Mitsubishi Galant V.6 - Avance

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Mitsubishi Galant V.6 - Avance

Inlägg av Martin Sohlberg »

Har seriösa funderingar på en sådan..
Byter stad nu om ett par veckor, måste börja pendla till jobbet.

Någon på forumet som har upplevt denna bil?
Kanske någon av er äger en?

Lite fakta om bilen:
Årsmodell: 2001
Mätarställning: 4.400 mil
Färg: Svart
Karosseri: Kombi
Pris: XXX.000 kr
Info:
Sekventiell växellåda
ACC
Farthållare
Elfönsterhissar
Elspeglar
Navigation
17"alu-fälgar
Larm
Stereo med CD-växlare
Antispinn-system
Sportstolar
Drag avtagbart
Ext-ljus
Vinterhjul på 15"alu-fälg
Mm

Bild
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Hur mycket begär dom för bilen? Det som gör bilen intressant är väl främst att man får mycket utrustning och en hyfsad motor för pengarna. Rätt snygg faktiskt måste jag säga, nosen se ut lite som en hungrig haj.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har inte kört bilen själv. Mitsubishi är ju lite allmänt ett hyfsat anonymt märke på marknaden - inte så mycket på grund av sviktande försäljning eller nåt, men mer för att man ju inte kan komma ihåg om man sett en Mitsubishi i trafiken på sistone även om man har gjort det.

Men som Joakim säger - man får mycket utrustning och motor för pengarna, och som japanare verkar den ju ialla fall lite mer personlig än hyrbilsföretagens och distrikssköterskornas favoriter Toyota och Nissan ( :zz: )

Skulle jag själv fundera på en japanare skulle jag dock antingen kika mer mot en Honda Accord eller en Subaru - Hondan känns lite mer "sofistikerad" och rolig och Subarun är bara annorlunda och häftig :)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

JQ: 179 papp.
motorn är en 160 hk v6:a, tidigare ägare Åke 57år... :)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Har du tänkt på att Åke, 57 år, kanske är gammal rallyförare? ;)

Skämt å sido så verkar det vara ett ganska bra köp... jag har ingen större personlig erfarenhet av Mitsubishi men min syster och hennes sambo hade en Galant för en del år sedan och det var nog den bästa bilen som de har ägt.

Det var förresten en hisklig massa extraljus på den där Mitsubishin...

Är de bra de där små extraljusen? Jag är lite på G att införskaffa extraljus till vår bil och funderar över vad man ska ha för något?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag såg att dom testat Galant 2.5 V6 kombi mot Ford Mondeo 2.5V6 kombi på www.automotorsport.se. Den fick ju rätt så bra kritik, bättre än Forden!

Har den där bilen automatlåda? Vi har några förra modellens Mondeo 2.5 V6 (170 hästar) med 4vxl automatlåda som firmabilar, och det är verkligen ingen lyckad motor/växellåda-kombination. Motorn har för klent botten-drag, och den 4-växlade lådan känns väldigt omodern med osmidiga växlingar och stora steg i utväxlingen. Sen skulle jag vid en provkörning tänka på huruvida fjädringskomforten är tillfredställande, kanske fungerar chassit inte optimalt tillsammans med 17" lågprofildäck.
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

Värt att tänka på JQ! tackar =)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sekventiell växellåda :-? Menar de en automat där man kan rycka lite i spaken själv om man känner för det?

Har märkt att allt färre biltillverkare kallar sina automatlådor för just automatiska växellådor - det är sekventiellt, tiptronic och allt möjligt annat.

