Mitsubishi Galant V.6 - Avance
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
Mitsubishi Galant V.6 - Avance
Har seriösa funderingar på en sådan..
Byter stad nu om ett par veckor, måste börja pendla till jobbet.
Någon på forumet som har upplevt denna bil?
Kanske någon av er äger en?
Lite fakta om bilen:
Årsmodell: 2001
Mätarställning: 4.400 mil
Färg: Svart
Karosseri: Kombi
Pris: XXX.000 kr
Info:
Sekventiell växellåda
ACC
Farthållare
Elfönsterhissar
Elspeglar
Navigation
17"alu-fälgar
Larm
Stereo med CD-växlare
Antispinn-system
Sportstolar
Drag avtagbart
Ext-ljus
Vinterhjul på 15"alu-fälg
Mm
Byter stad nu om ett par veckor, måste börja pendla till jobbet.
Någon på forumet som har upplevt denna bil?
Kanske någon av er äger en?
Lite fakta om bilen:
Årsmodell: 2001
Mätarställning: 4.400 mil
Färg: Svart
Karosseri: Kombi
Pris: XXX.000 kr
Info:
Sekventiell växellåda
ACC
Farthållare
Elfönsterhissar
Elspeglar
Navigation
17"alu-fälgar
Larm
Stereo med CD-växlare
Antispinn-system
Sportstolar
Drag avtagbart
Ext-ljus
Vinterhjul på 15"alu-fälg
Mm
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Har inte kört bilen själv. Mitsubishi är ju lite allmänt ett hyfsat anonymt märke på marknaden - inte så mycket på grund av sviktande försäljning eller nåt, men mer för att man ju inte kan komma ihåg om man sett en Mitsubishi i trafiken på sistone även om man har gjort det.
Men som Joakim säger - man får mycket utrustning och motor för pengarna, och som japanare verkar den ju ialla fall lite mer personlig än hyrbilsföretagens och distrikssköterskornas favoriter Toyota och Nissan ( )
Skulle jag själv fundera på en japanare skulle jag dock antingen kika mer mot en Honda Accord eller en Subaru - Hondan känns lite mer "sofistikerad" och rolig och Subarun är bara annorlunda och häftig
Men som Joakim säger - man får mycket utrustning och motor för pengarna, och som japanare verkar den ju ialla fall lite mer personlig än hyrbilsföretagens och distrikssköterskornas favoriter Toyota och Nissan ( )
Skulle jag själv fundera på en japanare skulle jag dock antingen kika mer mot en Honda Accord eller en Subaru - Hondan känns lite mer "sofistikerad" och rolig och Subarun är bara annorlunda och häftig
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Har du tänkt på att Åke, 57 år, kanske är gammal rallyförare?
Skämt å sido så verkar det vara ett ganska bra köp... jag har ingen större personlig erfarenhet av Mitsubishi men min syster och hennes sambo hade en Galant för en del år sedan och det var nog den bästa bilen som de har ägt.
Det var förresten en hisklig massa extraljus på den där Mitsubishin...
Är de bra de där små extraljusen? Jag är lite på G att införskaffa extraljus till vår bil och funderar över vad man ska ha för något?
Skämt å sido så verkar det vara ett ganska bra köp... jag har ingen större personlig erfarenhet av Mitsubishi men min syster och hennes sambo hade en Galant för en del år sedan och det var nog den bästa bilen som de har ägt.
Det var förresten en hisklig massa extraljus på den där Mitsubishin...
Är de bra de där små extraljusen? Jag är lite på G att införskaffa extraljus till vår bil och funderar över vad man ska ha för något?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag såg att dom testat Galant 2.5 V6 kombi mot Ford Mondeo 2.5V6 kombi på www.automotorsport.se. Den fick ju rätt så bra kritik, bättre än Forden!
Har den där bilen automatlåda? Vi har några förra modellens Mondeo 2.5 V6 (170 hästar) med 4vxl automatlåda som firmabilar, och det är verkligen ingen lyckad motor/växellåda-kombination. Motorn har för klent botten-drag, och den 4-växlade lådan känns väldigt omodern med osmidiga växlingar och stora steg i utväxlingen. Sen skulle jag vid en provkörning tänka på huruvida fjädringskomforten är tillfredställande, kanske fungerar chassit inte optimalt tillsammans med 17" lågprofildäck.
