Torbjörn skrev:Schumacher är än så länge bäste förare men snabbast är han inte. Och klockan börjar klämta......
Vad är det för konstigt med det då? Schumacher har kört Formel 1 sedan 1991, vunnit 5 VM-titlar och över 60 GP-segrar hittills. Han är 34 år och det är ganska uppenbart att han är närmare slutet än början av sin F1-karriär, till skillnad från den 11 år yngre Kimi. Generationsväxling kallas det och förekommer i alla sporter.
Segern idag tillsammans med Kimis VM-ledning kan kanske få tyst på vissa vars perspektiv på F1 inte verkar sträcka sig längre än Schumis tid hos Ferrari. Lite nyans i debatten kan ibland saknas....
Vadå perspektiv? Sedan F1-VM instiftades för över 50 år sedan är Michael Schumacher den förare som nått ojämförligt störst framgångar. Han har tangerat rekordet i VM-titlar och tagit överlägset flest individuella GP-segrar. På vilket sätt skulle "segern idag" (dvs Montoyas seger i Monaco) förändra det perspektivet? Okej, så Montoya har fördubblat sitt antal segrar från 1 till 2. Big deal. Det finns andra förare som har blixtrat till i enskilda lopp de senaste åren - Frentzen, Coulthard, Barrichello, Panis - utan att det har lett någon vart. Det blir väl detsamma för Montoya kan jag tro.
Vad går upp mot en riktig no-nonsens racer som alltid ger 100%

???? Och slippa höra "jag blockade en gång och det är enligt reglerna". Schumi har det lite jobbigt när han inte får excellera i ledning och dominera som han vill.
Tja, vad sägs om den professionella uppvisningen på Imola, där Schumacher inte lät sin privata sorg påverka hans hundraprocentiga insats på banan. Eller vad sägs om Österrikes GP, där han höll på att bli brännmärkt i värsta Niki Lauda-stil men ändå behöll kylan och vägrade vika från sin post. Snacka om no-nonsense racer!
Nä, Montoya och Kimi har tagit plats i samma hjärteutrymme där Senna, Ronnie, Alain Prost och Gilles Villeneuve finns
Det är ju det som är det bästa med Schumacher, att han är totalt ointresserad av att ta plats i folks hjärteutrymme. Han tävlar i Formel 1 för sig själv och för sitt stall - för sin egen vinnings skull. Om folk inte gillar hans stil, so what? Han är jävligt framgångsrik i alla fall och jag har inte hört Ferrari, Marlboro, Shell, Bridgestone eller Vodafone klaga på att han saknar hjärta...