Sista chansen idag till kostnadssänkningar...
-
Mosley kommer att sätta hårt mot hårt, och troligen försöka tvinga igenom en del förändringar. Bland annat ska han försöka få bort alla förarhjälpmedel, men även diskutera intressanta motorregler. Ett förslag är att biltillverkarna ska tvingas leverera motorer till minst två stall, eller betala vite motsvarande leveranser av en säsongs motorer till ett stall.
Får hoppas att Mosley lyckas. Richards står bakom ett förbud mot förarhjälpmedel, och Mosley var hos Ferrari och Jean Todt förra veckan, för att troligen diskutera det kommande mötet.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=2847&dept=F1
Får hoppas att Mosley lyckas. Richards står bakom ett förbud mot förarhjälpmedel, och Mosley var hos Ferrari och Jean Todt förra veckan, för att troligen diskutera det kommande mötet.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=2847&dept=F1
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
FIA sägs som arrangörer av F1 serien (eller vad man ska kalla dom) ha ett veto de kan utnyttja, så de inte behöver bry sig om vad stall och concorde-avtal säger. Det har ialla fall varit Mosleys besked inför mötet. Får hoppas att han har solklara klausuler bakom som stöder det. För en gångs skulle hoppas jag till min förvåning att Mosley får igenom sina idéer.
-
Inte bara Richards står bakom förslaget om att ta bort förarhjälpmedel. Jag ställer mig också bakom! Fast å andra sidan kommer ju diskussionerna om fusk att återigen uppstå och sätta fart på spekulationerna.
Antispinn och liknande larv hör bara hemma i standardvagnar tycker jag! Det ska vara in i helvete svårt att ratta en F1:a
Med dessa regler tror jag att glappet mellan Ferrari-McLaren/Williams-Renault-Jordan/B.A.R./Jaguar/Toyota-Minardi kommer bli mindre med detta förslag.
Som säsongen såg ut förra året förstår väl alla att något måste göras?
/gringo
Antispinn och liknande larv hör bara hemma i standardvagnar tycker jag! Det ska vara in i helvete svårt att ratta en F1:a
Med dessa regler tror jag att glappet mellan Ferrari-McLaren/Williams-Renault-Jordan/B.A.R./Jaguar/Toyota-Minardi kommer bli mindre med detta förslag.
Som säsongen såg ut förra året förstår väl alla att något måste göras?
/gringo
-
Vi får väl se idag om Mosley kunde backa upp sitt påstående. Han har att döma av uttalandena inför mötet låtit rätt säker på att stallen antingen går med på hans förslag eller så kör han över dom. BRa i så fall, det behövs lite tuffa tag. Som Eddie Jordan sa efter förra mötet:
"Det går inte att låta oss bestämma sånt här. Vi är själviska och snåla och ser bara till vårt bästa. Bättre att någon talar om för oss att så här är det."
Hoppas också att anti-spinn försvinner även om det vore märkligt. DEt var inte länge sen FIA införde det för att man inte kunde kontrollera fusk med det ... men nu diskuteras inte det? Men hellre lite spekulationer om fusk som alltid kommer att finnas, än bilar nedlusade med förarhjälpmedel tycker jag.
"Det går inte att låta oss bestämma sånt här. Vi är själviska och snåla och ser bara till vårt bästa. Bättre att någon talar om för oss att så här är det."
Hoppas också att anti-spinn försvinner även om det vore märkligt. DEt var inte länge sen FIA införde det för att man inte kunde kontrollera fusk med det ... men nu diskuteras inte det? Men hellre lite spekulationer om fusk som alltid kommer att finnas, än bilar nedlusade med förarhjälpmedel tycker jag.
Jag håller med på nästan samtliga punkter, men är nog lite för mycket realist för att tro att herrar Dennis och Williams, eller Todt heller för den delen skulle tacka ja till att bygge en helt ny bil för att någon i sista momangen bestämt sig för att alla hjälpmedel ska bort.
Balansmässigt skulle det kunna vara befogade skiilnader mellan en bil med hjälpmedel och en utan.
Balansmässigt skulle det kunna vara befogade skiilnader mellan en bil med hjälpmedel och en utan.
