Sista chansen idag till kostnadssänkningar...

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mötet i London om kostnadseffektiviseringar och en del ganska radikala förändringar kräver full uppslutning från stallcheferna, vilket inte lär ske, men mossige mosley skall i alla fall försöka.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mosley kommer att sätta hårt mot hårt, och troligen försöka tvinga igenom en del förändringar. Bland annat ska han försöka få bort alla förarhjälpmedel, men även diskutera intressanta motorregler. Ett förslag är att biltillverkarna ska tvingas leverera motorer till minst två stall, eller betala vite motsvarande leveranser av en säsongs motorer till ett stall.

Får hoppas att Mosley lyckas. Richards står bakom ett förbud mot förarhjälpmedel, och Mosley var hos Ferrari och Jean Todt förra veckan, för att troligen diskutera det kommande mötet.


https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=2847&dept=F1
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 3381
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Fabbe »

Trams
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mosley kan sätta sitt huvud mot en vägg om stallcheferna inte är överens. Concordeavtalet skriker de bara...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA sägs som arrangörer av F1 serien (eller vad man ska kalla dom) ha ett veto de kan utnyttja, så de inte behöver bry sig om vad stall och concorde-avtal säger. Det har ialla fall varit Mosleys besked inför mötet. Får hoppas att han har solklara klausuler bakom som stöder det. För en gångs skulle hoppas jag till min förvåning att Mosley får igenom sina idéer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Inte bara Richards står bakom förslaget om att ta bort förarhjälpmedel. Jag ställer mig också bakom! Fast å andra sidan kommer ju diskussionerna om fusk att återigen uppstå och sätta fart på spekulationerna.

Antispinn och liknande larv hör bara hemma i standardvagnar tycker jag! Det ska vara in i helvete svårt att ratta en F1:a

Med dessa regler tror jag att glappet mellan Ferrari-McLaren/Williams-Renault-Jordan/B.A.R./Jaguar/Toyota-Minardi kommer bli mindre med detta förslag.

Som säsongen såg ut förra året förstår väl alla att något måste göras?

/gringo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samma här, men den enda klausul jag vet de har för att ändra är säkerhetsaspekten.
Tänk X-wings.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vi får väl se idag om Mosley kunde backa upp sitt påstående. Han har att döma av uttalandena inför mötet låtit rätt säker på att stallen antingen går med på hans förslag eller så kör han över dom. BRa i så fall, det behövs lite tuffa tag. Som Eddie Jordan sa efter förra mötet:

"Det går inte att låta oss bestämma sånt här. Vi är själviska och snåla och ser bara till vårt bästa. Bättre att någon talar om för oss att så här är det."

Hoppas också att anti-spinn försvinner även om det vore märkligt. DEt var inte länge sen FIA införde det för att man inte kunde kontrollera fusk med det ... men nu diskuteras inte det? Men hellre lite spekulationer om fusk som alltid kommer att finnas, än bilar nedlusade med förarhjälpmedel tycker jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag håller med på nästan samtliga punkter, men är nog lite för mycket realist för att tro att herrar Dennis och Williams, eller Todt heller för den delen skulle tacka ja till att bygge en helt ny bil för att någon i sista momangen bestämt sig för att alla hjälpmedel ska bort.
Balansmässigt skulle det kunna vara befogade skiilnader mellan en bil med hjälpmedel och en utan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett annat sätt att få kostnadssänkningar vore väl om det fanns fler kundmotorer.
Mercedes kan visst tänka sig såna i framtiden.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror att Mosley är rätt trött på vad herrar Dennis, Williams och Todt tycker, därav hans irritation.

Jag ser gärna att FIA kör över de tre och inför lite riktiga regler. De får väl helt enkelt plöja ner alla sina miljarder och modifiera bilarna om de vill vara med och leka. McLaren redovisade en vinst på 600 Mkr för 2001 och Williams redovisade en vinst på 150 Mkr för 01. Så jag tycker att de ska sluta gnälla så mkt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mosley tog chansen och införde rejäla förändringar.

Ingen telemetri eller radiokontakt tillåten mellan bil och depå i år. Antispinn, automatlådor och launch control försvinner 2004. Dessutom standardiserade bromsar och bakvingar 2004. Biltillverkarna tvingas då också leverera motorer till så många stall osm nödvändigt. Reservbilar förbjuds också 2004 ... kraschar man i kvalet och bilen inte går att reparera så var den tävlingshelgen förstörd.

