Vad menar Villeneuve?

Kungaklassen av motorsport...
PS

Inlägg av PS »

Jag läste nyligen en intervju med Jacques Villeneuve i senaste Autosport och det var en sak jag inte riktigt förstod. Så här står det:
Not surprisingly, Villeneuve has his own list of drivers he's uncomfortable going wheel-to-wheel with.
"Well, Michael obviously. He puts his brother in the wall. Massa was one, he was probably the worst driver out there this year. Usually it's drivers who shouldn't be in an F1 car. Montoya is another to be avoided. Fisichella is also a bad one."
Att Villeneuve inte har mycket till övers för Michael Schumacher vet vi sen tidigare och även Massa har han hoppat på förut, men jag tyckte det var märkligt att han pekade ut Montoya och Fisichella som förare han helst håller sig undan.

Jag trodde Villeneuve var en förare som gillade hård racing, men här räknar han upp förare som han känner obehag/osäkerhet (uncomfortable) inför att möta i racingdueller. Det betyder att de nämnda förarna i så fall har ett psykologiskt övertag eftersom Villeneuve inte litar på dem, eller?

På sätt och vis tycker jag inte det är så konstigt att Villeneuve pekar ut Montoya som en förare att undvika, eftersom Montoya flera gånger visat att han hellre åker av och drar med sig andra förare än ger upp sin position, men jag trodde att Villeneuve var en av dem som applåderade och uppskattade Montoyas körning. Och varför han hoppar på Fisichella förstår jag inte alls. Fisichella är väl inte ansedd som någon speciellt farlig förare i racingdueller, eller har jag fel?

Vad tror ni? Vad menar Villeneuve egentligen?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är antingen ett resultat av:
1: Inget händer på nyhetsfronten just nu så man gräver fram gamla cistat, blandar med nya och försöker framställa en annan bild än den verkliga

Eller

2: Villeneuve har just nu helt tappat greppet om sin fokusering, och babblar alldeles för mkt strunt istället för att ligga lågt och ta tag i sin karriär istället.

Eller det mest troliga, en kombination av dessa två. Villeneuve snackar lite för mycket goja just nu och inget annat händer på nyhetsfronten så det vrids till för att framställa en skruvad bild.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Tror att han äter prozac nu för nu babbla han om att vinna VM 2004 oj oj oj ..... :crazy:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Villeneuve verkar ha blivit galen. Han bara tycker hela tiden. Han är ju en av dem som är inblandade i mest incidenter under en säsong.

Massa kan ju inte köra rakt utan att fladdra som ett asplöv(där förstår jag lite), men dom andra har han väl inte haft mycket med att göra under de år han suttit i en bar, det är möjligt att dom såg nochalant ut när dom varva honom då förstås.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ville har väl haft en hel del problem med Fisis vinglande det senaste året så han är väl inte helt glad. Annars är det väl en hel del förare som inte är helt lyckliga över att ha Ville i backspegeln heller, även om han oftast tar sig själv av banan och inga andra. Fast där är det väl mer omkörningar än att bli omkörd som gäller, för jag har inte direkt hört att det skall vara speciellt farligt att köra om Ville.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

sant, Fisichella fulkörde lite mot Villenuve under säsongen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-30 17:15, Sami wrote:
Tänker inte ens kommentera dumheter som detta. :finger:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-30 17:48, zz wrote:
Ett tips i så fall: Håll tyst :wink:
Ska man inte kommentera är det bäst att vara tyst nämligen .... :lol:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PS

Inlägg av PS »

On 2002-12-30 17:07, RALLYTOK wrote:
Tror att han äter prozac nu för nu babbla han om att vinna VM 2004 oj oj oj ..... :crazy:
Ja, jag vet inte vad det har tagit åt Ville. Han snackar på fullt allvar om att BAR/Honda skall kunna konkurrera med Williams och McLaren nästa säsong.

"I'm certainly confident we'll be racing wheel-to-wheel with the McLarens and Williams next year, and if the improvements continue the way they look like they are, then I think we'll be pushing possibly for the championship in 2004."