Har den där bilen automatlåda? Vi har några förra modellens Mondeo 2.5 V6 (170 hästar) med 4vxl automatlåda som firmabilar, och det är verkligen ingen lyckad motor/växellåda-kombination. Motorn har för klent botten-drag, och den 4-växlade lådan känns väldigt omodern med osmidiga växlingar och stora steg i utväxlingen. Sen skulle jag vid en provkörning tänka på huruvida fjädringskomforten är tillfredställande, kanske fungerar chassit inte optimalt tillsammans med 17" lågprofildäck.
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sekventiell växellåda Menar de en automat där man kan rycka lite i spaken själv om man känner för det?
Har märkt att allt färre biltillverkare kallar sina automatlådor för just automatiska växellådor - det är sekventiellt, tiptronic och allt möjligt annat.
Har du varit och provkört bilen än?
Har märkt att allt färre biltillverkare kallar sina automatlådor för just automatiska växellådor - det är sekventiellt, tiptronic och allt möjligt annat.
Har du varit och provkört bilen än?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Kumla, Sweden
Jag provade en Galant 2.0 V6 på 200hk med "tiptronic":
Jag gillade den INTE.
1. Alla biltillverkare vänder ju på ordningen dvs. bakåt växlar ner och framåt växlar upp, helt fel
2. Det tog på tok för lång tid mellan spakrörelse och växling.
3. För långa steg i lådan.
Troligen är det så att bara för att man kan växla på detta viset får man för sig att det ska vara en rallybil, så är det ju inte
Jag gillade den INTE.
1. Alla biltillverkare vänder ju på ordningen dvs. bakåt växlar ner och framåt växlar upp, helt fel
2. Det tog på tok för lång tid mellan spakrörelse och växling.
3. För långa steg i lådan.
Troligen är det så att bara för att man kan växla på detta viset får man för sig att det ska vara en rallybil, så är det ju inte
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kan helt instämma i detta. Har provat "tiptronic" i en Audi A6 2.5 TDI V6, förvisso en -99, men ändå.ducati skrev:Jag provade en Galant 2.0 V6 på 200hk med "tiptronic":
Jag gillade den INTE.
1. Alla biltillverkare vänder ju på ordningen dvs. bakåt växlar ner och framåt växlar upp, helt fel
2. Det tog på tok för lång tid mellan spakrörelse och växling.
3. För långa steg i lådan.
Troligen är det så att bara för att man kan växla på detta viset får man för sig att det ska vara en rallybil, så är det ju inte
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag provkörde en Smart med sekventiell växel-låda, och man kunde ta en kaffe-paus medan man väntade på att lådan skulle lägga in nästa växel.
Jag tycker att manuellt läge på en automat är onödigt, det räcker med att man kan spärra högre växlar (vilket man kan med alla automatlådor) för att motorbromsa i tex långa nedförsbackar.
Jag tycker att manuellt läge på en automat är onödigt, det räcker med att man kan spärra högre växlar (vilket man kan med alla automatlådor) för att motorbromsa i tex långa nedförsbackar.
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Jag vet inte om jag är dum, men jag fattar det som om det skulle finnas bilder på bilen, och inte bara på Dig ?Martin Sohlberg skrev:Hepp!
nu är den införskaffad... gillar verkligen den bilen!
mer bilder finns att se: HÄR!
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Min (trimmade) RF 900R har 162 hästar på 938 kubik...Joakim Quensel skrev:20% är väl ganska så stor skillnad.
På tal om liter-effekt, min (trimmade) 1986 GSXR1100 hade 160 hästar ur 1109cc. Mätt på bakhjulet!
Martin, jag kan inte se några bilder...
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Kom ihåg att vi diskuterade din hojs effekt tidigare. Hojen går säkert utav bara fan, men jag tror inte att den har 162 hästar.Hood skrev: Min (trimmade) RF 900R har 162 hästar på 938 kubik...
Min Suzuki var borrad till 1151cc, smidda högkompressionskolvar, portad och planad topp, Mikuni Flatslide förgasare med High-flow filter, ny kamaxel, hårdare ventilfjädrar, nytt tändsystem, V&H avgas-system mm. Efter justering i bromsbänk uppmättes effekten till ca 155 hästar på bakhjulet vilket betyder kanske 170 på vevaxeln. Orginaleffekt tror jag var 125 hästar eller kanske 130.