Har du varit och provkört bilen än?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

LuckyStrike1 skrev:man kan rycka lite i spaken själv om man känner för det?
:o
ducati
Inlägg: 103
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Kumla, Sweden

Inlägg av ducati »

Jag provade en Galant 2.0 V6 på 200hk med "tiptronic":

Jag gillade den INTE.
1. Alla biltillverkare vänder ju på ordningen dvs. bakåt växlar ner och framåt växlar upp, helt fel :saucy:

2. Det tog på tok för lång tid mellan spakrörelse och växling.

3. För långa steg i lådan.

Troligen är det så att bara för att man kan växla på detta viset får man för sig att det ska vara en rallybil, så är det ju inte :)
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

ducati skrev:Jag provade en Galant 2.0 V6 på 200hk med "tiptronic":

Jag gillade den INTE.
1. Alla biltillverkare vänder ju på ordningen dvs. bakåt växlar ner och framåt växlar upp, helt fel :saucy:

2. Det tog på tok för lång tid mellan spakrörelse och växling.

3. För långa steg i lådan.

Troligen är det så att bara för att man kan växla på detta viset får man för sig att det ska vara en rallybil, så är det ju inte :)
Kan helt instämma i detta. Har provat "tiptronic" i en Audi A6 2.5 TDI V6, förvisso en -99, men ändå.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag provkörde en Smart med sekventiell växel-låda, och man kunde ta en kaffe-paus medan man väntade på att lådan skulle lägga in nästa växel.

Jag tycker att manuellt läge på en automat är onödigt, det räcker med att man kan spärra högre växlar (vilket man kan med alla automatlådor) för att motorbromsa i tex långa nedförsbackar.
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

sååå, på en skala mellan 1 och 10 sätter ni ?

sekventiell låda ja, man kan "dra i spaken" lite som man vill... mycke riktigt ligger nedväxlilngen "bakåt". Funkar för mig...

Ska testa&titta på den nu på tisdag.. ev köp...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Hittade ett effekt-diagram över Mitsubishis V6.
Bild
160 hästar (163 eller vad 120kW nu är exakt) är inte mycket för en 2.5-liters V6:a...
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

Hepp!

nu är den införskaffad... gillar verkligen den bilen! :wor: :bang: :D
mer bilder finns att se: HÄR!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Joakim Quensel skrev:
160 hästar (163 eller vad 120kW nu är exakt) är inte mycket för en 2.5-liters V6:a...
Men så himla lite är det väl inte? Vad brukar andra 'standardbilar' ha? Min tvåochenhalvlitrare har 192 pigga kusar. Visst, mer, men inte så väldigt mycket mer(+20%).
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

20% är väl ganska så stor skillnad.
På tal om liter-effekt, min (trimmade) 1986 GSXR1100 hade 160 hästar ur 1109cc. Mätt på bakhjulet! :D

Martin, jag kan inte se några bilder...
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Martin Sohlberg skrev:Hepp!

nu är den införskaffad... gillar verkligen den bilen! :wor: :bang: :D
mer bilder finns att se: HÄR!
Jag vet inte om jag är dum, men jag fattar det som om det skulle finnas bilder på bilen, och inte bara på Dig ?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Joakim Quensel skrev:20% är väl ganska så stor skillnad.
På tal om liter-effekt, min (trimmade) 1986 GSXR1100 hade 160 hästar ur 1109cc. Mätt på bakhjulet! :D

Martin, jag kan inte se några bilder...
Min (trimmade) RF 900R har 162 hästar på 938 kubik...
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

Hej & förlåt.. skulle lägga upp bilder när min "kära" grannes server la av...
bilde kommer innom en snar framtid. :)
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Hood skrev: Min (trimmade) RF 900R har 162 hästar på 938 kubik...
Kom ihåg att vi diskuterade din hojs effekt tidigare. Hojen går säkert utav bara fan, men jag tror inte att den har 162 hästar.

Min Suzuki var borrad till 1151cc, smidda högkompressionskolvar, portad och planad topp, Mikuni Flatslide förgasare med High-flow filter, ny kamaxel, hårdare ventilfjädrar, nytt tändsystem, V&H avgas-system mm. Efter justering i bromsbänk uppmättes effekten till ca 155 hästar på bakhjulet vilket betyder kanske 170 på vevaxeln. Orginaleffekt tror jag var 125 hästar eller kanske 130.

