Där satt den....

Kungaklassen av motorsport...
Torbjörn

Där satt den....

Inlägg av Torbjörn »

Så gott med dagens seger när naturtalanger som Montoya får till det. Efter Österrike var det precis vad han behövde.

Schumacher är än så länge bäste förare men snabbast är han inte. Och klockan börjar klämta......

Segern idag tillsammans med Kimis VM-ledning kan kanske få tyst på vissa vars perspektiv på F1 inte verkar sträcka sig längre än Schumis tid hos Ferrari. Lite nyans i debatten kan ibland saknas....

Vad går upp mot en riktig no-nonsens racer som alltid ger 100% :) ???? Och slippa höra "jag blockade en gång och det är enligt reglerna". Schumi har det lite jobbigt när han inte får excellera i ledning och dominera som han vill.

Nä, Montoya och Kimi har tagit plats i samma hjärteutrymme där Senna, Ronnie, Alain Prost och Gilles Villeneuve finns
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ja, det var gott och alla lopp som Schumacher inte vinner är trevliga lopp :wink:

många började ju anse att Renault hade gått om Williams?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Helt klart en av de bättre Monaco-loppen. :)
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

Lite abstinens hade jag idag hela förmiddagen och under racet eftersom jag lyckats få in fyra lopp på plats hittills i år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Helt klart en av de bättre Monaco-loppen. :)
Jag tycker det var det bästa Monaco-loppet genom tiderna men det kan ha någonting att göra med segraren :)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

Detta var nästan som när Ronnie vann-74!!!!!!
Ankan

Inlägg av Ankan »

Monty och räkan var bra idag. gjorde kanon lopp.
tycker dock monaco är lite tråkigt. Att dom gjorde om sista kurvan var trist. där var det många som krocka förut :) Skoj o se lite bilar åka av. Vet att Ms gjort det i sista kurvan ett år :D
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Nä, Montoya och Kimi har tagit plats i samma hjärteutrymme där Senna, Ronnie, Alain Prost och Gilles Villeneuve finns.

Torbjörn:
Ni anti-Schumachers kan lika gärna räkna upp varenda F1-förare genom historien och han har ett plats i ert hjärta så länge det inte är Michael Schumacher. :x
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Han är verkligen speciell den där Michael Schumacher, och det på mer än ett sätt. Så det har sina förklaringar ska du se FS.
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Ni vill bara göra mig arg, men det lyckas inte :x
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

:smash:

Nu börjar det allt likna sandlåda här. Varför ska vi tjaffsa om vem man hejar på över huvud taget. Diskussioner som ser ut så här SUGER:
-Schumacher e bäst!
-Nej Kimi e bäst
-Nej Schumi
-ne kimi!

Vart vill ni komma. Jag hejar på Ferrari och Schumacher men ja ser ingen anledning att snacka om det. Bättre snacka objektivt om helgens lopp och om andra saker som banor bilar etc, eller vad säjer ni?

Och visst finns det anledningar till att schumacher inte e motyckt. Han har gjort många fula saker genom tiden för att nå sitt mål vinna. Kanske e det det som krävs för att bli den störste inom motorsprort. Hörde förut vad Janne "Flash" sa i en intrvju gällande Rydell. Rydell som en ggn var utsedd till den bäste i tc-bilar är en enorm buffel som inte låter nånting komma ivägen för hans framfart. Men sånt mörklägger svenska medier en aning. så vi kan inte påstå att vi har en objektiv syn på sport i sverige.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Styggve skrev: Hörde förut vad Janne "Flash" sa i en intrvju gällande Rydell. Rydell som en ggn var utsedd till den bäste i tc-bilar är en enorm buffel som inte låter nånting komma ivägen för hans framfart. Men sånt mörklägger svenska medier en aning. så vi kan inte påstå att vi har en objektiv syn på sport i sverige.
Objektiv syn? Man har väl ögon att se med och kan bilda sig en egen uppfattning? Bufflig eller ej, Rydell är/var snabb som attan och jag såg sällan bilar flyga av efter hans framfart, okej en och annan backspegel gick åt kanske men han var rätt hårt uppvaktad själv. Åtminstone under sin tid i BTCC.

Sen kanske inte ursprunget till just det uttalande ska prata så mycket om bufflar ;)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Styggve skrev::
Och visst finns det anledningar till att schumacher inte e motyckt. Han har gjort många fula saker genom tiden för att nå sitt mål vinna. Kanske e det det som krävs för att bli den störste inom motorsprort. Hörde förut vad Janne "Flash" sa i en intrvju gällande Rydell. Rydell som en ggn var utsedd till den bäste i tc-bilar är en enorm buffel som inte låter nånting komma ivägen för hans framfart. Men sånt mörklägger svenska medier en aning. så vi kan inte påstå att vi har en objektiv syn på sport i sverige.
Snacka om att Flash kastar sten i glashus. Till skillnad från Rydell så har ju Flash en förmåga att lämna kraschade bilar i rad bakom sig innan han själv parkerar i en sandfålla eller linkar hem med trasig bil. Rydells bil är oftast hel liksom hans konkurrenters och han är bland de första i mål .... ngt för Blixten att sträva efter tycker jag ;)

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Vad gör Rydell idag förresten?

