Sista chansen idag till kostnadssänkningar...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är sant, men törs FIA släppa fram datorer till bilen? Då kan man justera t.ex. motor, växellåda, diff m.m... Tycker alltid att FIA:s skrivingar är så vaga att man alltid kan börja vrida och tvista dem... Läs speciellt sista meningen här nedan. Törs man släppa fram en dator till bilen då?On 2003-01-15 22:40, LuckyStrike1 wrote:
Att ladda ner datan kan ju inte ta många sekunder med rätt utrustning ... bör ju hinnas med att göra medan man rullar in bilen i prac fermé
(1) The FIA is prepared to discuss with the teams the possibility of releasing cars temporarily from parc fermé to run in free practice on race morning under Article 115 and allowing a brief (eg 30-minute) supervised safety check on the cars immediately afterwards. However, any such release would be subject to strict conditions agreed with the Technical Delegate, which would certainly exclude any work on the car except essential repairs and safety checks.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det där är ett skumt citat eftersom det antyder att uppvärmningen på söndag morgon inte längre är tillåten annars i undantagsfall. I så fall har ju Renault, Jordan och Minardi dragit en vinstlott i att välja fredagstester ...On 2003-01-15 23:01, Pastis wrote:
Det är sant, men törs FIA släppa fram datorer till bilen? Då kan man justera t.ex. motor, växellåda, diff m.m... Tycker alltid att FIA:s skrivingar är så vaga att man alltid kan börja vrida och tvista dem... Läs speciellt sista meningen här nedan. Törs man släppa fram en dator till bilen då?
(1) The FIA is prepared to discuss with the teams the possibility of releasing cars temporarily from parc fermé to run in free practice on race morning under Article 115 and allowing a brief (eg 30-minute) supervised safety check on the cars immediately afterwards. However, any such release would be subject to strict conditions agreed with the Technical Delegate, which would certainly exclude any work on the car except essential repairs and safety checks.
FIA skriver väl så att det alltid finns utrymme för tolkningar tyvärr ... jag vet faktiskt inte vad man ska tro. Men det verkar ju lite väl bakåsträvande att förbjuda alla nerladdning av data under en tävlingshelg ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja ... fredagskvalet avgör ju bara en enda sak ... startordningen i lördagskvalet .... men hela helgen kommer nog att gå åt till att hitta race set-ups och inte kval set-ups vilket jag tycker är rätt skönt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Ändringarna angående det tillåtna i att "pilla" på bilen före race gäller väl först nästa säsomg. Skall vi misstänka att det är fler som hänger på då.On 2003-01-15 23:10, LuckyStrike1 wrote:
Det där är ett skumt citat eftersom det antyder att uppvärmningen på söndag morgon inte längre är tillåten annars i undantagsfall. I så fall har ju Renault, Jordan och Minardi dragit en vinstlott i att välja fredagstester ...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar egentligen hur det här har gått till?
Bernie sa för ett tag sedan att han ångrade att han gav så mycket bestämmanderätt till stallen i det senaste concorde-avtalet och tyckte att det var bättre när han bestämde det mesta själv.
De senaste mötena har ju visat hur beslutsoförmögna de är och bl.a. Ferrari sa visst nej till i stort sett alla förändringar.
Vad har ändrats på några veckor? Nåt måste ju Mosley ha pressat dem med. Vore kul att få veta. Visserligen påstår de flesta att Mosley alltid vinner alla diskussioner, eftersom han alltid har något att svara med som till slut gör de andra svarslösa, men det räcker inte med att bara vinna diskussionen, det måste ju finnas lite makt bakom också. Den enda makt FIA har är väl att göra ändringar p.g.a. säkerhet, som t.ex. när slicksen togs bort. Men de här ändringarna kan knappast ha motiverats p.g.a. säkerhet. Han kan förstås ha hävdat att han skulle tvinga igenom svindyra sistaminuten-ändringar med hänsyn till säkerhetsaspekten och sedan använt det som utpressning, eller nåt. Hmm, konstigt är det iallafall.
Läge för mängder av fusk. Hur är det t.ex. med TC och 3D-mappning? Lär ju knappast ha blivit sämre sedan Ferraris dagar. Hur skall man upptäcka en radiosändare av t.ex. Bluetooth-typ med frekvenshoppning, där nivån ligger i klass med den kosmiska bakgrundstrålningen och sändaren är minimal?
Jaja, en bra anledning för fuskdebatter. Om favoriten inte vinner så är det fusk.
