Större rotation på banor?

MotoGP, Roadracing, Speedway, Cross, m.m.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Större rotation på banor?

Inlägg av Loranga »

:cool2:
Är det bara jag som tycker att det är tråkigt att man kör på samma banor år efter år? Skulle gärna se 1-2 nya banor per år, alternativt att vissa banor roterar med andra så att de inte kommer varje år...
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Jag tycker man ska lotta startgridden, sätta ögonbindel på förarna och flyga in dem till en okänd bana där man ställer upp dem på gridden på sina hojar, väl där drar man av ögonbindeln och låter starten gå 1 minut senare när de acklimatiserat sig lite. Eventuellt kan de väl få ett uppvärmnigsvarv. Sen skulle det bli kul att se vem som hittar runt. ;)
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Kan det inte lottas vilka hojar dom ska åka på också 8)
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

alla ska åka minimoto såklart. :D
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Vafan, det här var ju tänkt som en seriös diskussion :finger: 8)
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

hehe.. rycktes bara med i utsvävningarna lite.
Men vist skulle det vara kul med lite nya banor! Jag undrar vad teamen skulle tycka om din ide'? Det borde gynna nya förare och nya team som inte har inställningar från föregående år att gå efter.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Jo, det borde ju gynna nya team. Eller rättare sagt inte ge de etablerade teamen en fördel extra.

Dessutom skulle det ju vara kul för omväxlings skull att se lite nya banor... :)
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Men om vi snackar motogp - vilka banor är de tio bästa - dvs vilka sex banor skulle ni se alterneras eller bytas ut? :)

April/avril 6 Japan/Japon Suzuka *
April/avril 27 South Africa/Afrique du Sud Welkom *
May/mai 11 Spain/Espagne Jerez de la Frontera *
May/mai 25 France Le Mans *
June/juin 8 Italy/Italie Mugello
June/juin 15 Catalunya Catalunya
June/juin 28 Netherlands/Pays-Bas Assen *
July/juillet 13 Great Britain/Gde-Bretagne Donington Park *
July/juillet 27 Germany/Allemagne Sachsenring *
August/août 17 Czech Rep./Rép. Tchèque Brno *
September/septembre 7 Portugal Estoril
September/septembre 20 Rio Jacarepaguá *
October/ octobre 5 Pacific/Pacifique Twin Ring Motegi
October/ octobre 12 Malaysia/Malaisie Sepang *
October/ octobre 19 Australia/Australie Phillip Island *
November/novembre 2 Valencia Ricardo Tormo – Valencia *
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Ok, jag går ut själv först då :)

Jag tycker att Catalunya, Sachsenring, Estoril, Motegi, Sepang och Valencia kunde alterneras med andra banor. Även Welkom kunde alternera med Kyalami.
Prancing Horse
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26

Inlägg av Prancing Horse »

Enligt IRTA så är Valencia "Best Grand Prix of the Year",men Neil Hodgson var inte så förtjust i den.Hur ser de andra på Valencia är det en tråkig bana att köra på?
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Det känns som det är lite väl många race i Spanien nu jag tycker att vi flyttar ett till Anderstorp.
Prancing Horse
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26

Inlägg av Prancing Horse »

Ja, det var tider det när man kunde se 500/superbike på Anderstorp.Lästa att det var 120000 personer på Valencia :o lite fler än det brukade vara på Anderstorp.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Tror att själva anläggningen och arrangemanget på Valencia var väldigt bra, men banan kan vara tråkig för det :cool2: . Tror att de flesta tycker den är ganska tråkig. Som tur är den väldigt slät i alla fall.

