Jordan på väg utför

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Bara att konstatera att Jordan inte blir att räkna med nästa säsong. Kostnadsbesparingar innebär att man har dragit ned på utvecklingsbudgeten för nästa bil. Personal- och resekostnader är ockås kraftigt bantade jämfört med tidigare. Trots det fattas det pengar i kistan för nästa säsong. Bernoldi ryktas vara på väg in i stallet med en påse pengar. Fisichella är för dyr och det är tveksamt om han kan vara kvar i stallet.

När ansvariga inom stallet går ut och försäkrar allmänhet och sponsorer att man kommer att stå på startlinjen i Melbourne, då luktar det riktigt illa.

Det ser illa ut för Eddie Jordan. Antingen försvinner stallet eller så kommer man att göra en av sina sämsta säsonger på mycket länge.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jordan skall ha tag i vettiga motorer också, glöm inte det.
Jag tror att med lite Red Bull får dom vingar...
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Motorer har Jordan redan i form av Ford-spisar. Det enda som fattas är kosing att betala motorerna med.

Skulle vilja läsa zz´s kommentarer om Fisico skulle bli sparkad till förmån för en plantageägarson med tung portmonä :grin:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Håller med Tärnström - när stall börjar gå ut under vintern och försäkra alla om att de minsann kommer att stå på startlinjen i Melbourne, då är det fara å färde.

Jordans prioritet på andreföraren är sponsorpengar.
De har inte testat en meter efter Suzuka, och snackar om att använda sig av den nya testregeln.
Fisichella är dyr - har en av de högsta lönerna.
Jämfört med de senaste åren måste de nu betala för sina motorer.
Huvudsponsorn har lämnat - någon ny är ännu inte klar och det är oroväckande tyst på ryktesfronten.

Jordan har stora problem - de klarar sig säkert till Melbourne men det finns en stor risk att de gör en Arrows under 2003
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Vore bättre att ersätta Fissi med antingen Sato eller Massa, om de kan få ihop lite sponsorpengar. Jag tror inte att resultatet från dessa förare kommer skilja sig så väldigt mycket från det Fissi kan göra med nästa års bil.

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det först när man kommer upp på nivå med de tre toppstallen som förarvalet blir riktigt kritiskt.

Stallen bakom har värre problem än förarna. De blir ett problem först när bilen är riktigt bra om man ska hårddra det. Ta t.ex Toyota - det var inte förarna som var och är deras problem. Det är att få hela organisationen att funka ihop och förstå sig på F1 samt att bygga en bra bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Nu får ju även 7an och 8an poäng så nu är det väl viktigt att ha några bra förare i mellanstallen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Visst är bra förare alltid viktigt.

Men det är först när man börjar närma sig toppen som det valet blir kritiskt - innan dess är det viktigare att fokusera på att bygga upp en fungerande organisation, en bra ekonomi och bygga en bra bil. Först när man lyckats med det blir det kritiskt med förarvalet. Toyotas stora problem efter årets säsong och inför nästa var inte förarna - det "problemet" var nog snarare utanför topp 10 listan på problem än innanför.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Toyota nej dom är ute och vimsar. Ska man bygga upp ett stabilt stall så är det nog bättre att visa förtroende för dem som kör.

Jag tänkt nog mer på Jordan om de skulle kicka Fisichella. Nog hade jag som eddie Jordan tyckt det känts bättre med Fisichella än Bernoldi och Rosset där om man är jämn bra med de andra mellanstallen.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Nu går det väl knappast att jämför Bernoldi och Rosset med Sato och Massa. De två senare har en helt anna nivå.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Är ju en rejäl nivåskillnad mellan Bernoldi och Rosset också för den delen.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Ok, Massa och Fischella.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Och en ännu större löne skillnad. :saucy:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

On 2002-12-01 18:29, regenmeister wrote:
Är ju en rejäl nivåskillnad mellan Bernoldi och Rosset också för den delen.
Jo, det är ju en viss skillnade mellan urusel och usel
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

On 2002-12-01 19:39, llowgren wrote:
Och en ännu större löne skillnad. :saucy:
Nej, båda betalar för att få köra.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Fischella får väl typ 80 miljoner, det tycker jag är en viss skilland från att betala 120 miljoner. Man måste vara redigt duktig om man ska motivera det.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Så Massa plöjer in 120 mille medan Fisichella snor åt sig 80 mille! Ja då är det nog bättre att klona Massa och sedan ha två som plöjer in 240 mille tillsammans.


Jag tänkte närmast på Rosset och Massa när jag sa att de betalar.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2002-12-02 18:57, Sami wrote:
Så Massa plöjer in 120 mille medan Fisichella snor åt sig 80 mille! Ja då är det nog bättre att klona Massa och sedan ha två som plöjer in 240 mille tillsammans.


Jag tänkte närmast på Rosset och Massa när jag sa att de betalar.
Jag har hört att det ska vara rätt dyrt att klona folk också... så det lönar sig nog inte. :grin:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-03 20:39, Sami wrote:
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=21393&s=5

Jordan försvinner?
Ett av stallen som står närmast på tur att försvinna ialla fall
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Säger något om situationen när ett av de starkaste varumärkena i F1 inte kan få ihop de pengar som behövs. Säger något om intresset för F1 som marknadsföringsplattform för de verksamheter som sitter på fliset. Säger något om framtiden - att den ser mörk ut.

Vad händer då? Tre bilar per stall? Inte alla som har råd med det. TV-siffrorna kommer att sjunka, liksom tilltron till F1 överhuvudtaget. Precis som för CART kommer åtgärderna för sent. I F1:s fall är de dessutom för lama. Fortfarande tjatar Mosley om att kostnaderna måste ned, men inget görs.

Jaja, ett steg närmre zz:s drömscenario... Varför klaga?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666