On 2002-11-26 19:40, regenmeister wrote:
Enzo: Så körglädje är subjektivt medan komfort är rent objektivt? Tycker nog man kan säga att de hamnar i samma fack.
Den enda som rest sig på bakbenen i den här debatten är väl du. Ditt sätt att jämföra bilar liknar de där bilkorten man hade som liten knatte. Mest hk vinner. Har volvo infört Haldex på S60 ännu? Det gamla systemet är rent skräp. Haldex är en godtagbar kompromiss.
När du säger ungefär lika snabba drar du upp nån toppfartssiffra som saknar praktisk betydelse, vad beträffar stabiliteten i de farterna spelar ingen roll för nu ska vi jämföra siffror, att skrapa under ytan på siffrorna går inte för då kanske sanningen kommer fram. Volvo gör bra bilar, men de är inte på något sätt överlägsna på bilmarknaden som du vill göra gällande.
Volvo måste ju med din logik dessutom vara ett dåligt köp eftersom man får en Toyota med motsvarande prestanda och utrustning för en mindre peng, som dessutom förmodligen har en betydligt bättre kvalitet och garanti.
Nja, t ex ljudnivå kan mätas vilket ingår i komfort, stötighet kan väl också mätas även om det kanske är en subjektiv värdering, vissa kanske gillar när det låter mycket eller stöter mycket. Vad gäller prestanda så är väl toppfarten egentligen av ganska akademisk betydelse, segdragning är väl det som man använder till vardags, jag har bara saknat de extra 20-25 km/h som min bil egentligen ska klara av en gång och det var på väg till A1-Ring. Jag pratar inte alls om hästkrafter utan om tillgänglig kraft under större delen av motorns arbetsområde, det är bl a där som BMW är dåliga. De kan uppvisa ganska höga toppeffekter men vid normal körning känns de pinsamt trötta i förhållande till angiven toppeffekt, testa t ex en 525 med automat och jämför med en 2.4T med automat.
BMW gör heller inte dåliga bilar, men i förhållande till priset ligger de nog ganska dåligt till om man tittar på utrymmen, prestanda etc... det är ju det jag hela tiden kommer tillbaka till.
Kul att du tar upp stabilitet, vilken bil välter först tror du, XC90 eller X5? Testa lite slalombana i högre farter och se, nu har jag inte gjort det men jag vet att X5 går upp på två hjul och välter till slut, något som är omöjligt att provocera fram med enbart körning i XC90.
Har du läst om stabiliteten hos den senaste 5-serie touring? Den beter sig ganska så uselt i undanmanövrer? Även det ett objektivt argument.
Volvo har enbart Haldex i sina fyrhjulsdrivna bilar nuförtiden, vilket enligt mig är ett mer avancerat system än det fasta förhållande som BMW utnyttjar, iofs får BMW den fördelen att bilen alltid känns bakhjulsdriven men tappar lite i framkomlighet då den aldrig kan bli "tillräckligt" framhjulsdriven när det behövs, och det är bl a därför som BMW kommer sist i tester när det testas fyrhjulsdrivet på vinterväglag.
BMW har säkert jättebra egenskaper på bana, men jag har aldrig kört min personbil på bana och jag undrar hur många av er BMW-ägare som gjort det, därför värderar jag egenskaperna under de förhållanden som jag oftast kör högre, t ex bättre vinteregenskaper etc.
Jag måste ha missat den Toyotan? Vilken modell är det? LandCruisern kostar ganska mycket och om du menar RAV4 så är den ett par storlekar mindre än XC90 och dessutom inte 7-sitsig.
Men du har rätt, jag undrar om det finns någon bil med bättre kvalitet än Toyota (Lexus då)...
Men det främsta skälet till att jag inte överväger BMW är helt enkelt utrymmen, 5-serie Touring är för liten och då spelar det ingen roll hur bra den är i övrigt, som att köpa ett par Gucci-skor i 2 nummer för liten storlek, du har ingen nytta av dem.
Dessutom tycker jag inte att 5-serien är särskilt sportig utan den känns mest tung i gumpen så att säga, mer av landsvägskryssare faktiskt. 3-serien är däremot ganska alert och det är väl den bilen som står för BMW:s egentliga kärnvärden.
/E