MotoGP 2003

MotoGP, Roadracing, Speedway, Cross, m.m.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Ja,
Då är det snart dags för MotoGP 2003 då :smile:

Vad tror ni bl.a om Yamahas nya förare för 2003, Alex Barros och Marco Melandri?
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Jag är stum av beundran för Barros manöver på Rossi i helgen, när han bromsade på sig en smula efter start/mål-rakan och kom ut på curbsen. Rossi var inte bara uppe jämsides med Barros på insidan, han var till och med en smula förbi och ändå vräker Barros in sin hoj framför Rossi i ingången till kurvan, fast förvissad att han hade bromsat sig förbi på yttern, vilket han hade. Rysare!!!
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Hoppas att Melandri klara omställningen från 250 till Motogp 4-takt. Jag misstänker att det steget är större idag än tidigare.
Jag kom inte sist!
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Skulle tro det. Dock är det nog betydligt enklare att komma från Superbike till MotoGP än från Superbike till 500...
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Vilket skulle kunna vara räddningen för Superbike.
Istället för att bl en sur serie med föredettingar så skulle det kunna bli en plantskola för moto gp.
SB är ju visserligen dyrare än SS men mer lik en riktig Racer avseende effekt, däck,mm. .
Jag hoppas på en intressant utveckling för SB, 2003 ser dock ut att bli ett mellanår.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Håller med. SBK har alla möjligheter att bli en stödklass till MotoGP. Och jag håller framförallt med Eurosports kommentatorer att SBK måste sträva efter att vara den vassaste "standard"-hojserien. Och då måste man köra med 1000cc-modellerna R1, R1000, CBR954RR och den framtida ZX10R.
Hoppas dessutom inte att t.ex Honda bygger någon slags gatversion av RC211V i ca 200 exemplar för Superbike-VM.
För att Superbike skall vara en klass som baseras på standardhojar måste homologiseringsgränsen höjas rejält! Förstår inte de som vill sänka den!

Tror det är 200 hojar för små tillverkare och 500 för stora tillverkare. Skulle se att dessa höjs till 850 hojar för små, och 3000 för stora. Kan man inte producera det antalet skall man inte heller vara med i Superbike-VM, prototypracing sker i MotoGP och skall så förbli.

Tycker också att det är lite för mycket daltande med Ducati och deras V-twin. SBK verkar vara rädda att V-twinnarna skall bli frånåkta av 1000cc-radfyror i och med förslaget med restriktorer, verkar som om Ducati har någon hållhake på Flammini.

Mitt förslag till Superbikereglemente är att behålla dagens reglemente på chassisidan (med aningen högre vikt förstås, runt 166 kg låter lämpligt), fast med Supersporttrimning. Det är motorn som är det dyra att trimma. Skulle t.o.m kunna se att man kör med ett ännu striktare motorreglemente än i Supersport, hojarna får nog bra med effekt ändå...

Jag vet inte om det är mig det är fel på, men jag har något slags agg mot Supersportreglementet. Jag tror det beror på att man lägger ner mycket pengar och får lite prestanda. Vad vet jag?
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Tror ni inte en del av problemet är styret i SBK?
Man har svårt att se sig " frånåkt " av Moto GP.
På mitten av 90-talet var det inte lika stor skillnad på förare o hojar avseende prestanda i SBK o 500.
Men kolla nu, skillnaden är ju uppenbar, kolla bara på vem som kör i SBK nästa år. Ingen av dom som är aktuella för styrning nästa år är enligt min mening bra nog för en moto gp styrning.
Om inte man agerar nu för att få in ny förare team och intressenter tror jag att detta tar kål på serien.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Jovisst är styret en del av problemet med SBK. Flammini fick nog storhetsvansinne i mitten av 90-talet. När det sedan började bli tal om att man skulle tillåta 990cc-fyrtaktare i GP-VM slog han bakut och försökte ogiltigförklara det hela.

Han argumenterade att hans serie var den FIM-officiella för fyrtaktsracing, medan GP-VM var den officiella för tvåtaktsracing.
Dorna (och FIM?) ansåg dock att Flamminis serie SBK var det officiella för standardhojsracing, medan GP-VM var det officiella för prototypracing.