-
Jag tror att Mosley är rätt trött på vad herrar Dennis, Williams och Todt tycker, därav hans irritation.
Jag ser gärna att FIA kör över de tre och inför lite riktiga regler. De får väl helt enkelt plöja ner alla sina miljarder och modifiera bilarna om de vill vara med och leka. McLaren redovisade en vinst på 600 Mkr för 2001 och Williams redovisade en vinst på 150 Mkr för 01. Så jag tycker att de ska sluta gnälla så mkt.
Jag ser gärna att FIA kör över de tre och inför lite riktiga regler. De får väl helt enkelt plöja ner alla sina miljarder och modifiera bilarna om de vill vara med och leka. McLaren redovisade en vinst på 600 Mkr för 2001 och Williams redovisade en vinst på 150 Mkr för 01. Så jag tycker att de ska sluta gnälla så mkt.
-
Mosley tog chansen och införde rejäla förändringar.
Ingen telemetri eller radiokontakt tillåten mellan bil och depå i år. Antispinn, automatlådor och launch control försvinner 2004. Dessutom standardiserade bromsar och bakvingar 2004. Biltillverkarna tvingas då också leverera motorer till så många stall osm nödvändigt. Reservbilar förbjuds också 2004 ... kraschar man i kvalet och bilen inte går att reparera så var den tävlingshelgen förstörd.
Tack för den Mosley
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=2867
Ingen telemetri eller radiokontakt tillåten mellan bil och depå i år. Antispinn, automatlådor och launch control försvinner 2004. Dessutom standardiserade bromsar och bakvingar 2004. Biltillverkarna tvingas då också leverera motorer till så många stall osm nödvändigt. Reservbilar förbjuds också 2004 ... kraschar man i kvalet och bilen inte går att reparera så var den tävlingshelgen förstörd.
Tack för den Mosley
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=2867
-
-
-
-
- Mr Forza Motorsport
Vissa saker är bra, men för en ingenjör/tekniker så är beslutet en katastrof. Att banlysa tvåvägstelemetri är bra, men att inte stallet ska kunna få ladda ner data från bilen är TOK! FAN, t.o.m. nybörjarklasser som formel ford har telemetri!
Nu är alltså formel 1 inte längre det värsta som finns! Fy fan säger jag!
Däremot är många andra beslut bra.
-
Data från bilen sparas väl in nån liten låda i bilen som sen går att tanka ner efter lopp/träning. Eller är jag ute och cyklar nu?On 2003-01-15 19:16, Pastis wrote:
Vissa saker är bra, men för en ingenjör/tekniker så är beslutet en katastrof. Att banlysa tvåvägstelemetri är bra, men att inte stallet ska kunna få ladda ner data från bilen är TOK! FAN, t.o.m. nybörjarklasser som formel ford har telemetri!
-
Tror du är rätt ute, Lemon. Man ska nog fortfarande kunna tanka ner data från bilen efter ett körpass, men bilen ska inte kunna sända data kontinuerligt till depån medan den körs. Så tolkar jag det.
Med all radiokommunikation förbjuden blir det ju mkt svårare för Ferrari att be Rubens flytta på sig i Österrike nu Får vi se en sjövild Ross Brawn hänga över depåmuren viftandes med en ilsken litenJean Todt kanske när Rubens passerar på sista varvet?
Med all radiokommunikation förbjuden blir det ju mkt svårare för Ferrari att be Rubens flytta på sig i Österrike nu Får vi se en sjövild Ross Brawn hänga över depåmuren viftandes med en ilsken litenJean Todt kanske när Rubens passerar på sista varvet?
-
-
Sänder STCC bilarna data till depån medan de körs eller lagrar de bara data som kan laddas ner efter ett körpass?