Vad har en RF 900 i orginal-effekt? Om jag minns rätt så har din hoj bara ett nytt avgas-system, vilket borde kanske 5 hästar om man bestyckar om förgasarna korrekt.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Joakim Quensel skrev:20% är väl ganska så stor skillnad.
På tal om liter-effekt, min (trimmade) 1986 GSXR1100 hade 160 hästar ur 1109cc. Mätt på bakhjulet! :D
Jo, det kanske det är.

Min bror har förresten 3 st. Fiat 124 sport ifrån -67-68 och de har 96 hk i en 1,438 L stor motor -> 67 hk/L. Inte så dåligt för en 60-talare. De har även skivbromsar runt om och väger ca 950 kg, så de går ganska bra.

Hur många hk/L har en modern sport-600 MC? Måste vara en hel del.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Fast om man skall göra en relevant litereffekt jämförelse maste man kompensera för cylindervolym per cylinder. Det är mycket lättare att göra en liten motor med hög litereffekt. En fysikaliskt korrekt (tycker jag i alla fall) sätt att jämföra trimmningsgraden är att atna att med en given trimmningsgrad sa ökar effekten med cylindervolym ^ (2/3).

Om man tänker sig att man skalar upp en motor (borrning och slag) med fakor X, sa kommer:
* cylindervolymen att öka med faktor X^3 (X*X*X)
* vridmomentet kommer (i princip) att öka med X^3
* Varvtal kommer (med bibehallen kovhastighet) att minska med faktor 1/X
* Max effekt (=vridmoment * varvtal) kommer att öka med X^2 ( X * X * X * 1/X )

Detta betyder om man fördubblar cylindervolymen sa kan man öka effekten med 2^(2/3) = 1.59, alltsa 59%. Detta betyder att en 4-cylindrig MC motor pa 1 liter och 150 hästar har samma trimmningsgrad som en 4-cyl bilmotor pa 2 liter och 238 hästar (alltsa ungefär en Honda S2000).

Om man jämför en GSXR100 (162 hästar / 988cc) och en GSXR600 (115 hästar / 599cc) sa skulle 600:an med samma trimmningsgrad ha 162 * (599/988)^(2/3) = 116 hästar. Dom är alltsa i princip lika trimmade.

Eller om man skulle trimma en 350cui (5.7 liter) small-block V8 med samma trimmningsgrad som en GSXR1000 sa skulle den ha 660 hästar (och inte 940 hästar som skulle ge samma litereffekt).
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det där förutsätter ju att man har samma antal cylindrar och att man skalar borr och slagg lika. Gör man den kortslagig så kan man ju t.ex. bibehålla varvtalet.
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Joakim Quensel skrev:
Hood skrev: Min (trimmade) RF 900R har 162 hästar på 938 kubik...
Kom ihåg att vi diskuterade din hojs effekt tidigare. Hojen går säkert utav bara fan, men jag tror inte att den har 162 hästar.

Min Suzuki var borrad till 1151cc, smidda högkompressionskolvar, portad och planad topp, Mikuni Flatslide förgasare med High-flow filter, ny kamaxel, hårdare ventilfjädrar, nytt tändsystem, V&H avgas-system mm. Efter justering i bromsbänk uppmättes effekten till ca 155 hästar på bakhjulet vilket betyder kanske 170 på vevaxeln. Orginaleffekt tror jag var 125 hästar eller kanske 130.

Vad har en RF 900 i orginal-effekt? Om jag minns rätt så har din hoj bara ett nytt avgas-system, vilket borde kanske 5 hästar om man bestyckar om förgasarna korrekt.
134 original. Men som vanligt blandar jag ihop det lite. Nu har jag inte 162 på hjulet därbak, utan i motorn. Min bror har en precis likadan hoj, fast med annat avgas. Båda är av årsmodel 1996. Han har Yoshimura och jag Sebring. Båda våra hojar är ombestyckade osv. Han har på papper 140 på bakhjulet mätt. När vi "tävlar" mot varandra "drar" jag honom. Inte mycket, men ändå :D

Däremot är hojarna lite lite olika i registret. Min drar mer från låga varav (4000 sisåsär), medans hans kommer lite mer på toppen, från 10000-12000.

