XC90

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-12-06 14:48, zz wrote:
BMW, Chevrolet, Mercedes mfl slår den i allt. SUNKBIL
Utan att ha kört XC90 (vilket jag antar att du inte heller gjort) sa ställer jag mig ända tveksam till att.
* BMW slar Volvo i utrymmen, ekonomi och komfort
* Chevrolet (Tahoe?) slar Volvo i kavlitet, väghallning och komfort
* Mercedes slar Volvo i väghallning och kvalitet

Fast om jag själv fick välja valfri SUV skulle det bli Ford Expcursion med nya common rail V8:an pa sex liter.
Bild
Bild
Far XC90 att kännas klaustrofobisk...
Bild

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-12-06 15:57 ]</font>
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

..och vad gäller motorn sa haller jag med, fast jag tror ända att XC90 med 200 hästar är piggare än din 140-hästars V-70!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-06 15:41, Joakim Quensel wrote:
..och vad gäller motorn sa haller jag med, fast jag tror ända att XC90 med 200 hästar är piggare än din 140-hästars V-70!

Det där var elakt sagt. Det är väl inte mitt jävla fel att vårt företag har en sådan SUNKFÖRETAGSBILSPOLICY.

Fick jag välja så skulle jag glida omkring i en M5.
Användarens profilbild
Engis
Inlägg: 1598
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Engis »

On 2002-12-06 17:21, zz wrote:

Det där var elakt sagt. Det är väl inte mitt jävla fel att vårt företag har en sådan SUNKFÖRETAGSBILSPOLICY.
Jo jag tycker synd om det ZZ som måste åka omkring i en sprillans ny Volvo V70, själv har jag turen att jag får åka omkring i en Fiesta från -87 med en underbar 1.1 liters motor, det är ett fantastiskt vrid och framför att så finns det gått om löddriga hästar under huven som vräker iväg bilen. jag skall vara hygglig mot dej, vi byter rakt av, du behöver inte lägga nått emellan, rakt av bara, har vi en deal??
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var inte så jag menade Engis. Visst är jag priviligierad som har en så ny och fin bil att åka omkring i. Men i jämförelse med Lucky strike 1, Dr. Anders F1, Enzo, JQ mfl så har en ytterst modest och blygsam svenssonbil.

Du är själv priviligierad i jämförelse med många talibaner. Dom är antingen döda eller utblottade.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-12-08 22:17, zz wrote:
Du är själv priviligierad i jämförelse med många talibaner.
Vad är att föredra? Att vara Taliban och köra en ny Volvo eller Svensk och köra en Ford Fiesta från 1987?
Gäst

Inlägg av Gäst »

JQ, det är nog lika illa.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Ja, valet är svårt. Talibanen kör ju en betydligt modernare bil, med en helt annan nivå på komfort, prestanda för att inte tala om säkerhet. Svensken har ju å andra sidan en vida överlägsen social trygghet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-12-11 00:58 ]</font>
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Talibanerna hade tydligen en förkärlek för Toyota-lastbilar (pick-up). Om jag känner zz rätt så skulle han hellre köra omkring i en Trabant än en dylika riskokare.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Men den där nye presidenten i Afganistan verkar ju inte sa smart när han aker omkring i en vad som verkar vara en helt vanlig obepansrad Toyota 4WD. Har svart att komma pa nagon person som bättre skulle behöva en skottsäker bil...

Sag föresten ett reportage pa tysk TV om en firma som bygger skottsäkra bilar. Det var imponerande. Dom hade en BMW 7-serie byggd enligt högsta klassningen (heter B7 tror jag) och den verkade klara det mesta. Först sa pepprade dom bilen med allehanda vapen, tex Automoakarbiner pa nära hall. Och det satt en kille i bilen när dom sköt. Sen placerade en stor sprängaddnng under bilen. Den flög upp flera meter i luften, och det blev en stor krater i marken, men passagerarutrymmet var intakt. Killen satt viserligen inte dvar, men om det satt nagon i bilen skulle han med all säkerhet klarat sig oskadd.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-12-11 12:34 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 12:15, Lemon wrote:
Om jag känner zz rätt så skulle han hellre köra omkring i en Trabant än en dylika riskokare.

Du verkar känna zz helt rätt.

