Svensk rallyframtid??
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Jag kan också tycka att artikeln var ganska bra, men som ett debattinlägg skulle jag kunna kasta in lite "surt sa räven" eftersom Sverige inte har någon till start med WRC-bil i Svenska Rallyt. Svenska talanger som visar framfötterna får visst chansen om de visar sig värda det. Varför skulle annars Rådberg, Johnsson, Eriksson och co fått köra?
För att få köra WRC måste man kunna ävertyga sdtallcheferna om att man kanske egentligen hör till topp 15 i världen om man får chansen och ingen svensk finns just nu i närheten av det målet.
För svenskt vidkommande inom motorsport anser jag att banracing i klasserna under F1 just nu går bäst så varför glömma bort dem som har chansen när de har den. D Carlsson och ett antal förare har detta år på sig att visa framfötterna i en väldigt intressant klass och inga finnar exempelvis därifrån har VIP-kort på att komma före i mål. Gör de ändå det kanske det inte är värt besväret att satsa, eller?
För att få köra WRC måste man kunna ävertyga sdtallcheferna om att man kanske egentligen hör till topp 15 i världen om man får chansen och ingen svensk finns just nu i närheten av det målet.
För svenskt vidkommande inom motorsport anser jag att banracing i klasserna under F1 just nu går bäst så varför glömma bort dem som har chansen när de har den. D Carlsson och ett antal förare har detta år på sig att visa framfötterna i en väldigt intressant klass och inga finnar exempelvis därifrån har VIP-kort på att komma före i mål. Gör de ändå det kanske det inte är värt besväret att satsa, eller?
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag håller helt med om att Sveriges senaste WRC-förare, Rådström och Eriksson, inte har varit tillräckligt bra för WRC toppen egentligen. Därför är de inte heller kvar i serien till i år som det ser ut.
Däremot är det, som artikeln säger, illa att svenskt näringsliv inte kan hjälpa till och stötta lovande unga talanger på samma sätt som har skett i Finland. Precis som artikeln säger behövs det i Sverige en företagsledare för ett av de många stora svenska företagen som är motorsportintresserad. Det gäller för såväl rally som banracing, men tyvärr är alla svenska företagsledare idag intresserade av segling och golf och lägger sponsorpengarna där istället. Det räcker inte bara med talang för att slå internationellt idag för unga förare, det krävs massor av pengar och stöd och kontakter för att kunna komma ut och visa sin talang. Det saknas idag i Sverige men finns i Finland och vi ser resultatet av det i rallyskogarna och på F1-banorna.
Jag tror inte för en sekund att finska rallyungdomar är bättre än svenska eller norska rallyungdomar t.ex. Däremot har de finska rallyungdomarna det där viktiga stödet och de viktiga kontakterna de svenska rallyungdomarna saknar helt.
Tillsätt mig som VD för H&M så ska ni få se många H&M sponsrade förare och bilar både i skogarna och i rally
Däremot är det, som artikeln säger, illa att svenskt näringsliv inte kan hjälpa till och stötta lovande unga talanger på samma sätt som har skett i Finland. Precis som artikeln säger behövs det i Sverige en företagsledare för ett av de många stora svenska företagen som är motorsportintresserad. Det gäller för såväl rally som banracing, men tyvärr är alla svenska företagsledare idag intresserade av segling och golf och lägger sponsorpengarna där istället. Det räcker inte bara med talang för att slå internationellt idag för unga förare, det krävs massor av pengar och stöd och kontakter för att kunna komma ut och visa sin talang. Det saknas idag i Sverige men finns i Finland och vi ser resultatet av det i rallyskogarna och på F1-banorna.
Jag tror inte för en sekund att finska rallyungdomar är bättre än svenska eller norska rallyungdomar t.ex. Däremot har de finska rallyungdomarna det där viktiga stödet och de viktiga kontakterna de svenska rallyungdomarna saknar helt.