Är ledsen om jag skröt lite...
Förlåt.

PS. Två repor a co 10 mil är körda i år, och vad underbart det är. Däremot är drivapketet med kjedja och allt precis lika dåligt som jag kom ihåg det från i höstas... 2095 spänn kostar nytt... DS.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

AndersF1 skrev:Det där förutsätter ju att man har samma antal cylindrar och att man skalar borr och slagg lika. Gör man den kortslagig så kan man ju t.ex. bibehålla varvtalet.
Man kompenserar efter volymen per cylinder, inte totala cylindervolymen!

Och visst kan man göra en större motor med bibehållen slaglängd och lättare behålla samma liter-effekt. Fast eftersom relationen borr-slag harändrats så tycker jag att man har ökat trimmningsgraden hos motorn.
Senast redigerad av Joakim Quensel den fre apr 25, 2003 13:01, redigerad totalt 2 gånger.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Hood skrev:Min bror har en precis likadan hoj, fast med annat avgas. Båda är av årsmodel 1996. Han har Yoshimura och jag Sebring. Båda våra hojar är ombestyckade osv. Han har på papper 140 på bakhjulet mätt. När vi "tävlar" mot varandra "drar" jag honom. Inte mycket, men ändå :D
140 hästar på bakhjulet, det var inte dåligt om enda trimmet är nytt avgas-system! Fast är du helt säker på att de som mätte effekten inte kompenserade för transmissionsförlusterna? Ibland lägger dom på 7-10%. OM effekten verkligen stämmer, och om du "drar" honom sa har du säkert 160 hästar pa vevaxeln. fast jag tycker det låter orimilgt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Överväger ett byte till en BMW 325 nu ..... tycker inte att 192 hästar från en 2,5 liters-sexa är särskilt lite .....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Joakim Quensel skrev:
Hood skrev:Min bror har en precis likadan hoj, fast med annat avgas. Båda är av årsmodel 1996. Han har Yoshimura och jag Sebring. Båda våra hojar är ombestyckade osv. Han har på papper 140 på bakhjulet mätt. När vi "tävlar" mot varandra "drar" jag honom. Inte mycket, men ändå :D
140 hästar på bakhjulet, det var inte dåligt om enda trimmet är nytt avgas-system! Fast är du helt säker på att de som mätte effekten inte kompenserade för transmissionsförlusterna? Ibland lägger dom på 7-10%. OM effekten verkligen stämmer, och om du "drar" honom sa har du säkert 160 hästar pa vevaxeln. fast jag tycker det låter orimilgt.
140 har han på papper, om det är kompenserat eller inte vet jag faktiskt inte. Hans hoj är "Dynojet:ad" vad det nu betyder. Tysken jag köpte hojen av hade lämnat in den på verkstad för nån sorts inställning efter att han bytt avgaset på den (jag har svårt för Tyska så jag fattade inte mycket av vad han sa). Jag kan inte mycket om sånt här. Jag tycker mer om att vrida på rullen, än att kunna tekniska saker. Jag skall försöka få tag på papperet som min bror har och scanna in det. Så får vi se om Du kan klura ut om det är rätt hästar på rätt ställe.

Nu får vi se om jag i fortsättningen drar honom, då jag får ett drev med 42 kuggar bak istället för de 43 som är original. Dom hade inte 43 hemma, och jag ville inte vänta. Tror Du det blir stor skillnad i accet?
Enligt vad specifikationerna säger skall den gå på 2.5 sekunder upp till hundra original. Hojen är 5 växlad och gör sisådär 110 på ettan (är lite svårt att hinna med att kolla på mätarn innan övervarningsskyddet tar i...).
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.