XC90
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var ute igår och tittade lite på 1 år gamla BMW 320 med 2,2 liters motorn... trevlig bil
Ramlade in hos Volvo som hade XC90 spektakel och jag vet inte riktigt vad jag har för ett första intryck av bilen... Den har ju fått fin kritik i amerikansk press. Den är säkert skön att åka i (även om jag undrar lite över terrängegenskaperna men moderna jeepar idag är ju mer tillverkade för att gå i storstan än i skogen ...) men utseendet ...
Jag är nog lite besviken, den ser mest ut som någon slags japansk kopia eller japansk dussinbil. För att vara helt fräck, det skulle nästan kunna vara KIA:s nya jeep eller en Hyundai. Trist med tanke på prislappen om fler än jag drar de liknelserna.
Ramlade in hos Volvo som hade XC90 spektakel och jag vet inte riktigt vad jag har för ett första intryck av bilen... Den har ju fått fin kritik i amerikansk press. Den är säkert skön att åka i (även om jag undrar lite över terrängegenskaperna men moderna jeepar idag är ju mer tillverkade för att gå i storstan än i skogen ...) men utseendet ...
Jag är nog lite besviken, den ser mest ut som någon slags japansk kopia eller japansk dussinbil. För att vara helt fräck, det skulle nästan kunna vara KIA:s nya jeep eller en Hyundai. Trist med tanke på prislappen om fler än jag drar de liknelserna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Som blivande ägare och numera med erfarenhet av att köra bilen så kan jag bara säga att det måste vara den perfekta familjebilen.
Upphöjd körposition, en numera mycket god kvalitetskänsla - blev faktiskt förvånad att de lyft så mycket. Gott om kraft och framförallt så kändes den som en vanlig personbil att köra, men det beror nog på en förhållandevis låg tyngdpunkt.
Gott om utrymmen och framförallt en suverän komfort, har nog aldrig åkt i en tystare bil...
Vad gäller utseendet... tja, jag tycker den är ganska ren i linjerna, t ex är X5 en katastrof med en massa veck och linjer. XC90 ser MYCKET större ut än den är...
Lucy, du kan få köpa min V70 till en bra peng, då åker du dessutom ifrån de där 320-mopparna... jag bjuder på metallicen!
Dagens SUV:ar är ju inte terrängbilar i klass med LandRover etc utan ska nog ses som vanliga kombisar där man sitter lite högre och har fyrhjulsdrift som en extra bonus...
Vad gäller försäljningen Lucy så behöver du inte oroa dig, den har redan sålt mer än X5, ML och några till tillsammans...
Det trista är att man måste vänta på den... skulle gärna ha den idag, men den kan komma om tre veckor eller om tre månader... jag ligger mitt i en brytpunkt, de ska nämligen tillverka en hel del bilar åt Sverige nu i veckorna för att beta av kön och jag kan om jag har tur få in min köplats där, annars blir det mars...
/E
Upphöjd körposition, en numera mycket god kvalitetskänsla - blev faktiskt förvånad att de lyft så mycket. Gott om kraft och framförallt så kändes den som en vanlig personbil att köra, men det beror nog på en förhållandevis låg tyngdpunkt.
Gott om utrymmen och framförallt en suverän komfort, har nog aldrig åkt i en tystare bil...
Vad gäller utseendet... tja, jag tycker den är ganska ren i linjerna, t ex är X5 en katastrof med en massa veck och linjer. XC90 ser MYCKET större ut än den är...
Lucy, du kan få köpa min V70 till en bra peng, då åker du dessutom ifrån de där 320-mopparna... jag bjuder på metallicen!
Dagens SUV:ar är ju inte terrängbilar i klass med LandRover etc utan ska nog ses som vanliga kombisar där man sitter lite högre och har fyrhjulsdrift som en extra bonus...
Vad gäller försäljningen Lucy så behöver du inte oroa dig, den har redan sålt mer än X5, ML och några till tillsammans...
Det trista är att man måste vänta på den... skulle gärna ha den idag, men den kan komma om tre veckor eller om tre månader... jag ligger mitt i en brytpunkt, de ska nämligen tillverka en hel del bilar åt Sverige nu i veckorna för att beta av kön och jag kan om jag har tur få in min köplats där, annars blir det mars...
/E
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enzo
Det var lika för mig när jag beställde min V70 D5 förra hösten. Beställde islutet av September/början av Oktober och fick bilen 10:e Januari.
Trist att vänta, men den motorn hoppas jag du valt. Det finns hur mycket kraft som helst. Har iofs inte provat XC90, såg och provsatt den bara, så 2,5T kanske räcker till har inte sett några prestandasiffror på den. Men det verkar vara en mycket bra bil, lite stor kanske men helt OK. Och jag tycker också den är snyggare än X5.
Det var lika för mig när jag beställde min V70 D5 förra hösten. Beställde islutet av September/början av Oktober och fick bilen 10:e Januari.
Trist att vänta, men den motorn hoppas jag du valt. Det finns hur mycket kraft som helst. Har iofs inte provat XC90, såg och provsatt den bara, så 2,5T kanske räcker till har inte sett några prestandasiffror på den. Men det verkar vara en mycket bra bil, lite stor kanske men helt OK. Och jag tycker också den är snyggare än X5.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja jag vet inte. Jag var fram till 2000 mil på mätaren rätt nöjd med min S60 T5. De 300 milen efter det har däremot präglats av det ena felet efter det andra. T.ex har farthållaren pajat, servomotorn har börjat låta jävligt illa, indikatorn varnar för en massa fel som inte finns och sen stänger den av sig själv. Kort sagt börjar jag mer och mer förundras över hur dålig kvalitet man kan lyckas bygga in i en 330,000 kronors s.k premium bil. Så det där med Volvo ställer jag mig si så där tveksam till - enda fördelen just med T5:an är att den ju har hyfsad acceleration. Lite som en dragster - går fort rakt fram men väghällningen är inte direkt imponerande och vid höga hastigheter vill bilen gärna "lyfta" i fram.On 2002-11-24 20:50, EnzoF1 wrote:
Lucy, du kan få köpa min V70 till en bra peng, då åker du dessutom ifrån de där 320-mopparna... jag bjuder på metallicen!
/E
Men jag tror säkert att du blir nöjd med din XC90 Nu i helgen var faktiskt första gången jag såg den "live" så det kan ju vara en modell man vänjer sig vid. Däremot har jag aldrig tyckt att X5:an har sett särskilt skojsig ut heller - även om den åtminstone är bättre i linjerna än katastrofen nya 7-serien
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är inte ett dugg orolig alls faktiskt Skulle jag välja terrängbil (vilket inte är aktuellt eftersom jag inte har en herrgård ännu ) så finns det bara ett val: Range Rover. Kvaliteten må vara skit men det är den äkta terrängbilen eller SUV bilen. Funkar utmärkt i skogen och klara de utmaningarna samtidigt som den är lika kass i stan som alla andra moderna SUV:arOn 2002-11-24 20:50, EnzoF1 wrote:
Dagens SUV:ar är ju inte terrängbilar i klass med LandRover etc utan ska nog ses som vanliga kombisar där man sitter lite högre och har fyrhjulsdrift som en extra bonus...
Vad gäller försäljningen Lucy så behöver du inte oroa dig, den har redan sålt mer än X5, ML och några till tillsammans...
Det trista är att man måste vänta på den... skulle gärna ha den idag, men den kan komma om tre veckor eller om tre månader... jag ligger mitt i en brytpunkt, de ska nämligen tillverka en hel del bilar åt Sverige nu i veckorna för att beta av kön och jag kan om jag har tur få in min köplats där, annars blir det mars...