Anderstorp? Varför inte Mittsverigebanan? :D
Prancing Horse
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26

Inlägg av Prancing Horse »

Tycker att man ska lägga till fler race!
Asien är en stor marknad för hojtillverk. borde belönas med fler race.Indonesien blev av med sitt race 98 pga oroligheter i landet,men finns det någon annan bra bana i asien?
Självklart ska USA ha ett race,med tanke på vilka förare som de har med så är det lite skandal att de inte är med i kalendern.
Hur ser det ut för Australiens granne har de någon bana eller är det bara en massa får på ön?
Prancing Horse
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26

Inlägg av Prancing Horse »

Och jag glömde, in med Anderstorp! Vi har en i 125 och en i 250 som är från skandinavien och ut med ett av Spaniens lopp Anderstorp tar över-2 race får de vara nöjda med i Spanien!
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

För att Anderstorp skall kunna bli en bana att räkna med internationellt tror jag följande krävs:
Avåkningszonerna måste göras bättre.
Man får nog bygga fasta boxar om man satsar på att få tillbaka moto-gp/ SBK.
Banan är ganska ojämn, ny beläggning?
Bättre publik faciliteter, utedass duger inte på 2000 talet.

Kommunen verkar dock inte vara särskilt intresserad.
Ser man bara problem med banan?

Men det skall väl i alla fall bli EM-Deltävling i Sommar?
Helt kört är det väl inte, men det är nog en lång väg tillbaka till de stora sammanhangen
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Prancing Horse skrev:Tycker att man ska lägga till fler race!
Asien är en stor marknad för hojtillverk. borde belönas med fler race.Indonesien blev av med sitt race 98 pga oroligheter i landet,men finns det någon annan bra bana i asien?
Självklart ska USA ha ett race,med tanke på vilka förare som de har med så är det lite skandal att de inte är med i kalendern.
Hur ser det ut för Australiens granne har de någon bana eller är det bara en massa får på ön?
Nya Zealand har faktiskt rätt gott om banor, det gick deltävlingar där flera år kring -90 i SBK. Dock ligger det låååångt bort och liten folkmängd, ca 4 mille.
Sentul ( Indonesien ) tror jag inte blir aktuell igen. Betongmurar kring hela banan och knappt några avåkningszoner. Bali är dessutom en del av Indonesien.
Självklart skall USA ha ett gp. Lacuna seca tycker jag är grym.
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Förresten, får jag tipsa om en mkt bra sida med fakta kring banor?
http://www.racingcircuits.net/
Prancing Horse
Inlägg: 48
Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26

Inlägg av Prancing Horse »

JGM skrev:För att Anderstorp skall kunna bli en bana att räkna med internationellt tror jag följande krävs:
Avåkningszonerna måste göras bättre.
Man får nog bygga fasta boxar om man satsar på att få tillbaka moto-gp/ SBK.
Banan är ganska ojämn, ny beläggning?
Bättre publik faciliteter, utedass duger inte på 2000 talet.

Kommunen verkar dock inte vara särskilt intresserad.
Ser man bara problem med banan?

Men det skall väl i alla fall bli EM-Deltävling i Sommar?
Helt kört är det väl inte, men det är nog en lång väg tillbaka till de stora sammanhangen
Har tyvärr inte besökt Anderstorp på länge men har hört ,som du skriver, att den är lite för risig för att räknas med i de stora sammanhangen.
EM ska köras på Anderstorp-10/8 och så har de LG Super Racing Weekend,inte så illa hoppas att det får fart på lite nya investeringar.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

JGM skrev:
Prancing Horse skrev:Tycker att man ska lägga till fler race!
Asien är en stor marknad för hojtillverk. borde belönas med fler race.Indonesien blev av med sitt race 98 pga oroligheter i landet,men finns det någon annan bra bana i asien?
Självklart ska USA ha ett race,med tanke på vilka förare som de har med så är det lite skandal att de inte är med i kalendern.
Hur ser det ut för Australiens granne har de någon bana eller är det bara en massa får på ön?
Nya Zealand har faktiskt rätt gott om banor, det gick deltävlingar där flera år kring -90 i SBK. Dock ligger det låååångt bort och liten folkmängd, ca 4 mille.
Sentul ( Indonesien ) tror jag inte blir aktuell igen. Betongmurar kring hela banan och knappt några avåkningszoner. Bali är dessutom en del av Indonesien.
Självklart skall USA ha ett gp. Lacuna seca tycker jag är grym.
Var egentligen Sentul så farlig, har för mig att den var i rätt bra skick, om än världens tråkigaste layout. Skulle vara trevligt att ha ett GP i USA, Laguna Seca, Elkhart Lake, Barber Alabama eller kanske Virginia skulle ligga bra tilll...
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

