XC90

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-11-25 18:19, AndersF1 wrote:
Vad det gäller erfarenheter så har väl aldrig du ägt en BMW, så hur kan du ha mer erfarenhet över vad som är bästa totalekonomi än Lucy som jobbar med det?
Jag har nog mer erfarenhet än Lucy i att räkna ut vad som blir bäst ekonomi för mig...

Räcker det som svar på frågan?

Har du ägt en framhjulsdriven Volvo? Hur vet du då att din BMW är skönare?

Ungefär samma resonemang...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-26 16:44, EnzoF1 wrote:

Jag har nog mer erfarenhet än Lucy i att räkna ut vad som blir bäst ekonomi för mig...

/E
Så säger alla som sen låter oss hjälpa dem med kalkylerna :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-11-26 16:48, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-11-26 16:44, EnzoF1 wrote:

Jag har nog mer erfarenhet än Lucy i att räkna ut vad som blir bäst ekonomi för mig...

/E
Så säger alla som sen låter oss hjälpa dem med kalkylerna :wink:
Du kan ju få ta upp det med min revisor, men gör ett snabbt överslag, "min" XC90 kommer att kosta ca 425000 (ta bort 15000 så den blir femsitsig för att motsvara X5, alltså 410000), motsvarande X5 med samma utrustning skulle kosta en bra bit över 500000. Gör den där kalkylen och meddela sedan när X5:an blir en bättre affär över tre år, enbart förmånsvärdet blir ju närmare 1500 mer i månaden, 100000 extra som ska finansieras, värdeminskning etc. Dyrare försäkring, högre bensinförbrukning etc...

Blända mig nu då eftersom du ju jobbar med det! :wink:

/E

Dessutom går ju XC90 fortare vilket är nog så viktigt på väg till A1Ring... tyvärr blir det väl dött lopp med Nisse ändå...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-11-26 16:56 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

AF1, du kan ju också roa dig med beräkningen eftersom du ju nödvändigtvis måste idiotförklara mig ovan! Eftersom Lucy ju jobbar med det och du med 100% säkerhet är bättre än mig på matte så borde det ju vara en barnlek för er att överbevisa mig!

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har inte ett dugg lust med det eftersom vi gör kalkyler åt storföretag. Jag hänvisade bara till en undersökning vi gjorde med 50,000 bilar som bas där BMW-bilarna visade ge den bästa totalekonomin.

Nu är ju X5:or och XC90:or inte de vanligaste tjänstebilsmodellerna direkt om man säger så... :wink: Där har jag inte den blekaste hur det slår. Däremot vet jag att när det gäller mer "normala" bilar som t.ex S60 och 3-serien så blir BMW:n oftast billigast i totalekonomin över tre år. BMW:n tar igen sitt dyrare inköpspris tack vare en bättre värdeminskning, fri service under tre år och lägre bränsleförbrukning. Utan deras fri service i tre år skulle det troligen se annorlunda ut. Det var ett snilledrag av BMW och kommer att vara så länge det varar. Samma förhållande gäller för övrigt för de normala 5-serie modellerna mot S80/V70, 9-5 o.s.v

När det gäller monster som XC90 och X5:or tvivlar jag på att man kan prata om god bilekonomi, bara mer eller mindre dålig :wink: Andrahandsmarknaden och värdet på sådana bilar är lite knepigare och annorlundare ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Kortfattat då Lucy så är det de tjänstebilsförare som har råd som kör Volvo medan fattiglapparna kör BMW :wink: ...

Skönt att höra! :grin:

/E
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-11-26 16:38, EnzoF1 wrote:
Trist inställning!
Jo, det sammanfattar nog dina alser i den här topicen ganska bra...

Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »


Jag är inte ute efter en terrängbil, om du klassar XC90 dit så visar du bara ditt okunniga tryne igen. Dags att läsa på lite mer Jari, eller är även detta ett av dina fantasifoster.
[/quote]
Vad ska du då ha den till?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-11-26 18:23, AndersF1 wrote:
On 2002-11-26 16:38, EnzoF1 wrote:
Trist inställning!
Jo, det sammanfattar nog dina alser i den här topicen ganska bra...
Jo, men jag sitter ju inte i glashus och kastar sten som t ex du.
Men det verkar ju onekligen vara så att om man inte är frälst på BMW och Montoya så får man inte yttra sig här på forumet.