/E
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Med tanke på att du var för snål att lägga 5 bitar på metallic så verkar det som 800 bitar för en Range Rover är i häftigaste laget för dig...On 2002-11-24 22:02, LuckyStrike1 wrote:Är inte ett dugg orolig alls faktiskt Skulle jag välja terrängbil (vilket inte är aktuellt eftersom jag inte har en herrgård ännu ) så finns det bara ett val: Range Rover. Kvaliteten må vara skit men det är den äkta terrängbilen eller SUV bilen. Funkar utmärkt i skogen och klara de utmaningarna samtidigt som den är lika kass i stan som alla andra moderna SUV:arOn 2002-11-24 20:50, EnzoF1 wrote:
Dagens SUV:ar är ju inte terrängbilar i klass med LandRover etc utan ska nog ses som vanliga kombisar där man sitter lite högre och har fyrhjulsdrift som en extra bonus...
Vad gäller försäljningen Lucy så behöver du inte oroa dig, den har redan sålt mer än X5, ML och några till tillsammans...
Det trista är att man måste vänta på den... skulle gärna ha den idag, men den kan komma om tre veckor eller om tre månader... jag ligger mitt i en brytpunkt, de ska nämligen tillverka en hel del bilar åt Sverige nu i veckorna för att beta av kön och jag kan om jag har tur få in min köplats där, annars blir det mars...
/E
Trist att du haft problem med bilen... har precis haft min inne på 8000-mila service och förutom ett ytterst irriterande bakluckelåsproblem (bra efter tre byten) och lite småfix så har den funkat mycket bra, men jag antar att det blir så där när man köper snikmodellen S60...
Däremot är jag lite skeptisk till all elektronik i moderna bilar... kan ju inte bli annat än problem med tiden...
Varför köper du inte en Miata då? Det borde väl passa dig... jag var skitsugen på en förra sommaren, från 50 och uppåt för en begagnad... bra kvalitet, överlägsen väghållning och körkänsla... visst, någon dragster är det ju inte, men du åker ifrån det mesta när det svänger...
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, jag beställde i maj i vårasOn 2002-11-24 20:54, KGB wrote:
Enzo
Det var lika för mig när jag beställde min V70 D5 förra hösten. Beställde islutet av September/början av Oktober och fick bilen 10:e Januari.
Trist att vänta, men den motorn hoppas jag du valt. Det finns hur mycket kraft som helst. Har iofs inte provat XC90, såg och provsatt den bara, så 2,5T kanske räcker till har inte sett några prestandasiffror på den. Men det verkar vara en mycket bra bil, lite stor kanske men helt OK. Och jag tycker också den är snyggare än X5.
Jag tog 2.5T, samma pris som dieseln, likvärdigt vrid (320 Nm/1500-5000 varv mot D5:s 340 Nm vid 1800-3000 (eller nåt sånt)). Men 2.5T har blivit riktigt varvvillig numera...
Vidare så är det Crystal Grön metallic, ljust skinn, träratt träpaneler, bensinvärmare, 18-tum, elstol och lite annat smått och gott... just det ja, 7-sits också...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
On 2002-11-24 22:08, EnzoF1 wrote:
Med tanke på att du var för snål att lägga 5 bitar på metallic så verkar det som 800 bitar för en Range Rover är i häftigaste laget för dig...
Två orsaker: Mitt företag är för snålt för att tillåta mig åka T5 med metallic-lack. Köre hellre T5 utan metallic än 2,4T med ...
Inga problem med 800 kakor för en Range Rover - det är den där lottovinsten jag kommer att kamma in som räcker till herrgården, M5:an och Range Rovern Lätt som en plätt - hepp
Jag och en kille på jobbet plockade ut två exakt likadana T5:or samtidigt. Vi har båda haft liknande problem med dem. Därför är jag lite skeptiskt, har hört fler med S60 som har haft problem. V70 verkar idag vara det enda riktiga Volvo köpet faktiskt.Trist att du haft problem med bilen... har precis haft min inne på 8000-mila service och förutom ett ytterst irriterande bakluckelåsproblem (bra efter tre byten) och lite småfix så har den funkat mycket bra, men jag antar att det blir så där när man köper snikmodellen S60...
Däremot är jag lite skeptisk till all elektronik i moderna bilar... kan ju inte bli annat än problem med tiden...
Håller med ... tänk dig renovering av dagens bilar om 30 år ... huva.
Varför köper du inte en Miata då? Det borde väl passa dig... jag var skitsugen på en förra sommaren, från 50 och uppåt för en begagnad... bra kvalitet, överlägsen väghållning och körkänsla... visst, någon dragster är det ju inte, men du åker ifrån det mesta när det svänger...
Vill ha en bekväm bil. Vill ha 4 dörrar och baksäte (annars köper jag en Porsche för tidigare nämnda lotto-vinst ). Dessutom: 1,95 får inte plats i en Miata ... kalufsen sticker upp ovanför vindrutan. Lite töntvarning på det
Då är en 320 med 170 hästars motorn bra ... går bra, bra vrid i motorn och en fröjd i väghållningen. Åker även ifrån en Miata när det svänger.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Låter riktigt trevligt!On 2002-11-24 22:11, EnzoF1 wrote:Ja, jag beställde i maj i vårasOn 2002-11-24 20:54, KGB wrote:
Enzo
Det var lika för mig när jag beställde min V70 D5 förra hösten. Beställde islutet av September/början av Oktober och fick bilen 10:e Januari.
Trist att vänta, men den motorn hoppas jag du valt. Det finns hur mycket kraft som helst. Har iofs inte provat XC90, såg och provsatt den bara, så 2,5T kanske räcker till har inte sett några prestandasiffror på den. Men det verkar vara en mycket bra bil, lite stor kanske men helt OK. Och jag tycker också den är snyggare än X5.
Jag tog 2.5T, samma pris som dieseln, likvärdigt vrid (320 Nm/1500-5000 varv mot D5:s 340 Nm vid 1800-3000 (eller nåt sånt)). Men 2.5T har blivit riktigt varvvillig numera...
Vidare så är det Crystal Grön metallic, ljust skinn, träratt träpaneler, bensinvärmare, 18-tum, elstol och lite annat smått och gott... just det ja, 7-sits också...
/E
En annan orsak till dieseln kan ju vara bränsleförbrukningen som för min V70 ligger på run 0,65 vid blandad körning, kryper upp mot 0,7 om det bara är stadskörning och ner till runt 0,6 om det bara är landsväg. 1750-3000 tror jag förresten är korrekta varvtal för vridet i D5.
/KGB
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
I V70 är D5 helt rätt men XC90 väger lite för mycket och kräver nog 3-litersdieseln (D6) som ju kommer snart (runt 200 hästar och över 400 Nm) för att komma till sin rätt...On 2002-11-25 08:15, KGB wrote:Låter riktigt trevligt!On 2002-11-24 22:11, EnzoF1 wrote:Ja, jag beställde i maj i vårasOn 2002-11-24 20:54, KGB wrote:
Enzo
Det var lika för mig när jag beställde min V70 D5 förra hösten. Beställde islutet av September/början av Oktober och fick bilen 10:e Januari.
Trist att vänta, men den motorn hoppas jag du valt. Det finns hur mycket kraft som helst. Har iofs inte provat XC90, såg och provsatt den bara, så 2,5T kanske räcker till har inte sett några prestandasiffror på den. Men det verkar vara en mycket bra bil, lite stor kanske men helt OK. Och jag tycker också den är snyggare än X5.
Jag tog 2.5T, samma pris som dieseln, likvärdigt vrid (320 Nm/1500-5000 varv mot D5:s 340 Nm vid 1800-3000 (eller nåt sånt)). Men 2.5T har blivit riktigt varvvillig numera...
Vidare så är det Crystal Grön metallic, ljust skinn, träratt träpaneler, bensinvärmare, 18-tum, elstol och lite annat smått och gott... just det ja, 7-sits också...
/E
En annan orsak till dieseln kan ju vara bränsleförbrukningen som för min V70 ligger på run 0,65 vid blandad körning, kryper upp mot 0,7 om det bara är stadskörning och ner till runt 0,6 om det bara är landsväg. 1750-3000 tror jag förresten är korrekta varvtal för vridet i D5.