Tillsätt mig som VD för H&M så ska ni få se många H&M sponsrade förare och bilar både i skogarna och i rally
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Dessutom tror jag att framgång föder framgång vilket för handen ger betydligt fler utövare bland de unga talangerna än hemma i svedala. Herregud, vart skulle jag och min son träna på rally någonstans egentligen? I Finland ges den chansen inte bara på upplogade isbanor utan även på avlysta rallycrossbanor och liknande.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Självklart föder framgång mer framgång, så har de varit i alla sporter. Ett tag skulle ju småknattar t.o.m börja med curling när damlandslaget vann någon medalj i något vinter-OS för några år sen. Tydligare exempel än så kan man nog inte få på att framgång föder framgång
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
De gå väl bara att skicka ut dem .....
Framgång föder media intresse så enkelt är det sen finns det en del bra klasser att köra i .
Kan hålla med dig att Rådström å Eriksson nådde aldrig upp till högsta klassen.
För med rally handla det om tävla tävla nöta nöta in sig å skaffa erfarenheter.
Harri å Toni är bra exempel på det de ha väl kört ca 3 fullsäsonger i WRC nu utan uppseende väckande resultat.
Å Tommi va väl jävlig illa ute i karriären efter Nissanäventyret innan Timo J å Juha rykter in.
Men däremot så ha Grönholm klarat allt på sin egen hand.
Framgång föder media intresse så enkelt är det sen finns det en del bra klasser att köra i .
Kan hålla med dig att Rådström å Eriksson nådde aldrig upp till högsta klassen.
För med rally handla det om tävla tävla nöta nöta in sig å skaffa erfarenheter.
Harri å Toni är bra exempel på det de ha väl kört ca 3 fullsäsonger i WRC nu utan uppseende väckande resultat.
Å Tommi va väl jävlig illa ute i karriären efter Nissanäventyret innan Timo J å Juha rykter in.
Men däremot så ha Grönholm klarat allt på sin egen hand.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I Värmland?On 2003-01-05 16:14, Jari wrote:
Herregud, vart skulle jag och min son träna på rally någonstans egentligen?
När mitt körkort var ungt för närmare 20 år sedan plogade faktiskt kommunen upp en ovalbana som man kunde ha kul på. Inte någon stängd halkbana utan öppen för alla. Det gick även att köra i en åtta med en "stickväg" i mitten, om man kom överrens med andra som ev. befann sig på banan...
Kommer ihåg att "stickvägen" gick att ta fullt med min gamla 142:a om man var modig/dum och den var bra utplogad. Missade en gång, varpå bilen välte upp på sidan och for ut i skogen. Eftersom jag är frihetsälskande Gjorde inte illa mig nämnvärt men hela kroppen for in under instrumentbrädan så jag lyckades svårligen ta mig därifrån själv, till mina "kamraters" stora glädje...
Eftersom jag är uppväxt i norrländsk landsbygd fanns det där mängder av plogade och oplogade(vanligare) skogsbilvägar att leka på. Bl.a. hade min farfar åkeri där det ingick ett par plogbilar och jag lastbilskörkort när jag fyllde 19, så det gick ofta att lösa. Värre är/var det med ekonomin. Vi brukade gå ihop och köpa div. skrot med och utan störtbur, men hade knappt råd med fulldubbade rallydäck, men hur skulle någon med normal inkomst kunna gå vidare därifrån. De som hade sponsring hade det ju för att de själva eller farsan ägde den sponsrande firman, eller hade exceptionellt bra kontakter med dem. Inte så väldigt mycket med talang att göra... På sommaren brukade vi även köra i övergivna grusgropar, förutom ovanstående skogsbilvägar. Men de ekonomiska problemen kvarstod. Så vägar finns nog(inte helt lagligt kanske...), om man bor på rätt ställen, men var kommer pengarna ifrån? Där har nog finland lyckats bättre, samt i nästa steg när man skall ut i världen.