Jag trodde att denna topic skulle handla om XC90 men du har inte skrivit en rad om den bilen och sedan anklagar du mig för att inte hålla mig till ämnet, men det gäller ju bara vissa topicar, nämligen dem som hyllar Montoya.

Jag tror att jag läst fler tester ang XC90 i fler tidningar och har dessutom provkört bilen, men du får tydligen insinuera att jag enbart hämtar mina argument från Ratten.

Vem är det egentligen som har trist inställning, jag sitter ju inte och leker rättrådig storebror i alla fall, men det får man tydligen göra som BMW-ägare?

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-11-26 18:57, Zetor wrote:

Jag är inte ute efter en terrängbil, om du klassar XC90 dit så visar du bara ditt okunniga tryne igen. Dags att läsa på lite mer Jari, eller är även detta ett av dina fantasifoster.
Vad ska du då ha den till? [/quote]

Ingenstans marknadsförs XC90 som terrängbil, det är helt enkelt en stor herrgårdsvagn som är fyrhjulsdriven. Den typen av bilar kan kanske närmast ses som en mer personbilslik MPV, dvs minibuss.

Jag valde den enbart för att jag ville ha större bagageutrymme och då var bl a Omega och E-klass alternativ, Omega sprack på lite olika grunder och E-klass pga att bilen skulle ha blivit inåthelvete för dyr med det motoralternativ och den utrustning jag minst ville ha...

Sedan är det ju en förbaskat fin bil, måste vara bland de tystaste bilarna på marknaden med den kanske bästa komforten. Det parat med rejäl skuff och ett förhållandevis rimligt pris, tja... så blev det... den känns inte alls busslik att köra utan som en vanlig personbil, bättre styrkänsla än V70 om än inte i BMW-klass.

/E
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Enzo: Så körglädje är subjektivt medan komfort är rent objektivt? Tycker nog man kan säga att de hamnar i samma fack.
Den enda som rest sig på bakbenen i den här debatten är väl du. Ditt sätt att jämföra bilar liknar de där bilkorten man hade som liten knatte. Mest hk vinner. Har volvo infört Haldex på S60 ännu? Det gamla systemet är rent skräp. Haldex är en godtagbar kompromiss.
När du säger ungefär lika snabba drar du upp nån toppfartssiffra som saknar praktisk betydelse, vad beträffar stabiliteten i de farterna spelar ingen roll för nu ska vi jämföra siffror, att skrapa under ytan på siffrorna går inte för då kanske sanningen kommer fram. Volvo gör bra bilar, men de är inte på något sätt överlägsna på bilmarknaden som du vill göra gällande.
Volvo måste ju med din logik dessutom vara ett dåligt köp eftersom man får en Toyota med motsvarande prestanda och utrustning för en mindre peng, som dessutom förmodligen har en betydligt bättre kvalitet och garanti.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-11-26 19:40, regenmeister wrote:
Enzo: Så körglädje är subjektivt medan komfort är rent objektivt? Tycker nog man kan säga att de hamnar i samma fack.
Den enda som rest sig på bakbenen i den här debatten är väl du. Ditt sätt att jämföra bilar liknar de där bilkorten man hade som liten knatte. Mest hk vinner. Har volvo infört Haldex på S60 ännu? Det gamla systemet är rent skräp. Haldex är en godtagbar kompromiss.
När du säger ungefär lika snabba drar du upp nån toppfartssiffra som saknar praktisk betydelse, vad beträffar stabiliteten i de farterna spelar ingen roll för nu ska vi jämföra siffror, att skrapa under ytan på siffrorna går inte för då kanske sanningen kommer fram. Volvo gör bra bilar, men de är inte på något sätt överlägsna på bilmarknaden som du vill göra gällande.
Volvo måste ju med din logik dessutom vara ett dåligt köp eftersom man får en Toyota med motsvarande prestanda och utrustning för en mindre peng, som dessutom förmodligen har en betydligt bättre kvalitet och garanti.
Nja, t ex ljudnivå kan mätas vilket ingår i komfort, stötighet kan väl också mätas även om det kanske är en subjektiv värdering, vissa kanske gillar när det låter mycket eller stöter mycket. Vad gäller prestanda så är väl toppfarten egentligen av ganska akademisk betydelse, segdragning är väl det som man använder till vardags, jag har bara saknat de extra 20-25 km/h som min bil egentligen ska klara av en gång och det var på väg till A1-Ring. Jag pratar inte alls om hästkrafter utan om tillgänglig kraft under större delen av motorns arbetsområde, det är bl a där som BMW är dåliga. De kan uppvisa ganska höga toppeffekter men vid normal körning känns de pinsamt trötta i förhållande till angiven toppeffekt, testa t ex en 525 med automat och jämför med en 2.4T med automat.
BMW gör heller inte dåliga bilar, men i förhållande till priset ligger de nog ganska dåligt till om man tittar på utrymmen, prestanda etc... det är ju det jag hela tiden kommer tillbaka till.
Kul att du tar upp stabilitet, vilken bil välter först tror du, XC90 eller X5? Testa lite slalombana i högre farter och se, nu har jag inte gjort det men jag vet att X5 går upp på två hjul och välter till slut, något som är omöjligt att provocera fram med enbart körning i XC90.