Jag tolkar den nya regeln som att F1-bilarna fortfarande får lagra data, men inte sända och ta emot data till och från depån medan de körs. DVs en motortekniker ska inte kuna sitta i depån och stirra på en datorskräm och se motortemperatur stiga. Det första han ser av den stigande motortemperaturen är på TV-bilderna när de zoomar in bilen med en rykande motor
Jag tolkar den nya regeln som att F1-bilarna fortfarande får lagra data, men inte sända och ta emot data till och från depån medan de körs. DVs en motortekniker ska inte kuna sitta i depån och stirra på en datorskräm och se motortemperatur stiga. Det första han ser av den stigande motortemperaturen är på TV-bilderna när de zoomar in bilen med en rykande motor
-
-
-
-
- Utvisad
-
-
-
Vi får nog inte se Todt hänga över depåmuren ....tyvärr ... Radiokontakt mellan bil och depå är förbjudet, men från depån ska man fortfarande kunna prata med förarna. De kan bara inte svara.
Däremot är all telemetri mellan bil-dpå-bil förbjudet. Ingen data kan sändas till och från bilar-depå.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2003-01-15 20:35 ]</font>
Däremot är all telemetri mellan bil-dpå-bil förbjudet. Ingen data kan sändas till och från bilar-depå.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2003-01-15 20:35 ]</font>
-
- Mr Forza Motorsport
Ja som alla proffs vill jag ha det i realtid. Nu kan jag inte tolka exakt vad FIA menar, men visst måste man få tanka ur data efter loppet? Kan någon ta reda på det? Men en sak är klar, eftersom bilarna ställs i parc fermé efter kvalet, så kan inte längre stallen få tillgång till datat förrän innan loppet och då är det försent...On 2003-01-15 19:28, Lemon wrote:Data från bilen sparas väl in nån liten låda i bilen som sen går att tanka ner efter lopp/träning. Eller är jag ute och cyklar nu?On 2003-01-15 19:16, Pastis wrote:
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Pastis den 2003-01-15 21:18 ]</font>
-
-
Det är ett gränsfall på träning gör Volvo det men det är inte tillåtet på tävling se https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=STCC&id=1495On 2003-01-15 19:40, LuckyStrike1 wrote:
Sänder STCC bilarna data till depån medan de körs eller lagrar de bara data som kan laddas ner efter ett körpass?
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
-
Har jag missat något. Nog får det väl petas lite efter kvalet. Det skall väl på nya däck om inte annat och en liten uppvärmning skall väl också hinnas med.On 2003-01-15 21:17, Pastis wrote:Ja som alla proffs vill jag ha det i realtid. Nu kan jag inte tolka exakt vad FIA menar, men visst måste man få tanka ur data efter loppet? Kan någon ta reda på det? Men en sak är klar, eftersom bilarna ställs i parc fermé efter kvalet, så kan inte längre stallen få tillgång till datat förrän innan loppet och då är det försent...On 2003-01-15 19:28, Lemon wrote:Data från bilen sparas väl in nån liten låda i bilen som sen går att tanka ner efter lopp/träning. Eller är jag ute och cyklar nu?On 2003-01-15 19:16, Pastis wrote:
Tycker att förslaget verkar bra i sin helhet. Och tror mer och mer på, som jag var inne på tidigare att det är en anpassning för att kunna sammordnas med Cart. F1 på jippobanor i Afrika, Asien och Amerika. Cart på de klassiska banorna för dem som gillar race.
-
- Mr Forza Motorsport
Inte blir det mycket de får göra...On 2003-01-15 21:57, Nisse wrote:
Har jag missat något. Nog får det väl petas lite efter kvalet. Det skall väl på nya däck om inte annat och en liten uppvärmning skall väl också hinnas med.
Under Article 71a), each car will be required to go into parc fermé immediately after making its second qualifying run. All cars will be released simultaneously from parc fermé shortly before the start of the race, when all checks on all cars will have been completed. (1)
(1) The FIA is prepared to discuss with the teams the possibility of releasing cars temporarily from parc fermé to run in free practice on race morning under Article 115 and allowing a brief (eg 30-minute) supervised safety check on the cars immediately afterwards. However, any such release would be subject to strict conditions agreed with the Technical Delegate, which would certainly exclude any work on the car except essential repairs and safety checks.