Angående Kenneth Eriksson så har väl inte han varit så dålig? Hans problem är väl snarare att han nu kanske är lite gammal, samt inte har den bästa bilen?
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
vad som är fel med damcurling? Det är ju inte motorsport, inte ens rallycrossOn 2003-01-05 18:32, RALLYTOK wrote:
Va är det för fel på Damcurling???
Kan va riktigt spännade ibland ......
Skall ja börja dra upp fabrikshistorien igen , visst ja det dimper ner ett kuvert med pengar varje månad för man skall hålla käft
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
På "varvet" gammal klassisk träningssträcka för Huddinge- och Botkyrkaåkare. På 70-talet fanns fult med grusvägar och upplogade banor på isarna ute på Södertörn. I takt med ökad bebyggelse och "förbättring" till asfalt försvann möjligheterna till aktiv fritidssysselsättning. Sedan har utvecklingen på bilsidan inneburit att det inte går att "träna" på samma sätt längre.On 2003-01-05 17:13, Jari wrote:
Exakt!
Är det förresten någon som vet vart jag skulle kunna skicka ut min son och dotter i en lite hottad personbil för lite "övningskörning"?
De är 9 och 10 år gamla...
Att Sverige har hamnat på efterkälken gentemot Findland beror i huvudsak på två saker.
Svenska Bilsportförbundet som i typisk svensk anda hittade på klasser som fanns enbart i Sverige under 70-talet Standard A, Standard B och Special där man dessotom förbjöd 16-ventilarna efter ett tag. Bilarna fick man inte köra med internationelt vilket innebar att en hel generation inte fick en chans att visa upp sig utomlands och gick miste om möjligheter till fabrikssitsar.
Dessutom avsaknad av villiga sponsorer som kunde slanta in så att våra talanger fick tillräckligt med tävlingar på sig för att dels få rutin och dels visa upp sig. Ta en kille som Grönholm hur många VM-tävlingar fick han på sig innan han fick chansen hos Peugot. Ta hans kusin Sebastian hur många chanser har han inte fått. Givetvis har de satsat egna pengar och arbete men när det skulle till att åkas utomlands var det inte enbart med egna pengar.
Nån nämnde Björn Wirdhem som exempel på en bra satsning. Då skall ni veta att det ligger ungefär 30-miljoner nedplöjda i karriären hitills. Ett elitseriegäng i ishockey kan dra in ca:10-miljoner på tröjreklam ett år. Jämför mediaexponeringen och inse att det måste till väldigt bra pr-folk eller brinnade intresse för att få fram pengarna.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det mesta de sysslat med har gått åt pipan. Mest beroende på intern avundsjuka. Om det tittas lite i backspegeln så ser man att en enskild person. Nämligen Sigvard Andersson på VAG ligger bakom en hel hög av de senaste svenskar som fått köra riktiga bilar utomlands.On 2003-01-04 23:09, Robert. wrote:
Även om jag inte alltid instämmer i allt det hon skriver så måste man hålla med i mycket av detta. Dock förringar hon kanske bilsportförbundets satsning. De gör vad de kan.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Det mesta de sysslat med har gått åt pipan. Mest beroende på intern avundsjuka. Om det tittas lite i backspegeln så ser man att en enskild person. Nämligen Sigvard Andersson på VAG ligger bakom en hel hög av de senaste svenskar som fått köra riktiga bilar utomlands.
[/quote]
Glöm ej Ove Påven Andersson ochså , nä det är som du säger för mycket intern avundsjuka.
Få väl se va Kruse å Eljias gå för men jag önskar dem
Men både Daniel å Oscar ha visat upp ett proffsigt upplägg för sina satsningar och även Tobias ha ett bra team bakom sig.
[/quote]
Glöm ej Ove Påven Andersson ochså , nä det är som du säger för mycket intern avundsjuka.