Tack för den Mosley :up:

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=2867
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nu har nog Mosley gjort sig av med epitetet Mesig för gott. :smile:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så mkt var det Concorde-avtalet värt ialla fall :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ursus
Inlägg: 233
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av Ursus »

On 2003-01-15 19:00, ANFRAN wrote:
Nu har nog Mosley gjort sig av med epitetet Mesig för gott. :smile:
Nja, han kommer fortfarande att vara mesig för att han inte hindrar de röda från att fuska precis som tidigare.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Vissa saker är bra, men för en ingenjör/tekniker så är beslutet en katastrof. Att banlysa tvåvägstelemetri är bra, men att inte stallet ska kunna få ladda ner data från bilen är TOK! FAN, t.o.m. nybörjarklasser som formel ford har telemetri!

Nu är alltså formel 1 inte längre det värsta som finns! Fy fan säger jag!

Däremot är många andra beslut bra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tummen upp för mossige mosley.
Han måste ha läst mina önskemål och tagit till sig dom rakt av, med standardelektronik och allt.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

On 2003-01-15 19:16, Pastis wrote:
Vissa saker är bra, men för en ingenjör/tekniker så är beslutet en katastrof. Att banlysa tvåvägstelemetri är bra, men att inte stallet ska kunna få ladda ner data från bilen är TOK! FAN, t.o.m. nybörjarklasser som formel ford har telemetri!

Nu är alltså formel 1 inte längre det värsta som finns! Fy fan säger jag!

Däremot är många andra beslut bra.
Data från bilen sparas väl in nån liten låda i bilen som sen går att tanka ner efter lopp/träning. Eller är jag ute och cyklar nu?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tror du är rätt ute, Lemon. Man ska nog fortfarande kunna tanka ner data från bilen efter ett körpass, men bilen ska inte kunna sända data kontinuerligt till depån medan den körs. Så tolkar jag det.

Med all radiokommunikation förbjuden blir det ju mkt svårare för Ferrari att be Rubens flytta på sig i Österrike nu :grin: Får vi se en sjövild Ross Brawn hänga över depåmuren viftandes med en ilsken litenJean Todt kanske när Rubens passerar på sista varvet? :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Till och med STCC bilarna har telemetri :saucy:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sänder STCC bilarna data till depån medan de körs eller lagrar de bara data som kan laddas ner efter ett körpass?

Jag tolkar den nya regeln som att F1-bilarna fortfarande får lagra data, men inte sända och ta emot data till och från depån medan de körs. DVs en motortekniker ska inte kuna sitta i depån och stirra på en datorskräm och se motortemperatur stiga. Det första han ser av den stigande motortemperaturen är på TV-bilderna när de zoomar in bilen med en rykande motor
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror inte att Todt når över kanten till banan, Killen behöver ju stege för att komma upp på en stol...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ross Brawn är stor och lång ... så han kan ju ta tag i Jean Todt och sticka ut honom över kanten
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men är inte en sån där skylt större?
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Har ni förresten sett bilden på Ross Brawn i senaste F1Racing där han håller ut skylten för Williams-teamet på 70-talet? Om det inte stod att det var Ross Brawn i texten bredvid hade man aldrig kunna lista ut det. Smalare, solbrillor och långt hår.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men Todt kan nog se väldigt arg ut när Rubens leder före Schumi, och därmed lättare att se
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Inte ens Todt kan väl bli rödare än en Marlboroskylt?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Japp.. då har de tagit död på F1 nu också... bestraffa all form av teknisk excellens...

Det här kommer ju att sluta med enbart standardbitar som på andra sidan pölen...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tractor Pulling finns ju fortfarande om det är avancerad teknik utan begränsningar man vill se
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Det är ju bra att dom försöker få F1 att gå tillbaka till mer äkta racing igen :up:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellre mer racing än mer teknik. F1 är fortfarande ljusår före all konkurrens, men rally är tätare och svårare.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vi får nog inte se Todt hänga över depåmuren ....tyvärr :sad: ... Radiokontakt mellan bil och depå är förbjudet, men från depån ska man fortfarande kunna prata med förarna. De kan bara inte svara.

Däremot är all telemetri mellan bil-dpå-bil förbjudet. Ingen data kan sändas till och från bilar-depå.

_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL. Indy 2002: Patetiskt!