Har du läst om stabiliteten hos den senaste 5-serie touring? Den beter sig ganska så uselt i undanmanövrer? Även det ett objektivt argument.

Volvo har enbart Haldex i sina fyrhjulsdrivna bilar nuförtiden, vilket enligt mig är ett mer avancerat system än det fasta förhållande som BMW utnyttjar, iofs får BMW den fördelen att bilen alltid känns bakhjulsdriven men tappar lite i framkomlighet då den aldrig kan bli "tillräckligt" framhjulsdriven när det behövs, och det är bl a därför som BMW kommer sist i tester när det testas fyrhjulsdrivet på vinterväglag.

BMW har säkert jättebra egenskaper på bana, men jag har aldrig kört min personbil på bana och jag undrar hur många av er BMW-ägare som gjort det, därför värderar jag egenskaperna under de förhållanden som jag oftast kör högre, t ex bättre vinteregenskaper etc.

Jag måste ha missat den Toyotan? Vilken modell är det? LandCruisern kostar ganska mycket och om du menar RAV4 så är den ett par storlekar mindre än XC90 och dessutom inte 7-sitsig.

Men du har rätt, jag undrar om det finns någon bil med bättre kvalitet än Toyota (Lexus då)...

Men det främsta skälet till att jag inte överväger BMW är helt enkelt utrymmen, 5-serie Touring är för liten och då spelar det ingen roll hur bra den är i övrigt, som att köpa ett par Gucci-skor i 2 nummer för liten storlek, du har ingen nytta av dem.

Dessutom tycker jag inte att 5-serien är särskilt sportig utan den känns mest tung i gumpen så att säga, mer av landsvägskryssare faktiskt. 3-serien är däremot ganska alert och det är väl den bilen som står för BMW:s egentliga kärnvärden.

/E
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

On 2002-11-26 20:02, EnzoF1 wrote:
Jag måste ha missat den Toyotan? Vilken modell är det? LandCruisern kostar ganska mycket och om du menar RAV4 så är den ett par storlekar mindre än XC90 och dessutom inte 7-sitsig.

Men du har rätt, jag undrar om det finns någon bil med bättre kvalitet än Toyota (Lexus då)...
/E
Nu kom det fram klara argument, är inte insatt i alla dessa så jag tänker inte säga emot. Det jag kan säga är att argumenten blev lite tydligare.

Jag vill inte jämföra XC90 med någon Toyota, utan snarare S60 med Avensis.

Vad gäller XC90 så är ju den först ut med RSC som ska förhindra den att välta. Vad gäller motorteknink så är det tveksamt om någon slår BMW på fingrarna. Ska man lasta så är det ju svårt att slå lastkapaciteten i en låda, vet man att man ofta kommer utnyttja hela lastutrymmet så är Volvo nog det självklara valet. Man behöver inte köra på bana för att vilja ha bre köregenskaper. Det jag inte gllar med fyrhjulsdrivna bilar och speciellt de med variabel fyrhjulsdrift är den inkonsekvens de kan uppvisa i beteende. Vilket inte ger samma trygghetskänsla som en bil som reagerar på likadant i olika väglag.

