FIA´s nya niopunkters program

Kungaklassen av motorsport...
SLC

Inlägg av SLC »

Här är FIA´s nya niopunkters program för att göra F1 till en rolig , sevärd serie igen. (Fan trot :wink:)

1. Driver swapping --- drivers race every car on the grid during the course
of a season.
2. Aggregated qualifying --- four half-hour sessions on Fridays and Saturdays at Grands Prix.
3. Bespoke tyres --- rubber suppliers can produce different tyres for each of their teams.
4. Success ballast --- a penalty of 1kg
in ballast weight per point scored during 2003.
5. Testing restrictions --- limit testing during the 2003 season to just 12 days per car.
6. Aerodynamic freeze --- from 2003 only
two sets of bodywork can be homologated
at the start of the season.
7. Long-life engines --- one engine per weekend in 2003, one engine per four races in 2004, and one engine per eight
in 2005.
8. Long-life gearbox --- gearbox assemblies to have requiered life for a
number of races.
9. Standardised parts --- all teams would have to use standardised electronics, ECUs, brakes and fixed ballast.

Moderator-polis ;-)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag vet inte om någon av de där punkterna är särskilt realistiska att genomföra annat än kvalet möjligen. Istället för "bespoke tyres" skulle man ju kunna tvinga stallen att byta däck varannat GP, så att man endast fick ha ett visst däcksfabrikat i max 9 lopp. Annars låter det som att det skulle bli väldigt dyrt med speciella däck till varje stall.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag garvar fortfarande :lol:
:argh2:
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

1. Fattar jag inte alls hur det ska gå till. Vem ska anställa förarna? => Vem ska bestämma vilka förare som ska köra en F1? Alltså :down:

2. Jaha, och??? :???:

3. Ok, men det är väl det här Ferrari har redan? Skulle vi inte göra F1 billigare? :down:

4. Tror inte det här kommer påverka slutresultatet utan bara förstöra formel 1 :down:

5. Kanske bra, men igen de team med stora budgetar får en storfördel => Samma resultat som i år.

6. Så nu kan endast electronic och annat som inte syns utvecklas... jippiii! :down:

7. Tror jag är bra. :up:

8. Samma som 7, då eller?

9. Verkligen en bra förslag, räcker nog långt. :up:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är det någon mer än jag som tror att flera personer i Ferrari möjligen kan slappna av i tron att det inte är så svårt att vara överlägsen. Hur mycket har bilen egentligen utvecklats i slutet av säsongen? Jag tror att både Williams och McLaren jobbar stenhårt (läs hårdare) på nästa utmanare och då blir det genast jämnare.
McLaren var närmare i USA än vad man varit hittils i varvtider och testerna lovar gott inför Japan. Michaels poletid från Barcelona rök bland annat.
Nästa år blir det nya bilar, nya motorer och det krävs ny motivation men också lite utmaningar. Annars börjar fallet och då går det fort.
Dessutom tror jag att det är de närmaste utmanarna till Ferrari som gått (relativt) sämst framåt, medan den bakre delen av fältet närmat sig täten.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-10-10 15:21 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Kan väl posta det här också:

FIA:s 9 punkter:
1 Driver swapping drivers race every car on the grid during the course of a season.

Lite väl radikalt och inget F1:s stallchefer kommer att acceptera. Visserligen skulle huvuddelen av loppen ske i den "egna" bilen, men det blir ändå en massa sponsorproblem. Funkar i hästhoppning, men där har inte "fordonet" lika stor betydlse, sponsormässigt.

Skulle väl kanske gå om man inte var anställd av nåt stall utan som i t.ex. friidrott levde på prispengar, startpengar och egna sponsorer. Frågan är hur urvalet av förare skulle gå till bara, kanske en serie där man ramlade upp och ner mellan F3000 ooch F1 beroende på placering i mästerskapet.

Men som sagt, föga realistiskt. Förarmästerskapet skulle dock kännas lite mer motiverat.

2 Aggregated qualifying four half-hour sessions on Fridays and Saturdays at grands prix.

Klart genomförbart, men ger väl ingen större förbättring vad det gäller racen.

3 Bespoke tyres rubber suppliers can produce different tyres for each of their teams

Bör gynna alla utom Ferrari som ju i princip har den situationen just nu. Men det lär kosta.

4 Success ballast a penalty of 1kg in ballast weight per point scored during 2003.

Ger jämnare racing, men det känns som det strider mot F1:s och sportens ide att man skall bli bestraffad för framgång. Mer show och det är kanske vad huvuddelen av alla 400 miljoner som tittar på varje F1-lopp är nöjda med?

5 Testing restrictions - limit testing during the 2003 season to just 12 days per car.

Lär knappast jämna ut fältet, då de med pengar kommer att simulera betydligt mer och med mer avancerad utrustning. Testförbudet innan den här säsongen hjälpte ju inte så mycket...

6 Aerodynamic freeze from 2003 only two sets of bodywork can be homologated at the start of the season.

Så om någon lyckas bra med sitt aerodynamiska paket i början av säsongen så är det bara för de andra att ge upp och packa ihop sina grejer...

