MotoGP 2003
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Jag är stum av beundran för Barros manöver på Rossi i helgen, när han bromsade på sig en smula efter start/mål-rakan och kom ut på curbsen. Rossi var inte bara uppe jämsides med Barros på insidan, han var till och med en smula förbi och ändå vräker Barros in sin hoj framför Rossi i ingången till kurvan, fast förvissad att han hade bromsat sig förbi på yttern, vilket han hade. Rysare!!!
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Vilket skulle kunna vara räddningen för Superbike.
Istället för att bl en sur serie med föredettingar så skulle det kunna bli en plantskola för moto gp.
SB är ju visserligen dyrare än SS men mer lik en riktig Racer avseende effekt, däck,mm. .
Jag hoppas på en intressant utveckling för SB, 2003 ser dock ut att bli ett mellanår.
Istället för att bl en sur serie med föredettingar så skulle det kunna bli en plantskola för moto gp.
SB är ju visserligen dyrare än SS men mer lik en riktig Racer avseende effekt, däck,mm. .
Jag hoppas på en intressant utveckling för SB, 2003 ser dock ut att bli ett mellanår.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Håller med. SBK har alla möjligheter att bli en stödklass till MotoGP. Och jag håller framförallt med Eurosports kommentatorer att SBK måste sträva efter att vara den vassaste "standard"-hojserien. Och då måste man köra med 1000cc-modellerna R1, R1000, CBR954RR och den framtida ZX10R.
Hoppas dessutom inte att t.ex Honda bygger någon slags gatversion av RC211V i ca 200 exemplar för Superbike-VM.
För att Superbike skall vara en klass som baseras på standardhojar måste homologiseringsgränsen höjas rejält! Förstår inte de som vill sänka den!
Tror det är 200 hojar för små tillverkare och 500 för stora tillverkare. Skulle se att dessa höjs till 850 hojar för små, och 3000 för stora. Kan man inte producera det antalet skall man inte heller vara med i Superbike-VM, prototypracing sker i MotoGP och skall så förbli.
Tycker också att det är lite för mycket daltande med Ducati och deras V-twin. SBK verkar vara rädda att V-twinnarna skall bli frånåkta av 1000cc-radfyror i och med förslaget med restriktorer, verkar som om Ducati har någon hållhake på Flammini.
Mitt förslag till Superbikereglemente är att behålla dagens reglemente på chassisidan (med aningen högre vikt förstås, runt 166 kg låter lämpligt), fast med Supersporttrimning. Det är motorn som är det dyra att trimma. Skulle t.o.m kunna se att man kör med ett ännu striktare motorreglemente än i Supersport, hojarna får nog bra med effekt ändå...
Jag vet inte om det är mig det är fel på, men jag har något slags agg mot Supersportreglementet. Jag tror det beror på att man lägger ner mycket pengar och får lite prestanda. Vad vet jag?
Hoppas dessutom inte att t.ex Honda bygger någon slags gatversion av RC211V i ca 200 exemplar för Superbike-VM.
För att Superbike skall vara en klass som baseras på standardhojar måste homologiseringsgränsen höjas rejält! Förstår inte de som vill sänka den!
Tror det är 200 hojar för små tillverkare och 500 för stora tillverkare. Skulle se att dessa höjs till 850 hojar för små, och 3000 för stora. Kan man inte producera det antalet skall man inte heller vara med i Superbike-VM, prototypracing sker i MotoGP och skall så förbli.
Tycker också att det är lite för mycket daltande med Ducati och deras V-twin. SBK verkar vara rädda att V-twinnarna skall bli frånåkta av 1000cc-radfyror i och med förslaget med restriktorer, verkar som om Ducati har någon hållhake på Flammini.
Mitt förslag till Superbikereglemente är att behålla dagens reglemente på chassisidan (med aningen högre vikt förstås, runt 166 kg låter lämpligt), fast med Supersporttrimning. Det är motorn som är det dyra att trimma. Skulle t.o.m kunna se att man kör med ett ännu striktare motorreglemente än i Supersport, hojarna får nog bra med effekt ändå...