-
-
Kan nog bli läge för en intresant diskusionOn 2003-01-15 22:03, Pastis wrote:
(1) The FIA is prepared to discuss [/i]
Om inte annat så lär det väl bli tolkningtvister
Kan bli kul. Kvala med racesetup eller tävla med kvalsetup. Jag hade en fundering tidigare är det någon som har orkat ta fram statestik på skillnaden mellan varvtiden på kvalet och bästa varvtiderna i racet. Om det skiljer mycket mellan stallen.
-
Den där är inte lite svårtolkad tycker jag. Det skiljer på kommunikation bil-depå och depå-bil när det gäller paragraferna om telemetri men inte när det gäller radiokommunikation.On 2003-01-15 22:16, ANFRAN wrote:
Så tolkar inte jag det hela...
-
- Moderator
Har inte läst alla ändringar i detalj men jag kan bara säga att jag är djupt imponerad över att FIA äntligen har tagit tag i saken på ett kraftfullt sätt. Att en del stall skulle dela på lite standardbitar förstör knappast F1. Hur fan var det inte på 70-talet när alla körde med Cosworth-motorer?
Att slopa telemetrin, TC, LC och servostyrning är också modiga beslut.
Tack, Max! Jag trodde inte att du var så modig.
Tärnström
Att slopa telemetrin, TC, LC och servostyrning är också modiga beslut.
Tack, Max! Jag trodde inte att du var så modig.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
De får väl kvala med en race set-up då ... mig gör det inte så mkt om bilen kvalas med en inställning och tävlas med en annan.On 2003-01-15 22:22, Nisse wrote:Kan nog bli läge för en intresant diskusionOn 2003-01-15 22:03, Pastis wrote:
(1) The FIA is prepared to discuss [/i]
Om inte annat så lär det väl bli tolkningtvister
Kan bli kul. Kvala med racesetup eller tävla med kvalsetup. Jag hade en fundering tidigare är det någon som har orkat ta fram statestik på skillnaden mellan varvtiden på kvalet och bästa varvtiderna i racet. Om det skiljer mycket mellan stallen.
-
Jag tror att det är för att klargöra att det inte bara är tvåvägstelemetri som förbjuds.On 2003-01-15 22:23, LuckyStrike1 wrote:Den där är inte lite svårtolkad tycker jag. Det skiljer på kommunikation bil-depå och depå-bil när det gäller paragraferna om telemetri men inte när det gäller radiokommunikation.On 2003-01-15 22:16, ANFRAN wrote:
Så tolkar inte jag det hela...
Det står trots allt
(i) telemetry from car to pit;
(ii) telemetry from pit to car;
(iii) radio communication between driver and pit.
Jag kan inte tolka "between" som något annat än dubbelriktat.
-
-
-
Tyvärr ... Max Mosley ringer inte tillbaka trots mina meddelanden.On 2003-01-15 21:17, Pastis wrote:
Ja som alla proffs vill jag ha det i realtid. Nu kan jag inte tolka exakt vad FIA menar, men visst måste man få tanka ur data efter loppet? Kan någon ta reda på det? Men en sak är klar, eftersom bilarna ställs i parc fermé efter kvalet, så kan inte längre stallen få tillgång till datat förrän innan loppet och då är det försent...
Frågan är hur breddefinitionen på telemetri är. Är det data som sänds, eller är det alla data som kan lagras .... jag tror att FIA menar det förra och att det alltså är tillåtet att ladda ner data som bilen lagrat under körpasset, och så verkar de flesta tolka det.
Att ladda ner datan kan ju inte ta många sekunder med rätt utrustning ... bör ju hinnas med att göra medan man rullar in bilen i prac fermé
-
- Moderator
Föraren får väl kasta ut disketten på invarvet.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
Men då måste ju stallet komma åt bilen rent fysiskt?On 2003-01-15 22:40, LuckyStrike1 wrote:
Frågan är hur breddefinitionen på telemetri är. Är det data som sänds, eller är det alla data som kan lagras .... jag tror att FIA menar det förra och att det alltså är tillåtet att ladda ner data som bilen lagrat under körpasset, och så verkar de flesta tolka det.
Att ladda ner datan kan ju inte ta många sekunder med rätt utrustning ... bör ju hinnas med att göra medan man rullar in bilen i prac fermé
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2003-01-15 22:48 ]</font>