Få väl se va Kruse å Eljias gå för men jag önskar dem
Men både Daniel å Oscar ha visat upp ett proffsigt upplägg för sina satsningar och även Tobias ha ett bra team bakom sig.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Sigvard avled och efterträdaren på hans post delade inte hans brinnande intresse för bilsport.On 2003-01-06 04:27, Jari wrote:
Då finns det nåt VAG gör som är åtminstone halvrätt då?
Det finns en sjuttonårig finländare som nu skall köra fyra eller fem tävlingar med Fords WRC. När har man börjat träna då och vart?
Kan någon säga en enda myndighet i Sverige som skulle tillåta det?
Om jag minns rätt så finns det möjlighet för 16 åringar att köra "rally-sträckor" på samma sätt som inom folk-race. Men intresset är inte så stort från arangörer. Så skyll inte på myndigheter.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Glöm ej Ove Påven Andersson ochså , nä det är som du säger för mycket intern avundsjuka.On 2003-01-06 11:17, RALLYTOK wrote:
Det mesta de sysslat med har gått åt pipan. Mest beroende på intern avundsjuka. Om det tittas lite i backspegeln så ser man att en enskild person. Nämligen Sigvard Andersson på VAG ligger bakom en hel hög av de senaste svenskar som fått köra riktiga bilar utomlands.
Få väl se va Kruse å Eljias gå för men jag önskar dem
Men både Daniel å Oscar ha visat upp ett proffsigt upplägg för sina satsningar och även Tobias ha ett bra team bakom sig. [/quote]
Givetvis skall Påven ha beröm och glöm inte Asterhag i den vevan. Jag hoppas att jag har fel men jag tror inte riktigt på Daniel och Oscar. Den jag själv tror har störst chans är Tobias.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Hittade lite om den 17-årige finnen. Som vanligt betalar Timo kalaset och gamle räven Pentti är med och styr upp. Tydligen finns det myndigheter som har synpunkter på ålder även i Findland.On 2003-01-06 04:27, Jari wrote:
Då finns det nåt VAG gör som är åtminstone halvrätt då?
Det finns en sjuttonårig finländare som nu skall köra fyra eller fem tävlingar med Fords WRC. När har man börjat träna då och vart?
Kan någon säga en enda myndighet i Sverige som skulle tillåta det?
Jari-Matti Latvala only started rallying this year and gained his UK driving licence under the watchful eye of Finnish legend Pentti Airikkala. Because he is too young to compete in his home country, he took his UK licence in order to be able to compete over here. His 2002 season culminated in a creditable 17th overall on the NetworkQ Rally in november, the final round of the WRC. He also gained Best Newcomer, and 1st non-WRC car on the event driving the GroupA Mitsubishi Lancer EVO6 prepared by South Wales specialists Fairfield Motorsport. Team principal, John Morgan, says "It was all part of a longer plan, but he has come on so quickly both in talent and maturity that this signing was inevitable. It really is a testament to the tuition and guidance he has had from Pentti, and his manager Timo Jouhki. We at Fairfield Motorsport feel very proud to have played some part in the career of such an extraordinary driving talent."
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Har kollat upp det med och han har kört sprinttävlingar hemma i Findland under 2001. Placeringsmässigt låg han i topp i en klass som heter "NUORET" gissar att det betyder nybörjare. Tidsmässigt så var det inget märkvärdigt. Så inte är det för sin enastående talang som han kom över till GB.On 2003-01-06 17:36, Jari wrote:
Ja, han får inte tävla i finland, men inte åkte han över helt otränad och visade sig vara en sån talang eller?
Utan bra arbete av "Timo" som backar upp med pengar och hyffsad förmåga att ratta en bil. Och det är inget fel i de utan det är ett suveränt bra koncept för att få in folk i WRC bilar. Jag har berömt den finska modellen tidigare och gör det igen. Men påstå inte att det beror på någon övernaturlig förmåga att ratta bilar utan det är ett långvarigt medvetet arbete. Där den gode Timo skall ha en eloge för sin satsning som gett så många Finnar chansen att få visa upp sig.
