Japans GP

MotoGP, Roadracing, Speedway, Cross, m.m.
regenmeister

Japans GP

Inlägg av regenmeister »

Går ju helgen. Hur ser tidsschemat ut?

Kommer Honda dominera igen? Abe och Yanagawa är wildcars i GP, vilka finns det i de lägre klasserna? Några som man får se upp med? Hur går det för ducati? Snart får vi svaren. :)
Jag tor att Rossi som vanligt är med i toppen. Intressant att se hur Melandri klarar sig i kungaklassen. Bataljen mellan Bayliss och Edwards fortsätter fast i en annan klass. Ska bli kul med en till serie att följa(förutom F1), då är väl varje helg räddad nu då. ;)

Deltagarlista.
http://images.motograndprix.com/multime ... 177446.jpg
Loranga

Inlägg av Loranga »

Hela helgen är live på Eurosport!

Fredag och lördag:

06:15 Motorcycling
Grand Prix Japan Suzuka
125cc Practice

07:00 Motorcycling
Grand Prix Japan Suzuka
Moto GP Practice

08:15 Motorcycling
Grand Prix Japan Suzuka
250cc Practice

Söndag:

04:00 Motorcycling
Grand Prix Japan Suzuka
125cc Race Startar 04:15

05:15 Motorcycling
Grand Prix Japan Suzuka
250cc Race Startar 05:30

06:30 Motorcycling
Grand Prix Japan Suzuka
Moto GP Race Startar 07:00
Loranga

Inlägg av Loranga »

FIM har inte släppt någon lista över Wild-cardsen i Japan. Märkligt.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Äh, ska till linköping 07:30 imorrn så jag missar nog MotoGP-träningen.
JGM

Inlägg av JGM »

Loranga skrev:FIM har inte släppt någon lista över Wild-cardsen i Japan. Märkligt.
Du hittar en lista under rubriken "Abe, Yanagawa wild in Japan" under Motogp menyn på http://www.crash.net.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Hittade dem på FIM:s hemsida, de hade lagt in dem i "entry list":

N° dép.
125cc class – classe 125cc
65 Toshihisa Kuzuhara (JPN-Honda) S-Way & Revive FIM
66 Shuhei Aoyama (JPN-Honda) Team Harc-Pro MFJ
67 Akio Tanaka (JPN-Honda) Team Life Hatada MFJ
68 Sadahito Suma (JPN-Honda) Team Life MFJ
64 Cheung Way On (CHN-Honda) Cheung Wing Team FIM
250cc class – classe 250cc
67 Tomoyoshi Koyama (JPN-Yamaha) SP Tadao Racing Team MFJ
68 Tekkyu Kayoh (JPN-Yamaha) Hitman RC Koshien Yamaha MFJ
71 Katsuyuki Nakasuga (JPN-Yamaha) SP Tadao Racing Team FIM
72 Yuki Takahashi (JPN-Honda) Dy Do MIU Racing Team FIM
92 Hiroshi Aoyama (JPN-Honda) Team Harc-Pro MFJ
MotoGP class – classe MotoGP
17 Norifumi Abe (JPN-Yamaha) Yamaha Racing Team FIM/Dorna
48 Akira Yanagawa (JPN-Kawasaki) Kawasaki Racing Team MSMA

Undrar om kinesen är vass? Det är bara två ordinarie japaner i 125-VM i år, Azuma och Ui!
Loranga

Inlägg av Loranga »

Fyfan, Melandris hoj såg trasig ut...han är nog rätt trasig själv :(
JGM

Inlägg av JGM »

Ja,det var en mkt tråkig start för honom.
Det sas att han hade fått en öppen fotledsfraktur och en lårbensfraktur.
I så fall har han ett halvårs rehabilitering innan han är racemässig igen.
Bittert värre.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Förstår att lördagens kval debatteras så intensivt här, det var ju så spännande ;)
Loranga

Inlägg av Loranga »

JGM skrev:Ja,det var en mkt tråkig start för honom.
Det sas att han hade fått en öppen fotledsfraktur och en lårbensfraktur.
I så fall har han ett halvårs rehabilitering innan han är racemässig igen.
Bittert värre.
Minst sagt, hoppas han kan krya på sig fort.
Men om han blir borta i ett halvår har han ju i princip missat hela säsongen. Tror du/ni att Yamaha kallar in en ersättare? Jag tror det i alla fall...
Prancing Horse

