Topp-tio listan
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu är F1-säsongen 2002 slut. Kanske var denna säsong den tråkigaste i mannaminne Väldigt få lopp var överhuvudtaget spännande. Svårt att bedömma förarnas insatser då när vi inte fick se någon kamp om segrarna. Här är i alla fall min topp-10:
1. M Schumacher
2. Räikkönen
3. Barrichello
4. Villeneuve
5. Montoya
6. R Schumacher
7. Coulthard
8. Trulli
9. Fisichella
10. Irvine
Mina subjektiva motiveringar:
M Schumacher Fortfarande ohotat bäst. Visst var Rubens närmare Schumi än någon annan teamkompis varit förut, men 13-4 i kvalen talar sitt tydliga språk. Dags att lägga av snart?
Räikkönen Räkan är Finlands nya komet. Redan i sin första säsong för Mclaren visar han vem stallet ska satsa på. Imponerade med sin snabbhet i kvalen och sina få misstag i rejsen. En förarglig oljefläck på Magny Cours hindrade Kimi från att ta sin första seger. Segrar och VM-titlar kommer snart bara Adrian Newey & co bygger en tillräckligt bra bil.
Barrichello Visst var bilen lättkörd och överlägsen, men Rubens gjorde samtidigt ett utmärkt och nästan felfritt jobb. Sopade mattan med stallkompisen Schumi på A1-ring vilket jag inte sett någon annan teamkamrat till Schumi göra förut.
Villeneuve Lite upp och ner som vanligt när det gäller Ville. Överglänste teamkompisen, den underskattade Panis klart, särskilt i rejsen. Det som skiljer Villeneuve från andra förare i dom andra B-stallen är hans förmåga att pusha i rejsen. Borde köra för ett bättre stall.
Montoya Dags att lämna in "nya Senna" kortet snart? Visst var sju poles väldigt imponerande, men sen då? Alldeles för många misstag och mediokra insatser sett till hela säsongen. Har dock en känsla av att JPM kommer höja sig ett par snäpp när rutinen kommer. Watch out!
R Schumacher Precis som Montoya är det alldeles för många misstag och klena insatser. Inte alls lika spektakulär som colombianen, men gör ändå ett stabilt jobb om man ser till hur uppskriven hans teamkamrat är.
Coulthard Att Coulthard är den perfekte back-upen till en försteförare i ett toppstall visste vi sen tidigare. Tyvärr för skottens del så räcker han inte riktigt till för att vara försteförare själv. Monacos gp var höjdpunkten i en säsong där han i övrigt överglänstes av sin betydligt mindre rutinerade teamkamrat.
Trulli Bekräftade det många redan ansåg - Lysande i kval, men blekare i rejsen. Bättrade sig dock något under andra halvan av säsongen.
Fisichella Oxå en förare som många anser är hypersnabb i kvalen, men medioker i rejsen. Skulle dock vara intressant att få se vad Fisico klarar i en bättre bil.
Irvine Inte mycket snabbare än sin teamkamrat i kval, men i rejs märks Eddies kapacitet och rutin. Överbetald dock.
Förare som inte kom med men ändå förtjänar ett omnämnande: Mika Salo och Jenson Button.
Nästa säsong hoppas jag Alonso tar sig in på min lista
1. M Schumacher
2. Räikkönen
3. Barrichello
4. Villeneuve
5. Montoya
6. R Schumacher
7. Coulthard
8. Trulli
9. Fisichella
10. Irvine
Mina subjektiva motiveringar:
M Schumacher Fortfarande ohotat bäst. Visst var Rubens närmare Schumi än någon annan teamkompis varit förut, men 13-4 i kvalen talar sitt tydliga språk. Dags att lägga av snart?
Räikkönen Räkan är Finlands nya komet. Redan i sin första säsong för Mclaren visar han vem stallet ska satsa på. Imponerade med sin snabbhet i kvalen och sina få misstag i rejsen. En förarglig oljefläck på Magny Cours hindrade Kimi från att ta sin första seger. Segrar och VM-titlar kommer snart bara Adrian Newey & co bygger en tillräckligt bra bil.