Kan inte begripa varför någon skulle köpa en riskokare! Det byggs fantastiskt bra bilar i Europa. Jaguar, Ferrari, Lotus, Porche, BMW, Mercedes, Aston Martin, Maserati, Lamborghini, Rolls Royce, Bentley, mm. Det måste väl finnas någon bland ovanstående producenter som tilltalar de flesta?
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 12:28, Joakim Quensel wrote:


Sag föresten ett reportage pa tysk TV om en firma som bygger skottsäkra bilar. Det var imponerande2002-12-11 12:34 ]</font>

Någon som såg repportaget om den senaste flugan i sydafrika? För ca 7000:- SEK kunde man få eldkastare som manövrerades av föraren. Munstycket till propanlågan satt under bilen i höjd med dörren. Om någon kom fram och ville slita upp dörren så trampade föraren på en pedal så sprutades en ca 1,5 meter hög låga mot inkräktaren som stod vid dörren!

Kan det vara något för JBS när han skall grilla sin kalkonhalva på 5 kg? Häng fågeln i en ståltråd från takrelingen ner mot dörren, kör ett par varv kring torget i den förort där du bor, allt detta medan du lagar familjens söndagsmiddag!! :grin:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-11 13:28, zz wrote:


Du verkar känna zz helt rätt.

Kan inte begripa varför någon skulle köpa en riskokare! Det byggs fantastiskt bra bilar i Europa. Jaguar, Ferrari, Lotus, Porche, BMW, Mercedes, Aston Martin, Maserati, Lamborghini, Rolls Royce, Bentley, mm. Det måste väl finnas någon bland ovanstående producenter som tilltalar de flesta?
Fast de överlägset mest hållbara bilarna, med bäst kvalité, är de japanska ... inte för att jag är särskilt förtjust i japanska bilar heller så är de det mest bekymmersfria och felfria bilvalet man kan göra. Framför allt en Toyota som bara går och går och går ... rostar gör de inte heller numera.
Det är nog tur för alla europeiska tillverkare att japanarna inte har en lika prestigefylld image och hög komfort ... annars skulle det inte säljas något annat.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 00:35, Joakim Quensel wrote:
Ja, valet är svårt. Talibanen kör ju en betydligt modernare bil, med en helt annan nivå på komfort, prestanda för att inte tala om säkerhet. Svensken har ju å andra sidan en vida överlägsen social trygghet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-12-11 00:58 ]</font>
Det märks att du bott utomlands ett tag. Den svenska tryggheten kan du kasta ut genom fönstret nu, för det är en myt.
Vi har över tre tusen hemlösa i Stockholm, men minst det tiodubbla som inte kan säga helt säkert vart dom bor. Det finns ungar som bor på bussar och i tunnelbanan, det finns knarkare som bor i ihåliga trän och det finns massor av människor gömda i byrokratiska system. Trygghet, my ass... Det är alldeles för glest mellan säkerhetslinorna för att kunna kalla det så.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-11 13:37, LuckyStrike1 wrote:


Fast de överlägset mest hållbara bilarna, med bäst kvalité, är de ..........de det mest bekymmersfria och felfria bilvalet man kan göra. Framför allt en Toyota som bara går och går och går ... rostar gör de inte heller numera.



Så säger snubben som först väljer en Ford S60 T5 som tjänstebil och därefter skaffar sig en BMW 320 som privatbil. :grin:


Vad var det för fel på riskokarna som bara gick och gick och aldrig rostade?? :monkey: tillgodo?

Nå, vad var det som gjorde att du valde bort dessa riskokare som är så bra?



_________________
"Schumacher har för övrigt en mer imponerande junior-karriär än tjockisen från Colombia" Lemon

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-12-11 14:15 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror inte heller på det där, Lucy.
Möjligen gäller det dom bilägare som inte kör så mycket varje år? Om affären nu var så strålande och bilarna dessutom höll bättre, varför körs så få taxibilar av japanska märken?

_________________
– Jag drev stallet med viss klokhet och alltid med överlevnad som huvudmål, säger Jackie Oliver. Tom försökte göra stallet framgångsrikt. Jag höll på i 22 år, han begravde det på tre.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-11 14:29 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Självklart är det prestige med i bilvalet - det är för många en del av bilvalet. Det är jag den förste att erkänna. Sen är en S60 T5 och en 320 betydligt komfortablare, tystare och roligare att köra än vilken japanare som helst (Mondeon däremot var rena skiten). Men sett krasst till kvalitet så är japanarna överlägsna ...