Lycka till med din XC90. För övrigt tycker jag hela city-jeep. SUV-modet är förkastligt. Tyvärr vill ju människan tillfredsställa sina primitiva behov istället för att tänka sunt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Regen, har en kompis med en Avensis och den funkar ju skitbra, går mycket tyst. Men det finns inga "fetare" motorer till den och det är ju lite trist även om man kanske inte "behöver" mer...

Vad gäller motorteknik, tja 2.5T har variablar kamaxlar på båda sidorna, fyra ventiler per cylinder, minst lika avancerat styrsystem som BMW:s 2,5:a... på vilket sätt är en t ex 525 egentligen mer avancerad? Visst BMW har kommit med det där valvetronic-köret men det sitter väl bara i vissa fyror och i nya åttorna om jag kommer ihåg rätt. Volvo ligger långt framme vad gäller kommunikation mellan bilens olika system, allt sker ju via en databuss nuförtiden och jag vet faktiskt inte om någon ligger längre fram. De har ju kombinerat infotainment navigation, dvs uppkoppling mot nätet etc, precis som BMW har i sin stora bil...

Är det egentligen inte en myt att BMW ligger så långt framme tekniskt? Jag håller nog Mercedes som de som ligger längst fram i kombination med vissa japanska toppmärken som Lexus etc.

Intressant är ju att den som fört fram de nya innovatyionerna hos Volvo är den förra BMW-VD:n eller vad han nu hade för funktion, Wolfgand Rietzle eller va han nu heter.

Jag snackade förresten en hel del med Hans Wikman som är projektledare för XC90 och det vara ganska intressant, en riktig tekniker och inte någon ekonom. Tyvärr har de slopat strålkastartorkarna pga att kunderna tyckte det såg fult ut och det anser jag vara skitdåligt, är det någon tillverkare som fortfarande har det kvar? Saab har ju slutat...

/E
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Tror ingen har kvar riktiga torkare för strålkastarna.

Jag syftade enbart på motortekninken. Volvos system för variabla ventiltider är avsevärt enklare än BMWs. De har variabla ventil tider på antingen insugssidan eller avgassidan beroende på om det är en bil med turvo eller inte, nån toppmodell har variabla tider på båda. Variabla tider på båda ventilsidorna hos BMW kallas VANOS och sitter väl på alla deras modeller. Jag tror att nästan alla biltillverkare använder sig av variabla ventiltider numera.
Det valvetronic gör är att det kan kontinuerligt variera både ventiltider och ventillyft på alla ventiler.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Nja, det är variabla ventiltider på båda sidorna på 2.5T, 2.9 och T6 i alla fall, vet inte hur det ligger till med de enklare 170-hästar och 140 men jag misstänker att det inte är det på dem...

/E
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

stämmer nog, jag kollade bara hur det var ställt med S60n och till den fanns det en motor med variabelt på båda sidor.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jaja, ingen idé att tjafsa om det i alla fall...

Men vad gäller SUV-segmentet så är det ju det segment som växer mest, även i Europa, 20% om året de senaste åren sedan MB lanserade ML-serien 98 (eller var det 99). I USA säljs det 1 miljon fler SUV:ar i Compact-segmentet (alltså XC90, X5, ML, Cherokee etc) för varje år. Så biltypen är nog här för att stanna och det är väl kanske samma målgrupp som köper MPV:s, typ Cittra Evasion (som är en alldeles förträfflig bil egentligen) men som kanske vill ha nåt lite sportigare och mindre bussigt...

Jag själv gillade de där extra decimetrarna man kom upp utan att känna det som att man satt rakt upp och ned som i en buss och ändå känna att bilen betedde sig som en vanlig personbil...