Bernie sa för ett tag sedan att han ångrade att han gav så mycket bestämmanderätt till stallen i det senaste concorde-avtalet och tyckte att det var bättre när han bestämde det mesta själv.
De senaste mötena har ju visat hur beslutsoförmögna de är och bl.a. Ferrari sa visst nej till i stort sett alla förändringar.
Vad har ändrats på några veckor? Nåt måste ju Mosley ha pressat dem med. Vore kul att få veta. Visserligen påstår de flesta att Mosley alltid vinner alla diskussioner, eftersom han alltid har något att svara med som till slut gör de andra svarslösa, men det räcker inte med att bara vinna diskussionen, det måste ju finnas lite makt bakom också. Den enda makt FIA har är väl att göra ändringar p.g.a. säkerhet, som t.ex. när slicksen togs bort. Men de här ändringarna kan knappast ha motiverats p.g.a. säkerhet. Han kan förstås ha hävdat att han skulle tvinga igenom svindyra sistaminuten-ändringar med hänsyn till säkerhetsaspekten och sedan använt det som utpressning, eller nåt. Hmm, konstigt är det iallafall.
Läge för mängder av fusk. Hur är det t.ex. med TC och 3D-mappning? Lär ju knappast ha blivit sämre sedan Ferraris dagar. Hur skall man upptäcka en radiosändare av t.ex. Bluetooth-typ med frekvenshoppning, där nivån ligger i klass med den kosmiska bakgrundstrålningen och sändaren är minimal?
Jaja, en bra anledning för fuskdebatter. Om favoriten inte vinner så är det fusk.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Ang motorerna så e det trams att dom ska hålla si o så många helger. bättre om alla biltilverkare tvingades o levera motorer till 2 stall för utan vinst intresse i det.
ang telemetrin? ska alla sensorer bort som har med övervakning o göra? lr är det bara att det inte ska gå o ändra saker i bilen under loppen via telemetrin?
ang telemetrin? ska alla sensorer bort som har med övervakning o göra? lr är det bara att det inte ska gå o ändra saker i bilen under loppen via telemetrin?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Med dom nya tränings och kvalregelerna blir det mindre tid för att ställa in bilen för dom flesta stall. Tänk på att dom får ett enda sketet varv på kvalen. Tiderna förresten:
Fredag 9:00 - 11:00 Träning för dom stall som gått med på endast 10 testdagar under säsongen
Fredag 11:00 - 12:00 Fri träning för alla
Fredag 13:00 - 14:00 Förkval för att bestämma startordningen i lördagens kval
Lördag 9:00 - 9:45 och 10:15 - 11:00 Fri träning
Lördag 13:00 - 12:00 Kval
Martin Brundle ifrågasätter nyttan för dom stall som tecknat sig för två timmar extra på fredagen. Banan är ju då smutsig och det dom första bilarna på banan gör är att göra rent banan åt dom andra stallen.
Fredag 9:00 - 11:00 Träning för dom stall som gått med på endast 10 testdagar under säsongen
Fredag 11:00 - 12:00 Fri träning för alla
Fredag 13:00 - 14:00 Förkval för att bestämma startordningen i lördagens kval
Lördag 9:00 - 9:45 och 10:15 - 11:00 Fri träning
Lördag 13:00 - 12:00 Kval
Martin Brundle ifrågasätter nyttan för dom stall som tecknat sig för två timmar extra på fredagen. Banan är ju då smutsig och det dom första bilarna på banan gör är att göra rent banan åt dom andra stallen.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vem skall sätta det priset då?On 2003-01-16 00:11, Ankan wrote:
Ang motorerna så e det trams att dom ska hålla si o så många helger. bättre om alla biltilverkare tvingades o levera motorer till 2 stall för utan vinst intresse i det.
