McLaren MP4/18
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
McLaren MP4/18
Under förra säsongen så såg det ut som om Ron`s största problem var dålig effekt i motorn. Under vinterns tester så verkade det finnas mer fart i bilen. Helgens lopp gav egentligen inget annat svar än att bilen verkade fungera men sakna lite fart för att vara en riktig vinnarbil.
Nya bilen MP4/18 kan kanske bli en riktig svår utmanare till Ferrari. Det börjar komma ut lite här och där om bilen. Motorn under 90kg 930hp 19700rpm. länk
Det är nog bara att konstatera att det är DC:s år.
Nya bilen MP4/18 kan kanske bli en riktig svår utmanare till Ferrari. Det börjar komma ut lite här och där om bilen. Motorn under 90kg 930hp 19700rpm. länk
Det är nog bara att konstatera att det är DC:s år.
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Halmstad
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
När det gäller den påstådda effekten i den nya Mercedes-motorn tror jag mest att det är nån som försöker skryta häcken av sig. Räkan har lite för många jobbiga finländska fans för att man ska hoppas på en titel för honom. Hellre Cuben i sånt fall. Fast hur som helst tror ändå att Räkan behöver stå på tillväxt ett eller två år till innan han är riktigt redo.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Piteå sweden
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Halmstad
Möjligheten finns ju att det blir så.Linkan skrev:lässen att du ska bli besviken detta år för det kommer att stå en mästare från maclaren i år, sen om det blir DC eller Räkan kvittar mig, men jag tror att det blir Räkanjarnkamin skrev:Hellre att Räkan vinnner än DC
Fast själv så hoppas man på ännu en VM-titel åt Schumi
Viktigast tycker jag iaf är att det blir tätare racing på banan, jag vart så otroligt uttråkad förra året när Ferrari var så överlägsna.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Piteå sweden
Viktigast tycker jag iaf är att det blir tätare racing på banan, jag vart så otroligt uttråkad förra året när Ferrari var så överlägsna.[/quote]
Ja det tycker jag med, man vill ju inte att det bara ska var ett lag på planen, det tror jag även ett ferarri fan håller med om.
Och kanske de nya reglerna kan göra det lite jämnare i år
Ja det tycker jag med, man vill ju inte att det bara ska var ett lag på planen, det tror jag även ett ferarri fan håller med om.
Och kanske de nya reglerna kan göra det lite jämnare i år
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
et som talar mot det är att McLAren-förarna kommer att sno poäng av varandra då de är ganska jämnbördiga (dock med en spets för DC pga hans erfarenhet). I Ferrari är ju Maestor mycket jämnare än Rubens (plus eventuella betjäntroller ) vilket ju starkt talar för Maestro så länge bilen åtminstone är nästan lika snabb som McLaren. Ferrari måste misslyckas kapitalt med 2003:an om Maestro inte ska ro iland detta.Linkan skrev:lässen att du ska bli besviken detta år för det kommer att stå en mästare från maclaren i år, sen om det blir DC eller Räkan kvittar mig, men jag tror att det blir Räkanjarnkamin skrev:Hellre att Räkan vinnner än DC
Fast själv så hoppas man på ännu en VM-titel åt Schumi
Kimi saknar ju kylan för att vinna och med en hel bil hade nog Maestor visslat om Kimi så småningom. Tyvärr gör ju de nya reglerna att vi lär få se en del kökörning då de mer rutinerade förarna inte kommer att riskera för mycket för att klättra en placering då det inte lönar sig lika mycket.
Däremot kommer ju vissa hajpade förare från Colombia och Kanada att göra bort sig gruvligt just pga detta. Vi såg ju exempel på den magnifika carcontrolen i helgen samt den kanadensiska sportsmannaandan i depån.
F.ö. undrar jag hur tongångarna hade gått om Maestro stängt Kimi på samma sätt som Kimi gjorde... det hade nog skrikits högt om avstängningar och fjollerier...
Jag har ännu inte läst nåt om att MS tyckte det var osportsligt... däremot grinade bl a den lille colombabianen några gånger förra året...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Piteå sweden
Vet inte om Kimi inte har kyla, , med tanke på kampen med "Maestro"EnzoF1 skrev:et som talar mot det är att McLAren-förarna kommer att sno poäng av varandra då de är ganska jämnbördiga (dock med en spets för DC pga hans erfarenhet). I Ferrari är ju Maestor mycket jämnare än Rubens (plus eventuella betjäntroller ) vilket ju starkt talar för Maestro så länge bilen åtminstone är nästan lika snabb som McLaren. Ferrari måste misslyckas kapitalt med 2003:an om Maestro inte ska ro iland detta.Linkan skrev:lässen att du ska bli besviken detta år för det kommer att stå en mästare från maclaren i år, sen om det blir DC eller Räkan kvittar mig, men jag tror att det blir Räkanjarnkamin skrev:Hellre att Räkan vinnner än DC
Fast själv så hoppas man på ännu en VM-titel åt Schumi
Kimi saknar ju kylan för att vinna och med en hel bil hade nog Maestor visslat om Kimi så småningom. Tyvärr gör ju de nya reglerna att vi lär få se en del kökörning då de mer rutinerade förarna inte kommer att riskera för mycket för att klättra en placering då det inte lönar sig lika mycket.