Och bara för att tillägga till diskussionen, Villeneuve är bäst! :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han kör ETCC i en Volvo S60 för ett italiensk privatstall. De har stora problem att få ordning på effekten och tappar 10-20km/t i toppfart mot de bästa ...

Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

ETCC, finns den serien fortfarande? Visas den på tv? Och hur många poäng har han skrapat ihop?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ETCC finns i allra högsta grad och går på Eurosport varannan helg eller nåt sånt kör dom.

Rydell har en skitsäsong eftersom bilen inte alls funkar - i privatcupen vet jag inte hur många poäng han har men jag tror inte han har någon poäng i "stora" serien.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

http://www.fiatouringcars.com/

Nä han har inga poäng, men Sten-i-glashus-Nilsson har tre.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

När sa buffel mena jag inte att krasha bilar. Schumi har inte heller krashat så fasligt många bilar. okey 94 mot hill och 97 mot villeneuve men det ja mena var hur han är utanför banan.. många anser att han är arogant etc. Men det e sant flash e en djävul på banan han me
PS

Inlägg av PS »

Torbjörn skrev:Schumacher är än så länge bäste förare men snabbast är han inte. Och klockan börjar klämta......
Vad är det för konstigt med det då? Schumacher har kört Formel 1 sedan 1991, vunnit 5 VM-titlar och över 60 GP-segrar hittills. Han är 34 år och det är ganska uppenbart att han är närmare slutet än början av sin F1-karriär, till skillnad från den 11 år yngre Kimi. Generationsväxling kallas det och förekommer i alla sporter.
Segern idag tillsammans med Kimis VM-ledning kan kanske få tyst på vissa vars perspektiv på F1 inte verkar sträcka sig längre än Schumis tid hos Ferrari. Lite nyans i debatten kan ibland saknas....
Vadå perspektiv? Sedan F1-VM instiftades för över 50 år sedan är Michael Schumacher den förare som nått ojämförligt störst framgångar. Han har tangerat rekordet i VM-titlar och tagit överlägset flest individuella GP-segrar. På vilket sätt skulle "segern idag" (dvs Montoyas seger i Monaco) förändra det perspektivet? Okej, så Montoya har fördubblat sitt antal segrar från 1 till 2. Big deal. Det finns andra förare som har blixtrat till i enskilda lopp de senaste åren - Frentzen, Coulthard, Barrichello, Panis - utan att det har lett någon vart. Det blir väl detsamma för Montoya kan jag tro. :D
Vad går upp mot en riktig no-nonsens racer som alltid ger 100% :) ???? Och slippa höra "jag blockade en gång och det är enligt reglerna". Schumi har det lite jobbigt när han inte får excellera i ledning och dominera som han vill.
Tja, vad sägs om den professionella uppvisningen på Imola, där Schumacher inte lät sin privata sorg påverka hans hundraprocentiga insats på banan. Eller vad sägs om Österrikes GP, där han höll på att bli brännmärkt i värsta Niki Lauda-stil men ändå behöll kylan och vägrade vika från sin post. Snacka om no-nonsense racer!
Nä, Montoya och Kimi har tagit plats i samma hjärteutrymme där Senna, Ronnie, Alain Prost och Gilles Villeneuve finns
Det är ju det som är det bästa med Schumacher, att han är totalt ointresserad av att ta plats i folks hjärteutrymme. Han tävlar i Formel 1 för sig själv och för sitt stall - för sin egen vinnings skull. Om folk inte gillar hans stil, so what? Han är jävligt framgångsrik i alla fall och jag har inte hört Ferrari, Marlboro, Shell, Bridgestone eller Vodafone klaga på att han saknar hjärta... ;)
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Gamla diskussioner..suck;-) :wink:

Kanske lite hårt att skriva så, men de mest envisa Schumacherfanatikerna verkar ha växt upp under hans regim och vet inte hur F1 var när det var Villeneuve - Prost - Mansell - Senna och så vidare. Eller så är det bara jag som är en nostalgisk tönt. Hur som helst..han är duktig men annorlunda. Han är bäst genom tiderna på att bygga ett team omkring sig..han är inte snabbast.

Det är därför det vattnas i munnen när man ser en riktig racer som Montoya..man påminns om att en gång i tiden handlade F1 om racing. Det var det som gjorde F1 så stort medan en förare som Schumacher höll på att ta död på hela sporten förra året..inte för att han var så överlägsen utan för att han inte var överlägsen med stil.
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

El Scorcho skrev: Det är därför det vattnas i munnen när man ser en riktig racer som Montoya..
Vad är en riktig racer? Varför kan inte Schumacher vara en riktig racer?

/Viktor
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Tycker frasen "schumacher tog dö på sporten förra året".. läs den ett par ggr o man fattar ingen ting efter en stund. Va!? tänker ni nu. Men vafan? var det Schumis fel att förra säsongen blev som det blev.

