Ditt BMW-hat är lika patetiskt blint och enögt som dina negativa förarpreferenser, Enzo. Allt som står i Ratten är inte hela sanningen, dessutom finns det andra måttstockar på en bil än antalet hk. Försök vara lite seriöst objektiv istället.
Alla bilmärken som tillverkas i över 100 000 exemplar per år har för länge sedan passerat gränsen för dussinvara. Låt vara att de på vissa marknader är relativt sällsynta, men de är iallafall dussinvara, oavsett om de tillverkas i drygt 400 000 exemplar eller i drygt 900 000 exemplar.
Man kan väl läsa i tester(inte bara i Ratten) och se vad som de tycker och sedan bilda sig en egen uppfattning genom att testa de bilar man är intresserad av. För att slutligen göra ett helt subjektivt val.

Själv har jag testat A6 och V70, samt en kort liten provkörning i SAAB 95, förutom BMW då. Tyvärr har jag inte varit och testat någon Merca som jag i.o.f.s. kunde tänka mig att äga, då jag främst vill ha en bakhjulsdriven bil. Men Lucy, jag tycker nog att både A6 och V70 känns klumpigare än min 525:a. SAABen kan jag inte riktigt uttala mig om då jag körde s[ kort sträcka. V70 har lite understyrningstendenser och lite småsvampig styrning och A6:an kändes klart framtung och lite småseg i reflexerna. Men, men, olika personer upplever som sagt bilar olika beroende på körstil och annat. Nu har jag aldrig ägt en framhjulsdrven bil och vill helst inte äga någon heller, då jag tycker att det känns mycket bättre(och roligare

) att köra bakhjulsdrivet på vintern, eftersom jag är van det, så Volvon och Audin hade nog fått varit mycket bättre för jag skulle ändra mig, vilket de inte är.
Både V70:n och 525:an har jag åkt långt i och även där föredrar jag BMW:s lite hårdare säten som inte lika lätt ger träsmak. Däremot känns Volvon skönare just när man sätter sig. Jag gillar även BMW:s fastare fjädring bättre, men på väldigt dålig asfalt eller "tvättbrädegrus" är den kanske lite väl stötig. Nu har jag aldrig kört en V70 på sånt underlag, men jag kan tänka mig att Volvon känns skönare där. Jag kör dock inte allt för ofta på den typen av väg, så det går att leva med.
En annan sak är ju hur bra olika bilar håller och där är det förstås lite svårt att veta säkert. Nya V70:n hade ju ganska stora kvalitetsproblem iallafall när den kom, men har väl kanske filat bort de värsta problemen nu. Min gamla 520 fick kylproblem, som troligtvis orsakats av för lite vatten i kylsystem, men resulterade i att i stort sett allt meaniskt i kylsystemet fick bytas. Tyvärr gick inte allt på en gång utan den fick stå på verkstan i två omgångar, då först slirkopplingen till fläkten, vattenpumpen samt termostaten byttes. Blev ganska dyr arbetskostnad då de efter varje gång trott att de löst problemet. Som tur var gick det på garantin, men efter ett tag när garantin gått ut pajade pumpen till kupevärmen och fick bytas. Jag hade även problem med att centrallåset till höger framdörr var glappt, men annars funkade den bra i 3 år(gått 11 000 mil när jag sålde den). Nu kan det förstås vara otur, men jag har hört att andra också haft problem med vattenpumpen på några år gamla BMW så jag vet inte. Min 525:a (-01) har dock fungerat klockrent utan minsta lilla miniproblem under de 1000 mil jag kört den och är verkligen en fröjd att köra. Så jag tillhör absolut en av alla de nöjda 5-serie-ägarna. Trots Enzos konspirationsteorier finns vi.
Däremot kan man ju fråga sig om 525:an är värd pengarna eller hur mycket extra man får betala för propellern. Till skillnad ifrån jajo verkar ju många anse att BMW har en av marknadens mest värdefulla varumärken och att det är något kunderna får betala för. Som Lucy påpekat brukar dock BMW stå sig bra totalekonomiskt, alltså kostnad per mil, vilket väl är det viktiga. När det gäller överpriser har ju Volvo större vinst per bil, iallafall ifjol, även om BMW har mycket större total vinst då man tillverkar dubbelt så många bilar, så frågan är vem som tar ut störst överpriser...