/KGB
T6 blev lite för dyr och funkar tydligen inte lika harmoniskt som 2.5T så den blev det.
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja det stämmer. Bilen matchar Miatan mer än väl i väghållningen och slår T5:an med hästlängder i det området. Det vet jag efter 2400 mil i den bilen, som har som jag skrev egenskaper osm en dragster: Snabb rakt fram med usel väghållning i förhållande till motoreffekt.On 2002-11-25 10:28, EnzoF1 wrote:Dagens bästa vits... ramlade nästan av stolen...On 2002-11-24 22:14, LuckyStrike1 wrote:
Då är en 320 med 170 hästars motorn bra ... går bra, bra vrid i motorn och en fröjd i väghållningen. Åker även ifrån en Miata när det svänger.
/E
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag fattar inte riktigt det där med usel väghållning... T5 anses ju spöa 3-serien (undantag M3 då ,) ) enligt alla tester och tidningar. Däremot lider ju s&0 av liten klen vägkontakt i ratten men jag är övertygad om att man kör fortare på kurvig väg med S60 även om 3-serien kanske känns bättre. 3-serien har ju tyvärr halkat efter ganska mycket på rena vägegenskaper på sistone men det är väl typiskt för BMW, de känns väldigt snabba etc... men i verkligheten så går de inte lika bra...On 2002-11-25 10:35, LuckyStrike1 wrote:Tja det stämmer. Bilen matchar Miatan mer än väl i väghållningen och slår T5:an med hästlängder i det området. Det vet jag efter 2400 mil i den bilen, som har som jag skrev egenskaper osm en dragster: Snabb rakt fram med usel väghållning i förhållande till motoreffekt.On 2002-11-25 10:28, EnzoF1 wrote:Dagens bästa vits... ramlade nästan av stolen...On 2002-11-24 22:14, LuckyStrike1 wrote:
Då är en 320 med 170 hästars motorn bra ... går bra, bra vrid i motorn och en fröjd i väghållningen. Åker även ifrån en Miata när det svänger.
/E
Har du sniffat för mycket på AF1:s förarsäte nu igen???
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jamen visst ... problemet är att den är amerikansk och jag gillar inte amerikanska bilar. Range Rover däremot är brittisk så tyskägd som den ärOn 2002-11-25 11:10, Loranga wrote:
LS1, varför inte lägga ner Range Rover-tankarna och satsa på en Hummer istället. Perfekt i rusningstrafiken!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tester av väghållning är lite vanskligt att läsa tycker jag. Jag har kört bilar som ska ha sk usel väghållnign som varit bra, jag har kört sådana som enligt tester ska ha väldigt bra väghållning som är dåliga. En förklaring kan ju vara att upplevelsen av väghållningen beror en del på förarens körstil och hur hårt/aktivt man kör.On 2002-11-25 12:46, EnzoF1 wrote:
Jag fattar inte riktigt det där med usel väghållning... T5 anses ju spöa 3-serien (undantag M3 då ,) ) enligt alla tester och tidningar. Däremot lider ju s&0 av liten klen vägkontakt i ratten men jag är övertygad om att man kör fortare på kurvig väg med S60 även om 3-serien kanske känns bättre. 3-serien har ju tyvärr halkat efter ganska mycket på rena vägegenskaper på sistone men det är väl typiskt för BMW, de känns väldigt snabba etc... men i verkligheten så går de inte lika bra...
Har du sniffat för mycket på AF1:s förarsäte nu igen???
/E
Nu föredrar jag ju bakhjulsdrift och lite överstyrning mot framhjulsdrift och understyrning. Det spelar ju in i mina preferenser, självklart.
T5:an har jag upplevt som för mjuk i fjädringen för att ha en bra väghållning. Ett sportchassi på den är nästan ett krav för Volvo har verkat satsa på komfort före väghållning, eller en kompromiss som väghållningen blir lidande av. Den lite för mjuka fjädringen tycker jag gör det svårt att veta exakt hur bilen ska bete sig, över- eller understyra. Sen gillar jag inte att den ger känslan av att "lyfta" i fram när man kör över 200 ... inte så rackans kul i de farterna att känna att bilen ligger ovanpå vägabanan ... det här är faktiskt den första bilen jag i de farterna har fått släppa av i vissa motorvägskurvor i de hastigheterna. Givetvis utanför Sveriges gränser.
BMW:n (och vi pratar 3-serien här. 5-serien är klumpig) tycker jag är betydligt mer välbalanserad och konsekvent. Utan att bli stötig eller okomfortabel är ligger den bra på vägen, stadig och en fröjd att styra i i kurvorna. Styrningen upplever jag som mer direkt än Volvons lite såsiga styrning. Sen ska man inte sticka under stol med att BMW:s överlägsna växellåda höjer körkänslan avsevärt. Sen är antisladd systemet överlägset på vintern, det måste man erkänna. Bilen är stadig som en 4WD då.
I valet mellan 320 2,2 och T5 är det en enda sak som enligt mig talar för T5:an: effekten och priset. I allt annat är BMW:n bättre även om det är i många fall ganska marginella skillnader förstås.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
BMW har varumärkesproblem nu enligt folk i branchen.
De vill rikta sig till folk på 30+ med god ekonomi och som vet vad BMW står för. Problemet att snittet i dag bland BMW-ägare ser ut att vara en 23-åring med bakåtvänd keps och kör en hottad 320 av äldre snitt med M3 backspeglar som han snott. Han kör därefter också och har en bilstereo som hörs mer än väl.
Det skrämmer bort BMWs tänkta kundkrets.
Jag vill ha en sådan här istället http://www.volvocars.se/r/
/Jan
De vill rikta sig till folk på 30+ med god ekonomi och som vet vad BMW står för. Problemet att snittet i dag bland BMW-ägare ser ut att vara en 23-åring med bakåtvänd keps och kör en hottad 320 av äldre snitt med M3 backspeglar som han snott. Han kör därefter också och har en bilstereo som hörs mer än väl.
Det skrämmer bort BMWs tänkta kundkrets.
Jag vill ha en sådan här istället http://www.volvocars.se/r/
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Sedan är ju BMW en riktig dussinbil i jämförelse med t ex Volvo, Saab och Alfa... men du Lucy verkar ju vara en kappvändare (inte minst när det gäller F1-förarpreferenser (whupps, nu nosade jag nästan på ett förbjudet område...) ) så en 3-serie passar dig säkert bra...
Jag vidhåller fortfarande 156 som en ytterst prisvärd bil begagnad!
Men köp min V70 då? Vi gör ett schysst pris, får jag samma som jag får i inbyte så är det OK. Du sparar säkert 30 bitar vilket innebär att du nog åker gratis ett år...
/E
Jag vidhåller fortfarande 156 som en ytterst prisvärd bil begagnad!
Men köp min V70 då? Vi gör ett schysst pris, får jag samma som jag får i inbyte så är det OK. Du sparar säkert 30 bitar vilket innebär att du nog åker gratis ett år...
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag tror S60R/V70R är riktiga dräpare i förhållande till priset. En 330ix kostar väl ungeför lika mycket med likvärdig utrustning och har då sämre chassi, accar 0-100 på 7,7s och går inte lika fort. Visst, man får en sån där Mäkinen edition 7 eller 8 eller va faan de heter för samma pengar men då sticker nog komforten alla världens väg...
Kul att Volvo vässar till sig och kommer med lite kul modeller, tyvärr är ju dessa R-modellerna och XC90 de sista riktiga Volvobilarna, kommande modeller har ju tagits fram under Fords vingar vilket ju iofs inte behöver vara fel, kommande V8:an verkar ju mums...
/E
Kul att Volvo vässar till sig och kommer med lite kul modeller, tyvärr är ju dessa R-modellerna och XC90 de sista riktiga Volvobilarna, kommande modeller har ju tagits fram under Fords vingar vilket ju iofs inte behöver vara fel, kommande V8:an verkar ju mums...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Alfa för privata pengar? nej tack.