Synd för Ville om han har rätt, för han kommer ju knappast sitta i en BAR år 2004...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-30 17:13, AndersF1 wrote:
Ville har väl haft en hel del problem med Fisis vinglande det senaste året så han är väl inte helt glad. Annars är det väl en hel del förare som inte är helt lyckliga över att ha Ville i backspegeln heller, även om han oftast tar sig själv av banan och inga andra. Fast där är det väl mer omkörningar än att bli omkörd som gäller, för jag har inte direkt hört att det skall vara speciellt farligt att köra om Ville.
Håller med, den enda risken med Tjack är väl om man har honom bakom sig på rakan och man sedan tappar bakänden i ingången till kurvan...

Men heder åt Ville som nu uppmärksammat bl a Montoyas livsfarliga körning. Men det är kul att läsa era tolkningar á la Boban här...

Har Tjack sagt det så har han väl...

/E
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2002-12-30 17:48, zz wrote:
On 2002-12-30 17:15, Sami wrote:
Jaha, men han bytte spår lite väl många ggr under suzuka och något annat lopp när han hade villeneuve bakom sig. :cool2:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-30 19:26, Sami wrote:
Jaha, men han bytte spår lite väl många ggr under suzuka och något annat lopp när han hade villeneuve bakom sig. :cool2:
Han har haft Ville bakom sig så många ggr under årens lopp att jag slutat fundera på vilket spårval Fisichella väljer att ta. Fisichella byter spår när han anser att han borde byta spår. Inget som lille Ville borde bekymra sina båda små grå om, han borde tänka på sin egen framfart på banan och skita i vad andra gör.

Var det inte ville som hade ihjäl en funktionär (och nästan Ralf) för inte så länge sen? Hur har han kommenterat det?? :barf:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Fisichella får väl hålla sig till reglerna som alla andra. Tyvärr verkar förarna längre ner komma undan med fler regelvidrigheter än förarna som ligger i fronten.

Det som hände i melbourne kan hända vilken förare som helst. Hade inte Villeneuve varit uppmärksam på Fischellas fladdrande så hade det kunnat sluta otrevligt än en gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-30 20:17, Sami wrote:
Fisichella får väl hålla sig till reglerna som alla andra. Tyvärr verkar förarna längre ner komma undan med fler regelvidrigheter än förarna som ligger i fronten.

Det som hände i melbourne kan hända vilken förare som helst. Hade inte Villeneuve varit uppmärksam på Fischellas fladdrande så hade det kunnat sluta otrevligt än en gång.
Det är rätt så mycket Ville kommer undan med där bak i fältet. Men vem bryr sig om en på alla sätt en liten människa?

Han var inte vidare uppmärksam i Melbourne den gode Ville????
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-30 19:41, zz wrote:

Var det inte ville som hade ihjäl en funktionär (och nästan Ralf) för inte så länge sen? Hur har han kommenterat det?? :barf:
Skärp dig för fan!

:barf:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag bara undrade om åsiktsproffset Ville hade offentligjort någon åsikt om det som hände i Australien?

Är det jag eller Ville som skall skärpa sig?
Eller kanske rentav du? :grin:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

ZZ, du måste lära dig att vara politisk korrekt!

Här får man bara anklaga gutslösa tyska fjollor för mordförsök och dylikt. Allmänt nedsättande åsikter om andra förare tolereras icke, har du inte lärt dig det än???

Villeneuve, Montoya m fl är "untouchable". Passa dig för Lucy Ness med anhang...

/E
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Den där Prozacville när han ha vunnit Vm 2004 skall han lägga av då???
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet Enzo, sorgligt men sant.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

zz: Varför inte göra dig lustig över olyckan som dödade funktionären på Monza också? Nån orsakade ju den också, för någon ren olycka kan det förstås inte ha varit... Men då var väl någon Ferrari inblandad/delskyldig så det är naturligtvis en helt annan sak... :roll:

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-12-30 19:26, Sami wrote:
På Spa verkade Fisi försöka undervisa Ville i konsten att sy zick-zack-söm med manövrar som t.o.m. skulle få Schumi att skämmas(men naturligtvis inte avstå ifrån, bara skämmas och ljuga lite om...).

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-31 02:05, AndersF1 wrote:
zz: Varför inte göra dig lustig över olyckan som dödade funktionären på Monza också?
Jag gör mig inte lustig över någons olycka. Det som jag finner lite upprörande är när ville (han den lille fule kanadensaren, du vet) offentligt orerar om än det ena än det andra utan att någonsin reflektera över sin egen roll i förandehavanden på banan. :barf:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Glömde tillägga "är du dum eller"?