Ytterst svårt att räkna ut. Tror knappast att t.ex. BMW vill lämna ut sina exakta kostnader för olika processer.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Någon som har läst ut om det under fredagspasset för "teststallen" är okey att ha olika chassin och motorer eller om det skall nötas på race-blien ?On 2003-01-16 00:12, Lemon wrote:
Med dom nya tränings och kvalregelerna blir det mindre tid för att ställa in bilen för dom flesta stall. Tänk på att dom får ett enda sketet varv på kvalen. Tiderna förresten:
Fredag 9:00 - 11:00 Träning för dom stall som gått med på endast 10 testdagar under säsongen
Martin Brundle ifrågasätter nyttan för dom stall som tecknat sig för två timmar extra på fredagen. Banan är ju då smutsig och det dom första bilarna på banan gör är att göra rent banan åt dom andra stallen.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Småspännande om det regnar på lördagskvalet. Det brukar ju inte regna helt jämt över en hel timme, utan lite mer och mindre, så vissa kommer att få klara fördelar. Då måste andra ta i för att inte hamna utanför 107%, samtidigt som de inte har någon reservbil. Tunna och underliga startfält kan det nog bli...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Man kan kanske skruva isär bilen för att se om man upptäcker någon sådan sändare. Har ingen aning om hur små sändarna är eller hur lätta dom är att gömma. Man kanske t.o.m kan gjuta in dom i kolfiberOn 2003-01-16 00:03, AndersF1 wrote:
Hur skall man upptäcka en radiosändare av t.ex. Bluetooth-typ med frekvenshoppning, där nivån ligger i klass med den kosmiska bakgrundstrålningen och sändaren är minimal?
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vafan.
Har inte läst allt, har inte tid öht.
Men av vad jag läst tycker jag det mesta är skit. Standardvingar och bromsar, vad i glödheta är det för trams. Luktar panik lång väg.
Går och lägger mig och kokar ett tag.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: regenmeister den 2003-01-16 00:59 ]</font>
Har inte läst allt, har inte tid öht.
Men av vad jag läst tycker jag det mesta är skit. Standardvingar och bromsar, vad i glödheta är det för trams. Luktar panik lång väg.
Går och lägger mig och kokar ett tag.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: regenmeister den 2003-01-16 00:59 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Frågan är om Brundle ifrågasätter det lika mycket, nu efter att de nya reglerna presenterats.On 2003-01-16 00:12, Lemon wrote:
Martin Brundle ifrågasätter nyttan för dom stall som tecknat sig för två timmar extra på fredagen. Banan är ju då smutsig och det dom första bilarna på banan gör är att göra rent banan åt dom andra stallen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
AF1, med en standard-ECU lär problemen med fusk bli betydligt lättare att övervaka än tidigare. Till den här säsongen tycks inte en s Mosley tro att det blir något av med att TC:n försvinner.
Det viktiga är inte detaljerna i förslaget. De kommer säkert att bli föremål för diskussioner och förändringar. Det viktiga är att ribban är satt.
Tärnström
Det viktiga är inte detaljerna i förslaget. De kommer säkert att bli föremål för diskussioner och förändringar. Det viktiga är att ribban är satt.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Det låter lite panikaktigt. Snart kommer väl standard motorer oxå Jag trodde F1 va en Hi-teech sport.On 2003-01-16 00:58, regenmeister wrote:
Vafan.
Har inte läst allt, har inte tid öht.
Men av vad jag läst tycker jag det mesta är skit. Standardvingar och bromsar, vad i glödheta är det för trams. Luktar panik lång väg.
Går och lägger mig och kokar ett tag.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: regenmeister den 2003-01-16 00:59 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur tolkar ni skrinvingen i paragraf 5, "Each team must be able to demonstrate compliance without software inspection "?
Hur ska det gå till? Har FIA skrivit så bara för att bädda för standard-ECU? Alltså, att om stallen inte kan visa att de följer reglerna utan att FIA ska behöva jacka in sig med datorer, då blir det standard-ECU. SÅ tolkar jag det. Underlig skrivning...
Tärnström
Hur ska det gå till? Har FIA skrivit så bara för att bädda för standard-ECU? Alltså, att om stallen inte kan visa att de följer reglerna utan att FIA ska behöva jacka in sig med datorer, då blir det standard-ECU. SÅ tolkar jag det. Underlig skrivning...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att dela komponenter mellan stallen behöver inte innebära att F1 förlorar sitt teknologiska försprång på andra serier. Det kan till och med bli tvärtom. Nu kan ett par stall gå ihop och bekosta utveclking av vissa komponenter till en nivå som de annras inte skulle haft råd med.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
AF1 och Nisse,
FIA har inte tänkt att ändra reglerna till i år, de skall ändra tolkningen av reglerna!
T ex så säger artikel 61 i "Sporting regulations":
"The driver must drive the car alone and unaided."
Detta tänker FIA fr o m nästa år tolka som att TC och LC inte kan användas.
Vi kan se fram emot ett år av protester, fuskbeskyllningar, lopp som avgörs av advokater, lokala beslut av race stewards, fler protester, etc.
Mad Max har skjutit sig själv i foten.