Kepsjäveln passar dig fint, zz!

copyright TWM2

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2003-01-15 20:35 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Var det den här tråden Mosig läste?
https://f1.tauzero.se/?https://f1.tauze ... 30&forum=3
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2003-01-15 19:28, Lemon wrote:
On 2003-01-15 19:16, Pastis wrote:
Vissa saker är bra, men för en ingenjör/tekniker så är beslutet en katastrof. Att banlysa tvåvägstelemetri är bra, men att inte stallet ska kunna få ladda ner data från bilen är TOK! FAN, t.o.m. nybörjarklasser som formel ford har telemetri!

Nu är alltså formel 1 inte längre det värsta som finns! Fy fan säger jag!

Däremot är många andra beslut bra.
Data från bilen sparas väl in nån liten låda i bilen som sen går att tanka ner efter lopp/träning. Eller är jag ute och cyklar nu?
Ja som alla proffs vill jag ha det i realtid. Nu kan jag inte tolka exakt vad FIA menar, men visst måste man få tanka ur data efter loppet? Kan någon ta reda på det? Men en sak är klar, eftersom bilarna ställs i parc fermé efter kvalet, så kan inte längre stallen få tillgång till datat förrän innan loppet och då är det försent...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Pastis den 2003-01-15 21:18 ]</font>
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

On 2003-01-15 20:08, LuckyStrike1 wrote:
Tractor Pulling finns ju fortfarande om det är avancerad teknik utan begränsningar man vill se
Exakt :grin:
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2003-01-15 19:40, LuckyStrike1 wrote:
Sänder STCC bilarna data till depån medan de körs eller lagrar de bara data som kan laddas ner efter ett körpass?
Det är ett gränsfall :crazy: på träning gör Volvo det men det är inte tillåtet på tävling se https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=STCC&id=1495
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Utmärkt, nu kan de lägga slantarna på att bygga en hållbar och snabb bil istället. Och anställa snabba förare.
Happy Days are here again..... :smile:
/Jan
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2003-01-15 21:17, Pastis wrote:
On 2003-01-15 19:28, Lemon wrote:
On 2003-01-15 19:16, Pastis wrote:
Vissa saker är bra, men för en ingenjör/tekniker så är beslutet en katastrof. Att banlysa tvåvägstelemetri är bra, men att inte stallet ska kunna få ladda ner data från bilen är TOK! FAN, t.o.m. nybörjarklasser som formel ford har telemetri!

Nu är alltså formel 1 inte längre det värsta som finns! Fy fan säger jag!

Däremot är många andra beslut bra.
Data från bilen sparas väl in nån liten låda i bilen som sen går att tanka ner efter lopp/träning. Eller är jag ute och cyklar nu?
Ja som alla proffs vill jag ha det i realtid. Nu kan jag inte tolka exakt vad FIA menar, men visst måste man få tanka ur data efter loppet? Kan någon ta reda på det? Men en sak är klar, eftersom bilarna ställs i parc fermé efter kvalet, så kan inte längre stallen få tillgång till datat förrän innan loppet och då är det försent...
Har jag missat något. Nog får det väl petas lite efter kvalet. Det skall väl på nya däck om inte annat och en liten uppvärmning skall väl också hinnas med.

Tycker att förslaget verkar bra i sin helhet. Och tror mer och mer på, som jag var inne på tidigare att det är en anpassning för att kunna sammordnas med Cart. F1 på jippobanor i Afrika, Asien och Amerika. Cart på de klassiska banorna för dem som gillar race.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2003-01-15 21:57, Nisse wrote:
Har jag missat något. Nog får det väl petas lite efter kvalet. Det skall väl på nya däck om inte annat och en liten uppvärmning skall väl också hinnas med.
Inte blir det mycket de får göra...

Under Article 71a), each car will be required to go into parc fermé immediately after making its second qualifying run. All cars will be released simultaneously from parc fermé shortly before the start of the race, when all checks on all cars will have been completed. (1)

(1) The FIA is prepared to discuss with the teams the possibility of releasing cars temporarily from parc fermé to run in free practice on race morning under Article 115 and allowing a brief (eg 30-minute) supervised safety check on the cars immediately afterwards. However, any such release would be subject to strict conditions agreed with the Technical Delegate, which would certainly exclude any work on the car except essential repairs and safety checks.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-01-15 20:32, LuckyStrike1 wrote:
Vi får nog inte se Todt hänga över depåmuren ....tyvärr :sad: ... Radiokontakt mellan bil och depå är förbjudet, men från depån ska man fortfarande kunna prata med förarna. De kan bara inte svara.
Så tolkar inte jag det hela...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2003-01-15 22:03, Pastis wrote:

(1) The FIA is prepared to discuss [/i]
Kan nog bli läge för en intresant diskusion :grin:

Om inte annat så lär det väl bli tolkningtvister :grin:

Kan bli kul. Kvala med racesetup eller tävla med kvalsetup. Jag hade en fundering tidigare är det någon som har orkat ta fram statestik på skillnaden mellan varvtiden på kvalet och bästa varvtiderna i racet. Om det skiljer mycket mellan stallen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-15 22:16, ANFRAN wrote:
Så tolkar inte jag det hela...
Den där är inte lite svårtolkad tycker jag. Det skiljer på kommunikation bil-depå och depå-bil när det gäller paragraferna om telemetri men inte när det gäller radiokommunikation.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Har inte läst alla ändringar i detalj men jag kan bara säga att jag är djupt imponerad över att FIA äntligen har tagit tag i saken på ett kraftfullt sätt. Att en del stall skulle dela på lite standardbitar förstör knappast F1. Hur fan var det inte på 70-talet när alla körde med Cosworth-motorer?

Att slopa telemetrin, TC, LC och servostyrning är också modiga beslut.

Tack, Max! Jag trodde inte att du var så modig.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-15 22:22, Nisse wrote:
On 2003-01-15 22:03, Pastis wrote:

(1) The FIA is prepared to discuss [/i]
Kan nog bli läge för en intresant diskusion :grin:

Om inte annat så lär det väl bli tolkningtvister :grin:

Kan bli kul. Kvala med racesetup eller tävla med kvalsetup. Jag hade en fundering tidigare är det någon som har orkat ta fram statestik på skillnaden mellan varvtiden på kvalet och bästa varvtiderna i racet. Om det skiljer mycket mellan stallen.
De får väl kvala med en race set-up då ... mig gör det inte så mkt om bilen kvalas med en inställning och tävlas med en annan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-01-15 22:23, LuckyStrike1 wrote:
On 2003-01-15 22:16, ANFRAN wrote:
Så tolkar inte jag det hela...
Den där är inte lite svårtolkad tycker jag. Det skiljer på kommunikation bil-depå och depå-bil när det gäller paragraferna om telemetri men inte när det gäller radiokommunikation.
Jag tror att det är för att klargöra att det inte bara är tvåvägstelemetri som förbjuds.

Det står trots allt
(i) telemetry from car to pit;
(ii) telemetry from pit to car;
(iii) radio communication between driver and pit.

Jag kan inte tolka "between" som något annat än dubbelriktat.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så då får vi se Todt över depåmuren alltså :smile:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

"Shortly before the race..."

Undrar hur kort "shortly" är? Hinner de inte ens tanka och byta däck? Hinner dom inte med att ändra kval-setup till race-setup?


Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-15 21:17, Pastis wrote:
Ja som alla proffs vill jag ha det i realtid. Nu kan jag inte tolka exakt vad FIA menar, men visst måste man få tanka ur data efter loppet? Kan någon ta reda på det? Men en sak är klar, eftersom bilarna ställs i parc fermé efter kvalet, så kan inte längre stallen få tillgång till datat förrän innan loppet och då är det försent...
Tyvärr ... Max Mosley ringer inte tillbaka trots mina meddelanden. :spec:

Frågan är hur breddefinitionen på telemetri är. Är det data som sänds, eller är det alla data som kan lagras .... jag tror att FIA menar det förra och att det alltså är tillåtet att ladda ner data som bilen lagrat under körpasset, och så verkar de flesta tolka det.

Att ladda ner datan kan ju inte ta många sekunder med rätt utrustning ... bör ju hinnas med att göra medan man rullar in bilen i prac fermé


Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Föraren får väl kasta ut disketten på invarvet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-01-15 22:40, LuckyStrike1 wrote:
Frågan är hur breddefinitionen på telemetri är. Är det data som sänds, eller är det alla data som kan lagras .... jag tror att FIA menar det förra och att det alltså är tillåtet att ladda ner data som bilen lagrat under körpasset, och så verkar de flesta tolka det.

Att ladda ner datan kan ju inte ta många sekunder med rätt utrustning ... bör ju hinnas med att göra medan man rullar in bilen i prac fermé
Men då måste ju stallet komma åt bilen rent fysiskt?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2003-01-15 22:48 ]</font>