Jag vet inte om det är mig det är fel på, men jag har något slags agg mot Supersportreglementet. Jag tror det beror på att man lägger ner mycket pengar och får lite prestanda. Vad vet jag?
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Tror ni inte en del av problemet är styret i SBK?
Man har svårt att se sig " frånåkt " av Moto GP.
På mitten av 90-talet var det inte lika stor skillnad på förare o hojar avseende prestanda i SBK o 500.
Men kolla nu, skillnaden är ju uppenbar, kolla bara på vem som kör i SBK nästa år. Ingen av dom som är aktuella för styrning nästa år är enligt min mening bra nog för en moto gp styrning.
Om inte man agerar nu för att få in ny förare team och intressenter tror jag att detta tar kål på serien.
Man har svårt att se sig " frånåkt " av Moto GP.
På mitten av 90-talet var det inte lika stor skillnad på förare o hojar avseende prestanda i SBK o 500.
Men kolla nu, skillnaden är ju uppenbar, kolla bara på vem som kör i SBK nästa år. Ingen av dom som är aktuella för styrning nästa år är enligt min mening bra nog för en moto gp styrning.
Om inte man agerar nu för att få in ny förare team och intressenter tror jag att detta tar kål på serien.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jovisst är styret en del av problemet med SBK. Flammini fick nog storhetsvansinne i mitten av 90-talet. När det sedan började bli tal om att man skulle tillåta 990cc-fyrtaktare i GP-VM slog han bakut och försökte ogiltigförklara det hela.
Han argumenterade att hans serie var den FIM-officiella för fyrtaktsracing, medan GP-VM var den officiella för tvåtaktsracing.
Dorna (och FIM?) ansåg dock att Flamminis serie SBK var det officiella för standardhojsracing, medan GP-VM var det officiella för prototypracing.
Jag står helt klart på Dorna/FIM:s sida i denna fråga.
Det som är mest skrämmande med med SBK är (som JGM nämner) att man inte gör något för att omforma serien radikalt, istället försöker man lägga in småändringar. Dock är jag helt övertygad om att man måste ta fram ett reglemente som gör att det blir mycket mer attraktivare att åka med en fyrcylindrig 1000cc-hoj, och då får Ducati med sin V-twin stå tillbaka.
Han argumenterade att hans serie var den FIM-officiella för fyrtaktsracing, medan GP-VM var den officiella för tvåtaktsracing.
Dorna (och FIM?) ansåg dock att Flamminis serie SBK var det officiella för standardhojsracing, medan GP-VM var det officiella för prototypracing.
Jag står helt klart på Dorna/FIM:s sida i denna fråga.
Det som är mest skrämmande med med SBK är (som JGM nämner) att man inte gör något för att omforma serien radikalt, istället försöker man lägga in småändringar. Dock är jag helt övertygad om att man måste ta fram ett reglemente som gör att det blir mycket mer attraktivare att åka med en fyrcylindrig 1000cc-hoj, och då får Ducati med sin V-twin stå tillbaka.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Jag tror att det kommer att stå mellan Biaggi, Barros och Rossi.
Biaggi är kanske mest taggad, vilket kan bli till en nackdel då han har sina hjärnspöken att slåss med..
Rossi har det bästa materialet och har mest talang, men hur är det med motivationen?
Jag tror och hoppas på Barros. Dags för en"Icke-Honda"att vinna.
Biaggi är kanske mest taggad, vilket kan bli till en nackdel då han har sina hjärnspöken att slåss med..
Rossi har det bästa materialet och har mest talang, men hur är det med motivationen?
Jag tror och hoppas på Barros. Dags för en"Icke-Honda"att vinna.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
Det ser betydligt jämnare ut i år än förra året. En tråkig gissning men ganska trolig är väll Rossi. Men om man skulle chansa så skulle det vara kul om någon av förarna från SBK skulle skrälla t.ex Troy Bayliss. Men det är svårt att veta hur långt dom har kommit i utvecklingen av Ducatin. När börjar dom officiella testerna?On 2003-02-10 17:13, Loranga wrote:
Någon som vågar sig på en gissning hur säsongen 2003 slutar?
