On 2003-02-11 16:53, TC80 wrote:
Jo jag såg att han skulle köra idag, men det är nog mest som ett shakedown. Men redan den sjunde sa han att den nya bilen är underbar och stallet fantastiskt, att däcken är varma och att Jean Todt tänder honom mer och mer... (Vem orkar lyssna på vad han har att säga längre?)
Inom en vecka eller två kommer varvrekorden
On 2003-02-11 16:53, TC80 wrote:
Jo jag såg att han skulle köra idag, men det är nog mest som ett shakedown. Men redan den sjunde sa han att den nya bilen är underbar och stallet fantastiskt, att däcken är varma och att Jean Todt tänder honom mer och mer... (Vem orkar lyssna på vad han har att säga längre?)
Inom en vecka eller två kommer varvrekorden
On 2003-02-11 18:19, jajo wrote:
Har de byggt om banan?
Det är ny asfalt sedan i augusti förra året.
/Viktor
Den nya asfalten har tydligen gjort banan långsammare och den snabbaste tid som F2002 gjort med det nya underlaget påstås vara 58.6 s. Så nya kärran är någonstans kring dryga 1,5% snabbare. Perfekt, då slipper man känna att man missar nåt om man är ute och åker kart på söndagseftermiddarna. Always look on the bright side of life...
On 2003-02-11 16:09, Engis wrote:
Varför har vi inte hört något om det traditionella varvrekordet som Ferrari alltid brukar sätta några dagar efter det att de presenterat bilen?
Vad är optimal temperatur då?
Varvrekorden i Barcelone brukar ju vara p.g.a. det är kallt.
Det snabbaste jag kört med min kart var när det var svinkallt. Svårt som tusan att få upp tempen i däcken men när de väl var varma så gick det fort.
Jo motorn ger mer effekt nar det ar kallt for att densiteten pa luften ar hogre. Tyvarr kompenseras det av att luftmotstandet okar for att just densiteten ar hogre. Summa summarum - ingen forandring.
On 2003-02-12 22:06, Granis wrote:
Jo motorn ger mer effekt nar det ar kallt for att densiteten pa luften ar hogre. Tyvarr kompenseras det av att luftmotstandet okar for att just densiteten ar hogre. Summa summarum - ingen forandring.
Har för mig jag har läst att en F1-bils är som effektivast vid ca 16-18 grader. Det gäller alltså motor/aerodynamik. Hur däcken fungerar är inte med i den beräkningen.
On 2003-02-12 22:06, Granis wrote:
Det bygger ju på att påverkan är lika stor, t.ex. linjär, för båda, vilket väl inte är så säkert, speciellt inte då man förutom ökat motstånd även får ökad 'downforce'. Eller har du hört att det är så?
Den här diskussionen tror jag vi haft förut, men det är ju inte bara den ökade densiteten som får en motor att gå bättre vid lägre temperaturer.