Jaja, jag återkommer efter några månader med bilen... måste jag jobba på eftersom bilen kanske kommer om några veckor, dvs tre månader tidigare än väntat så jag måste jobba ihop lite mer pengar... :wink:

/E
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

En anledning till att pick-uper och även SUVar säljer så bra i usa är att de går att registera som lätt lastbilar och då räknas de inte med i statistiken för bensinförbrukning. I usa finns det regler som säger att biltillverkarnas sålda bilars medelförbrukning måste understiga ett visst värde, men eftersom de stora dinosaurierna inte räknas som bilar så kommer man runt lagstiftningen.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-11-26 19:25, EnzoF1 wrote:
Jag trodde att denna topic skulle handla om XC90 men du har inte skrivit en rad om den bilen och sedan anklagar du mig för att inte hålla mig till ämnet, men det gäller ju bara vissa topicar, nämligen dem som hyllar Montoya.
Topicstartaren skrev BMW redan i första meningen och det var inte alls jag som har börjat prata BMW här. Jag skrev inget i denna topic eftersom jag var ganska övertygad om var det då skulle sluta... Men jag blev indragen i diskussionen ändå, med nåt om att Lucy sniffat för mycket på mitt förarsäte eller vad det var.

Det är väl absolut inget fel på att säga att man inte gillar BMW, men det är ju bra att lägga fram hyfsat sakliga argument om varför, som du gjort i slutet. Ibland kan det ju även vara kul att föra en åtminstone lite saklig diskussion. Vadå, det är väl ingen som direkt anmärkt på jajos negativa påstående om BMW.

När det gäller dina referenser så är de ju ytterst selektiva, som att XC90 skulle vara omöjlig att välta med. Vem har sagt det, förutom Volvo själva? Får man utan kostnad testa möjligheten så skulle jag gärna vilja göra det. Däremot kan den mycket väl vara svårare att välta med än t.ex. X5. Likadant det där om att det är allmänt känt att BMW har dåligt andrahandsvärde. Var fick du det ifrån? Lucy påstår ju att BMW har ett av de bättre andrahandsvärdena och t.o.m. bättre än Volvo. Är även lite tveksam till uppgifterna om 3-seriens dåliga väghållning. I senaste AMS säger de att de i ett tidigare test med 3-serien haft felaktiga däck(bredare) på den och att vid nya tester med originaldäcken var det mycket bättre och en helt annan upplevelse. Dessutom är jag tveksam till att XC90 verkligen sålt i fler exemplar är X5 och ML som funnits i flera år, de måste ju ha sålt i flera hundratusen exemplar över världen totalt under de här åren. Var har du fått den uppgiften ifrån?

Förresten verkar det ibland vara en fördel att en bil säljer i många exemplar och ibland en nackdel...

Gäst

Inlägg av Gäst »

Som sagt. Inga överraskningar här inte.
Enzo, fråga nå't jag inte redan svarat på för en gångs skull.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari: Hur blir sommaren 2003?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Var på Bilia (Solna, Haga norra) och såg det schabrak (XC90) ni yrar om här.

En sällsynt ful "terrängfordonwannebee". En med plastsjok hottad V70. Tärrängegenskaper i klass med vilken moskwich som helst. Dessutom ville dom ha jättemycket pengar för den.

Ni som funderar på en bil med det stuket skall välja någon av följande modeller.

Hummer (militärversionen med 8 liters diesel, och vinch i fören, inte den nya asfaltblomman)
Defender (Engelsk tillverkare borgar för skitkvalitet, med duglig i terräng)
VAZ (om ni skall invadera en bananrepublik så är detta rätt bil, undvik att parkera den på stureplan)
Mercedes (eländeswagen, bra men för bekväm)
BMW (Duglig terrängbil som maskerats till asfaltblomma, för bekväm)

Det finns flera riskokarföretag som tillverkar tramms i den kategorin, undvik dom.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du glömde nämna fina Range Rover
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-11-26 21:42, regenmeister wrote:
En anledning till att pick-uper och även SUVar säljer så bra i usa är att de går att registera som lätt lastbilar och då räknas de inte med i statistiken för bensinförbrukning. I usa finns det regler som säger att biltillverkarnas sålda bilars medelförbrukning måste understiga ett visst värde, men eftersom de stora dinosaurierna inte räknas som bilar så kommer man runt lagstiftningen.
Jag vet att det finns nagon regel för riktigt tunga bilar, tex Ford Excurision (pa dryga 3000kg) som gör att den slipper (gass-guzzler skatten), men gäller det även bilar som Volvo XC-90, MN M-klass, BMW X osv? Verkar kostigt tycker jag...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bild

Den är inte dum inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den är snygg LS1, är det inte lite mycket Stureplansraggare över den??