Inlägg av Prancing Horse »

Mr Abe är ersättaren och det pratas om att Melandri kan vara tillbaka till Jerez 11/5.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Jaså? När blev det klart att Abe ersätter? Trodde han arbetade för Yamahas utvecklingsteam med den nya prototypen M3?
Loranga

Inlägg av Loranga »

Abes medverkan i Japans GP har ju inget att göra med Melandris skada.
JGM

Inlägg av JGM »

Jag hade ochså fattat som att Abe skulle jobba som utvecklingsförare hemma i Japan. Att han nu kör Melandri-hojen på suzuka har säkert en del med att gör att sponsorerna vill se två cyklar på banan.
Men vem kan vara aktuell som stand in?
Vad gör Cardoso? Han körde ju förra året då Riba var skadad.
Annars så känns det inte att det finns någon självklar förare utan kontrakt att kasta in.
Prancing Horse

Abe kör prototypen men med Fotunas färger.
När Burns kraschade så förstörde han den sista motorn :roll: så nu blir det inget race på Suzuka för WCM.
JGM

Inlägg av JGM »

Synd för WCM.
Även om det är blötrace så tycker jag att bara en sån sak som att kunna kvala bättre än Hondas Rookie Hayden på Hondas hemmabana är en präktig långnäsa åt Hondabossarna.
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Man blir trött av att sitta uppe mellan 4 och 8 en söndagsmorgon men det var det värt. Kanonrace i både 125 och 250, och riktigt nice i GP också. Tänker inte skriva något om hur det gick för er slöisar som tog sovmorgon och ska se reprisen.

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Nu när man ser reprisen också efter att ha sett det i natt så såg jag Katos skrotning igen så den kan man skriva om utan att sabba. (fick f1-kvalet sabbat igår när jag råkade kika på f1-forumet *dumt*) Nån som hört nåt mer om hur det gått med honom. Det var ju ingenting kvar av hojen och han såg inget vidare ut själv.
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Det ser inte bra ut för Kato :cry:
I have very bad news, as you know Kato had a terrible shunt wich resulted in him leaving to te hospital. His bike desintegrated and he was reported with concusions. Well, later reports by the doctors says that he has only a 15% of surviving with a craneoencefalic trauma (his helmet was destroyed) and dorsal spine injuries. The doctors reanimated him 2 times...

This is looking bad

Edit: The source is the spanish television sporting news broadcast.
Samma sak medelades just på Eurosport News också :cry:

/Viktor
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Då var det precis så illa som det såg ut. :(
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Nyheter på Eurosport 13:40 om Kato

/Viktor
Loranga

Inlägg av Loranga »

De nyheterna var ju inte mycket information...

Vad betyder "craneoencefalic trauma"? Gissningsvis något med skador på kraniet? "Dorsal spine injuries" torde vara något med ryggraden/kotorna. Vad betyder "reanimate"? Återställa något?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Reanimate är jag rätt säker betyder återuppliva.

craneoencefalic trauma tyder ju på hjärnskador.

Dorsal spine injuries - vet inte vad dorsal betyder men det är ju en skada på ryggraden som det låter.

Alltid lika tråkigt när det inträffar dödsolyckor eller olyckor med mkt allvarliga skador i motorsporten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Loranga

Inlägg av Loranga »

Tack för informationen.

Var har du fått din info från, Viktor? (Om Katos 15%-iga chans till överlevnad)
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Loranga skrev:Tack för informationen.

Var har du fått din info från, Viktor? (Om Katos 15%-iga chans till överlevnad)
AtlasF1 och Eurosport News. Första nyheten varje hel och halv timme.

/Viktor
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Konstigt att dom inte rödflaggade. När någon är så allvarligt skadad så bör man väl fixera huvudet osv. för att inte förvärra eventuella ryggradsskador.
Prancing Horse

Pepparkvarnen skrev:Konstigt att dom inte rödflaggade. När någon är så allvarligt skadad så bör man väl fixera huvudet osv. för att inte förvärra eventuella ryggradsskador.
Ja,min minnesbild (i morgondimman) är att de bara lyfte upp honom på båren så fort de kunde-utan att bry sig om att fixera huvudet!
Men de såg kanske att ryggskada var det minsta problemet.
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Han låg även mitt i banan på ett mycket farligt ställe. De ville nog först få bort honom från banan så snart som möjligt.

