Sista chansen idag till kostnadssänkningar...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

De brukar ju knuffa in bilen idag ... och efter kvalen när de ställs i prac fermé idag så laddar de ju också ner data från bilen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det är sant...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad tror ni om en mobiltelefon med bluetooth och länk direkt till fabriken som i sin tur länkar via satellit tillbaka till teamet?
En mobiltelefon kan man ju smuggla på sig
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Men man bör väl inte prata i mobilen när man kör? :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har man hands-free är det okay
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2003-01-15 22:40, LuckyStrike1 wrote:
Att ladda ner datan kan ju inte ta många sekunder med rätt utrustning ... bör ju hinnas med att göra medan man rullar in bilen i prac fermé
Det är sant, men törs FIA släppa fram datorer till bilen? Då kan man justera t.ex. motor, växellåda, diff m.m... Tycker alltid att FIA:s skrivingar är så vaga att man alltid kan börja vrida och tvista dem... Läs speciellt sista meningen här nedan. Törs man släppa fram en dator till bilen då?

(1) The FIA is prepared to discuss with the teams the possibility of releasing cars temporarily from parc fermé to run in free practice on race morning under Article 115 and allowing a brief (eg 30-minute) supervised safety check on the cars immediately afterwards. However, any such release would be subject to strict conditions agreed with the Technical Delegate, which would certainly exclude any work on the car except essential repairs and safety checks.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jaha, skulle de ha handsfree? Då är jag med. :razz:
Gäst

Inlägg av Gäst »

De behöver inte prata, motorerna och styrboxarna har väl tillräckligt att säga?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-15 23:01, Pastis wrote:
Det är sant, men törs FIA släppa fram datorer till bilen? Då kan man justera t.ex. motor, växellåda, diff m.m... Tycker alltid att FIA:s skrivingar är så vaga att man alltid kan börja vrida och tvista dem... Läs speciellt sista meningen här nedan. Törs man släppa fram en dator till bilen då?

(1) The FIA is prepared to discuss with the teams the possibility of releasing cars temporarily from parc fermé to run in free practice on race morning under Article 115 and allowing a brief (eg 30-minute) supervised safety check on the cars immediately afterwards. However, any such release would be subject to strict conditions agreed with the Technical Delegate, which would certainly exclude any work on the car except essential repairs and safety checks.
Det där är ett skumt citat eftersom det antyder att uppvärmningen på söndag morgon inte längre är tillåten annars i undantagsfall. I så fall har ju Renault, Jordan och Minardi dragit en vinstlott i att välja fredagstester ...

FIA skriver väl så att det alltid finns utrymme för tolkningar tyvärr ... jag vet faktiskt inte vad man ska tro. Men det verkar ju lite väl bakåsträvande att förbjuda alla nerladdning av data under en tävlingshelg ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Är det någon mer än mig som tror att fredagskvalet kommer att avgöra "gridden". Och lördagskvalet mer kommer att handla om racesetup ?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nja ... fredagskvalet avgör ju bara en enda sak ... startordningen i lördagskvalet .... men hela helgen kommer nog att gå åt till att hitta race set-ups och inte kval set-ups vilket jag tycker är rätt skönt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Jag fattade det som om bästa tiden oavsett fredag eller lördag gav gridden. Samtidigt som omvänd startordning gällde för lördagen sämst från fredagen först ut och bäst sist. ?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Näää sämsta tiden på fredagen för köra första kvalförsöket på lördagen. Tiderna i lördagskvalet avgör startgridden.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2003-01-15 23:10, LuckyStrike1 wrote:

Det där är ett skumt citat eftersom det antyder att uppvärmningen på söndag morgon inte längre är tillåten annars i undantagsfall. I så fall har ju Renault, Jordan och Minardi dragit en vinstlott i att välja fredagstester ...
Ändringarna angående det tillåtna i att "pilla" på bilen före race gäller väl först nästa säsomg. Skall vi misstänka att det är fler som hänger på då.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nä, det gäller från och med den här säsongen, 2003.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Undrar egentligen hur det här har gått till?