Jag väljer själv just nu mellan en lätt beg t5:a, en 320 2,2 liters och en A4 1,8T nya karossen, samtliga 01:or. Hårfina skillnader mellan de tre, alla är bra och dåliga på sina sätt så det är mer en fråga om vad man prioriterar mest när man väljer. Alla är dussinbilar, men å andra sidan är varenda bil idag dussinbilar egentligen.
Egentligen skulle man ta bågekort och köpa en rolig hoj istället och sen ha en Golf GTI eller liknande som bil och leka med motorcykeln på sommarhalvåret.
Jag väljer själv just nu mellan en lätt beg t5:a, en 320 2,2 liters och en A4 1,8T nya karossen, samtliga 01:or. Hårfina skillnader mellan de tre, alla är bra och dåliga på sina sätt så det är mer en fråga om vad man prioriterar mest när man väljer. Alla är dussinbilar, men å andra sidan är varenda bil idag dussinbilar egentligen.
Egentligen skulle man ta bågekort och köpa en rolig hoj istället och sen ha en Golf GTI eller liknande som bil och leka med motorcykeln på sommarhalvåret.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tack men nej tack ... kombi och automat har jag svårt att se mig själv iOn 2002-11-25 13:44, EnzoF1 wrote:
Men köp min V70 då? Vi gör ett schysst pris, får jag samma som jag får i inbyte så är det OK. Du sparar säkert 30 bitar vilket innebär att du nog åker gratis ett år...
/E
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du får ganska mycket acc för 20000 när det gäller båge så det behöver inte kosta så jättemycket...On 2002-11-25 13:55, LuckyStrike1 wrote:
Alfa för privata pengar? nej tack.
Jag väljer själv just nu mellan en lätt beg t5:a, en 320 2,2 liters och en A4 1,8T nya karossen, samtliga 01:or. Hårfina skillnader mellan de tre, alla är bra och dåliga på sina sätt så det är mer en fråga om vad man prioriterar mest när man väljer. Alla är dussinbilar, men å andra sidan är varenda bil idag dussinbilar egentligen.
Egentligen skulle man ta bågekort och köpa en rolig hoj istället och sen ha en Golf GTI eller liknande som bil och leka med motorcykeln på sommarhalvåret.
Men du kan tänka dig en 320 för privata pengar??? Ungefär lika uselt andrahandsvärde som en 156, med skillnaden att det är lite mer känsla i Alfa...
Varför inte leta efter en S60 AWD istället? Prestanda skiljer ju inte så mycket från T5...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Andrahandsvärdet på en 320 är bland de bästa.
"Min" T5:a värderas av handlare nu till c:a 215-220 Tkr i inbyte. Uttagen i juni och 2400 mil på mätaren. Nypris i juni 310 Tkr. Där kan man snacka om värdeminskning och det är ändå Volvos egna handlare.
BMW-handeln byter in en 320:a 02 liknande förutsättningar för c:a 220 Tkr (begär runt 265) som ny kostar 290 Tkr.
Så jag håller nog bra mkt hellre på BMW:s andrahandsvärde än Volvos. En massa oberoende undersökningar visar just också detta (bland annat en jag själv var inblandad i) att BMW är den bil som ger den bästa totalekonomin med hänsyn tagen till värdeminskning m.m.
"Min" T5:a värderas av handlare nu till c:a 215-220 Tkr i inbyte. Uttagen i juni och 2400 mil på mätaren. Nypris i juni 310 Tkr. Där kan man snacka om värdeminskning och det är ändå Volvos egna handlare.
BMW-handeln byter in en 320:a 02 liknande förutsättningar för c:a 220 Tkr (begär runt 265) som ny kostar 290 Tkr.
Så jag håller nog bra mkt hellre på BMW:s andrahandsvärde än Volvos. En massa oberoende undersökningar visar just också detta (bland annat en jag själv var inblandad i) att BMW är den bil som ger den bästa totalekonomin med hänsyn tagen till värdeminskning m.m.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, hade du haft metallic hade du fått 20000 mer... så går det när man snikar. Som den nya V70 T5 jag såg på Bilia för ett tag sedan, den hade läder, stora stereopaketet, elstyrda stolar, taklucka, 17 tummar MEN INGEN AC/ECC... hur faan är folk funtade???On 2002-11-25 14:45, LuckyStrike1 wrote:
Andrahandsvärdet på en 320 är bland de bästa.
"Min" T5:a värderas av handlare nu till c:a 215-220 Tkr i inbyte. Uttagen i juni och 2400 mil på mätaren. Nypris i juni 310 Tkr. Där kan man snacka om värdeminskning och det är ändå Volvos egna handlare.
BMW-handeln byter in en 320:a 02 liknande förutsättningar för c:a 220 Tkr (begär runt 265) som ny kostar 290 Tkr.
Så jag håller nog bra mkt hellre på BMW:s andrahandsvärde än Volvos. En massa oberoende undersökningar visar just också detta (bland annat en jag själv var inblandad i) att BMW är den bil som ger den bästa totalekonomin med hänsyn tagen till värdeminskning m.m.
Nu jämför du väl äpplen och päron, T5 kostar ju inte 310 i basutförande (snarare 295) eftersom du ju jämför med en 320 med basutrustning (man bör ju som du gjort lägga på komfortpaket för att få en hygglig nivå)
Sedan sjunker ju toppmodeller lite mer men BMW är ju generellt kända för att ha usla andrahandsvärden men visst kan just de mer snikiga modellerna hålla lite bättre, precis som basutrustade Volvo 2.4-modeller håller bättre. Men jämför med en 330 så får du se.
Dessutom är det väl bara BMW:s handlare som meddelst konstgjord andning försöker hålla upp andrahandsvärdena. Ta en titt på oberoende handlare så får du se vilka som håller värdena bäst.
Lustigt förresten att V70 är en av de modeller som ökar i försäljning och 5-serie minskar, detta trots 99,6 % nöjda ägare eller vad det nu är... man kan ju visa allt med statistik.
Nåväl, jag som köper nya bilar ska kanske inte snacka... man ska ha det man vill ha och så får det kosta... om du går igång på en 320 så är det ju bra för dig... själv skulle jag aldrig ta den just pga den klena motorn... lägg på 10 bitar till en 325 men även den känns ju tunn, det som närmast motsvarar din T5 är ju 330 men då snackar man ju fläsk...
Jag vill förresten citera nåt som Fangio ska ha sagt. "Den bäste föraren är den med flest segrar..." nåt att tänka på kanske!
/E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ditt BMW-hat är lika patetiskt blint och enögt som dina negativa förarpreferenser, Enzo. Allt som står i Ratten är inte hela sanningen, dessutom finns det andra måttstockar på en bil än antalet hk. Försök vara lite seriöst objektiv istället.
Alla bilmärken som tillverkas i över 100 000 exemplar per år har för länge sedan passerat gränsen för dussinvara. Låt vara att de på vissa marknader är relativt sällsynta, men de är iallafall dussinvara, oavsett om de tillverkas i drygt 400 000 exemplar eller i drygt 900 000 exemplar.
Man kan väl läsa i tester(inte bara i Ratten) och se vad som de tycker och sedan bilda sig en egen uppfattning genom att testa de bilar man är intresserad av. För att slutligen göra ett helt subjektivt val. Själv har jag testat A6 och V70, samt en kort liten provkörning i SAAB 95, förutom BMW då. Tyvärr har jag inte varit och testat någon Merca som jag i.o.f.s. kunde tänka mig att äga, då jag främst vill ha en bakhjulsdriven bil. Men Lucy, jag tycker nog att både A6 och V70 känns klumpigare än min 525:a. SAABen kan jag inte riktigt uttala mig om då jag körde s[ kort sträcka. V70 har lite understyrningstendenser och lite småsvampig styrning och A6:an kändes klart framtung och lite småseg i reflexerna. Men, men, olika personer upplever som sagt bilar olika beroende på körstil och annat. Nu har jag aldrig ägt en framhjulsdrven bil och vill helst inte äga någon heller, då jag tycker att det känns mycket bättre(och roligare ) att köra bakhjulsdrivet på vintern, eftersom jag är van det, så Volvon och Audin hade nog fått varit mycket bättre för jag skulle ändra mig, vilket de inte är.