(nu får du en verklig anledning, och inte självfabricerad över att jag ifrågasätter din intelligens) :grin:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2002-12-31 02:09, AndersF1 wrote:
På Spa verkade Fisi försöka undervisa Ville i konsten att sy zick-zack-söm med manövrar som t.o.m. skulle få Schumi att skämmas(men naturligtvis inte avstå ifrån, bara skämmas och ljuga lite om...).
Just det där var det. Jag gillar Fisichella lite men där var han var för jävlig med sitt zick-zackande. Det är kanske därför Ferrari inte tagit upp hans tjänster? Dom kan ju inte ha två som håller på så!

Det konstiga var att Fisichella kom helt undan med det?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2002-12-31 02:42, zz wrote:
Jag gör mig inte lustig över någons olycka. Det som jag finner lite upprörande är när ville (han den lille fule kanadensaren, du vet) offentligt orerar om än det ena än det andra utan att någonsin reflektera över sin egen roll i förandehavanden på banan. :barf:
Han kanske inte vill av respekt för den döde och hans närmast sörjande.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det enda jag har läst om olyckan i Australien är att varken funktionärerna på plats, FIA eller någon annan instans lagt skulden på någon förare överhuvudtaget.

Det klassades som en racingincident ingen av förarna var skyldig till med olyckligt resultat beroende på att båset funktionärern stod i var ovanför skyddsräcket och oskyddat. Därför träffades han av delar från antingen Ralfs eller Villeneuves bilar.

Du zz har tydligen en helt annan uppfattning i skuldfrågan än de som faktiskt utredde olyckan. Man får ett intryck av att du har denna andra uppfattning enbart beroende på förarna inblandade. Hade det varit någon annan förare ...

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Och Lövis hade ju ihjäl några stycken för drygt sex år sen. Det måste vi ju påpeka och diskutera.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det hände väl i cart. Sedan har inte Lilllövet mopsat sig mot Fisichella, och per automatik(Forzas favorit uttryck)är det då inte relevant.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-31 11:41, LuckyStrike1 wrote:
Det enda jag har läst om olyckan i Australien är att varken funktionärerna på plats, FIA eller någon annan instans lagt skulden på någon förare överhuvudtaget.

Du zz har tydligen en helt annan uppfattning i skuldfrågan än de som faktiskt utredde olyckan. Man får ett intryck av att du har denna andra uppfattning enbart beroende på förarna inblandade. Hade det varit någon annan förare ...
Detta borde vara den enda fråga som ZZ och Montoya är ense om...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

zz och Montoya är båda lika fel ute och cyklar i den här frågan.

Det Montoya sa i Kanada var en idiotkommentar. Men det brukar ju F1 förare lyckas klämma ur sig då och då.
Schumacher trode ju t.ex att både Hill och DC försökte döda honom en gång i tiden ....

Gäst

Inlägg av Gäst »

LS1, min kritik gällde inte skuldfrågan, där är vi tämligen överens. Min kritik gällde att han (den lille fule) uppenbart har åsikter om allting och då undrade jag vad hans åsikt var i olycksfrågan. Han väljer att vara tyst i det avseendet. Vad det beror på kan vi bara spekulera. Att det skulle röra sig om "respekt" har jag svårt att tro på eftersom jag är övertygad om att varken respekt, ödmjukhet eller eftertanke ingår i hans (den lille fule) beteenderepetuar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han har inte varit tyst om det ...????

Han beklagade (finns inget bra svenskt ord) funktionärens död, var ledsen för hans familjs vägnar (ännu inget bra svenskt ord).
Han tyckte om själva incidenten att Ralf bromsade oväntat tidigt och körde oväntat långsamt, därav kraschen.
Han tyckte efteråt att det inte var så dramatiskt för hans del, bilen var säkert byggd bla bla bla .....

Det är en blandning av vad han sa efter olyckan ... men du kanske missade det?

Apropå respekt så vet du lite lite om hans inställning i den fårgan som jag vet om Schumachers bristande? respekt för andra människor.
Så det är din åsikt om Ville, liksom jag har en viss åsikt om Schumacher ...

Fick jag själv välja, att döma av det man har läst om det bägge och intevjuer med de bägge, så är Villeneuves personlighet en som tilltalar mig till skillnad från Schumachers. Men eftersom det bara bygger på sånt man kan läsa sig till i inte särskilt objektiv media så säger det ju ingenting.

