Har väl ett litet sikte på en McLaren-plats, snackar säkert med Toyota och stannar väl annars hos Sauber.

Villeneuve återstår det väl att se - han har inga lönekrav ialla fall som vissa verkar tro. Killen har blivit erbjuden pengar ingen av oss skulle tacka nej till, men han har inte begärt dom.

Briatore har nog inget emot en Villeneuve på ett prestationsbaserat kontrakt - Briatore har ju gillat sådana kontrakt tidigare. Däremot sägs det råda vissa tveksamheter inom stallet till idéen eftersom Trulli och Alonso verkar ha funnit varandra rejält. De jobbar bra tillsammans, berömmer varandra, hjälper varandra och umgås till och med utanför banan. Det kan vara dumt att förstöra sånt. Annars tror jag att det finns bra möjligheter för Villeneuve att stanna hos BAR om än med lägre lön självklart.

Sato är väl inte så där jättehet - Richards har sagt att han inte alls har något emot att ha Villeneuve kvar i stallet till nästa år och Button och Villeneuve verkar ha lagt det tidigare idiotierna bakom sig och arbetar bättre tillsammans. När Button kraschade i lördags besökte Villeneuve t.o.m honom på sjukhuset efteråt så de är nog inte så aggressiva mot varandra som det gärna skrivs ...

Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

Jag hoppas på Toyota!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jo
Senast redigerad av Sami den ons jun 04, 2003 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

aldrig börja i Ferrari så länge Schumacher kör kvar
Poängen är ju att Schumacher troligen lägger av snart. Blir inte alls förvånad om han kör sin sista säsong, högst 1 år till.

Det är då Ferrari kommer vilja ha någon annan stjärna och ev. Montoya kommer in i bilden. Jag hoppas Montoya stannar i Williams.

Hur som helst blir det massor med platser lediga i F1 nästa säsong så jag tycker inte Wirdheim ska ta vilket erbjudande som helst.

Som jag ser det så är det endast Montoya, Räikkönen, Alonso, Webber, Button som har platser givna i F1 framöver (kanske glömmer någon). Efter det så kommer de smarta stallen mer troligt satsa på vinnare..typ Bourdais och Wirdheim.

Hur j-a dum kan en stallchef som hyr Verstappen eller Frentzen vara egentligen. Snacka om trist och negativ goodwill.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Frentzen och Verstappen är ju säkra kort. Som stallchef vill man ju få in så många poäng på en säsong. Dom gör varken några toppnoteringar eller bottennapp. I sauber är det ju så att Heidfeld e en halv satsning på framtiden. Man hade Kimi men han försvan till McLaren.

Sponsorerna är nog den grupp som trycker på hårdast när det gäller framgångar. Till ex Panassonic vill ju stolta med att dom satsar på ett nytt stall som redan i sitt första lopp tog poäng. Då hade man ju Salo som var ett säkert kort. Ett kort som aldrig vann men gjorde sitt jobb, tog poäng.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Styggve skrev:Frentzen och Verstappen är ju säkra kort.
Frentzen - ja, absolut duktig förare!
Men Verstappen? Vad har den grabben egentligen presterat under sin tid som F1-förare? Håller CART-klass men har inte i F1 att göra...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:
aldrig börja i Ferrari så länge Schumacher kör kvar
Hur som helst blir det massor med platser lediga i F1 nästa säsong så jag tycker inte Wirdheim ska ta vilket erbjudande som helst.
Massor med platser är nog en liten överdrift - riktigt intressant är det efter 2004 då nästan alla toppstallens förares kontrakt går ut. Då är förarmarknaden riktigt intressant. Till nästa säsong ser det väl ut så här med lediga platser:

McLaren
Coulthards kontrakt går ut, men Wirdheim är nog helt chanslös att lyckas landa den racesitsen ....

Renault
Trullis kontrakt går ut - blir nog svårt för Wirdheim att landa den racesitsen också. Villeneuve eller Trulli får den här platsen.

Sauber
Båda förarnas kontrakt går ut - Frentzen försvinner nog, Heidfeld stannar troligen kvar. Här borde Wirdheim ha en bra chans i ett stabilt stall med få överraskningar. Neel Jani kommer aldrig att få den här racesitsen.

BAR
Villeneuves kontrakt går ut - Wirdheims chanser borde vara små när konkurrensen står mellan Villeneuve på ett prestationsbaserat kontrakt och Sato med hela Honda i ryggen. Wurz snurrar också i kulisserna - en underskattad förare med massor av fart och rutin.

Jordan
Två platser lediga men de sponsorspengar som behövs är nog i saftigaste laget. Särskilt som Jordan är ett stall med stora problem, både med bilen och ekonomin.

Jaguar
Pizzonias kontrakt lär inte förnyas - Wirdheims näst bästa chans efter Sauber tror jag. Dessutom är Webber en bra stallkamrat, lugn och säker och respekterad i F1 numera.

Minardi
Överlever stallet ens säsongen för att inte tala om nästa säsong? Två platser till förfogande för högstbjudande. Garanterat sist. Inte ens värt ett försök.

Toyota
Båda förarna kan sparkas efter den här säsongen. Det som talar emot det är att Toyota då än en gång skulle byta ut båda sina förare vilket inte alls är bra. Behåller troligen minst en av de nuvarande. En liten chans för Wirdheim att få den andra racesitsen - men förare som Wurz, Heidfeld och Villeneuve finns med i den konkurrensen och då tror jag nog att Wirdheim har väldigt små chanser.

Så två realistiska chanser i mittfältet för Wirdheim - inte alls så pjåkigt. Dessutom en bra chans till en testsits hos antingen Toyota eller Renault om racingplanerna går om intet.

Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Jag skulle kunna tänka mig Wirdheim i en Toyota eller gärna i en Mclaren
men det är nog inte att tänka på nu, Jaguar kanske är ett alltenativ, Bmw om JPM ska till Ferrari enligt ryckterna
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Björn i SVT-sporten Onsdagkväll, "Tänker inte att köpa sig in i ett F1-stall, åker också över för att snacka Cart med Stefan Johansson om det eventuellt inte blir någon F1 styrning"

Sjäv tror jag tror jag på McLaren för Björn
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

I dagsläget med biltillverkarnas intåg i F1 så har efterfrågan på paydrivers minskat. Vilket får ses som positivt för Björn`s del. Svenskar brukar som bekant ha svårt att få ihop pengarna som krävs för en sits.

Hetaste chanserna som chaffis tror jag finns hos Jaguar eller Toyota med BAR som outsider. Skulle det däremot röra sig om en testförarsits så öppnar sig betydligt platser. Hur som helst så har vi en svensk som är närmare F1 än någon annan sen Lövis dagar.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

McLaren skulle vara väldigt kul, speciellt eftersom Björn nog allra helst vill dit. Men jag tvivlar starkt på att de tar in en ny orutinerad kille bredvid Räkan såhär tidigt.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Fan va trisst det skulle va för min del om Björn börja i Mclaren. Eftersom ja då inte skulle kunna heja på honom eftersom jag e Ferrari-Fan. Men vilken dröm istället om han skulle börja i Ferrari =)