Vad har en RF 900 i orginal-effekt? Om jag minns rätt så har din hoj bara ett nytt avgas-system, vilket borde kanske 5 hästar om man bestyckar om förgasarna korrekt.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, det kanske det är.Joakim Quensel skrev:20% är väl ganska så stor skillnad.
På tal om liter-effekt, min (trimmade) 1986 GSXR1100 hade 160 hästar ur 1109cc. Mätt på bakhjulet!
Min bror har förresten 3 st. Fiat 124 sport ifrån -67-68 och de har 96 hk i en 1,438 L stor motor -> 67 hk/L. Inte så dåligt för en 60-talare. De har även skivbromsar runt om och väger ca 950 kg, så de går ganska bra.
Hur många hk/L har en modern sport-600 MC? Måste vara en hel del.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Fast om man skall göra en relevant litereffekt jämförelse maste man kompensera för cylindervolym per cylinder. Det är mycket lättare att göra en liten motor med hög litereffekt. En fysikaliskt korrekt (tycker jag i alla fall) sätt att jämföra trimmningsgraden är att atna att med en given trimmningsgrad sa ökar effekten med cylindervolym ^ (2/3).
Om man tänker sig att man skalar upp en motor (borrning och slag) med fakor X, sa kommer:
* cylindervolymen att öka med faktor X^3 (X*X*X)
* vridmomentet kommer (i princip) att öka med X^3
* Varvtal kommer (med bibehallen kovhastighet) att minska med faktor 1/X
* Max effekt (=vridmoment * varvtal) kommer att öka med X^2 ( X * X * X * 1/X )
Detta betyder om man fördubblar cylindervolymen sa kan man öka effekten med 2^(2/3) = 1.59, alltsa 59%. Detta betyder att en 4-cylindrig MC motor pa 1 liter och 150 hästar har samma trimmningsgrad som en 4-cyl bilmotor pa 2 liter och 238 hästar (alltsa ungefär en Honda S2000).
Om man jämför en GSXR100 (162 hästar / 988cc) och en GSXR600 (115 hästar / 599cc) sa skulle 600:an med samma trimmningsgrad ha 162 * (599/988)^(2/3) = 116 hästar. Dom är alltsa i princip lika trimmade.
Eller om man skulle trimma en 350cui (5.7 liter) small-block V8 med samma trimmningsgrad som en GSXR1000 sa skulle den ha 660 hästar (och inte 940 hästar som skulle ge samma litereffekt).
Om man tänker sig att man skalar upp en motor (borrning och slag) med fakor X, sa kommer:
* cylindervolymen att öka med faktor X^3 (X*X*X)
* vridmomentet kommer (i princip) att öka med X^3
* Varvtal kommer (med bibehallen kovhastighet) att minska med faktor 1/X
* Max effekt (=vridmoment * varvtal) kommer att öka med X^2 ( X * X * X * 1/X )
Detta betyder om man fördubblar cylindervolymen sa kan man öka effekten med 2^(2/3) = 1.59, alltsa 59%. Detta betyder att en 4-cylindrig MC motor pa 1 liter och 150 hästar har samma trimmningsgrad som en 4-cyl bilmotor pa 2 liter och 238 hästar (alltsa ungefär en Honda S2000).
Om man jämför en GSXR100 (162 hästar / 988cc) och en GSXR600 (115 hästar / 599cc) sa skulle 600:an med samma trimmningsgrad ha 162 * (599/988)^(2/3) = 116 hästar. Dom är alltsa i princip lika trimmade.
Eller om man skulle trimma en 350cui (5.7 liter) small-block V8 med samma trimmningsgrad som en GSXR1000 sa skulle den ha 660 hästar (och inte 940 hästar som skulle ge samma litereffekt).
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
134 original. Men som vanligt blandar jag ihop det lite. Nu har jag inte 162 på hjulet därbak, utan i motorn. Min bror har en precis likadan hoj, fast med annat avgas. Båda är av årsmodel 1996. Han har Yoshimura och jag Sebring. Båda våra hojar är ombestyckade osv. Han har på papper 140 på bakhjulet mätt. När vi "tävlar" mot varandra "drar" jag honom. Inte mycket, men ändåJoakim Quensel skrev:Kom ihåg att vi diskuterade din hojs effekt tidigare. Hojen går säkert utav bara fan, men jag tror inte att den har 162 hästar.Hood skrev: Min (trimmade) RF 900R har 162 hästar på 938 kubik...