Du vägrar tydligen fortfarande att inse att det inte krävs någon övernaturlig förmåga, det räcker med en finsk förmåga
Nuoret betyder unga eller ungdomar och om de har en egen klass säger det nästan allt.
Det finns skillnader i klimatet mellan Sverige och Finland när det gäller motorsport, men jag tror inte att det säger allt. Jag tror inte heller att pengar och faddrar som du är inne på är hela sanningen.
Latvala kör som en gud för att vara sjutton och kan han hålla sig mellan dikena är han ett naturligt val som framtidslöfte. Den dagen Sveriges beslutsfattande organ gör det möjligt för SBF att skapa en plattform för ungdomsatsningar värda namnet kommer det också gå att hitta pengar till det.
Nuoret betyder unga eller ungdomar och om de har en egen klass säger det nästan allt.
Det finns skillnader i klimatet mellan Sverige och Finland när det gäller motorsport, men jag tror inte att det säger allt. Jag tror inte heller att pengar och faddrar som du är inne på är hela sanningen.
Latvala kör som en gud för att vara sjutton och kan han hålla sig mellan dikena är han ett naturligt val som framtidslöfte. Den dagen Sveriges beslutsfattande organ gör det möjligt för SBF att skapa en plattform för ungdomsatsningar värda namnet kommer det också gå att hitta pengar till det.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Oja de finns många bra juniorer i folkrace som åker fruktanvärdt bra..
Det är en väldigt bra plattform för att gå vidare.
Här kommer Både Tobias J ,Tobias S å PG Andersson ifrån.
Den som ja ej tror räcker till körsmässigt är Oscar men ja kan ha fel han ha utveklats väldigt bra förra året på samma sätt som Tobias ha gjort.
Få ej glömma PG heller han ha väl utmärkt sig mest förra året med hans spektulära körning.
Det är en väldigt bra plattform för att gå vidare.
Här kommer Både Tobias J ,Tobias S å PG Andersson ifrån.
Den som ja ej tror räcker till körsmässigt är Oscar men ja kan ha fel han ha utveklats väldigt bra förra året på samma sätt som Tobias ha gjort.
Få ej glömma PG heller han ha väl utmärkt sig mest förra året med hans spektulära körning.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Du har missat poängen. SBF har haft möjligheten men sysslar bara med inbördes avundsjuka och tjaffs. Det har funnits ordförande i det förbundet som har haft kunskap och kvalitet för att få fram något vettigt. Men de har röstats bort under kuppartade former.
Facit av det hela är att även de intreserade har svårt att hålla reda på SM-klasserna. Media har inte en chans i världen att göra det. Det är ett större intresse för egna mästerskap administrerade av de tävlande själva bland de som tävlar.
När jag själv var aktiv på 80-talet så var ett evigt ämne TV-rapportering. SVT lovade att rapportera från SM-tävlingarna om de gick i mål på söndagar då de hade sin Sportspegel. De stora flertalet av de tävlande ville ha målgång på lördagar så de kunde ha en "Rally-bal" med fest och galej. De stora flertalet betalade med "egna" pengar och brydde sig inte om TV-sändningar. SBF böjde sig för medelmåttorna och firmor som kunde tänkt sig hålla med bilar tappade intresset, och med dem även "riktiga sponsorer".
Klasserna skall vi inte tala om. En inflation i klasser. "Special" klassen som var breddklass och skulle ha sitt SM-tecken. Eftersom det inte gick att klassa in nya bilar i den under ett flertal år och konkurentklasserna hade motorsvagare bilar så vanns tävlingarna totalt av "gamla" bilar. Förstå att återförsäljarna inte var så sugna på att ta fram nya bilar att tävla med om de inte kunde ståta med totalsegrar.