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, vad tror ni egentligen om de nya hojarna i GP-VM, dvs Ducati, Team KR och Harris-WCM. Även Kawasaki och till viss del även Aprilia kan räknas som nya...
Tror att Aprilia kan bli riktigt farliga om motivation finns, även Ducati kan bli farliga. Team KR:s KR5 har ju inte åkt en meter än...Harris WCM likaså, men Harris skall testa nästa vecka. Kawasaki kommer nog inte att få det lätt, för att man skall ha något i MotoGP att göra måste hojen för länge sedan vara snabbare än sin ganska långsamma Superbike...däcken kan också vara en orsak där...hoppas att Dunlop skärper till sig!
Tror att Aprilia kan bli riktigt farliga om motivation finns, även Ducati kan bli farliga. Team KR:s KR5 har ju inte åkt en meter än...Harris WCM likaså, men Harris skall testa nästa vecka. Kawasaki kommer nog inte att få det lätt, för att man skall ha något i MotoGP att göra måste hojen för länge sedan vara snabbare än sin ganska långsamma Superbike...däcken kan också vara en orsak där...hoppas att Dunlop skärper till sig!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lorangas tips
1. 46 Valentino Rossi ITA Honda Repsol Honda
2. 4 Alex Barros BRA Yamaha Gauloises Yamaha Team
3. 3 Max Biaggi ITA Honda Camel Pramac Pons
4. 65 Loris Capirossi ITA Ducati Ducati Marlboro Team
5. 74 Daijiro Kato JPN Honda Telefonica Movistar Honda
6. 45 Colin Edwards USA Aprilia Alice Aprilia Racing
7. 7 Carlos Checa SPA Yamaha Fortuna Yamaha Team
8. 12 Troy Bayliss AUS Ducati Ducati Marlboro Team
9. 69 Nicky Hayden USA Honda Repsol Honda
10. 56 Shinya Nakano JPN Yamaha D’Antin Yamaha Team
11. 15 Sete Gibernau SPA Honda Telefonica Movistar Honda
12. 11 Tohru Ukawa JPN Honda Camel Pramac Pons
13. 10 Kenny Roberts USA Suzuki Suzuki Grand Prix Team
14. 6 Makoto Tamada JPN Honda Pramac Honda
15. 41 Noriyuki Haga JPN Aprilia Alice Aprilia Racing
16. 33 Marco Melandri ITA Yamaha Fortuna Yamaha Team
17. 21 John Hopkins USA Suzuki Suzuki Grand Prix Team
18. 8 Garry McCoy AUS Kawasaki Kawasaki Racing Team
19. 19 Olivier Jacque FRA Yamaha Gauloises Yamaha Team
20. 9 Nobuatsu Aoki JPN Proton KR Proton Team KR
21. 88 Andrew Pitt AUS Kawasaki Kawasaki Racing Team
22. 99 Jeremy McWilliams GBR Proton KR Proton Team KR
23. 35 Chris Burns GBR Harris WCM WCM
24. 25 Tamaki Serizawa JPN MD211VF Proto Moriwaki Racing WCM (okänt antal lopp)
2. 4 Alex Barros BRA Yamaha Gauloises Yamaha Team
3. 3 Max Biaggi ITA Honda Camel Pramac Pons
4. 65 Loris Capirossi ITA Ducati Ducati Marlboro Team
5. 74 Daijiro Kato JPN Honda Telefonica Movistar Honda
6. 45 Colin Edwards USA Aprilia Alice Aprilia Racing
7. 7 Carlos Checa SPA Yamaha Fortuna Yamaha Team
8. 12 Troy Bayliss AUS Ducati Ducati Marlboro Team
9. 69 Nicky Hayden USA Honda Repsol Honda
10. 56 Shinya Nakano JPN Yamaha D’Antin Yamaha Team
11. 15 Sete Gibernau SPA Honda Telefonica Movistar Honda
12. 11 Tohru Ukawa JPN Honda Camel Pramac Pons
13. 10 Kenny Roberts USA Suzuki Suzuki Grand Prix Team
14. 6 Makoto Tamada JPN Honda Pramac Honda
15. 41 Noriyuki Haga JPN Aprilia Alice Aprilia Racing
16. 33 Marco Melandri ITA Yamaha Fortuna Yamaha Team
17. 21 John Hopkins USA Suzuki Suzuki Grand Prix Team
18. 8 Garry McCoy AUS Kawasaki Kawasaki Racing Team
19. 19 Olivier Jacque FRA Yamaha Gauloises Yamaha Team
20. 9 Nobuatsu Aoki JPN Proton KR Proton Team KR
21. 88 Andrew Pitt AUS Kawasaki Kawasaki Racing Team
22. 99 Jeremy McWilliams GBR Proton KR Proton Team KR
23. 35 Chris Burns GBR Harris WCM WCM
24. 25 Tamaki Serizawa JPN MD211VF Proto Moriwaki Racing WCM (okänt antal lopp)
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26
1. Rossi- Nr1
2.Barros-Lite för slö hoj för att vinna VM
3.Capirossi-Ducatin är snabb redan nu,hur blir det till hösten-en vinnare!