Skall man ha en sådan skall man bå på en herrgård på Skottska höglandet och inte på Strandvägen i stockholm
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inte är det Stureplansraggare över den, det är det över X5 och Jeep Cherokee.

Som du mkt riktigt säger - den här bilen kräver en herrgård. Givetvis helst på skottska höglandet men det går även bra med Skåneslätten eller Danmark. ¨

Range Rover är den klassiska optimala terrängbilen, som fanns långt före dagens barnrumpe SUV:ar föddes. Den är komfortabel, den andas klass och flärd samtidigt som den är ruggigt kompetent för hårdhänt terrängkörning. En perfekt bil helt enkelt om man ska ha jeep (om man kan bortse från såna tristheter som kvalitet och pris)

En dag ska jag ha följande bilar:
En Range Rover
En Carrera RS
En M5 Touring

Då har jag en lyxterrängbil, en kompetent sporbil som klarar många hårda varv på Nurburgrings nordslinga och en snabb kombi att köra till matbutiken med.

Man ska ha drömmar :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Mad Mako
Inlägg: 3664
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Götejävlaborg

Inlägg av Mad Mako »

Range Rover är alltid okej, några puckade borgarraggare kan inte ändra på det. Jag tycker för övrigt att de ska vara konsekventa och hålla sig till sina vanliga märken, men G-Wagen kanske inte duger, mouhahahaha...
Gäst

Inlägg av Gäst »

När jag blir jätterik skall det stå följande bilar i mitt garage.

Hummer (den riktiga varianten)(när jag skall ut och fiska/jaga)
BMW M5 touring (vardagsbil)
Lotus Elan, S2, 1965 (i nyskick)(lördagsutflykt)
F. Maranello (röd och inget annat)(åka till jobbet med)
Jaguar E type (den med 12á)(Titta på)
Buick Skylark 1971, cab (åka till stranden med)

Boost
Inlägg: 38
Blev medlem: mån jul 01, 2002 02:00
Ort: Solvalla

Inlägg av Boost »

VW Touraeg och Porsche Cayenne är helt överlägsna i detta segment.

Volvo är som vanligt för sent ute med sin modell och sen när den kommer är den redan omodern som XC90. VW-gruppen slog ju undan benen på den nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-27 00:28, LuckyStrike1 wrote:
Jari: Hur blir sommaren 2003?
Alldeles underbar. Jag kommer att trivas fantastiskt i mitt nya jobb eftersom jag inte har råd att hålla på kmed taxi efter att Volvon åt upp all marginal. Dessutom får jag mer tid över att ägna mig åt roliga saker med mina barn, som att köra gokart och liknande. För att inte tala om alla roligheter vi ska göra tillsammans med "Forza goes to..."
Det brukar bli riktiga höjdpunkter varje år.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-27 09:45, Joakim Quensel wrote:
MN M-klass?
Jag trodde M&M gick att äta... :burger:

_________________
Välkommen tillbaks!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-11-27 14:22 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmmmm, inte ett ord om Bugatti?

När jag blir stor ska jag ha i mitt garage:
1 st McLaren F1
1 st Humvee
1 st direkttelefon till Topcab, som automatiskt kopplar om vid upptaget till ZZ
1 st Sport 2000/Rotax KM1
2 st grymma kartar i passande storlek till ungarna
1 st Semitrailer i Team BlackLarens färger för att transportera dessa från tävling till tävling
1 Motorhome modell störst och lyxigast
1 st Hotline till Paragonkomplexet där man kan få råd och tips till trimning av kartarna.
:dance:

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Angående riktiga terrängbilar:

Jag körde ett tag en Volvo av XC90-typ(AWD, förhöjd, 7-sitsig, etc.) när jag låg i lumpen. Den hette Terrängfordon 13, har jag för mig, vet inte riktigt vad den heter i det civila. Den hade som sagt också plats för 7 personer, Enzo, gott om plats dessutom, samt rejält lastutrymme. Den var t.o.m. sexhjulsdriven, med i och urkopplingbar framhjulsdrift. Med snökedjor på klarade den iallafall 1 m djup snö, om det inte var allt för brant uppför. Det gick väl då också, men då fick man backa och ta om med jämna mellanrum. En sådan borde du få för långt under 400 000:- begagnad. Då behöver man aldrig mer skotta garageuppfarten. Dessutom låg väl markfrigången på närmare en halvmeter, så bättre än XC90.