FIA har inte tänkt att ändra reglerna till i år, de skall ändra tolkningen av reglerna!
T ex så säger artikel 61 i "Sporting regulations":
"The driver must drive the car alone and unaided."
Detta tänker FIA fr o m nästa år tolka som att TC och LC inte kan användas.
Vi kan se fram emot ett år av protester, fuskbeskyllningar, lopp som avgörs av advokater, lokala beslut av race stewards, fler protester, etc.
Mad Max har skjutit sig själv i foten.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror inte att det blir så farligt. Enligt de rapporter jag har läst från mötet verkar stämningen ha varit positiv överlag. Kanske tyckte stallen att det var bra att de befriades från att komma fram till någonting själva. Dekan ju bara argumetnera utifrån sina egna intressen. De har liksom den skyldigheten gentemot sina ägare och sponsorer. Dessutom tycker jag att MOsley klart har signalerat att förändringarna kommer att ske i dialog med stallen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ja, precis så verkar det vara.On 2003-01-16 09:36, JTarnstrom wrote:
Hur tolkar ni skrinvingen i paragraf 5, "Each team must be able to demonstrate compliance without software inspection "?
Hur ska det gå till? Har FIA skrivit så bara för att bädda för standard-ECU? Alltså, att om stallen inte kan visa att de följer reglerna utan att FIA ska behöva jacka in sig med datorer, då blir det standard-ECU. SÅ tolkar jag det. Underlig skrivning...
Tärnström
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=2869&dept=F1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dessutom är jag övertygad om att åtminstone föraren ska kunna kommunicera via radio med depån. Detta för att han ska kunna förbereda teamet på att han vill komma in i depå.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Borde vara tvärtom .. dvs depån kan säga till föraren, men han kan inte svara. Då blir radion en ren informationsgrej men envägs kommunikation istället för en massa sladder och snick-snack mellan förare och depå.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Håller inte med. Depån kan fortfarande signalera med skyltar, något som föraren knappast har möjlighet att göra. Att kommunicera med depån via radio är förarens enda möjlighet att tala om att han har problem med bilen; vad problemet är och att han vill in i depå.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dessutom omöjliggör de nya reglerna om telemetri och radiokommunikation möjligheten till stallorder. All kommunikation från depån till föraren blir nu offentlig. Dessutom kan inte depån längre be föraren att dra ned tempot eftersom de rimligen inte kan ha en aning om bilens tillstånd (om nu inte föraren ger en så detaljerad beskrivning av problemet att det går att komma fram till en åtgärd).
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag undrar om Mosleys anledning till radioförbudet är att kunna kontrollera förbudet mot stallorder. Någon annan anledning kan de ju inte gärna vara ... radiokommunikationen är ju inte särskilt dyr.
Egentligen gör det ju detsamma om radiokommunikation är tillåtet eller ej, om all kommunikation är öppen.
Egentligen gör det ju detsamma om radiokommunikation är tillåtet eller ej, om all kommunikation är öppen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varför det?
Två-vägs telemetri har inte funnits särskilt länge ... förarna klarade sig fint före 2001 med att hålla reda på motortemperatur, oljetryck och andra varningslampor, utan att rattarna då var större ...
Förarna blir förare igen, och inte bara en som håller reda på bromspunkter samt trycker på de knappar depån säger åt dom att trycka på. Nu får de kontrollera hjulspinn själva samtidigt som de ska hålla ordning på att bilen är som den ska.
Två-vägs telemetri har inte funnits särskilt länge ... förarna klarade sig fint före 2001 med att hålla reda på motortemperatur, oljetryck och andra varningslampor, utan att rattarna då var större ...
Förarna blir förare igen, och inte bara en som håller reda på bromspunkter samt trycker på de knappar depån säger åt dom att trycka på. Nu får de kontrollera hjulspinn själva samtidigt som de ska hålla ordning på att bilen är som den ska.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fråga Eddie Jordan om vad han anser om kostnaden för radiokommunikation. När Jean Alesi kastade iväg sin hjälm till publiken efter Kanads GP vart ju EJ skogstokig. Visst, kostnaden är säkert försumbar i förhållande till allt annat men den är inte gratis. Och jag tror att det främsta skälet till inskränkningarna är just att förhindra stallorder.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Alesi körde inte för Jordan i Kanada ... det var Prost som blev vansinnig när Alesi kastade hjälmen till pbuliken där. Men Alesi kastade ju alltid hjälmen till publiken i Kanada efter sin seger där -95.