O sen.. hur vet man att en förare e snabb?? För att han kan göra ett snabbt varv under kvalet?
Kan man inte kalla en förare som e snabb under ett helt lopp o vidare en hel säsong. Schumacher var faktiskt snabb var än han kom. Montoya o han tog 7 eller om det va 6 pole var.
Men hur snabb va montoya egentligen under Monacos GP. Han gjorde ju exakt det som Schumacher gjorde förra året. Lyckades göra ett snabbt varv på kvalet. Valde rätt strategi. O kunde sedan kontrollera loppet framför Kimi som hela loppet i princip satt bakom o skrek perkele för att han inte kunde köra förbi. Schumacher då? JO hur mycket tog inte han in i slutet av loppen 6 o en halv sekund om ja inte har fel. Men schumi e ju inte snabb han bygger ju bara ett bra team. Vem e bäst förare då. han som lyckas prestera ett snabbt varv på ett kval? han som e snabb under loppet? eller till sist han som kan bygga sitt eget team dit han kommer.

Förra säsongen satt man o tjata om att Schumi inte skulle va lika snabb i en Arrows?... (på TV4 forumet) Klart han inte skulle?! vem skulle va det? han skulle inte ens va lika snabb i en McLaren för tillfället. F2003 e byggd för schumi likaså F2002. Rubens får ju digga läget även fast bilen kanske inte sitter honom som handsken. Men det e ju inte han som har gjort teamet till vad det va heller.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Zetor

Inlägg av Zetor »

Bättre lopp?? Lägg ner Monaco omgående kökörning i 100-270 hur kul är
det? Nä F1 har blivit tråkigt, allt var bättre förr :x
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:roll: så det gick fortare där förr?
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Nej det gjorde det inte.. iofs så har vi aldrig nånsin fått se omkörningar i monaco i "modernF1tid" 70 talet frammåt. visst det kan ju ha skett omkörningar på 70 talet men dom kan man säkerligen ha kunnat räkna på en hand.

Finns det förresten nån enda bana som bjuder på bra omkörningsmöjligheter. Första kurvan på Nürburgring e bra.. men sorligt nog har ja svårt o komma på några på rak arm. annars va ju tosa en bra kurva.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Zetor skrev:
Bättre lopp?? Lägg ner Monaco omgående kökörning i 100-270 hur kul är
det? Nä F1 har blivit tråkigt, allt var bättre förr :x
Vad Monaco behöver är en kurva där det går att köra om, även om det kräver lite kullor.
Som sagt kökörningen är totalt meningslös...
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Får ja inge svar på mitt inlägg eller?
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

A1 är ju en bana som bjuder på en del omkörningsmöjligheter. Brukar alltid vara mycket av det där i alla fall!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Styggve skrev:Får ja inge svar på mitt inlägg eller?
Svar på vad för inlägg och fråga?

Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Det långa som e typ 4-5 inlägg upp om schumacher
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Visst är Monacoloppen inte särskilt händelserika vad det gäller omkörningar, men för mig är det ändå säsongens höjdpunkt näst efter premiären i Melbourne. Jag får lite "ståpäls" varje gång jag ser de loppen. Monaco är ju så j-la vackert och coolt och andas sådan status och prestige så det spelar ingen roll att man inte kan köra om... men det är bara min lilla åsikt :cool2: Vad gäller den eviga diskussionen om vem som egentligen är snabbast är det bara att inse, vi kommer ALDRIG att få veta..sorry men så är det. Schumi är snabb som en vessla, men det är det många som är...det finns nog ett antal förare som skulle lyckas som honom om de fick den supporten och backupen som han har. Men visst är han grymt duktig...fast det svider at erkänna det :P :P
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Styggve skrev:Nej det gjorde det inte.. iofs så har vi aldrig nånsin fått se omkörningar i monaco i "modernF1tid" 70 talet frammåt.
Så Stefan Bellof och 1984 räknas inte till modern F1-tid? :-?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

förlåt det va 3 år innan ja föddes
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är inget att be om ursäkt för.
Ta och läs lite om Bellof, det är intressant läsning... han var en talang utöver det vanliga
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Men inte heller på Bellofs tid var det någon god ide att försöka köra om någon i Eau Rouge, om jag inte missminner mig.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Omkörning i Eau Rouge med sportvagnar gick på den tiden, men det funkade bara om båda var medvetna om situationen. När Bellof försökte köra om Jochen Mass (tror jag det var?) så var inte Mass medveten om hur när Bellof hade kommit och tog den vanliga linjen in i Eau Rouge och katastrofen var ett faktum.

Men att ge sig på en omkörning där var våghalsigt till att börja med men Bellof var ju känd för att inte hejda sig...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Omkörning i Eau Rouge med sportvagnar gick på den tiden, men det funkade bara om båda var medvetna om situationen. När Bellof försökte köra om Jochen Mass (tror jag det var?) så var inte Mass medveten om hur när Bellof hade kommit och tog den vanliga linjen in i Eau Rouge och katastrofen var ett faktum.

Men att ge sig på en omkörning där var våghalsigt till att börja med men Bellof var ju känd för att inte hejda sig...
Det var Jacky Ickx som Bellof försökte köra om

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Finns det nån sida där man kan ladda ner krashen?