4.Kato-Snabb hoj
5.Ukawa-Snabb hoj
6.Biaggi-Min hoj är inte lika snabb som de stora pojkarnas
7.Nakano-Med en honda så
8.Edwards-Next year .....
9.Bayliss-Next year....
10.Gibernau-Lite för stor press från sina landsmän(tidn.,fan mm)
11.Checa-Överbetald spanjor
12.Hopkins-Om något år så + en skithoj
13.Hayden-Snabb hoj,men- next year
14.Roberts-suck!
15.Haga-Lite ojämn
16.Melandri-Next year
17.Tamada-Next year
18.Jacque-
19.Pitt-Hmmm
20.McCoy-Kawan gör honom lika oinspirerad som förra året ge McCoy en Honda NU!!!
21.McWilliams-Hoj när?!
22.Aoki-Jaaa, när ska vi få våran hoj?
23.Burns-Vad har katten dragit in Eller
2.Barros-Lite för slö hoj för att vinna VM
3.Capirossi-Ducatin är snabb redan nu,hur blir det till hösten-en vinnare!
4.Kato-Snabb hoj
5.Ukawa-Snabb hoj
6.Biaggi-Min hoj är inte lika snabb som de stora pojkarnas
7.Nakano-Med en honda så
8.Edwards-Next year .....
9.Bayliss-Next year....
10.Gibernau-Lite för stor press från sina landsmän(tidn.,fan mm)
11.Checa-Överbetald spanjor
12.Hopkins-Om något år så + en skithoj
13.Hayden-Snabb hoj,men- next year
14.Roberts-suck!
15.Haga-Lite ojämn
16.Melandri-Next year
17.Tamada-Next year
18.Jacque-
19.Pitt-Hmmm
20.McCoy-Kawan gör honom lika oinspirerad som förra året ge McCoy en Honda NU!!!
21.McWilliams-Hoj när?!
22.Aoki-Jaaa, när ska vi få våran hoj?
23.Burns-Vad har katten dragit in Eller
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Läste på http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... guage_id=1 att inte alla Hondaförare kör på 2003:or. Rossi, Hayden (huvudteamet) och Ukawa och Kato (anställda av HRC) har senaste hojarna, medan Biaggi, Gibernau och Tamada får hålla till godo med "kraftigt uppdaterade 2002:or". Undrar om en viss Biaggi kommer att börja tjafsa om detta en bit in på säsongen...
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26
"börja tjafsa om detta en bit in på säsongen..."-det har varit igång ett tag nu...
http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... guage_id=1
finns flera utalande men de orkar jag inte leta upp.
http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... guage_id=1
finns flera utalande men de orkar jag inte leta upp.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tror att det har nämnts någon annanstans, men jag tror att Gresini är tvingade att ställa upp med två cyklar, alt. leasa ut platsen. Får se ifall Gresini har någon ny förare till Jerez.
Dessutom har ju Kato en 2003 års fabrikare, vilken Gibernau inte vill utnyttja. Undrar hur länge det tar innan Biaggi gör anspråk på den...
Dessutom har ju Kato en 2003 års fabrikare, vilken Gibernau inte vill utnyttja. Undrar hur länge det tar innan Biaggi gör anspråk på den...