JGM skrev:Förresten, får jag tipsa om en mkt bra sida med fakta kring banor?
http://www.racingcircuits.net/
Den var bra! Tack!
Andra bra är http://www.etracks.freeserve.co.uk och http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/tracks.html
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Loranga skrev:
JGM skrev:
Prancing Horse skrev:Tycker att man ska lägga till fler race!
Asien är en stor marknad för hojtillverk. borde belönas med fler race.Indonesien blev av med sitt race 98 pga oroligheter i landet,men finns det någon annan bra bana i asien?
Självklart ska USA ha ett race,med tanke på vilka förare som de har med så är det lite skandal att de inte är med i kalendern.
Hur ser det ut för Australiens granne har de någon bana eller är det bara en massa får på ön?
Nya Zealand har faktiskt rätt gott om banor, det gick deltävlingar där flera år kring -90 i SBK. Dock ligger det låååångt bort och liten folkmängd, ca 4 mille.
Sentul ( Indonesien ) tror jag inte blir aktuell igen. Betongmurar kring hela banan och knappt några avåkningszoner. Bali är dessutom en del av Indonesien.
Självklart skall USA ha ett gp. Lacuna seca tycker jag är grym.
Var egentligen Sentul så farlig, har för mig att den var i rätt bra skick, om än världens tråkigaste layout. Skulle vara trevligt att ha ett GP i USA, Laguna Seca, Elkhart Lake, Barber Alabama eller kanske Virginia skulle ligga bra tilll...
Nej,den kanske är mer tråkig än farlig.
På tal om banor, är det nån som har koll på varför inte hela sträckningen på Mantorp används, altså den del av banan som heter Rom-kurvan?
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Mo i Rana !
Köra i midnatts sol kanske kunde vara ett nytt grepp. Det är väl i och för sig intresantare för endurance.

http://www.acr.no/
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Någon som vet hur det gick med Viking Motor Park håller dom på fortfarande eller har det dött av?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Vad tror ni om ett endurancerace på denna bana: http://www.racingcircuits.net/Germany/L ... gLong.html
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Den ser brutal ut längsta rakan 2,3km
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Vad tror ni om ombyggda Suzuka då? Skall bli intressant att se nya motorcykelchikanen, även om jag inte är så positiv till den just nu.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Loranga skrev:
Anderstorp? Varför inte Mittsverigebanan? :D
De körde väl SM på Midlanda Motor Park ifjol, har jag för mig. Skulle dit, men det krockade med dragracing, så det fick bli dragracing, men med mc-inslag. :)

För övrigt tycker jag att det verkar vara betydligt lägre krav på MC-racing än för bilracing, vad beror det på? Det borde väl vara minst lika farligt för MC att ha för små avåkningszoner. På t.ex. Sviestad var de ju tvungen att lägga in en chikan på rakan och korta den, men motorcyklarna fick tydligen köra med den gamla sträckningen - konstigt. En standard-mc måste ju komma upp i betydligt högre hastighet i slutet på rakan än vad en standardbil gör. Jaja, motorcyklisten antas kanske köra ihjäl sig förr eller senare ändå...
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Hmmm...på internationell nivå tycker jag snarare att motorcykelracingen är säkrare, men på nationell nivå kan nog ditt resonemang stämma. Dock har jag lite för dålig koll på nationell racing...har bara varit på Gelleråsen, och den är väl ok, kanske att sista kurvan ut på start-och-mål-rakan har en för liten avkörningszon.