Facit av det hela är att även de intreserade har svårt att hålla reda på SM-klasserna. Media har inte en chans i världen att göra det. Det är ett större intresse för egna mästerskap administrerade av de tävlande själva bland de som tävlar.
När jag själv var aktiv på 80-talet så var ett evigt ämne TV-rapportering. SVT lovade att rapportera från SM-tävlingarna om de gick i mål på söndagar då de hade sin Sportspegel. De stora flertalet av de tävlande ville ha målgång på lördagar så de kunde ha en "Rally-bal" med fest och galej. De stora flertalet betalade med "egna" pengar och brydde sig inte om TV-sändningar. SBF böjde sig för medelmåttorna och firmor som kunde tänkt sig hålla med bilar tappade intresset, och med dem även "riktiga sponsorer".
Klasserna skall vi inte tala om. En inflation i klasser. "Special" klassen som var breddklass och skulle ha sitt SM-tecken. Eftersom det inte gick att klassa in nya bilar i den under ett flertal år och konkurentklasserna hade motorsvagare bilar så vanns tävlingarna totalt av "gamla" bilar. Förstå att återförsäljarna inte var så sugna på att ta fram nya bilar att tävla med om de inte kunde ståta med totalsegrar.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Du missar poängen. Om man har en huvudklass som är tänkt för eliten så är det synd att sänka den med andra klasser. Det är ungefär lika smart som att låta de gamla STCC-bilarna som gått här i några år vara med som utfyllnad i årets upplaga utan att de byggs om efter årets reglemente. Eller börja med barfota löpning för eliten men tillåta skor för motionärerna. De flesta som har något innanför pannbenet inser att det inte är så smart.On 2003-01-06 21:37, Jari wrote:
Du anar inte vilka rishögar man kör rally med i Finland, men någonstans måste man ju börja och lära sig.
Hellre en 142a i skogen än en XC90 på orderblanketten med leveransdatum i oktober.
Givetvis skall det finnas breddklasser där äldre och i en del fall även billiga bilar passar. Men när det går som i Sverige och Volvo-åkarna beklagar sig och det klassas in en strokad vevaxel och ett specielt topplock som var allt annat en billigt. Vilket medför att Opel-åkarna givetvis får byta lite motorer och även ta till en strokad vev. Så kommer WV-åkarna och får ett nytt topplock och Fordåkarna en ny strokad vev. Då skall givetvis även Toyota vara med så de lyckas klassa in en helt ny bil. Då har man missat poängen med breddklasser.
Breddklasser skall möjliggöra åkande med dels äldre tävlingsbilar där klassningen gått ut och billiga hemmabyggen. Samtidigt vara inkörsporten för nybörjare som vill prova på och träna upp sin förmåga och för motionsåkarna. Det kan finnas hur många klasser som helst så att alla kan ståta som segrare. Men det är förbundets förbannade skyldighet att se till att medias intresse fokuseras på elitklassen.
Ta STCC som exempel de har med hjälp av drivet folk lyckats vända utvecklingen inom banracing och åter fått upp mediaintresset. Kan man hålla liv i klassen utan att ta död på den. Samtidigt som man får in vettiga suporter klasser även för formelbils-åkare så ser framtiden ljus ut.
Kom osökt att tänka på ett rally i historikklassen som kördes i Finland förra helgen. Jag tror det var en bra bit över 100 bilar och 35 grader kallt.
Breddklassers bakre ända är ledigt för alla som vill starta i den öppna klassen. Det finns väl inget VM-rally som inte har en massa original efter toppbilarna och grupp N?
Breddklassers bakre ända är ledigt för alla som vill starta i den öppna klassen. Det finns väl inget VM-rally som inte har en massa original efter toppbilarna och grupp N?
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Nu är man så j-vla piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip .........man hinner ej önska
Hu går det med Renault satningen med PG nu????
Nåväl så bli det mer Rally i SVT
Sen få jag hålla med Jari Finland Nationella klass är verkligen en breddklass medans här hemma ha den förvandlats till någon elitklass med massa nyklassade detaljer ...