Både V70:n och 525:an har jag åkt långt i och även där föredrar jag BMW:s lite hårdare säten som inte lika lätt ger träsmak. Däremot känns Volvon skönare just när man sätter sig. Jag gillar även BMW:s fastare fjädring bättre, men på väldigt dålig asfalt eller "tvättbrädegrus" är den kanske lite väl stötig. Nu har jag aldrig kört en V70 på sånt underlag, men jag kan tänka mig att Volvon känns skönare där. Jag kör dock inte allt för ofta på den typen av väg, så det går att leva med.
En annan sak är ju hur bra olika bilar håller och där är det förstås lite svårt att veta säkert. Nya V70:n hade ju ganska stora kvalitetsproblem iallafall när den kom, men har väl kanske filat bort de värsta problemen nu. Min gamla 520 fick kylproblem, som troligtvis orsakats av för lite vatten i kylsystem, men resulterade i att i stort sett allt meaniskt i kylsystemet fick bytas. Tyvärr gick inte allt på en gång utan den fick stå på verkstan i två omgångar, då först slirkopplingen till fläkten, vattenpumpen samt termostaten byttes. Blev ganska dyr arbetskostnad då de efter varje gång trott att de löst problemet. Som tur var gick det på garantin, men efter ett tag när garantin gått ut pajade pumpen till kupevärmen och fick bytas. Jag hade även problem med att centrallåset till höger framdörr var glappt, men annars funkade den bra i 3 år(gått 11 000 mil när jag sålde den). Nu kan det förstås vara otur, men jag har hört att andra också haft problem med vattenpumpen på några år gamla BMW så jag vet inte. Min 525:a (-01) har dock fungerat klockrent utan minsta lilla miniproblem under de 1000 mil jag kört den och är verkligen en fröjd att köra. Så jag tillhör absolut en av alla de nöjda 5-serie-ägarna. Trots Enzos konspirationsteorier finns vi.
Däremot kan man ju fråga sig om 525:an är värd pengarna eller hur mycket extra man får betala för propellern. Till skillnad ifrån jajo verkar ju många anse att BMW har en av marknadens mest värdefulla varumärken och att det är något kunderna får betala för. Som Lucy påpekat brukar dock BMW stå sig bra totalekonomiskt, alltså kostnad per mil, vilket väl är det viktiga. När det gäller överpriser har ju Volvo större vinst per bil, iallafall ifjol, även om BMW har mycket större total vinst då man tillverkar dubbelt så många bilar, så frågan är vem som tar ut störst överpriser...
Alla bilmärken som tillverkas i över 100 000 exemplar per år har för länge sedan passerat gränsen för dussinvara. Låt vara att de på vissa marknader är relativt sällsynta, men de är iallafall dussinvara, oavsett om de tillverkas i drygt 400 000 exemplar eller i drygt 900 000 exemplar.
Man kan väl läsa i tester(inte bara i Ratten) och se vad som de tycker och sedan bilda sig en egen uppfattning genom att testa de bilar man är intresserad av. För att slutligen göra ett helt subjektivt val. Själv har jag testat A6 och V70, samt en kort liten provkörning i SAAB 95, förutom BMW då. Tyvärr har jag inte varit och testat någon Merca som jag i.o.f.s. kunde tänka mig att äga, då jag främst vill ha en bakhjulsdriven bil. Men Lucy, jag tycker nog att både A6 och V70 känns klumpigare än min 525:a. SAABen kan jag inte riktigt uttala mig om då jag körde s[ kort sträcka. V70 har lite understyrningstendenser och lite småsvampig styrning och A6:an kändes klart framtung och lite småseg i reflexerna. Men, men, olika personer upplever som sagt bilar olika beroende på körstil och annat. Nu har jag aldrig ägt en framhjulsdrven bil och vill helst inte äga någon heller, då jag tycker att det känns mycket bättre(och roligare ) att köra bakhjulsdrivet på vintern, eftersom jag är van det, så Volvon och Audin hade nog fått varit mycket bättre för jag skulle ändra mig, vilket de inte är.
Både V70:n och 525:an har jag åkt långt i och även där föredrar jag BMW:s lite hårdare säten som inte lika lätt ger träsmak. Däremot känns Volvon skönare just när man sätter sig. Jag gillar även BMW:s fastare fjädring bättre, men på väldigt dålig asfalt eller "tvättbrädegrus" är den kanske lite väl stötig. Nu har jag aldrig kört en V70 på sånt underlag, men jag kan tänka mig att Volvon känns skönare där. Jag kör dock inte allt för ofta på den typen av väg, så det går att leva med.
En annan sak är ju hur bra olika bilar håller och där är det förstås lite svårt att veta säkert. Nya V70:n hade ju ganska stora kvalitetsproblem iallafall när den kom, men har väl kanske filat bort de värsta problemen nu. Min gamla 520 fick kylproblem, som troligtvis orsakats av för lite vatten i kylsystem, men resulterade i att i stort sett allt meaniskt i kylsystemet fick bytas. Tyvärr gick inte allt på en gång utan den fick stå på verkstan i två omgångar, då först slirkopplingen till fläkten, vattenpumpen samt termostaten byttes. Blev ganska dyr arbetskostnad då de efter varje gång trott att de löst problemet. Som tur var gick det på garantin, men efter ett tag när garantin gått ut pajade pumpen till kupevärmen och fick bytas. Jag hade även problem med att centrallåset till höger framdörr var glappt, men annars funkade den bra i 3 år(gått 11 000 mil när jag sålde den). Nu kan det förstås vara otur, men jag har hört att andra också haft problem med vattenpumpen på några år gamla BMW så jag vet inte. Min 525:a (-01) har dock fungerat klockrent utan minsta lilla miniproblem under de 1000 mil jag kört den och är verkligen en fröjd att köra. Så jag tillhör absolut en av alla de nöjda 5-serie-ägarna. Trots Enzos konspirationsteorier finns vi.
Däremot kan man ju fråga sig om 525:an är värd pengarna eller hur mycket extra man får betala för propellern. Till skillnad ifrån jajo verkar ju många anse att BMW har en av marknadens mest värdefulla varumärken och att det är något kunderna får betala för. Som Lucy påpekat brukar dock BMW stå sig bra totalekonomiskt, alltså kostnad per mil, vilket väl är det viktiga. När det gäller överpriser har ju Volvo större vinst per bil, iallafall ifjol, även om BMW har mycket större total vinst då man tillverkar dubbelt så många bilar, så frågan är vem som tar ut störst överpriser...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Där jag jobbar har vi extremt bra koll på alla bilars totalekonomi - både våra egna tjänstebilar och olika storföretags bilflottor vi finansierar och administerar.
De absolut bästa och billigaste tjänstebilarna vi har haft är BMW. Det har varit de bilar med överlägset lägst totalekonomi - trots att vi även har haft Fordar, Volvos, SAAB:ar, japaner, VW och Audi etc etc. Ingen har varit närheten av de siffror för totaleknomin som BMW har haft. Volvo har varit närmast. Totalekonomi inkluderar totalpris, driftskostnader, värdeminskning m.m. Volvon verkar mest tappa på bränsleförbrukning och värdeminskning. Att Volvos Värde Varar är en myt - det varar inte bättre än de flesta, i en del fall varar det sämre. Volvo handeln gör dock allt för att hålla upp värdet - med hemskt dyra begagnatlager till följd.
Varför är då BMW inte vanligare som företagsbil kan man fråga? Av policyskäl är en sak - BMW sticker helt enkelt lite för mkt i ögonen i Sverige, det är mer diplomatiskt att komma i en Volvo. Det är den främsta orsaken, men en annan är att man inte kan/vill räkna eller se sanningen. Man räknar oftast bara på inköpspriset och inget mer.