Bernie sa för ett tag sedan att han ångrade att han gav så mycket bestämmanderätt till stallen i det senaste concorde-avtalet och tyckte att det var bättre när han bestämde det mesta själv.

De senaste mötena har ju visat hur beslutsoförmögna de är och bl.a. Ferrari sa visst nej till i stort sett alla förändringar.

Vad har ändrats på några veckor? Nåt måste ju Mosley ha pressat dem med. Vore kul att få veta. Visserligen påstår de flesta att Mosley alltid vinner alla diskussioner, eftersom han alltid har något att svara med som till slut gör de andra svarslösa, men det räcker inte med att bara vinna diskussionen, det måste ju finnas lite makt bakom också. Den enda makt FIA har är väl att göra ändringar p.g.a. säkerhet, som t.ex. när slicksen togs bort. Men de här ändringarna kan knappast ha motiverats p.g.a. säkerhet. Han kan förstås ha hävdat att han skulle tvinga igenom svindyra sistaminuten-ändringar med hänsyn till säkerhetsaspekten och sedan använt det som utpressning, eller nåt. Hmm, konstigt är det iallafall.

Läge för mängder av fusk. Hur är det t.ex. med TC och 3D-mappning? Lär ju knappast ha blivit sämre sedan Ferraris dagar. Hur skall man upptäcka en radiosändare av t.ex. Bluetooth-typ med frekvenshoppning, där nivån ligger i klass med den kosmiska bakgrundstrålningen och sändaren är minimal?

Jaja, en bra anledning för fuskdebatter. Om favoriten inte vinner så är det fusk. :smile:

Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Det här med en motor för 2 eller tom 6 helger, hur sjutton kommer det funka? Vad händer om man råkar köra sönder motorn första racet? Ska man installera trampor i bilen då?
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Ang motorerna så e det trams att dom ska hålla si o så många helger. bättre om alla biltilverkare tvingades o levera motorer till 2 stall för utan vinst intresse i det.
ang telemetrin? ska alla sensorer bort som har med övervakning o göra? lr är det bara att det inte ska gå o ändra saker i bilen under loppen via telemetrin?
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Med dom nya tränings och kvalregelerna blir det mindre tid för att ställa in bilen för dom flesta stall. Tänk på att dom får ett enda sketet varv på kvalen. Tiderna förresten:

Fredag 9:00 - 11:00 Träning för dom stall som gått med på endast 10 testdagar under säsongen

Fredag 11:00 - 12:00 Fri träning för alla

Fredag 13:00 - 14:00 Förkval för att bestämma startordningen i lördagens kval

Lördag 9:00 - 9:45 och 10:15 - 11:00 Fri träning

Lördag 13:00 - 12:00 Kval

Martin Brundle ifrågasätter nyttan för dom stall som tecknat sig för två timmar extra på fredagen. Banan är ju då smutsig och det dom första bilarna på banan gör är att göra rent banan åt dom andra stallen.

Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

On 2003-01-16 00:03, AndersF1 wrote:
Om favoriten inte vinner så är det fusk. :smile:
Där har vi lösningen :grin:
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Försökte traggla mig igenom FIA medelandet och får det till att de inte kan ändra något till i år om inte alla är överens. Och att det krävs minst 44% för att ändra till nästa år. Under rubriken Changing Rules. Rätt eller fel. ?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-01-16 00:11, Ankan wrote:
Ang motorerna så e det trams att dom ska hålla si o så många helger. bättre om alla biltilverkare tvingades o levera motorer till 2 stall för utan vinst intresse i det.
Vem skall sätta det priset då?
Ytterst svårt att räkna ut. Tror knappast att t.ex. BMW vill lämna ut sina exakta kostnader för olika processer.

Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2003-01-16 00:12, Lemon wrote:
Med dom nya tränings och kvalregelerna blir det mindre tid för att ställa in bilen för dom flesta stall. Tänk på att dom får ett enda sketet varv på kvalen. Tiderna förresten:

Fredag 9:00 - 11:00 Träning för dom stall som gått med på endast 10 testdagar under säsongen


Martin Brundle ifrågasätter nyttan för dom stall som tecknat sig för två timmar extra på fredagen. Banan är ju då smutsig och det dom första bilarna på banan gör är att göra rent banan åt dom andra stallen.
Någon som har läst ut om det under fredagspasset för "teststallen" är okey att ha olika chassin och motorer eller om det skall nötas på race-blien ?
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Två timmars testet på fredagen är ett "privat test arrangerat av FIA" Det betyder väl att du får köra nästan vad som helst som uppfyller säkerhetskraven. De behöver alltså inte "slita" racebilen.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Småspännande om det regnar på lördagskvalet. Det brukar ju inte regna helt jämt över en hel timme, utan lite mer och mindre, så vissa kommer att få klara fördelar. Då måste andra ta i för att inte hamna utanför 107%, samtidigt som de inte har någon reservbil. Tunna och underliga startfält kan det nog bli...

Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

On 2003-01-16 00:03, AndersF1 wrote:
Hur skall man upptäcka en radiosändare av t.ex. Bluetooth-typ med frekvenshoppning, där nivån ligger i klass med den kosmiska bakgrundstrålningen och sändaren är minimal?
Man kan kanske skruva isär bilen för att se om man upptäcker någon sådan sändare. Har ingen aning om hur små sändarna är eller hur lätta dom är att gömma. Man kanske t.o.m kan gjuta in dom i kolfiber :razz:
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Vafan.
Har inte läst allt, har inte tid öht.
Men av vad jag läst tycker jag det mesta är skit. Standardvingar och bromsar, vad i glödheta är det för trams. Luktar panik lång väg.
Går och lägger mig och kokar ett tag. :mad:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: regenmeister den 2003-01-16 00:59 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den kan vara som ett av klipsen på elektronikboxen och bilen kan de ju frå skruva sönder medan föraren försiktigt pillar på sin telefon i fickan.
(Eller vad han nu pillar på.)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-16 00:12, Lemon wrote:
Martin Brundle ifrågasätter nyttan för dom stall som tecknat sig för två timmar extra på fredagen. Banan är ju då smutsig och det dom första bilarna på banan gör är att göra rent banan åt dom andra stallen.
Frågan är om Brundle ifrågasätter det lika mycket, nu efter att de nya reglerna presenterats.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

AF1, med en standard-ECU lär problemen med fusk bli betydligt lättare att övervaka än tidigare. Till den här säsongen tycks inte en s Mosley tro att det blir något av med att TC:n försvinner.

Det viktiga är inte detaljerna i förslaget. De kommer säkert att bli föremål för diskussioner och förändringar. Det viktiga är att ribban är satt.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

On 2003-01-16 00:58, regenmeister wrote:
Vafan.
Har inte läst allt, har inte tid öht.
Men av vad jag läst tycker jag det mesta är skit. Standardvingar och bromsar, vad i glödheta är det för trams. Luktar panik lång väg.
Går och lägger mig och kokar ett tag. :mad:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: regenmeister den 2003-01-16 00:59 ]</font>
Det låter lite panikaktigt. Snart kommer väl standard motorer oxå :smile: Jag trodde F1 va en Hi-teech sport.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hur tolkar ni skrinvingen i paragraf 5, "Each team must be able to demonstrate compliance without software inspection "?

Hur ska det gå till? Har FIA skrivit så bara för att bädda för standard-ECU? Alltså, att om stallen inte kan visa att de följer reglerna utan att FIA ska behöva jacka in sig med datorer, då blir det standard-ECU. SÅ tolkar jag det. Underlig skrivning...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Att dela komponenter mellan stallen behöver inte innebära att F1 förlorar sitt teknologiska försprång på andra serier. Det kan till och med bli tvärtom. Nu kan ett par stall gå ihop och bekosta utveclking av vissa komponenter till en nivå som de annras inte skulle haft råd med.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

AF1 och Nisse,

FIA har inte tänkt att ändra reglerna till i år, de skall ändra tolkningen av reglerna!