/Viktor
JGM

Inlägg av JGM »

Det är alltid lätt att vara efterklok och komma med pekfingrar, men nog borde det mest adekvata varit att snabbt rödflagga och ge Kato första hjälpen på plats, stabilisera halsryggraden och sen flytta honom.
Man såg inte så mycket av olyckan, men det tycktes som man bara slängde upp honom på båren och bar iväg. Inte bra.
Prancing Horse

JGM skrev:Det är alltid lätt att vara efterklok och komma med pekfingrar, men nog borde det mest adekvata varit att snabbt rödflagga och ge Kato första hjälpen på plats, stabilisera halsryggraden och sen flytta honom.
Man såg inte så mycket av olyckan, men det tycktes som man bara slängde upp honom på båren och bar iväg. Inte bra.
Precis,tvärtemot CART som flagga så fort det bara går!
Loranga

Inlägg av Loranga »

Läste följande i nyhetsgruppen rec.motorcycles.racing:
according to the italian version of the Eurosport website, he has a
fracture in the neck, between 1st and 2nd vertebrae
even if he manages to survive, he won't be able to move neither his legs or
arms and even to breath without a machine helping him
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Ja jag är ju inge grym på Italienska direkt men samma sak står på Gazettan..
Låter inte alls någe bra, hoppas att det bara är ett rykte.

//mopar
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Attans otur för Katoh, hoppas han överlever åtminstone, det får ses som prio ett. Han är en av få som nog kan utmana Rossi om segrarna. :( :wor:
Användarens profilbild
frongor

Inlägg av frongor »

Huvudsaken att han överlever?? Har jag missförstått allt men om han överlever är han förlamad i stort sätt överallt och att utmana Rossi då blir nog övermäktigt menar jag helt utan läkarkunskaper. Det är ganska kört karriärsmässigt och sen är det en annan fråga om vad som är minst dåligt, att leva i respirator hela livet eller att dö snart?

En riktigt allvarlig olycka, men jag har inte sett hur det gick till eller hört någon förklaring, det var väl mer eller mindre på en raka (efter 130R innan chikanen) han föll av? Jag är bara amatör på Roadracing men hur är allvarliga krashsstatistiken de senaste åren?

Inlägg av PeppeF1 »

Nu har vi väl inte fått nån information från nån läkare utan det är tidningar som skriver det. Men JAG hoppas han kan komma tillbaka till racingen och utmana Rossi om så än chansen är 0,001% att han inte blir förlamad (hoppet är det sista som överger en?). Men då ska han först och främst klara sig vid liv. Jag har svårt att avgöra om döden eller respiratorn är att föredra, det har nog Katoh också.

Nu kanske du fattar lite bättre vad jag menade? :roll:
Användarens profilbild
frongor

Inlägg av frongor »

Visst kan man hoppas. några officiella uttalanden verkar vara svåra att hitta.

Inlägg av Viktor »

Från motogp.com
Kato remains in serious but stable condition after 24 hours in hospital
Låter ju bra, hoppas det fortsätter i rätt riktning.

/Viktor
Loranga

Inlägg av Loranga »

frongor skrev:En riktigt allvarlig olycka, men jag har inte sett hur det gick till eller hört någon förklaring, det var väl mer eller mindre på en raka (efter 130R innan chikanen) han föll av? Jag är bara amatör på Roadracing men hur är allvarliga krashsstatistiken de senaste åren?
Det skall visst vara i inbromsningen till den nya chikanen, märkligt att det inte finns fler vittnesuppgifter, men sådant kan säkert ta en tid att få fram. Det börjar ju nu ryktas/spekuleras om att han har blivit påkörd.