Kepsjäveln passar dig fint, zz!

copywright TWM2

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-12-31 15:01 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-31 14:58, LuckyStrike1 wrote:

Han tyckte om själva incidenten att Ralf bromsade oväntat tidigt och körde oväntat långsamt, därav kraschen.
Han tyckte efteråt att det inte var så dramatiskt för hans del, bilen var säkert byggd bla bla bla .....
Vad väntade du dig att han skulle tycka??

Något i stil med "Jag missbedömde min egen fart och förmåga, vilket ni alla vet att jag ytterst sällan gör. Ralf skall inte bromsa där. Det får han inte eftersom det på det stället råder bromsförbud. Dessutom finns det en lägsta fart på banan som Ralf understeg. Det är alla andras fel utom mitt eftersom min pappa var jätteduktig och körde Ferrari. Jag skall också få köra Ferrari kanske (in your dreams only). Då kan jag visa hur jätteduktig jag också är." Bla Bla Bla

Gott nutt år förästen :wink:
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

[quote]

Något i stil med "Jag missbedömde min egen fart och förmåga, vilket ni alla vet att jag ytterst sällan gör. Ralf skall inte bromsa där. Det får han inte eftersom det på det stället råder bromsförbud. Dessutom finns det en lägsta fart på banan som Ralf understeg. Det är alla andras fel utom mitt eftersom min pappa var jätteduktig och körde Ferrari. Jag skall också få köra Ferrari kanske (in your dreams only). Då kan jag visa hur jätteduktig jag också är." Bla Bla Bla
[quote]

Tjaaa, vad skulld han annars tycka då!?

/ Tommi

gott nytt motorfäste...
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Tjaaa, vad skulld han annars tycka då!?

/ Tommi

gott nytt motorfäste...
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-31 17:59, zz wrote:

Vad skulle han ha sagt då?

Fakta är att Ralf bromsade ovanligt tidigt inför den kurvan samt låg i mitten av banan väldigt länge innan han byttte spår. Villeneuve valde att lägga sig i idealspåret, på utsidan om Ralf, inför kurvan men då väljer även Ralf det spåret och bromsar tidigare än den normala bormspunkten då.

En helt normal vanlig racingincident med andra ord fast med olyckliga följder till följd av en miss i bansäkerheten.

Det året var det heller inte ovanligt att Williamsbilarna blev påkörda bakifrån, Ralf drabbades även av det i Brasilien då Rubens brakade in i honom och Montoya blev påkörd bakifrån av Vercraschen i samma lopp när han varvade holländaren.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag har för mig att Ralf höll innerspår och att Villeneuve tänkte gå ut till vänster, men hann inte innan han klippte Ralfs bakvinge...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

alltså låg han för nära!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Å fan, hade han inte väjningsplikt också?
Sen har vi ju tre sekunders regeln som MÅSTE följas även i racing, för så är det ju på den lokala motorvägen.
Blinkade Villeneuve när han bytte fil?
Kollade han döda vinklen ordentlig efter cyklister?

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Han låg inte för nära, men... antingen glömde Ville bromspunkten i sin iver att köra om (som vi har sett i Kanada nån gång) eller så bromsade Ralf väldigt tidigt. Jag har alltid trott på det första alternativet.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

det är väl samma i motorsport som i verkliga livet. Den som kör på är den skyldige. Fast det gällde ju inte på Sepang där den påkörde fick en köra genom depå.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej ... det är inte samma i motorsport som på din lokala motorväg eller vägstump.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2003-01-01 13:29, LuckyStrike1 wrote:
Å fan, hade han inte väjningsplikt också?
Sen har vi ju tre sekunders regeln som MÅSTE följas även i racing, för så är det ju på den lokala motorvägen.
Blinkade Villeneuve när han bytte fil?
Kollade han döda vinklen ordentlig efter cyklister?
Precis! Den lille dåren gjorde diverse regel fel. För visst ska väl även F1 förare räkna fram att man håller rätt avstånd, 1001, 1002, 1003. Det borde väl ändå ingå när man tar racinglicensen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2003-01-01 13:42, LuckyStrike1 wrote:
Nej ... det är inte samma i motorsport som på din lokala motorväg eller vägstump.

men nog brukar det väl vara den som kör på som anses gjort fel även i motorsport?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är en racingincident att köra på någon bakifrån. Idioten framför får väl inte bromsa. F-n, det är racing, det skall inte bromsas utan gasas. Den som gasar minst är skyldig. I detta fall Ralf.