T ex så säger artikel 61 i "Sporting regulations":
"The driver must drive the car alone and unaided."

Detta tänker FIA fr o m nästa år tolka som att TC och LC inte kan användas.

Vi kan se fram emot ett år av protester, fuskbeskyllningar, lopp som avgörs av advokater, lokala beslut av race stewards, fler protester, etc. :mad:

Mad Max har skjutit sig själv i foten.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror inte att det blir så farligt. Enligt de rapporter jag har läst från mötet verkar stämningen ha varit positiv överlag. Kanske tyckte stallen att det var bra att de befriades från att komma fram till någonting själva. Dekan ju bara argumetnera utifrån sina egna intressen. De har liksom den skyldigheten gentemot sina ägare och sponsorer. Dessutom tycker jag att MOsley klart har signalerat att förändringarna kommer att ske i dialog med stallen.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-01-16 09:36, JTarnstrom wrote:
Hur tolkar ni skrinvingen i paragraf 5, "Each team must be able to demonstrate compliance without software inspection "?

Hur ska det gå till? Har FIA skrivit så bara för att bädda för standard-ECU? Alltså, att om stallen inte kan visa att de följer reglerna utan att FIA ska behöva jacka in sig med datorer, då blir det standard-ECU. SÅ tolkar jag det. Underlig skrivning...

Tärnström
Ja, precis så verkar det vara.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=2869&dept=F1
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Dessutom är jag övertygad om att åtminstone föraren ska kunna kommunicera via radio med depån. Detta för att han ska kunna förbereda teamet på att han vill komma in i depå.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Borde vara tvärtom .. dvs depån kan säga till föraren, men han kan inte svara. Då blir radion en ren informationsgrej men envägs kommunikation istället för en massa sladder och snick-snack mellan förare och depå.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Håller inte med. Depån kan fortfarande signalera med skyltar, något som föraren knappast har möjlighet att göra. Att kommunicera med depån via radio är förarens enda möjlighet att tala om att han har problem med bilen; vad problemet är och att han vill in i depå.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Dessutom omöjliggör de nya reglerna om telemetri och radiokommunikation möjligheten till stallorder. All kommunikation från depån till föraren blir nu offentlig. Dessutom kan inte depån längre be föraren att dra ned tempot eftersom de rimligen inte kan ha en aning om bilens tillstånd (om nu inte föraren ger en så detaljerad beskrivning av problemet att det går att komma fram till en åtgärd).

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag undrar om Mosleys anledning till radioförbudet är att kunna kontrollera förbudet mot stallorder. Någon annan anledning kan de ju inte gärna vara ... radiokommunikationen är ju inte särskilt dyr.

Egentligen gör det ju detsamma om radiokommunikation är tillåtet eller ej, om all kommunikation är öppen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det här betyder att föraren får mycket mera att göra och det är bra när det gäller själva körandet. Men nu tvingas föraren också bli lite tekniker och kontrollera alla bilens felkällor. Med andra ord behöver rattarna större display och nya funktioner...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför det?

Två-vägs telemetri har inte funnits särskilt länge ... förarna klarade sig fint före 2001 med att hålla reda på motortemperatur, oljetryck och andra varningslampor, utan att rattarna då var större ...

Förarna blir förare igen, och inte bara en som håller reda på bromspunkter samt trycker på de knappar depån säger åt dom att trycka på. Nu får de kontrollera hjulspinn själva samtidigt som de ska hålla ordning på att bilen är som den ska.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fråga Eddie Jordan om vad han anser om kostnaden för radiokommunikation. När Jean Alesi kastade iväg sin hjälm till publiken efter Kanads GP vart ju EJ skogstokig. Visst, kostnaden är säkert försumbar i förhållande till allt annat men den är inte gratis. Och jag tror att det främsta skälet till inskränkningarna är just att förhindra stallorder.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alesi körde inte för Jordan i Kanada :wink: ... det var Prost som blev vansinnig när Alesi kastade hjälmen till pbuliken där. Men Alesi kastade ju alltid hjälmen till publiken i Kanada efter sin seger där -95.

