Du använder ordet "bör" i ditt inlägg några gånger... jag kan ju inte svara för hur du "önskar" att F1 ska vara, verkligheten är ju en annan. Om du tar en närmare titt så ser du att förarna är anställda i företag (stallen) och att de har arbetsuppgifter. Visst kan F1 liknas vid en sport, men en regelrätt sport anser jag det inte vara. Dock kan det vara hur spännande som helst för det...
Dessutom förutsätter du att F2002 skulle vara bättre än F2001 (eller tvärtom) och det blir nog som någon skrev: att får MS F2002:an så gnälls det över att den är snabbare, för han F2001 så gnälls det över att den är mer tillförlitlig...
Det kan ju vara så att man inte vill lägga alla ägg i samma korg, dvs F2001 vet man ju är snabb och tillförlitlig och F2002 är ju rimligen snabbare men man kan inte vara lika säker på tillfärlitligheten, ja du hänger med antar jag...
Kortfattat, stallen pröjsar en massa deg för att nå sina mål (främst då bestående i förtjänster uppkomna av det marknadsföringsvärde som F1 har, jämför med GoodYears vikande försäljning efter de slutade med F1...).
Varför skulle inte stallen få disponera sina pengar på önskat sätt bara för att någon amatör i Sverige vill annat???
Du får vill titta på avarterna "over there" om du vill ha mer "lika villkor"...
F1 är primärt en materialsport (???) och stallen består långt efter att förarna försvinner... Förarna är extremt "expendable resources", de byts ut så fort de inte presterar, jämför med Häkkinen som fick "foten" (oavsett vad andra anser

)...
Många här hävdar att t ex RD är en sådan sportsman osv, tror nån verkligen på allvar att han vill ha förare som inte är kompetenta? Han vill väl vinna precis som alla andra stall...
näh, nu orkar jag inte argumentera mer för det som är uppenbart för större delen av F1-publiken...
Visst kan man önska att F1 vore mer sport, men då förlorade man en hel del av tjusningen med att hela tiden pressa tekniken framåt... du får väl titta på nån motorsport med slutet reglemente, där alla kör exakt samma material...
/E