Dessutom hade den fäste för kulspruta på taket - kan kanske vara bra.

Tyvärr var den inte så kul att köra på landsväg, speciellt inte i över 100 km/h - väghållningen var inte den bästa. Den hade även aningen högt vägljud, då isoleringen mot de mindre tysta däcken endast bestod av en dryg mm-tjock plåt.

En B30-motor satt det i den har jag för mig. Kan tänka mig att ur ren hållbarhetssynpunkt håller den bättre än XC90, men på en del andra punkter kan den förstås ha en del nackdelar, speciellt om du tänker framföra fordonet på landsvägar.

Men terrängmässigt var den faktiskt vansinnigt rolig och tog sig fram något helt otroligt. Styrservo hade dock inte varit helt dumt... En annan mindre bra egenskap var att framhjulsdriften kopplade in automatiskt när man bromsade. Så om man t.ex. växlade ned till tvåen i en kurva för att lite snyggt sladda igenom den och av någon anledning måste justera farten med bromsen så kopplades framhjulsdriften in, varpå även framhjulen med en rejäl smäll sänktes till samma fart som bakhjulen och det gick rakt fram i kurvan.

Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-11-27 11:52, Boost wrote:
Volvo är som vanligt för sent ute med sin modell och sen när den kommer är den redan omodern som XC90. VW-gruppen slog ju undan benen på den nu.
Utan att ha kört (eller ens sett) XC90 sa tycker jag den verkar vara väldigt modern, även jämfört med VWs SUV (Porsche är inte en konkurent). Komforten är enl vad jag har läst ypperlig, och vägegenskaperna är mycket bra. Volvos verkliga styrka tycker jag är utrymmena som är bättre än alla andra europeiska SUVs (inkl VW).

Priset är ocksa konkurenskraftigt. Synd att XC90 T6 har en gammal 4-vxl automat fran Ford. Annars skulle den vara den mest prisvärda modellen (läste att merpriset med likvärdigt utrustade T6 och 2.5T bara är 20,000).
KGB
Inlägg: 734
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av KGB »

Något har Volvo gjort rätt eftersom XC90 utsetts till årets SUV i USA...

Och det är ju den marknaden de siktar på!
Gäst

Inlägg av Gäst »

KGB, kan hända att den utsetts till det av subjektiva journalister, återstår att se om köparna har samma åsikt.

Saab 9-3 fick lysande kritik, ändå står inte köparna i kö för att köpa skräpet.

Man skall tolka utmärkelser med en stor nypa salt. Det enda tillverkarna är intresserade av (med all rätt) är försäljningsciffrorna, allt annat är till syvende och sist ointressant.

VW golf fick inte lysande kritik ändå säljer man massor med bilar. Notera att den Svenska marknaden är lika stor som en Japansk småstads.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-28 08:29, KGB wrote:
Något har Volvo gjort rätt eftersom XC90 utsetts till årets SUV i USA...

Och det är ju den marknaden de siktar på!
Det verkade inte vara dyrköpt. Rimligen har dom inte sett skymten av bilen ännu och den får redan priser?
Hahahaa...
KGB
Inlägg: 734
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av KGB »

Visst är det subjektiva journalister som utsett den till bästa SUV. Men tydligen rätt initierade journalister på en blaska som brukar ha rätt. Jag har inget egentligt intresse av SUVar, tycker de känns onödigt stora och klumpiga så jag har inte fördjupat mig i vilken tidning och på vilka kriterier de utsett XC90, bara konstaterat att de gjort det.

Saab 9-3 är trevlig att köra (provkörde den i början av Augusti i Frösundavik på pressvisningen), men kvaliteten var inte så vbra på det ex jag körde. Motorn var allt annat än snabb i reaktionen, det tog c:a 2 sekunder från det att jag gasade fullt till motorn reagerade. Men när den väl reagerade så gick det fort :wink:
Det är inte generellt för alla 9-3 utan för det ex jag fick att köra, övrig som provkörde samtidigt hade inte upplevt samma sak. Sedan började en varningslampa som sade att anti-sladdsystemet inte fungerade, kanske var det som gjorde att motorn reagerade sakta.