Jag står helt klart på Dorna/FIM:s sida i denna fråga.

Det som är mest skrämmande med med SBK är (som JGM nämner) att man inte gör något för att omforma serien radikalt, istället försöker man lägga in småändringar. Dock är jag helt övertygad om att man måste ta fram ett reglemente som gör att det blir mycket mer attraktivare att åka med en fyrcylindrig 1000cc-hoj, och då får Ducati med sin V-twin stå tillbaka.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

En ren spekulation:

Hur stor tror ni en "superbike"-serie med ungefär det reglmemente jag gav ovan (dagens superbike-chassi med supersport-trimningsgrad) skulle kunna bli om den kördes med ETCC, på samma sätt som Synsam Trophy 600 denna säsong kördes med STCC?
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

På tal om det:
Någon som känner till vart Kai-Børre kommer att köra 2003?
Life is a Drag,
Get a Grip!
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

hmmm det är ju mobbing att påstå att det snart är dags för MotoGP 2003! Det är ju 5 långa månader till första racet :sad:
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Någon som vågar sig på en gissning hur säsongen 2003 slutar? :smile:
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Jag tror att det kommer att stå mellan Biaggi, Barros och Rossi.
Biaggi är kanske mest taggad, vilket kan bli till en nackdel då han har sina hjärnspöken att slåss med..
Rossi har det bästa materialet och har mest talang, men hur är det med motivationen?
Jag tror och hoppas på Barros. Dags för en"Icke-Honda"att vinna.
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

On 2003-02-10 17:13, Loranga wrote:
Någon som vågar sig på en gissning hur säsongen 2003 slutar? :smile:
Det ser betydligt jämnare ut i år än förra året. En tråkig gissning men ganska trolig är väll Rossi. Men om man skulle chansa så skulle det vara kul om någon av förarna från SBK skulle skrälla t.ex Troy Bayliss. Men det är svårt att veta hur långt dom har kommit i utvecklingen av Ducatin. När börjar dom officiella testerna?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Ja, vad tror ni egentligen om de nya hojarna i GP-VM, dvs Ducati, Team KR och Harris-WCM. Även Kawasaki och till viss del även Aprilia kan räknas som nya...

Tror att Aprilia kan bli riktigt farliga om motivation finns, även Ducati kan bli farliga. Team KR:s KR5 har ju inte åkt en meter än...Harris WCM likaså, men Harris skall testa nästa vecka. Kawasaki kommer nog inte att få det lätt, för att man skall ha något i MotoGP att göra måste hojen för länge sedan vara snabbare än sin ganska långsamma Superbike...däcken kan också vara en orsak där...hoppas att Dunlop skärper till sig!
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Nu fins det bilder på Moriwaki MD211VF på motogp.com !
Jag tycker att det vore något för WCM istället för deras hpd!
Bild

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: tl1000s den 2003-02-17 18:13 ]</font>
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Minst sagt, har också funderat på det. Det borde ju vara betydligt smartare för båda parter att WCM kör med Moriwakihondor istället för sin HPD...
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Ok, i morgon kör det hela igång! Tippa säsongen här och nu! Jag kommer med mitt tips alldeles strax!!!
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Lorangas tips

Inlägg av Loranga »