Personligen tycker jag att BMW:n med bakhjulsdrift ger en underbar känsla att köra och äga, åtminstone en 3-serie. Däremot gillar jag inte riktigt "trendigheten" i märket idag. Inte heller inköpspriset som är för högt i förhållande till konkurrenter och vad man får i effekt etc.
De absolut bästa och billigaste tjänstebilarna vi har haft är BMW. Det har varit de bilar med överlägset lägst totalekonomi - trots att vi även har haft Fordar, Volvos, SAAB:ar, japaner, VW och Audi etc etc. Ingen har varit närheten av de siffror för totaleknomin som BMW har haft. Volvo har varit närmast. Totalekonomi inkluderar totalpris, driftskostnader, värdeminskning m.m. Volvon verkar mest tappa på bränsleförbrukning och värdeminskning. Att Volvos Värde Varar är en myt - det varar inte bättre än de flesta, i en del fall varar det sämre. Volvo handeln gör dock allt för att hålla upp värdet - med hemskt dyra begagnatlager till följd.
Varför är då BMW inte vanligare som företagsbil kan man fråga? Av policyskäl är en sak - BMW sticker helt enkelt lite för mkt i ögonen i Sverige, det är mer diplomatiskt att komma i en Volvo. Det är den främsta orsaken, men en annan är att man inte kan/vill räkna eller se sanningen. Man räknar oftast bara på inköpspriset och inget mer.
Personligen tycker jag att BMW:n med bakhjulsdrift ger en underbar känsla att köra och äga, åtminstone en 3-serie. Däremot gillar jag inte riktigt "trendigheten" i märket idag. Inte heller inköpspriset som är för högt i förhållande till konkurrenter och vad man får i effekt etc.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kan dock helt hålla med om det där med att det av någon anledning sticker i de jantelagsdrabbade svenska ögonen. Jag vet inte hur många ggr jag i anklagande ton fått höra hur dum jag är som åker BMW och att jag på något sätt avkrävs en förklaring(inte bara av Enzo alltså). De som jag känner som har dyrare bilar än mig fast Volvo, SAAB och Audi drabbas aldrig av sånt. Väldigt underligt. En kompis som hade en 520 -88, som väl var värd 50 000:- eller nåt sånt blev ständigt pikad av kollegor och kunder om vilken lyxlirare han var, trots att de ofta hade bilar som var mångdubbelt dyrare än hans. Som sagt, klart märkligt och en klar nackdel med att åka BMW. Kan möjligen tänka mig att Mercaägare drabbas lite av samma problem, även om jag inte hört det av någon.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
AF1:
Visa mig ett test där X5 ansetts som segrare över XC90?
AMS (tom BMW:s köpta AMS )/Teknikens Värld/Vi Bilägare och diverse europeiska tidskrifter... alla håller XC90 som vida bättre än X5.
Lucy: Jag håller med om att BMW:s kalkyler ser hyfsade ut så länge det gäller billigare modeller, men kliver du upp lite i motorstorlek så lär det haverera. Ta t ex en V70 T5 och jämför med motsvarande BMW, kebabmoppen blir ung 100000 dyrare i inköp. Visst servicen är gratis de tre första gångerna, sedan då? Försäkringen blir också svettdyr när vagnskadan försvinner. Finns inte en sportmössa att en 530 blir billigare att äga än en V70 T5! Börjar vi sedan jämföra en T6 med en 540 så är det ännu värre. Möjligen att en 320 blir likvärdig med en S60 170.
Jag är iofs glad att jag har råd att åka Volvo så jag slipper vända på slantarna och tvingas köra BMW.
Men det största problemet med BMW är faktiskt storleken, jag hade nog kunnat tänka mig en 530 Touring men skuffen är helt enkelt för liten... att sedan som AF1 hålla bakhjulsdrift som bättre på vintern... nja, roligare ja visst, men bättre??? Nähh!
Anders är bara sur för att han inte har tillräckligt stor k*k för att våga välja den bil han egentligen vill ha...
/E
Visa mig ett test där X5 ansetts som segrare över XC90?
AMS (tom BMW:s köpta AMS )/Teknikens Värld/Vi Bilägare och diverse europeiska tidskrifter... alla håller XC90 som vida bättre än X5.
Lucy: Jag håller med om att BMW:s kalkyler ser hyfsade ut så länge det gäller billigare modeller, men kliver du upp lite i motorstorlek så lär det haverera. Ta t ex en V70 T5 och jämför med motsvarande BMW, kebabmoppen blir ung 100000 dyrare i inköp. Visst servicen är gratis de tre första gångerna, sedan då? Försäkringen blir också svettdyr när vagnskadan försvinner. Finns inte en sportmössa att en 530 blir billigare att äga än en V70 T5! Börjar vi sedan jämföra en T6 med en 540 så är det ännu värre. Möjligen att en 320 blir likvärdig med en S60 170.
Jag är iofs glad att jag har råd att åka Volvo så jag slipper vända på slantarna och tvingas köra BMW.
Men det största problemet med BMW är faktiskt storleken, jag hade nog kunnat tänka mig en 530 Touring men skuffen är helt enkelt för liten... att sedan som AF1 hålla bakhjulsdrift som bättre på vintern... nja, roligare ja visst, men bättre??? Nähh!
Anders är bara sur för att han inte har tillräckligt stor k*k för att våga välja den bil han egentligen vill ha...
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, men i ditt fall så ser man ju nypriset på bilen, dvs närmare 400000:-. Självklart tycker man det är lyxigt för en förhållandevis moderat effektstark medelstor bil. När vanliga hederliga hårt arbetande svenssons får hålla tillgodo med motsvarande storlek och effekt så lägger man ned 150000 mindre... det är det som sticker i ögonen.On 2002-11-25 17:28, AndersF1 wrote:
Jag kan dock helt hålla med om det där med att det av någon anledning sticker i de jantelagsdrabbade svenska ögonen. Jag vet inte hur många ggr jag i anklagande ton fått höra hur dum jag är som åker BMW och att jag på något sätt avkrävs en förklaring(inte bara av Enzo alltså). De som jag känner som har dyrare bilar än mig fast Volvo, SAAB och Audi drabbas aldrig av sånt. Väldigt underligt. En kompis som hade en 520 -88, som väl var värd 50 000:- eller nåt sånt blev ständigt pikad av kollegor och kunder om vilken lyxlirare han var, trots att de ofta hade bilar som var mångdubbelt dyrare än hans. Som sagt, klart märkligt och en klar nackdel med att åka BMW. Kan möjligen tänka mig att Mercaägare drabbas lite av samma problem, även om jag inte hört det av någon.
Och det är som sagt en av fördelarna med Volvo, ingen bryr sig, vilket är en fördel om man är egen företagare. Man slipper snack från grannarna och bilen står oftast i fred på gatan.
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du glömmer också lyxbilsbeskattningsgränsen som ju är på 280000 eller nåt liknande. Det klarar BMW inte ens med en 520. Där har du ett av problemen! Idag får man ju en V70 med lullull för runt 230-240000, iofs snikmotor men som räcker för de flesta. Den klarar den gränsen som ju många företag har.On 2002-11-25 16:54, LuckyStrike1 wrote:
Där jag jobbar har vi extremt bra koll på alla bilars totalekonomi - både våra egna tjänstebilar och olika storföretags bilflottor vi finansierar och administerar.
De absolut bästa och billigaste tjänstebilarna vi har haft är BMW. Det har varit de bilar med överlägset lägst totalekonomi - trots att vi även har haft Fordar, Volvos, SAAB:ar, japaner, VW och Audi etc etc. Ingen har varit närheten av de siffror för totaleknomin som BMW har haft. Volvo har varit närmast. Totalekonomi inkluderar totalpris, driftskostnader, värdeminskning m.m. Volvon verkar mest tappa på bränsleförbrukning och värdeminskning. Att Volvos Värde Varar är en myt - det varar inte bättre än de flesta, i en del fall varar det sämre. Volvo handeln gör dock allt för att hålla upp värdet - med hemskt dyra begagnatlager till följd.