Det skall bli intressant att se vartåt det bär hän med de båda (tidigare) svenska märkena i framtiden. Volvo går ju med vinst i alla fall till skillnad från Saab, men eftersom Ford inte gör lysande resultat kanske Volvo drabbas också om det blir kollektiva neddragningar. Inte alltid amerikanare reagerar helt logiskt. På mitt förra jobb sparkades folk i Europa när USA gick dåligt :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Typiskt turbo.
0,2 sekunder innan du stampar har en BMW-motor redan börjat värma upp.
En Volvo surrar bara...
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

:roll:
Menar du att BMW numera har så avancerad teknik så att den känner av när husse vill att det ska gå fortare! :wink:nopeuttaa

Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Nu börjar jag tröttna på tjaffset om XC90. Det är ju ett surogat för en riktig bil för män. Som vanligt var det bättre för. Inte nån fjantig leksak som passar gamla Vino Tinto drickande rödvinsrevulotionister med Jan Guilou komplex.

Skaffa en riktig bil för män köp en TP 21

Bild





<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-11-30 15:50 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-29 18:42, Sami wrote:
:roll:
Menar du att BMW numera har så avancerad teknik så att den känner av när husse vill att det ska gå fortare! :wink:nopeuttaa
Jepp, vauhtia!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-29 23:14, Nisse wrote:
Nu börjar jag tröttna på tjaffset om XC90. Det är ju ett surogat för en riktig bil för män. Som vanligt var det bättre för. Inte nån fjantig leksak som passar gamla Vino Tinto drickande rödvinsrevulotionister med Jan Guilou komplex.

Skaffa en riktig bil för män köp en TP 21

Bild
Hur många lastar ett sånt där kryss då?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-11-30 01:28, Jari wrote:
On 2002-11-29 23:14, Nisse wrote:
Nu börjar jag tröttna på tjaffset om XC90. Det är ju ett surogat för en riktig bil för män. Som vanligt var det bättre för. Inte nån fjantig leksak som passar gamla Vino Tinto drickande rödvinsrevulotionister med Jan Guilou komplex.

Skaffa en riktig bil för män köp en TP 21

Bild
Hur många lastar ett sånt där kryss då?
Kryss
Antalet beror på storleken






<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-11-30 15:54 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är inte det där XC90?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-11-29 23:14, Nisse wrote:
Nu börjar jag tröttna på tjaffset om XC90. Det är ju ett surogat för en riktig bil för män. Som vanligt var det bättre för. Inte nån fjantig leksak som passar gamla Vino Tinto drickande rödvinsrevulotionister med Jan Guilou komplex.
Hittils har jag inte hört någon säga att de tycker att XC90 är tuff. Så varför skulle "gamla Vino Tinto drickande rödvinsrevulotionister med Jan Guilou komplex" vilja köra en sådan nalle-björns-bil som XC90? En person med dessa komplex kör väl i så fall en tuffare bil av typ riktig terräng-bil.

För övrigt börjar jag tröttna på tjafset om hur töntigt det är att köra en "stads-jeep". Folk som irriterar sig på en ägare som inte kör sin XC90 i skogen borde bli lika irriterade på alla BMW M3-förare som inte kör sin bil på bana. I motsats till en ban-racing influerad person-bil så har ju faktiskt de höga fyrhjulsdrivna SUV:arna ganska praktiska. Den höga karossen ger fina utrymmen, och fyrhjulsdriften är bra att ha på vintern.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den höga karossen är en illusion som kommer av att den står 30 cm högre upp med sitt golv. Fyrhjulsdrift behövs inte i tokholmen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Var och tittade på skräpet idag.

Hur f-n kan man bygga en så stor bil och ha en surrig 2,5 liters 5 cyl motor i den??????

Den bilen skall ha 3 motoralternativ.

Snik: 6 cyl 4,8 liter ca 250 HK
Böndernas modell: V6 Diesel, 5,5 liter ca 170 HK
Stureplansmodell: V8, 7,9 liter ca 400 HK

BMW, Chevrolet, Mercedes mfl slår den i allt. SUNKBIL