Är det bara jag som tycker att det är tråkigt att man kör på samma banor år efter år? Skulle gärna se 1-2 nya banor per år, alternativt att vissa banor roterar med andra så att de inte kommer varje år...
Nya Zealand har faktiskt rätt gott om banor, det gick deltävlingar där flera år kring -90 i SBK. Dock ligger det låååångt bort och liten folkmängd, ca 4 mille.Prancing Horse skrev:Tycker att man ska lägga till fler race!
Asien är en stor marknad för hojtillverk. borde belönas med fler race.Indonesien blev av med sitt race 98 pga oroligheter i landet,men finns det någon annan bra bana i asien?
Självklart ska USA ha ett race,med tanke på vilka förare som de har med så är det lite skandal att de inte är med i kalendern.
Hur ser det ut för Australiens granne har de någon bana eller är det bara en massa får på ön?
Har tyvärr inte besökt Anderstorp på länge men har hört ,som du skriver, att den är lite för risig för att räknas med i de stora sammanhangen.JGM skrev:För att Anderstorp skall kunna bli en bana att räkna med internationellt tror jag följande krävs:
Avåkningszonerna måste göras bättre.
Man får nog bygga fasta boxar om man satsar på att få tillbaka moto-gp/ SBK.
Banan är ganska ojämn, ny beläggning?
Bättre publik faciliteter, utedass duger inte på 2000 talet.
Kommunen verkar dock inte vara särskilt intresserad.
Ser man bara problem med banan?
Men det skall väl i alla fall bli EM-Deltävling i Sommar?
Helt kört är det väl inte, men det är nog en lång väg tillbaka till de stora sammanhangen
Var egentligen Sentul så farlig, har för mig att den var i rätt bra skick, om än världens tråkigaste layout. Skulle vara trevligt att ha ett GP i USA, Laguna Seca, Elkhart Lake, Barber Alabama eller kanske Virginia skulle ligga bra tilll...JGM skrev:Nya Zealand har faktiskt rätt gott om banor, det gick deltävlingar där flera år kring -90 i SBK. Dock ligger det låååångt bort och liten folkmängd, ca 4 mille.Prancing Horse skrev:Tycker att man ska lägga till fler race!
Asien är en stor marknad för hojtillverk. borde belönas med fler race.Indonesien blev av med sitt race 98 pga oroligheter i landet,men finns det någon annan bra bana i asien?
Självklart ska USA ha ett race,med tanke på vilka förare som de har med så är det lite skandal att de inte är med i kalendern.
Hur ser det ut för Australiens granne har de någon bana eller är det bara en massa får på ön?
Sentul ( Indonesien ) tror jag inte blir aktuell igen. Betongmurar kring hela banan och knappt några avåkningszoner. Bali är dessutom en del av Indonesien.
Självklart skall USA ha ett gp. Lacuna seca tycker jag är grym.
Den var bra! Tack!JGM skrev:Förresten, får jag tipsa om en mkt bra sida med fakta kring banor?
http://www.racingcircuits.net/
Nej,den kanske är mer tråkig än farlig.Loranga skrev:Var egentligen Sentul så farlig, har för mig att den var i rätt bra skick, om än världens tråkigaste layout. Skulle vara trevligt att ha ett GP i USA, Laguna Seca, Elkhart Lake, Barber Alabama eller kanske Virginia skulle ligga bra tilll...JGM skrev:Nya Zealand har faktiskt rätt gott om banor, det gick deltävlingar där flera år kring -90 i SBK. Dock ligger det låååångt bort och liten folkmängd, ca 4 mille.Prancing Horse skrev:Tycker att man ska lägga till fler race!
Sentul ( Indonesien ) tror jag inte blir aktuell igen. Betongmurar kring hela banan och knappt några avåkningszoner. Bali är dessutom en del av Indonesien.
Självklart skall USA ha ett gp. Lacuna seca tycker jag är grym.
De körde väl SM på Midlanda Motor Park ifjol, har jag för mig. Skulle dit, men det krockade med dragracing, så det fick bli dragracing, men med mc-inslag.Loranga skrev:
Anderstorp? Varför inte Mittsverigebanan?
Q. What did you think?
A: Barber's a great facility. The track's nice, the layout's nice, the safety's nice. The facility itself, everything about it, you know, it's new. I think it's going to be a great racetrack. I think it's going to be a great venue. Whether it actually has the capability of being a Moto GP race. It's got to have a lot more stuff involved. It's a lot more boxes. For it to be a great facility, it still needs to upgrade a little bit but from what I understand they have plans to do all that if they get the opportunity to be a world championship round.
Q: It's a pretty slow for a GP racetrack. Can you compare it to a current GP track?
A: You know if I were going to compare it to something that and I've never been there, but it looks a little bit like the layout of Valencia. Valencia doesn't have any real straight-aways to speak of. Lots of time where the bike's side to side to side, back and forth. It's definitely a track where the fastest motorcycle doesn't make the difference. It's the bike that's best set up and the rider that's best set up.
I think the AMA race this year at Barber will be good and I think that will tell us a lot as to what kind of racetrack it is. I didn't get to see the test when the guys went there, when the Ducati guys, the Yamaha guys and the Honda guys all went, Kawasaki, but I heard lots of good stuff about it. It will be interesting to see how side by side racing is there. Safety I think is the main take on it. It seems to be really well thought out. Good for viewing. Good for the spectators. That's important, too.