Barrichello Visst var bilen lättkörd och överlägsen, men Rubens gjorde samtidigt ett utmärkt och nästan felfritt jobb. Sopade mattan med stallkompisen Schumi på A1-ring vilket jag inte sett någon annan teamkamrat till Schumi göra förut.
Villeneuve Lite upp och ner som vanligt när det gäller Ville. Överglänste teamkompisen, den underskattade Panis klart, särskilt i rejsen. Det som skiljer Villeneuve från andra förare i dom andra B-stallen är hans förmåga att pusha i rejsen. Borde köra för ett bättre stall.
Montoya Dags att lämna in "nya Senna" kortet snart? Visst var sju poles väldigt imponerande, men sen då? Alldeles för många misstag och mediokra insatser sett till hela säsongen. Har dock en känsla av att JPM kommer höja sig ett par snäpp när rutinen kommer. Watch out!
R Schumacher Precis som Montoya är det alldeles för många misstag och klena insatser. Inte alls lika spektakulär som colombianen, men gör ändå ett stabilt jobb om man ser till hur uppskriven hans teamkamrat är.
Coulthard Att Coulthard är den perfekte back-upen till en försteförare i ett toppstall visste vi sen tidigare. Tyvärr för skottens del så räcker han inte riktigt till för att vara försteförare själv. Monacos gp var höjdpunkten i en säsong där han i övrigt överglänstes av sin betydligt mindre rutinerade teamkamrat.
Trulli Bekräftade det många redan ansåg - Lysande i kval, men blekare i rejsen. Bättrade sig dock något under andra halvan av säsongen.
Fisichella Oxå en förare som många anser är hypersnabb i kvalen, men medioker i rejsen. Skulle dock vara intressant att få se vad Fisico klarar i en bättre bil.
Irvine Inte mycket snabbare än sin teamkamrat i kval, men i rejs märks Eddies kapacitet och rutin. Överbetald dock.
Förare som inte kom med men ändå förtjänar ett omnämnande: Mika Salo och Jenson Button.
Nästa säsong hoppas jag Alonso tar sig in på min lista
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte helt säker på min tio-i-topp lista, men den är nog tämligen lik Lemons, men med Ville på delad 5:e med Ralf och Montoya på 3:e. En del av hans pole var klart imponerande och även en del race. Ville är alldeles på tok för ojämn för att ligga 4:a, även om det är fullt möjligt att han har kapacitet att ligga där i en bättre bil. Schumi är svårbedömd och har knappt ansträngt sig i år, verkar det som. När han och Rubens ligger och kör en sekund snabbare än de andra och ändå är långt ifrån kerbs och utan minsta sladd, så är det ju inte imponerande att göra så lite fel. Om man t.ex. tittar på ombordkamerabilder från Räkan så är det konstigt att han inte åkt av eller snurrat mer. Nja, men Schumi är nog ändå den som var bäst i år. Kanske lite vikande motivation?
Så en lista utan större tanke bakom:
1. M Schumacher
2. Räikkönen
3. Montoya
4. Barrichello
5. R Schumacher
5. Villeneuve
7. Coulthard
8. Trulli
9. Fisichella
10. Irvine
Men däremot är jag mer säker på underhållningslistan:
1. Villeneuve
2. Räkan (gillar kolla på hans ombordkamera och bilder ifrån nån som ligger tätt bakom, samt en del kul fighter)
3. Montoya (av samma skäl som ovan, men inte lika konsekvent och inte lika säkert)
10. Sato (fattas lite för mycket skicklighet för att det skall vara helt underhållande)
10. Massa (samma som ovanstående)
De andra har varit mer eller mindre sömnpiller.
Om man ligger på 12:e plats kan man väl göra som Ville och åtminstone chansa att köra om. Visst, ibland ramlar han ner till 15:e på kuppen, men so what. Det är ju ändå inte särskilt ofta som han tar med sig någon av banan, utan oftast bara sig själv. Kan förstås bero på de andras aktsamhet.