1. 46 Valentino Rossi ITA Honda Repsol Honda
2. 4 Alex Barros BRA Yamaha Gauloises Yamaha Team
3. 3 Max Biaggi ITA Honda Camel Pramac Pons
4. 65 Loris Capirossi ITA Ducati Ducati Marlboro Team
5. 74 Daijiro Kato JPN Honda Telefonica Movistar Honda
6. 45 Colin Edwards USA Aprilia Alice Aprilia Racing
7. 7 Carlos Checa SPA Yamaha Fortuna Yamaha Team
8. 12 Troy Bayliss AUS Ducati Ducati Marlboro Team
9. 69 Nicky Hayden USA Honda Repsol Honda
10. 56 Shinya Nakano JPN Yamaha D’Antin Yamaha Team
11. 15 Sete Gibernau SPA Honda Telefonica Movistar Honda
12. 11 Tohru Ukawa JPN Honda Camel Pramac Pons
13. 10 Kenny Roberts USA Suzuki Suzuki Grand Prix Team
14. 6 Makoto Tamada JPN Honda Pramac Honda
15. 41 Noriyuki Haga JPN Aprilia Alice Aprilia Racing
16. 33 Marco Melandri ITA Yamaha Fortuna Yamaha Team
17. 21 John Hopkins USA Suzuki Suzuki Grand Prix Team
18. 8 Garry McCoy AUS Kawasaki Kawasaki Racing Team
19. 19 Olivier Jacque FRA Yamaha Gauloises Yamaha Team
20. 9 Nobuatsu Aoki JPN Proton KR Proton Team KR
21. 88 Andrew Pitt AUS Kawasaki Kawasaki Racing Team
22. 99 Jeremy McWilliams GBR Proton KR Proton Team KR
23. 35 Chris Burns GBR Harris WCM WCM
24. 25 Tamaki Serizawa JPN MD211VF Proto Moriwaki Racing WCM (okänt antal lopp)
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

1. Max Biaggi
2. Valentino Rossi
3. Alex Barros
4. Loris Capirossi
5. Colin Edwards
6. Kenny Roberts
7. Daijiro Kato
7. Sete Gibernau
8. Carlos Checa
Prancing Horse
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26

Inlägg av Prancing Horse »

1. Rossi- Nr1
2.Barros-Lite för slö hoj för att vinna VM
3.Capirossi-Ducatin är snabb redan nu,hur blir det till hösten-en vinnare!
4.Kato-Snabb hoj
5.Ukawa-Snabb hoj
6.Biaggi-Min hoj är inte lika snabb som de stora pojkarnas :cry: :roll:
7.Nakano-Med en honda så :horny:
8.Edwards-Next year .....
9.Bayliss-Next year....
10.Gibernau-Lite för stor press från sina landsmän(tidn.,fan mm)
11.Checa-Överbetald spanjor
12.Hopkins-Om något år så + en skithoj
13.Hayden-Snabb hoj,men- next year
14.Roberts-suck!
15.Haga-Lite ojämn
16.Melandri-Next year
17.Tamada-Next year
18.Jacque- :zz:
19.Pitt-Hmmm :-?
20.McCoy-Kawan gör honom lika oinspirerad som förra året :zz: ge McCoy en Honda NU!!!
21.McWilliams-Hoj när?!
22.Aoki-Jaaa, när ska vi få våran hoj?
23.Burns-Vad har katten dragit in :saucy: Eller :o
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

http://www.mcnews.com.au/Columnists/Des/2003_4.htm

Så här kan man också göra efter ett GP :D
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Läste på http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... guage_id=1 att inte alla Hondaförare kör på 2003:or. Rossi, Hayden (huvudteamet) och Ukawa och Kato (anställda av HRC) har senaste hojarna, medan Biaggi, Gibernau och Tamada får hålla till godo med "kraftigt uppdaterade 2002:or". Undrar om en viss Biaggi kommer att börja tjafsa om detta en bit in på säsongen...
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

:D
Tror du det, Max brukar väl aldrig klaga...........
Prancing Horse
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26

Inlägg av Prancing Horse »

"börja tjafsa om detta en bit in på säsongen..."-det har varit igång ett tag nu...
http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... guage_id=1

finns flera utalande men de orkar jag inte leta upp.
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Jag har svårt för Biaggis gnällkärringsattityd.
Han kanske skulle ställa sig frågan varför han inte blir aktuell för det absoluta toppmaterialet i Moto GP.
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Jag undrar hur det går för Gresini Honda nu kommer dom att fullfölja hela sesongen? Det kan nog vara svårt att få någon glädje i teamet efter Katos tragiska olycka. Och om dom väljer att fortsätta kommer dom att ersätta Kato?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Tror att det har nämnts någon annanstans, men jag tror att Gresini är tvingade att ställa upp med två cyklar, alt. leasa ut platsen. Får se ifall Gresini har någon ny förare till Jerez.

Dessutom har ju Kato en 2003 års fabrikare, vilken Gibernau inte vill utnyttja. Undrar hur länge det tar innan Biaggi gör anspråk på den...