Visst är radiokommunikation också dyrt men relativt sett i F1-termer tror jag kostnaden är rätt försumbar. Motorer, förarhjälpmedel och avancerad datorutrustning för all telemetri är väsentligt mkt dyrare än radiosändarna, och allt sånt har man ju nu sett till att de antingen försvunnit eller blivit billigare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2003-01-16 10:45, LuckyStrike1 wrote:
Varför det?

Två-vägs telemetri har inte funnits särskilt länge ... förarna klarade sig fint före 2001 med att hålla reda på motortemperatur, oljetryck och andra varningslampor, utan att rattarna då var större ...

Förarna blir förare igen, och inte bara en som håller reda på bromspunkter samt trycker på de knappar depån säger åt dom att trycka på. Nu får de kontrollera hjulspinn själva samtidigt som de ska hålla ordning på att bilen är som den ska.
Vad har det med tvåvägstelemetri att göra? Under åratal ha F1-stallen hämtat data från bilen och övervakat den. Om man sedan upptäckte någon som talade man om det för föraren. Detta gjordes med pitboard och/eller vanlig radiotrafik.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om telemetri är förbjudet kan väl inte stallen se ngn data från bilen när den körs? Då hänger det ju på föraren att övervaka instrumenten i bilen istället, vilket ju bara är bra. Det anser jag vara förarens jobb.

Men du har rätt - det har inte med två-vägs utan en-vägs telemetri att göra egentligen. Så istället för att stallen ser data, så får de lita på att föraren kan tala om för depån vad han ser på instrumenten. Förbjuder de all radiotrafik så får de väl helt enkelt lita på att föraren checkar instrumenten och kommer in om det är ngt fel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

On 2003-01-16 10:52, LuckyStrike1 wrote:
Alesi körde inte för Jordan i Kanada :wink: ... det var Prost som blev vansinnig när Alesi kastade hjälmen till pbuliken där. Men Alesi kastade ju alltid hjälmen till publiken i Kanada efter sin seger där -95.

Visst är radiokommunikation också dyrt men relativt sett i F1-termer tror jag kostnaden är rätt försumbar. Motorer, förarhjälpmedel och avancerad datorutrustning för all telemetri är väsentligt mkt dyrare än radiosändarna, och allt sånt har man ju nu sett till att de antingen försvunnit eller blivit billigare.
Visst jävlar, det var ju Prost. Hans ekonomi var ju inte den bästa vid det tillfället. Sorry, min hjärna börjar bli skröplig men någon gång måste man ju få ha fel.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det här betyder att vissa förare som kan göra många saker samtidigt blir bättre. Tyvärr så är Michael Schumacher en av dem som verkar vara bra på det. Enligt t.ex. Ross Brawn så kan Schumi åka omkring i hög fart och samtidigt prata om väder och annat. En del andra förare är väldigt fokuserade på att bara köra. Undrar om inte de sistnämnda blir sämre på att köra när de också ska ha koll på bilen? Även bortförandet av TC innebär att en del förares naturliga körstil kommer att premeras. Inget ont i det, men åter tillhör Schumi vinnarna här. Han gillar lös bakvagn och styra med gasen. Attans, kan han inte snart sluta köra?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Mig gör det inget om Schumacher fortsätter att vinna ävenom jag inte gillar karln för fem öre. Bara han gör det under mer sportsliga förutsättningar. Nu tänker jag inte på alla fuskanklagelser som han har beskyllts för genom åren utan på det något ojämlika förhållandet som just nu råder mellan stallen. Jag tror dock att det finns vissa förare som kommer att blomma ut med de nya reglerna. De riktigt hårda killarna som Montoya och Villenueve kommer att få större utrymme för sin talang. För Motnoyas del blir den största utmaningen att hushålla med materialet. Undrar hur hans bakdäck hade sett ut utan TC förra säsongen?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666