Min Suzuki var borrad till 1151cc, smidda högkompressionskolvar, portad och planad topp, Mikuni Flatslide förgasare med High-flow filter, ny kamaxel, hårdare ventilfjädrar, nytt tändsystem, V&H avgas-system mm. Efter justering i bromsbänk uppmättes effekten till ca 155 hästar på bakhjulet vilket betyder kanske 170 på vevaxeln. Orginaleffekt tror jag var 125 hästar eller kanske 130.
Vad har en RF 900 i orginal-effekt? Om jag minns rätt så har din hoj bara ett nytt avgas-system, vilket borde kanske 5 hästar om man bestyckar om förgasarna korrekt.
Däremot är hojarna lite lite olika i registret. Min drar mer från låga varav (4000 sisåsär), medans hans kommer lite mer på toppen, från 10000-12000.
Är ledsen om jag skröt lite...
Förlåt.
PS. Två repor a co 10 mil är körda i år, och vad underbart det är. Däremot är drivapketet med kjedja och allt precis lika dåligt som jag kom ihåg det från i höstas... 2095 spänn kostar nytt... DS.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Man kompenserar efter volymen per cylinder, inte totala cylindervolymen!AndersF1 skrev:Det där förutsätter ju att man har samma antal cylindrar och att man skalar borr och slagg lika. Gör man den kortslagig så kan man ju t.ex. bibehålla varvtalet.
Och visst kan man göra en större motor med bibehållen slaglängd och lättare behålla samma liter-effekt. Fast eftersom relationen borr-slag harändrats så tycker jag att man har ökat trimmningsgraden hos motorn.
Senast redigerad av Joakim Quensel den fre apr 25, 2003 13:01, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
140 hästar på bakhjulet, det var inte dåligt om enda trimmet är nytt avgas-system! Fast är du helt säker på att de som mätte effekten inte kompenserade för transmissionsförlusterna? Ibland lägger dom på 7-10%. OM effekten verkligen stämmer, och om du "drar" honom sa har du säkert 160 hästar pa vevaxeln. fast jag tycker det låter orimilgt.Hood skrev:Min bror har en precis likadan hoj, fast med annat avgas. Båda är av årsmodel 1996. Han har Yoshimura och jag Sebring. Båda våra hojar är ombestyckade osv. Han har på papper 140 på bakhjulet mätt. När vi "tävlar" mot varandra "drar" jag honom. Inte mycket, men ändå
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
140 har han på papper, om det är kompenserat eller inte vet jag faktiskt inte. Hans hoj är "Dynojet:ad" vad det nu betyder. Tysken jag köpte hojen av hade lämnat in den på verkstad för nån sorts inställning efter att han bytt avgaset på den (jag har svårt för Tyska så jag fattade inte mycket av vad han sa). Jag kan inte mycket om sånt här. Jag tycker mer om att vrida på rullen, än att kunna tekniska saker. Jag skall försöka få tag på papperet som min bror har och scanna in det. Så får vi se om Du kan klura ut om det är rätt hästar på rätt ställe.Joakim Quensel skrev:140 hästar på bakhjulet, det var inte dåligt om enda trimmet är nytt avgas-system! Fast är du helt säker på att de som mätte effekten inte kompenserade för transmissionsförlusterna? Ibland lägger dom på 7-10%. OM effekten verkligen stämmer, och om du "drar" honom sa har du säkert 160 hästar pa vevaxeln. fast jag tycker det låter orimilgt.Hood skrev:Min bror har en precis likadan hoj, fast med annat avgas. Båda är av årsmodel 1996. Han har Yoshimura och jag Sebring. Båda våra hojar är ombestyckade osv. Han har på papper 140 på bakhjulet mätt. När vi "tävlar" mot varandra "drar" jag honom. Inte mycket, men ändå
Nu får vi se om jag i fortsättningen drar honom, då jag får ett drev med 42 kuggar bak istället för de 43 som är original. Dom hade inte 43 hemma, och jag ville inte vänta. Tror Du det blir stor skillnad i accet?
Enligt vad specifikationerna säger skall den gå på 2.5 sekunder upp till hundra original. Hojen är 5 växlad och gör sisådär 110 på ettan (är lite svårt att hinna med att kolla på mätarn innan övervarningsskyddet tar i...).
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.