Angående olycksstatistiken, så har det varit några dödsolyckor i internationell racing, dock ingen i GP-sammanhang sedan 1993 (Nobuyuki Wakai, 250cc, Spaniens GP, Jerez). En sidvagnsolycka 1994, Yasutomo Nagai i Superbike på Assen 1995, Michael Paquay i Supersport-VM på Monza 1998, Brett McLeod i Supersport-VM på Kyalami 1999. Ingen av dessa olyckor kan relateras till osäkra banor vad jag vet. (Är osäker på Paquays olycka på Monza)
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Angående olycksstatistiken, så har det varit några dödsolyckor i internationell racing, dock ingen i GP-sammanhang sedan 1993 (Nobuyuki Wakai, 250cc, Spaniens GP, Jerez). En sidvagnsolycka 1994, Yasutomo Nagai i Superbike på Assen 1995, Michael Paquay i Supersport-VM på Monza 1998, Brett McLeod i Supersport-VM på Kyalami 1999. Ingen av dessa olyckor kan relateras till osäkra banor vad jag vet. (Är osäker på Paquays olycka på Monza)
Jag följer bara GP VM och har gjort det sedan 1997 och har alltid varit förvånad över hur få alvarliga olyckor (efter 2 år så lär man sig att brutna ben osv inte är så alvarligt :)) det ändå är i VM, det närmaste denna olycka jag kan komma ihåg att jag har sett var Dohan på Jerez 1999. Det började nästan bli som F1 att man tror att förarna inte kan bli alvarligt skadad.

/Viktor
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

There has been a slight improvement in the state of Daijiro Kato over the last few hours, according to his close friend and fellow MotoGP rider Makoto Tamada. Kato is in a critical condition after suffering serious injuries to his head, neck and chest, but Tamada this morning told motograndprix.com that his heart rate is stronger after 48 hours in the intensive care unit of the Mie Medical Center in Yokkaaichi. The hospital have not made any official statement and are unlikely to do so unless there is a major change in Kato´s condition.

`I still can´t believe it,´ said Tamada. `I don´t know how to take in what has happened to Daijiro. I can only pray that he recovers and I am at the temple right now. I went straight from the circuit to the hospital after the race. Yesterday his blood pressure, which had been low, recovered. Even though he has survived the most important stage after the accident, the doctor says he is still in grave danger. It is difficult to predict the future of the situation´.

//mopar
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det finns väl en TT-serie också, eller vad den heter? Där de som kör på Isle of Man, Macaus stadsbana, och andra liknande lopp kör. Där borde ju några köra ihjäl sig. Men visst är det lite konstigt att inte fler kör ihjäl sig i GP-sammanhang ändå, de kör ju på gränsen i en bra bit över 300 km/h. Men det är väl ganska bra avåkningszoner nuförtiden. När jag började följa roadracing på 70-talet har jag för mig att det var ganska vanligt med iallafall allvarliga olyckor, men då körde de ju även på lite farligare banor. Ett tag kördes det även på vanliga asfaltsovaler i USA - det måste ju iallafall vara höjden av idioti. "One mile dirt track racing" kanske fortfarande körs i USA? Det var som speedway men på banor typ travbana, så det gick en bra bit över 150 i kurvorna och över 200 på rakorna, har jag för mig.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Ett rykte säger att det var något fel på bromsarna, så att hojen drog kraftigt snett vid inbromsningen. Något som skulle kunna förklara varför han körde av i början av bromzonen på en raka.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Det finns väl en TT-serie också, eller vad den heter? Där de som kör på Isle of Man, Macaus stadsbana, och andra liknande lopp kör. Där borde ju några köra ihjäl sig.
På Isle of Man brukar det väl gå åt en eller annan förare per år?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

När man nämner Isle of Man får man inte glömma Joey Dunlop
http://freespace.virgin.net/yer.maun/. http://www.irishroadracing.co.uk/joey/joey1.htm http://www.ttwebsite.com/features/joeydunlop/
Han tillhörde en av de sista hjältarna på landsvägsbanorna. Det finns en klassiker på Irland och även banan i Tallin. Banor som älskas av nostalgikerna men hatas av de flesta yngre förarna.
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Daijiro Kato showed slight signs of improvement last night, but remains in grave danger. His heartbeat and blood pressure have now become stable, but his brain pressure is said to be still high, which prevents doctors from applying any active treatment.

/mopar
Användarens profilbild
mopar

Mer runt Kato

Inlägg av mopar »

Här står det mer runt Kato...

http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... nguage_id=

/mopar
Loranga

Inlägg av Loranga »