Däremot kommer ju vissa hajpade förare från Colombia och Kanada att göra bort sig gruvligt just pga detta. Vi såg ju exempel på den magnifika carcontrolen i helgen samt den kanadensiska sportsmannaandan i depån.
F.ö. undrar jag hur tongångarna hade gått om Maestro stängt Kimi på samma sätt som Kimi gjorde... det hade nog skrikits högt om avstängningar och fjollerier...
Jag har ännu inte läst nåt om att MS tyckte det var osportsligt... däremot grinade bl a den lille colombabianen några gånger förra året...
/E
visar att han har ganska mycke is i magen eller?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, han var nog ganska så störd av det... det gick ju betydligt långsammare...Linkan skrev:Vet inte om Kimi inte har kyla, , med tanke på kampen med "Maestro"
visar att han har ganska mycke is i magen eller?
Men men... facit har vi i augusti då titeln är klar...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Med den nya poängfördelningen blir det nog lite senare. Oavsett vem som står framme på podiet vid medaljutdelningen. Men själv är jag ganska så säker på att det blir en kiltbärande maltdrickare.EnzoF1 skrev:Nja, han var nog ganska så störd av det... det gick ju betydligt långsammare...Linkan skrev:Vet inte om Kimi inte har kyla, , med tanke på kampen med "Maestro"
visar att han har ganska mycke is i magen eller?
Men men... facit har vi i augusti då titeln är klar...
/E
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
Inte en chans att DC vinner någon VM-titel på att fisåka sådär..
Tror han det är rätt sätt att vinna vm på så har han fel.
Han vann enbart på att andra strula + lite flyt och det håller inte en hel säsong.
Nää det behövs lite mer fart för att ta Schumi och Montoya, för när det väl kommer till kritan har DC
inget att sätta emot där tyvärr.
Kimi behöver knappast mogna. Ser fler "kändisförare" som kör sämre rent av än Kimi gör och som gör större misstag än Kimi gör trots att Kimi var av en hel del i Melbourne. Han tog Schumi bra trots att man såg tendens till stress.
Får Kimi en seger tidigt i år så släpper det och då kommer han att bli kandidat till titlen redan i år. Så är det bara
Bilen är helt ok, det såg man så om de bara håller igång utvecklingsarbetet så de inte tappar allt för mycket när Ferrari börjar köra med sin nya bil så kan det bli riktigt bra det här *hehe*
Tror han det är rätt sätt att vinna vm på så har han fel.
Han vann enbart på att andra strula + lite flyt och det håller inte en hel säsong.
Nää det behövs lite mer fart för att ta Schumi och Montoya, för när det väl kommer till kritan har DC
inget att sätta emot där tyvärr.
Kimi behöver knappast mogna. Ser fler "kändisförare" som kör sämre rent av än Kimi gör och som gör större misstag än Kimi gör trots att Kimi var av en hel del i Melbourne. Han tog Schumi bra trots att man såg tendens till stress.
Får Kimi en seger tidigt i år så släpper det och då kommer han att bli kandidat till titlen redan i år. Så är det bara
Bilen är helt ok, det såg man så om de bara håller igång utvecklingsarbetet så de inte tappar allt för mycket när Ferrari börjar köra med sin nya bil så kan det bli riktigt bra det här *hehe*
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hade inte Michael varit så het och kört sönder sin pansarvagn så hade han haft chansen, nu blev det inte så.Kimi saknar ju kylan för att vinna och med en hel bil hade nog Maestor visslat om Kimi så småningom.
Precis vad han gjorde på Magny-Cours ifjol, och då var det väl ingen fler än Ron Dennis (vem annars?) som klagade?F.ö. undrar jag hur tongångarna hade gått om Maestro stängt Kimi på samma sätt som Kimi gjorde...
Angående McLaren och deras chanser till mästerskap så väntar jag tills MP4/18 har släppts och visat sig nåt lopp. Vad jag vet har man inte testat den på banan än, utan bara komponenter? Och när det gäller McLaren i allmänhet och Mercedes i synnerhet så vet man aldrig vart man har tillförlitligheten. Tror max på en konstruktörstitel för mac's del.
UNDERSKATTA EJ F2003!