Angående det ämnet så ett stort fett jätteminus till FIA och deras domare som dels tillåter en blockering enl. reglementet och dels inte beivrar någon som utför betydligt fler än en blockering. När det nu är så svårt att köra om och man oftast bara har en chans på en viss raka så varför inte underlätta? Fisichella tycker jag är en som tagit över Schumis mantel på det här området. Schumi har ju inte direkt varit i behov av sånt i år...
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-10-14 01:44 ]</font>
Så en lista utan större tanke bakom:
1. M Schumacher
2. Räikkönen
3. Montoya
4. Barrichello
5. R Schumacher
5. Villeneuve
7. Coulthard
8. Trulli
9. Fisichella
10. Irvine
Men däremot är jag mer säker på underhållningslistan:
1. Villeneuve
2. Räkan (gillar kolla på hans ombordkamera och bilder ifrån nån som ligger tätt bakom, samt en del kul fighter)
3. Montoya (av samma skäl som ovan, men inte lika konsekvent och inte lika säkert)
10. Sato (fattas lite för mycket skicklighet för att det skall vara helt underhållande)
10. Massa (samma som ovanstående)
De andra har varit mer eller mindre sömnpiller.
Om man ligger på 12:e plats kan man väl göra som Ville och åtminstone chansa att köra om. Visst, ibland ramlar han ner till 15:e på kuppen, men so what. Det är ju ändå inte särskilt ofta som han tar med sig någon av banan, utan oftast bara sig själv. Kan förstås bero på de andras aktsamhet.
Angående det ämnet så ett stort fett jätteminus till FIA och deras domare som dels tillåter en blockering enl. reglementet och dels inte beivrar någon som utför betydligt fler än en blockering. När det nu är så svårt att köra om och man oftast bara har en chans på en viss raka så varför inte underlätta? Fisichella tycker jag är en som tagit över Schumis mantel på det här området. Schumi har ju inte direkt varit i behov av sånt i år...
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-10-14 01:44 ]</font>
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Inbördes ordning för platserna 2-7 i min och Anders listor kan givetvis diskuteras. Personligen tycker jag det är väldigt jämnt mellan Barrichello, Coulthard, Räikkönen, Montoya, Villeneuve och Ralf. Många sätter nog Montoya och Räikkönen högst av den gruppen eftersom dom två kört kortast tid i F1 och därför kan antas ha större potential för framtiden.
När det gäller Montoyas poles tycker jag man kan ta i beaktningen att han flera gånger medvetet valde Michelin "suddgummin" till kvalet. På exempelvis Monte Carlo och Nürburgring så valde Ralf det hårdare gummit till skillnad från sin teamkamrat. Inte så konstigt att man kvalar sämre då.
En annan faktor jag tycker man kan ta med i bedömningen är förarnas skicklighet i att köra med svårkörd bil. Här håller jag Räkan som främst av ovan nämnda grupp. Även Villeneuve och Ralf är hyfsade på den fronten. Coulthard vet vi ju sen tidigare att han har svårt för överstyrande bilar och Montoya verkar ha svårt för bilar som understyr. Barrichello har ju inte direkt kört en svårkörd bil i år, men presterade ju bra i en sunk-Stewart. Villeneuve ska givetvis ha poängavdrag för att han är en sopa i regn. Lite trist för övrigt att det bara blev ett regnlopp (Silverstone) i år.
När det gäller Montoyas poles tycker jag man kan ta i beaktningen att han flera gånger medvetet valde Michelin "suddgummin" till kvalet. På exempelvis Monte Carlo och Nürburgring så valde Ralf det hårdare gummit till skillnad från sin teamkamrat. Inte så konstigt att man kvalar sämre då.
En annan faktor jag tycker man kan ta med i bedömningen är förarnas skicklighet i att köra med svårkörd bil. Här håller jag Räkan som främst av ovan nämnda grupp. Även Villeneuve och Ralf är hyfsade på den fronten. Coulthard vet vi ju sen tidigare att han har svårt för överstyrande bilar och Montoya verkar ha svårt för bilar som understyr. Barrichello har ju inte direkt kört en svårkörd bil i år, men presterade ju bra i en sunk-Stewart. Villeneuve ska givetvis ha poängavdrag för att han är en sopa i regn. Lite trist för övrigt att det bara blev ett regnlopp (Silverstone) i år.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00