Hu går det med Renault satningen med PG nu????
Nåväl så bli det mer Rally i SVT
Sen få jag hålla med Jari Finland Nationella klass är verkligen en breddklass medans här hemma ha den förvandlats till någon elitklass med massa nyklassade detaljer ...
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Verkar som om Tobias Söderqvist får harva vidare i sin televerksoranga Opel GSi i år (han kör Gestrikland Runt med den nu i helgen). Pratade med Fredrik Eljas igår och i dagsläget har inte Tobias tillräckligt med sponsorer för att köra någon av deras Mitsubishi-bilar, men är välkommen så fort han fått ihop pengar.
Mycket trist men jag skall försöka snacka med Tobias i helgen för att höra hur långt ifrån det är. Han förtjänar en bättre bil, men då krävs ordentlig sponsring.
Angående PG så har Renault Team Sweden inget med Juniorlandslaget att göra, lika lite som Eljas Motorsport har det. Även om dessa herrar har varit (och Fredrik Eljas fortfarande är) engagerade som förbundskaptener av SBF så har de teamen som privata intressen.
Mycket trist men jag skall försöka snacka med Tobias i helgen för att höra hur långt ifrån det är. Han förtjänar en bättre bil, men då krävs ordentlig sponsring.
Angående PG så har Renault Team Sweden inget med Juniorlandslaget att göra, lika lite som Eljas Motorsport har det. Även om dessa herrar har varit (och Fredrik Eljas fortfarande är) engagerade som förbundskaptener av SBF så har de teamen som privata intressen.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Tack för informationen KGB
Trist med Söderqvist den grabben förtjänar bättre styrning hoppas att det löser sig snart.
De är två namn som saknas i startlistan i Svenska Rallyt Tobias S å PG att de ej skall finnas några sponsorer till dessa??
Två extremt talangfulla förare förtjänar bättre f-n att man ej hade rejäl tjock plånbok då...
Va det ej något tyskt stall som va intreserad av Tobias S???
Apropå PG så starta han i Finskogavalsen på lördag han gör debut med Super 1600 bilen
Hoppas verkligen att Kruse fortsätte att hjälpa PG...
Trist med Söderqvist den grabben förtjänar bättre styrning hoppas att det löser sig snart.
De är två namn som saknas i startlistan i Svenska Rallyt Tobias S å PG att de ej skall finnas några sponsorer till dessa??
Två extremt talangfulla förare förtjänar bättre f-n att man ej hade rejäl tjock plånbok då...
Va det ej något tyskt stall som va intreserad av Tobias S???
Apropå PG så starta han i Finskogavalsen på lördag han gör debut med Super 1600 bilen
Hoppas verkligen att Kruse fortsätte att hjälpa PG...
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad gäller tyskt intresse av tobias så kan jag tänka mig det. Han pratade för jul om att han ville köra en säsong i Tyskland eller England. Men det verkar ha gått om intet. Har i alla fall inte hört något än och han lovade höra av sig om något hände.
Tycker också det är trist att dessa herrar inte hittar sponsorer. Men Eljas hade till och med svårt att hitta sponsorer när de har förare som Rickardsson och Ekström vilket ger en hint om hur svårt det är på sponsormarknaden just nu.
Tycker också det är trist att dessa herrar inte hittar sponsorer. Men Eljas hade till och med svårt att hitta sponsorer när de har förare som Rickardsson och Ekström vilket ger en hint om hur svårt det är på sponsormarknaden just nu.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Av de som kallas, Svensk Rallyframtid tror jag att han är den som har mest chans att etablera sig som WRC chaffis.On 2003-01-17 17:36, RALLYTOK wrote:
Tobias Johansson ratta en Toyota Corolla WRC i Rally SM i år!!!
Kanonkul se att det börja röra på sig
Glöm inte vem som skrev det.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2003-01-17 18:53 ]</font>
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00