Senast redigerad av PeppeF1 den ons mar 12, 2003 21:53, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Min misstanke är att Ferrari ligger längst framme när det gäller elektroniken. Alternativet är att det är Schumacher som bäst har anpassat sin körstil för att utnyttja elektroniken till max. Skillnaden mellan Schumacher och de andra förarna är tydligt synbar. Jag tänker framförallt på hur mycket tidigare Schumacher ställer sig på gasen i utgången ur kurvorna än konkurrenterna och hur följsamt bakvagnen sladdar ut, precis så mycket som behövs för att få en optimal utgång. Frågan är om inte Ferrari och Schumacher komemr att bli den stora förloraren när TC:s tas bort från och med Silverstone. Då får också Schumacher rätt i sin syn på att ju mer elektronik, desto svårare blir det att hitta gränsen, något som gynnar de bästa förarna.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
När TC skulle återinföras 2001 var det många som sa att Ferraris försprång nu skulle minska eftersom de ju "fuskat med anti-spinn i många år och hade erfarenhet av det".
Andra hävdade att Ferrari istället skulle få ett ännu större försprång eftersom de redan visste så mkt mer om det än de andra "eftersom de fuskat med det..."
Sanningen är nog att det inte kommer att förändra mkt, kanske får nån enstaka förare problem men de bästa förarna och stallen kommer alltid att vara främst oavsett vad. Så jag tror inte att förbudet mot TC och det andra kommer att ändra på rangordningen - enda skillnaden är väl att Renaults fördel av deras överlägsna Launch Control försvinner, men där har ju konkurrenterna redan knapat in.
På förarsidan kommer det vara svårare att som rookie sätta starka tider, a lá Nico Rosberg i testet för Williams t.ex. Steget upp till F1 från lägre klasser kommer att bli större, som det ska vara.
Andra hävdade att Ferrari istället skulle få ett ännu större försprång eftersom de redan visste så mkt mer om det än de andra "eftersom de fuskat med det..."
Sanningen är nog att det inte kommer att förändra mkt, kanske får nån enstaka förare problem men de bästa förarna och stallen kommer alltid att vara främst oavsett vad. Så jag tror inte att förbudet mot TC och det andra kommer att ändra på rangordningen - enda skillnaden är väl att Renaults fördel av deras överlägsna Launch Control försvinner, men där har ju konkurrenterna redan knapat in.
På förarsidan kommer det vara svårare att som rookie sätta starka tider, a lá Nico Rosberg i testet för Williams t.ex. Steget upp till F1 från lägre klasser kommer att bli större, som det ska vara.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Adrian Newey:
"Because of the more or less stable new rules, we decided to have two parallel projects. On one side, we have Oatley working on improving the MP4-17 and on the other we have Coughlan designing the MP4-18. Fortunately, the two get along very well."
"We asked Mercedes to completely rethink its engine, the result will be a lower centre of gravity and a lighter weight. On our side, we mainly focused on making a car that will work better with the new Michelin tyres."
Talking about this engine, it is already on a testing bench and daily German publication Bild talks about 930 hp at 19.700 rpm. Their comment: "It will be a shock for Ferrari and Schumacher..."
Hoppas Newey vet vad han pratar om, jag väljer dock att stå kvar vid mina tankar om den där motorn.
"Because of the more or less stable new rules, we decided to have two parallel projects. On one side, we have Oatley working on improving the MP4-17 and on the other we have Coughlan designing the MP4-18. Fortunately, the two get along very well."
"We asked Mercedes to completely rethink its engine, the result will be a lower centre of gravity and a lighter weight. On our side, we mainly focused on making a car that will work better with the new Michelin tyres."
Talking about this engine, it is already on a testing bench and daily German publication Bild talks about 930 hp at 19.700 rpm. Their comment: "It will be a shock for Ferrari and Schumacher..."
Hoppas Newey vet vad han pratar om, jag väljer dock att stå kvar vid mina tankar om den där motorn.
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons mar 12, 2003 17:26
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
“If [the new car] comes out of the box and is two seconds a lap quicker than the [old one] and is dead reliable, I'm sure we'll find a way of running it at Imola (San Marino).
“But life is not usually like that. The car we have now is not too shabby, so it's a risk/benefit analysis.
“It will inevitably be less reliable than the old model, so what will be the benefit of bringing it out early?
“If it's a tenth quicker, is it worth pushing to get it into service? The answer is no. But if it's half a second quicker, then it gets a bit more interesting. A second per lap and it gets urgent”
“But life is not usually like that. The car we have now is not too shabby, so it's a risk/benefit analysis.
“It will inevitably be less reliable than the old model, so what will be the benefit of bringing it out early?
“If it's a tenth quicker, is it worth pushing to get it into service? The answer is no. But if it's half a second quicker, then it gets a bit more interesting. A second per lap and it gets urgent”