Varför är då BMW inte vanligare som företagsbil kan man fråga? Av policyskäl är en sak - BMW sticker helt enkelt lite för mkt i ögonen i Sverige, det är mer diplomatiskt att komma i en Volvo. Det är den främsta orsaken, men en annan är att man inte kan/vill räkna eller se sanningen. Man räknar oftast bara på inköpspriset och inget mer.
Personligen tycker jag att BMW:n med bakhjulsdrift ger en underbar känsla att köra och äga, åtminstone en 3-serie. Däremot gillar jag inte riktigt "trendigheten" i märket idag. Inte heller inköpspriset som är för högt i förhållande till konkurrenter och vad man får i effekt etc.
Dessutom står ju BMW bara på verkstad så det är ju en annan anledning
/E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är vad som är motsvarande BMW? Är det motsvarande väghållning, körkänsla, pris, toppfart, acc, innerutrymmen, vikt, kvalitetskänsla eller vad som räknas som motsvarande? När man är liten är det väl hur långt hastighetsmätaren går som räknas som motsvarande, men vad räknas nu? Det är ju knappast hk, eftersom en 150-hästars Merca knappast räknas som motsvarigheten till en lika stark Skoda. I annat fall kunde ju alla s.k. premium-märken lägga ned.
Jag sa att "jag tycker att det känns mycket bättre att köra bakhjulsdrivet på vintern, eftersom jag är van det", inte att det objektivt är bäst för alla. Jag är uppväxt på norrländsk landsbygd med många mils bilkörning på hala kurviga vintervägar och nästan uteslutande med bakhjulsdrift, så jag är helt enkelt van det och tycker det känns bäst. Någon med andra referenser har troligen andra preferenser. Sedan är det ju en annan sak att det är mycket billigare att tillverka en framhjulsdriven bil.
Jag sa att "jag tycker att det känns mycket bättre att köra bakhjulsdrivet på vintern, eftersom jag är van det", inte att det objektivt är bäst för alla. Jag är uppväxt på norrländsk landsbygd med många mils bilkörning på hala kurviga vintervägar och nästan uteslutande med bakhjulsdrift, så jag är helt enkelt van det och tycker det känns bäst. Någon med andra referenser har troligen andra preferenser. Sedan är det ju en annan sak att det är mycket billigare att tillverka en framhjulsdriven bil.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, men Lucy kanske inte lägger fram allt. Nya bilar blir väl aldrig bäst ekonomi och jag måste ju få yttra mig om mina erfarenheter, eller hur? Lucys modeller behöver ju inet stämma för mig och 100000 högre nypris är oftast svårt att käka upp med hjälp av fria servicar. Vad jag ville komma till är att Volvos dyrare modeller inte är så mycket dyrare än deras billigare medans gapet mellan t ex en 520 och en 530 är närmare 100000 och mellan en 2.4 och en 2.5T (kommande modell)enbart ca 30000. Då skiljer det alltså närmare 100000 mellan två i storlek, prestanda, säkerhet, komfort etc jämnbördiga bilar. Subjektiva värderingar som körglädje etc kan ju inte mätas på objektiva grunder. Kom inte och säg att den BMW:n blir billigare på tre år.On 2002-11-25 17:45, AndersF1 wrote:
Det är väl trevligt Lucy att Enzo talar om för dig vad som är bäst bilekonomi, så du kan göra ett bättre jobb och inte lita på era egna siffror.
Hur är det Anders? Måste du försvara ditt bilval så här? Har de objektiva argumenten tagit slut? Känns brallorna rymligare idag?
(E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vadå försvara, jag trodde det var en diskussion där jag förklarat mitt bilval. Andra får väl välja vad tusan de vill, det bryr väl inte mig och i många fall kan jag även förstå varför man väljer som man gör.
Sedan att du tydligen är så desperat att du måste komma med sånt där fjant får väl stå för dig, om det nu roar dig så...
Vad det gäller erfarenheter så har väl aldrig du ägt en BMW, så hur kan du ha mer erfarenhet över vad som är bästa totalekonomi än Lucy som jobbar med det?
Om man stryker dina uppfattningar om Volvo och BMW som är alldeles för positiva resp. negativa så kan du ju ganska mycket om bilar, så varför inte använda det istället för att löjla dig med k*k-förlängaruttryck och annat skumt. Men så fort BMW och Volvo kommer på tal så spårar det ur direkt för dig.
Sedan att du tydligen är så desperat att du måste komma med sånt där fjant får väl stå för dig, om det nu roar dig så...
Vad det gäller erfarenheter så har väl aldrig du ägt en BMW, så hur kan du ha mer erfarenhet över vad som är bästa totalekonomi än Lucy som jobbar med det?
Om man stryker dina uppfattningar om Volvo och BMW som är alldeles för positiva resp. negativa så kan du ju ganska mycket om bilar, så varför inte använda det istället för att löjla dig med k*k-förlängaruttryck och annat skumt. Men så fort BMW och Volvo kommer på tal så spårar det ur direkt för dig.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
En anledning till att verkligheten och journalisters uppfattning om bilens köregenskaper kan skilja sig åt är att bilföretagen gärna fixar till bilarna med för mjuk fjädring(läs Volvo och Merca ) så att de ska passa journalisternas preferenser bättre och få bättre betyg i testerna. Sedan är butiksmodellerna anpassade för kunderna som i genomsnitt vill ha betydligt mjukare och mer komfortabel körkänsla.
Kan bara hålla med Anders om bakhjuldriften. Har kört bakhjulsdrivet på vinterväg i många mil och aldrig haft problem med det, däremot tycker jag man har rätt dålig kontroll med en framhjulsdriven bil. Framjulen bara hasar och det enda sättet att svänga är att sitta med ena handen på kryckan. Lite överdrivet men...
Nu skiljer det mycket mellan olika framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar och jag har kört framhjulsdrivna som varit rätt ok(ganska lösa i bakvagnen om man vill och provocerar på rätt sätt så de går att få att svänga) och nån bakhjulsdriven Suzuki Vitara som är helt hopplös med bara bakhjuldrivet.
Kan bara hålla med Anders om bakhjuldriften. Har kört bakhjulsdrivet på vinterväg i många mil och aldrig haft problem med det, däremot tycker jag man har rätt dålig kontroll med en framhjulsdriven bil. Framjulen bara hasar och det enda sättet att svänga är att sitta med ena handen på kryckan. Lite överdrivet men...
Nu skiljer det mycket mellan olika framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar och jag har kört framhjulsdrivna som varit rätt ok(ganska lösa i bakvagnen om man vill och provocerar på rätt sätt så de går att få att svänga) och nån bakhjulsdriven Suzuki Vitara som är helt hopplös med bara bakhjuldrivet.
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
?quote]On 2002-11-25 12:47, EnzoF1 wrote:
Faan, jag ska bara gå i stövlar och rutskjortor framöver så får ni d-a 08:or ha era lågskor och Armanikavajer...
Ska bli skönt att höra era "djävlaskitsnöhelvetesskit" i vinter...
/E [/quote]
Ursäkta EnzoF1, varför ska du köpa en XC90?
Har dom grävt bort asfalten på Östermalm?
Eller jobbar du med skog/entreprenad?
Faan, jag ska bara gå i stövlar och rutskjortor framöver så får ni d-a 08:or ha era lågskor och Armanikavajer...
Ska bli skönt att höra era "djävlaskitsnöhelvetesskit" i vinter...
/E [/quote]
Ursäkta EnzoF1, varför ska du köpa en XC90?
Har dom grävt bort asfalten på Östermalm?
Eller jobbar du med skog/entreprenad?