Sami, "den lille dåren", var fick du den ifrån? Lysande. :wink:

Jodå det finns vejningsplikt också. Den har "den lille dåren" lyckats lära sig under sina år i BAR. En pinne med resterna av [Coulthard]s blå kalsonger fastspikade på.

Frallan, vad får dig att tro att "den lille dåren" GLÖMDE bromspunkten? Om så är fallet så får han skriva en liten "kom ihåg lapp" där alla bromspunkterna står nerskrivna. Bara att plocka fram och läsa under körningen, kan väl inte anses som fusk att ha ett litet anteckningsblock? Står det något om "kartläsare" i F1 regelverket? Kanske en idé för "den lille dåren" att ha en kartläsare med sig???
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Med er syn på "racing" kan man ju lika gärna plocka fram säkerhetsbilen och låta hela fältet följa den runt i 2 timmar.

zz: ju mer man läser av dina inlägg desto lättare är det att tolka dig som en stor fan av NASCAR, IRL, CART m.m där man ofta plockar fram säkerhetsbilen och låte fältet följa runt. Du verkar ju gilla den typen.

Usch och fy om bilarna råkar köra för nära varandra .. .det är ju hemskt, det kan ju bli racing av det .... usch då.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det är säkrare med omkörningar i depån i 80 kilometer i timmen.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

ZZ, du har influerat mig med alla dina nidnamn på Villeneuve. Man blir tydligen mer påverkad än man tror :wink:

Lucky, visst ska man kunna ligga precis bakom någon om man klarar av det, men den gången var Villeneuve helt ute och reste. Även om Ralfan bromsade 5 meter tidigare än vad Villeneuve trodde så hade kanadesaren aldrig hunnit få ner farten ändå. Han hade helt glömt bort bromspedalen denna gången, det är sådant han lyckas med ibland.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-01-01 14:26, LuckyStrike1 wrote:

Usch och fy om bilarna råkar köra för nära varandra .. .det är ju hemskt, det kan ju bli racing av det .... usch då.
Att köra nära är inte synonymt med att köra "på". MS blev bestraffad för att ha "rört vid" "den lille dåren" i Jerez 97. När "den lille dåren" massakrerade Ralfs bil då heter det "racing incident"???

En depåomkörning är tecken på brilliant racingstrategi, en segermålgång i depån är genialiskt. Dessutom har du rätt Frallan, det är säkrare att köra om i depån än ute på banan.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-01 15:19, zz wrote:
Att köra nära är inte synonymt med att köra "på". MS blev bestraffad för att ha "rört vid" "den lille dåren" i Jerez 97. När "den lille dåren" massakrerade Ralfs bil då heter det "racing incident"???

En depåomkörning är tecken på brilliant racingstrategi, en segermålgång i depån är genialiskt. Dessutom har du rätt Frallan, det är säkrare att köra om i depån än ute på banan.
Nja ... Jerez 97 valde SChumacher medvetet att köra på Villeneuve för att båda skulle åka av och han skulle vinna VM. Ngt SChumacher själv har sagt ... så det var ingen racingincident.

Racingincident var det å andra sidan när han körde in i DC bakifrån Spa 98 t.ex - som en följd av att de båda missförstod varandra.

Eller Adelaide 94 när han och Hill missförstod varandra. Liksom han och Frentzen missförstod varandra Kanada 98 .... eller förhoppningsvis missförstod varandra kanske man ska säga där.

Villeneuve och Ralf missförstod varandra i Melbourne 2001 liksom hela incidenten i andra chikanen på Monza samma år var ett olyckligt missförstådn och misstag av flera förare inblandade. Tyvärr fick dessa två sista incidenter en olycklig utgång. Melbourne pga bristande skyddsåtgärder för funktionären, Monza pga av att funktionärern helt enkelt brutit mot säkerhetsföreskrifterna och stod på fel ställe vid tillfället och därför träffades av bildelar. Men i ingen av alla de här incidenterna ansågs en förare bära skuld till olyckan.

Däremot ansågs Schumacher med rätta bära skuld till olyckan på Jerez 97 eftersom han så uppenbart medvetet körde in i Villeneuve. Det är ingen racingincident.