Någon annan som kan kommentera nationell racing?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Intressant cerbs :o

Sa inte kommentatorerna ihelgen att det var klart med Birmingham redan?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

I princip är det väl klart att det blir en deltävling i USA nästa år. Barber är favorit. Enda nackdelen skulle väl vara att banan är aningen kort för att vara en ny bana med internationella ambitioner, 3700 m.

Dessutom skall väl Shanghai ha en tävling nästa år, undrar vilka deltävlingar som får stryka på foten då? Pacific GP kanske? Spanien kan nog inte ha tre tävlingar så länge till.

Ytterligare banskvaller: Rios GP i år ersätts av Ungern, då Jacarepaguá just nu är en byggnadsplats för Sydamerikanska spelen 2007...sjukt...
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Schwantz uttalar sig i AMASuperbike.com om Barber:

http://www.amasuperbike.com/2003-May/030504b.htm
Q. What did you think?

A: Barber's a great facility. The track's nice, the layout's nice, the safety's nice. The facility itself, everything about it, you know, it's new. I think it's going to be a great racetrack. I think it's going to be a great venue. Whether it actually has the capability of being a Moto GP race. It's got to have a lot more stuff involved. It's a lot more boxes. For it to be a great facility, it still needs to upgrade a little bit but from what I understand they have plans to do all that if they get the opportunity to be a world championship round.

Q: It's a pretty slow for a GP racetrack. Can you compare it to a current GP track?

A: You know if I were going to compare it to something that and I've never been there, but it looks a little bit like the layout of Valencia. Valencia doesn't have any real straight-aways to speak of. Lots of time where the bike's side to side to side, back and forth. It's definitely a track where the fastest motorcycle doesn't make the difference. It's the bike that's best set up and the rider that's best set up.

I think the AMA race this year at Barber will be good and I think that will tell us a lot as to what kind of racetrack it is. I didn't get to see the test when the guys went there, when the Ducati guys, the Yamaha guys and the Honda guys all went, Kawasaki, but I heard lots of good stuff about it. It will be interesting to see how side by side racing is there. Safety I think is the main take on it. It seems to be really well thought out. Good for viewing. Good for the spectators. That's important, too.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

intressant att se roadracing på hungaroring. Lär passa hojar mycket bättre än bilar. Lite väl smutsig bana som kanske kan vålla en del besvär.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Har för mig att man körde på Hungaroring senast 1992. Eddie Lawson vann sitt sista GP där på en upptorkande bana, på en Cagiva.

Visst har man byggt om Hungaroring till i år?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

http://www.etracks.freeserve.co.uk/News/news_id098.html

Hoppas inte denna ombyggnad påverkar MotoGP-serien....
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Tyvärr ser det ut att störa rytmen in i sista partiet.
Chicaner är en nödlösning, jag tycker att de har förstört många banor, även om det naturligtvis ökar säkerheten då farten tas ned.
Tänk bara vilka håriga banor Hockenheim ( gamla sträckningen ), Imola,Monza, mfl skulle ha varit om de var kvar i orginal layouten utan chicaner.
Men farliga, tyvärr....
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Förhoppningsvis gör de som på Jerez, behåller den gamla bansträckningen även om de bygger en chikan. Så att roadracingen kan köra som vanligt.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Skall bli intressant vad som händer med Suzuka. Om den byggs om, eller om Japans GP går någon annanstans 2004. Autopolis är kanske en kandidat, de har väl fått ordning på den nu. Sugo är kanske för liten, och Fuji hinner de väl inte renovera tillräckligt.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Drar upp en gammal tråd

Vi fick ju en ny bana till i år, Losail International Racetrack, som ligger i Doha, Qatar

http://www.racingcircuits.net/Qatar/Doha.html

Vad tror ni om den? Jag är glad att den är ganska lång och inte verkar innehålla några jättelångsamma kurvor. Annars är det svårt att uttala sig, jag vet ju ingenting om höjdskillnader, terräng osv.

Mardrömmen är väl om det är en helt platt öken. Vilket det säkert är...