Visst är radiokommunikation också dyrt men relativt sett i F1-termer tror jag kostnaden är rätt försumbar. Motorer, förarhjälpmedel och avancerad datorutrustning för all telemetri är väsentligt mkt dyrare än radiosändarna, och allt sånt har man ju nu sett till att de antingen försvunnit eller blivit billigare.
Visst är radiokommunikation också dyrt men relativt sett i F1-termer tror jag kostnaden är rätt försumbar. Motorer, förarhjälpmedel och avancerad datorutrustning för all telemetri är väsentligt mkt dyrare än radiosändarna, och allt sånt har man ju nu sett till att de antingen försvunnit eller blivit billigare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Vad har det med tvåvägstelemetri att göra? Under åratal ha F1-stallen hämtat data från bilen och övervakat den. Om man sedan upptäckte någon som talade man om det för föraren. Detta gjordes med pitboard och/eller vanlig radiotrafik.On 2003-01-16 10:45, LuckyStrike1 wrote:
Varför det?
Två-vägs telemetri har inte funnits särskilt länge ... förarna klarade sig fint före 2001 med att hålla reda på motortemperatur, oljetryck och andra varningslampor, utan att rattarna då var större ...
Förarna blir förare igen, och inte bara en som håller reda på bromspunkter samt trycker på de knappar depån säger åt dom att trycka på. Nu får de kontrollera hjulspinn själva samtidigt som de ska hålla ordning på att bilen är som den ska.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om telemetri är förbjudet kan väl inte stallen se ngn data från bilen när den körs? Då hänger det ju på föraren att övervaka instrumenten i bilen istället, vilket ju bara är bra. Det anser jag vara förarens jobb.
Men du har rätt - det har inte med två-vägs utan en-vägs telemetri att göra egentligen. Så istället för att stallen ser data, så får de lita på att föraren kan tala om för depån vad han ser på instrumenten. Förbjuder de all radiotrafik så får de väl helt enkelt lita på att föraren checkar instrumenten och kommer in om det är ngt fel.
Men du har rätt - det har inte med två-vägs utan en-vägs telemetri att göra egentligen. Så istället för att stallen ser data, så får de lita på att föraren kan tala om för depån vad han ser på instrumenten. Förbjuder de all radiotrafik så får de väl helt enkelt lita på att föraren checkar instrumenten och kommer in om det är ngt fel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst jävlar, det var ju Prost. Hans ekonomi var ju inte den bästa vid det tillfället. Sorry, min hjärna börjar bli skröplig men någon gång måste man ju få ha fel.On 2003-01-16 10:52, LuckyStrike1 wrote:
Alesi körde inte för Jordan i Kanada ... det var Prost som blev vansinnig när Alesi kastade hjälmen till pbuliken där. Men Alesi kastade ju alltid hjälmen till publiken i Kanada efter sin seger där -95.
Visst är radiokommunikation också dyrt men relativt sett i F1-termer tror jag kostnaden är rätt försumbar. Motorer, förarhjälpmedel och avancerad datorutrustning för all telemetri är väsentligt mkt dyrare än radiosändarna, och allt sånt har man ju nu sett till att de antingen försvunnit eller blivit billigare.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det här betyder att vissa förare som kan göra många saker samtidigt blir bättre. Tyvärr så är Michael Schumacher en av dem som verkar vara bra på det. Enligt t.ex. Ross Brawn så kan Schumi åka omkring i hög fart och samtidigt prata om väder och annat. En del andra förare är väldigt fokuserade på att bara köra. Undrar om inte de sistnämnda blir sämre på att köra när de också ska ha koll på bilen? Även bortförandet av TC innebär att en del förares naturliga körstil kommer att premeras. Inget ont i det, men åter tillhör Schumi vinnarna här. Han gillar lös bakvagn och styra med gasen. Attans, kan han inte snart sluta köra?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Mig gör det inget om Schumacher fortsätter att vinna ävenom jag inte gillar karln för fem öre. Bara han gör det under mer sportsliga förutsättningar. Nu tänker jag inte på alla fuskanklagelser som han har beskyllts för genom åren utan på det något ojämlika förhållandet som just nu råder mellan stallen. Jag tror dock att det finns vissa förare som kommer att blomma ut med de nya reglerna. De riktigt hårda killarna som Montoya och Villenueve kommer att få större utrymme för sin talang. För Motnoyas del blir den största utmaningen att hushålla med materialet. Undrar hur hans bakdäck hade sett ut utan TC förra säsongen?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666