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Kan du förtydliga hur du definierar "likvärdig"?On 2002-11-25 17:30, EnzoF1 wrote:
Ta t ex en V70 T5 och jämför med motsvarande BMW, kebabmoppen blir ung 100000 dyrare i inköp. ... Finns inte en sportmössa att en 530 blir billigare att äga än en V70 T5! Börjar vi sedan jämföra en T6 med en 540 så är det ännu värre. Möjligen att en 320 blir likvärdig med en S60 170.
/E
Visst har ju rätt i att en BMW med motsvarande prestanda är mycket dyrare än en Volvo, men kalla Volvor turbo-femma "likvärdig" med BMWs fina 3-liters-sexa är ett hån mot BMW. Liksom att påstå att Turbo-sexan skulle vara "likvärdig" med BMWs maffiga V8:a.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Enzo har behov att imponera på sina grannar i trånkan, men vem blir imponerad av en Volvo idag?
Volvos anseende som kvalitetsbil har fått sig en hård knäck och ingen modell är som jag förstått undantagen. I alla fall inte V70. Jag känner ganska många som har såna, men ingen som är nöjd utom möjligen Enzo.
Jag kan samtidigt konstatera att Sveriges nöjdaste bilägare är dom som kör BMW och att Hummern är det enda terrängbilsalternativet just nu. :read:Allt annat är janteinställning och förutfattade meningar. Jag var lite överraskad att det inte nämnts något om nysvenskar och pizzabagare bara.
Jag förmodar att den vanliga drapan nu kommer som...
Volvos anseende som kvalitetsbil har fått sig en hård knäck och ingen modell är som jag förstått undantagen. I alla fall inte V70. Jag känner ganska många som har såna, men ingen som är nöjd utom möjligen Enzo.
Jag kan samtidigt konstatera att Sveriges nöjdaste bilägare är dom som kör BMW och att Hummern är det enda terrängbilsalternativet just nu. :read:Allt annat är janteinställning och förutfattade meningar. Jag var lite överraskad att det inte nämnts något om nysvenskar och pizzabagare bara.
Jag förmodar att den vanliga drapan nu kommer som...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Gärna,On 2002-11-25 21:20, Joakim Quensel wrote:Kan du förtydliga hur du definierar "likvärdig"?On 2002-11-25 17:30, EnzoF1 wrote:
Ta t ex en V70 T5 och jämför med motsvarande BMW, kebabmoppen blir ung 100000 dyrare i inköp. ... Finns inte en sportmössa att en 530 blir billigare att äga än en V70 T5! Börjar vi sedan jämföra en T6 med en 540 så är det ännu värre. Möjligen att en 320 blir likvärdig med en S60 170.
/E
Visst har ju rätt i att en BMW med motsvarande prestanda är mycket dyrare än en Volvo, men kalla Volvor turbo-femma "likvärdig" med BMWs fina 3-liters-sexa är ett hån mot BMW. Liksom att påstå att Turbo-sexan skulle vara "likvärdig" med BMWs maffiga V8:a.
med likvärdig lägger jag in begrepp som storlek, effekt (i detta ingår då bilens faktiska fart/acc-prestanda), komfort, utrustning etc. Jag räknar alltså inte med subjektiva faktorer som t ex körglädje och sånt som inte kan mätas.
Därför är t ex en S60 AWD likvärdig med en 330xi, ungefär lika stora, ungefär lika snabba och ungefär lika välutrustade. 330 kostar ca 390.000 med komfortpaket och S60 ca 100.000 mindre med motsvarande utrustning.
Jag anser de motorerna vara ungefär likvärdiga i rena prestanda, om man sedan vill ha en vassare gång på höga varv eller ett fett vridmoment på låga varv, tja det är upp till var och en, men funktionsmässigt är de rätt så likvärdiga då de sätter samma fart på bilen. S60 har en mer avancerad fyrhjulsdrift och chassi och BMW:s mer styrkänsla och skönare samspel låda/koppling.
Ja, är det då värt 100000 extra för det där, upp till var och en, jag för min del värderar t ex fetare vrid mer än spets då jag oftare ligger under än över 5000 varv.
Ja du hajjar nog.
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Japp, Sveriges nöjdaste bilägare visar det genom att sluta köpa 5-serie som ju minskar dramatiskt i fösäljningsstatistiken till skillnad från V70 som ökar... konstigt det där...On 2002-11-26 14:42, Jari wrote:
Enzo har behov att imponera på sina grannar i trånkan, men vem blir imponerad av en Volvo idag?
Volvos anseende som kvalitetsbil har fått sig en hård knäck och ingen modell är som jag förstått undantagen. I alla fall inte V70. Jag känner ganska många som har såna, men ingen som är nöjd utom möjligen Enzo.
Jag kan samtidigt konstatera att Sveriges nöjdaste bilägare är dom som kör BMW och att Hummern är det enda terrängbilsalternativet just nu. :read:Allt annat är janteinställning och förutfattade meningar. Jag var lite överraskad att det inte nämnts något om nysvenskar och pizzabagare bara.
Jag förmodar att den vanliga drapan nu kommer som...
Det är väl som du Jari, du förespråkar BMW som en annan lallande fåne men köper Volvo efter Volvo... knepigt det där?
Just det Jari, de som köper Volvo är inte ute efter att imponera, till skillnad från dig, det var ju du som sa det!
Majoriteten av BMW-ägarna köper BMW just för märket och inte för bilen...
Varför säljs det inte fler BMW om de nu är så överlägsna och billiga och driftssäkra??? Svara på den frågan?
Men visst, bättre kvalitetsbil än Volvo 240 och gamla mB 200 lär vara svåra att hitta, så det har blivit sämre, det håller jag med om...
Men hur konstaterar du att Sveriges nöjdaste bilägare är de som kör BMW? Syftar du på en gammal undersökning om 5-serieägarna eller gäller ditt påstående ägare till gamla 750??? Du snackar som vanligt en massa smörja men du har väl "papper" på det här också antar jag, direkt in i din dator va?
Jag är inte ute efter en terrängbil, om du klassar XC90 dit så visar du bara ditt okunniga tryne igen. Dags att läsa på lite mer Jari, eller är även detta ett av dina fantasifoster.
Dags för lite verkstad nu Jari, det är som vanligt bara hetluft från din sida... jag skulle nästa säga att du bara är avundsjuk, så visst verkar Trånkan och XC90 funka på dig i alla fall!
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förresten Jari, du har väl både en Hummer, M5 och en SL 500 hemma??? Som vanligt får väl ingen se dem...
Varför all avundsjuka Jari? Blir du sur över att folk väljer annorlunda än dig?
Eller handlar det om att Sverige lyckats bättre än Finland inom biltillverkning, är det där skon klämmer? Eller är det så att BMW egentligen är finskägt, ja så är det ju naturligtvis!
/E
Varför all avundsjuka Jari? Blir du sur över att folk väljer annorlunda än dig?
Eller handlar det om att Sverige lyckats bättre än Finland inom biltillverkning, är det där skon klämmer? Eller är det så att BMW egentligen är finskägt, ja så är det ju naturligtvis!
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Va faan, jag skrev ju en smilie, hur känslig får man bli? Ska det vara som inom F1-forumet nu. Alla avvikande åsikter ska mobbas ned? Ge dig!On 2002-11-25 18:19, AndersF1 wrote:
Om man stryker dina uppfattningar om Volvo och BMW som är alldeles för positiva resp. negativa så kan du ju ganska mycket om bilar, så varför inte använda det istället för att löjla dig med k*k-förlängaruttryck och annat skumt. Men så fort BMW och Volvo kommer på tal så spårar det ur direkt för dig.
Har inte du beskrivit Volvo som traktor eller Bolinder Munktell-historier ibland, är inte det "skumt" som du själv skriver???
Det spårar väl ur för alla, men så fort man skriver negativt om BMW så reser sig alla "frälsta" på bakbenen, precis som när det handlar om vissa F1-förare...
Trist inställning!
/E