När nån bekant frågar mig, särskilt en som itne är så där jättebilintresserad, om bilval så nämner jag oftast Toyota bland alternativen som ett billgit, säkert och hållbart om än inte det mest inspirerande alternativet. Sen är det upp till val och ens preferenser vad man prioriterar högst ....

Som synes har jag andra prioriteringar än att bilen bara ska vara billig, hållbar, felfri och trygg ... :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klart, är man D.I.N.K. så är man...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-11 14:27, Jari wrote:
Jag tror inte heller på det där, Lucy.
Möjligen gäller det dom bilägare som inte kör så mycket varje år?
För en taxiåkare skulle jag aldrig rekommendera en japanare dels pga av reservdelspriserna och att de är lite "smäckiga" ... men för den normala privatbilisten och tjänstebilisten vilka är de överlägset vanligaste bilköparna stämmer det fullt och väl. Dessutom finns det inte en privatperson som skulle köpa en japanare idag med 40.000 mil på mätaren trots att den inte skulle ha mer problem än t.ex en V70 med samma antal bil. Jag vet många taxiägare med V70 som har haft massa måproblem med sina bilar Och taxiägare som har kört japanare fullkomligt felfritt men också de med lika många fel som Volvo bilarna ...

Jag har haft en japan i mina dar, en Nissan Primera GT, och kvalitets-, ekonomi och körmässigt är det mitt bästa bilval av privata pengar någonsin. Aldrig har jag åkt så billig, felfritt men ändå kul i kombination nån gång ... men likväl har jag aldrig sen dess valt en japanare.

_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL. Indy 2002: Patetiskt!

Kepsjäveln passar dig fint, zz!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-12-11 14:35 ]</font>
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Tyckandet om bilmärken kan lätt färgas av bagatelartade problem.

Är ägare till ett antal Mitsubisi pickupper. Fick trassel med lyset på en av dem i somras. Vid servicebesök hos den lokale Mitsubishi verksatden konstaterades fel på släpvangskontaktarangemanget. Fick boka en ny tid. Vid det besöket i oktober upptäcktes att delar behövdes och att de skulle höra av sig när dylika dök upp.

När det gått två veckor ringde jag för att kolla upp och fick höra att de minsann skulle medela när delarna kom. Efter ytterligare två veckor ringde jag igen och kollade, då konstaterades att delar var beställda och skulle komma 8 januari.

I det läget gav jag upp och åkte till Biltema och köpte en ny kontakt för 14 kr och 90 öre (15 kronor med avrundning) och lät killen som kör bilen byta den själv. Tidsåtgång ca: 1 timme med felsökning.

Så vad jag tycker om Mitsubishi färgas av en taskig serviceorganisation och när jag byter bilar nästa sommar så kommer de ligga långt ned på listan över intresanta märken.

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det var väl något japanskt märke som fick högsta betyget för sin service? Av sina svenska ägare alltså. Var inte det Mitsubishi, eller kanske Mazda? Hmm, Mazda var det nog när jag tänker efter.

Jag har haft en Toyota Starlet en gång som faktiskt var ganska skoj, speciellt på vintern. Som alla mina bilar var den bakhjulsdriven. :smile: Kommer inte ihåg vilken årsmodell det var, men det ar den sista som var bakhjulsdriven och jag sålde den för 5500:- till några som skulle på europasemester. Hmm, den var inte helt tyst inuti, det var t.ex. ett tämligen högt ylande ifrån bakaxeln som lät lite skrämmande.

Annars funkade den bra mekaniskt men var inte helt rostfri. Den var dock lite småtrång att åka på skidsemster i. Vi åkte tre stycken en gång och då var det tokfullt. Vi fick faktiskt plocka ur ölen ur kartongerna och lägga in dem en och en där det fanns plats - men det gick (tyvärr tog ölen slut redan efter två dar, vilket ledde till ett akutbesök på det lokala utlämningsstället).

Förutom min nuvarande bil som det inte varit ens minsta lilla skitfel på, så har nog mina Volvo 140 som jag köpte för mellan 700 och 1500 kr varit de pålitligaste.