7 Long-life engines one engine per weekend in 2003, one engine per four races in 2004, and one engine per eight in 2005.

Ger högre utvecklingskostnader eftersom det inte är billigare att utveckla en motor som håller längre. Bl.a. blir all simuleringstid mycket längre för varje utvecklingsdetalj. Antalet motor blir däremot lägre, men är själva tillverkningen av motorer verkligen det dyra?

8 Long-life gearbox gearbox assemblies to have requiered life for a number of races.

Samma sak som motorerna.

9 Standardised parts all teams would have to use standardised electronics, ECUs, brakes and fixed ballast.

Det här syftar väl till att göra det möjligt att förbjuda TC och LC. Frågan är väl bara om motortillverkarna vill gå med på att använda någon annans ECU. Vems i så fall? För att få förbudet att vara verksamt måste FIa få in källkoden och sedan kompilera/assemblera den med en egen programvara. Vilket ger ett betydligt värre problem; vilken biltillverkare vill skicka sina motorstyrningshemligheter utanför de egna dörrarna? För sådana som BMW där man kan misstänka att de inkorporerat en hel del av sitt vanliga motorkunnande i F1-motorerna är det knappast önskvärt att riskera att en del av de hemligheterna kommer på villovägar - går man med en miljard i månaden i vinst vill man nog behålla det.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Vilka företag skulle vilja vara med och sponsra den här cirkusen? Eftersom förarna skulle hoppa från den ena bilen till den andra och bra bilar bestraffas torde det inte spela någon större roll vilket stall företagen sponsrade.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

On 2002-10-10 15:27, AndersF1 wrote:
9 Standardised parts all teams would have to use standardised electronics, ECUs, brakes and fixed ballast.

Det här syftar väl till att göra det möjligt att förbjuda TC och LC. Frågan är väl bara om motortillverkarna vill gå med på att använda någon annans ECU. Vems i så fall? För att få förbudet att vara verksamt måste FIa få in källkoden och sedan kompilera/assemblera den med en egen programvara. Vilket ger ett betydligt värre problem; vilken biltillverkare vill skicka sina motorstyrningshemligheter utanför de egna dörrarna? För sådana som BMW där man kan misstänka att de inkorporerat en hel del av sitt vanliga motorkunnande i F1-motorerna är det knappast önskvärt att riskera att en del av de hemligheterna kommer på villovägar - går man med en miljard i månaden i vinst vill man nog behålla det.
Skulle kanske funka med samma upplägg som för tankriggarna... eller vänta de funkar ju inte heller :sad:

Ankan

Inlägg av Ankan »

On 2002-10-10 14:59, Jari wrote:
Jag garvar fortfarande :lol:
:argh2:
jag med :grin:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Äh. Var inte så negativa. Tänk vilken racing det kan bli med Alex Yoong i en Ferrari mot Barrichello i en åttio kilo tyngre Minardi. :roll:
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Säkert, men vem kommer titta på det?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Max Mosley.
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Känner inte honom, vad är det för pucko?
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Son till Sir Oswald Mosley, ledare för BUF. British Union of Fascists. Lite som Englands motsvarighet till Vidkun Quisling.
http://www.grandprix.com/gt/gt00107.html
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Verkar vara en festlig prick, och han var intresserad av F1 sa ni?
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Har inte orkat fördjupa mig i alla förslagen. Men en del ligger ju helt i linje med ZZ`s tidigare förslag. Sandsäckarna var ju en metod, enhets däck en annan och att låta bilarna cirkulera ligger ju helt i linje med ZZ`s tankar om jämställdhet.

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Kanske det kan bli något

FIA:s 9 punkter:
1 Driver swapping drivers race every car on the grid during the course of a season.

Låter lite väl folkraceaktigt. Dessutom inte ens tekniskt genomförbart om sittbrunnarna inte görs större.

2 Aggregated qualifying four half-hour sessions on Fridays and Saturdays at grands prix.

Varför inte, men då kunde de lika bra gå tillbaka till den gamla nämligen att både fredags- och lördagskvalet gällde. I bland kunde det på grund av vädret ställa till med oväntade startgriddar.

3 Bespoke tyres rubber suppliers can produce different tyres for each of their teams

Kan göra det roligare genom att även de mindre stallen kan träffa rätt. Samtidigt skulle det då få finnas riktiga kvaldäck igen. Chansa på kvalet och strula till det i loppet.

4 Success ballast a penalty of 1kg in ballast weight per point scored during 2003.

Tycker att det strider mot vad jag tycker att F1 står för.

5 Testing restrictions - limit testing during the 2003 season to just 12 days per car.

I fall det går att hitta ett sätt som inte missgynnar de mindre stallen. Hoppas och tror själv att det inte går att simulera allt i en dator.

6 Aerodynamic freeze from 2003 only two sets of bodywork can be homologated at the start of the season.

Tycker själv att det skulle kunna vara intresant med standardiserade bitar som tillhandahölls av FIA som alla stallen fick andvända och begränsade den egna utvecklingen lite.

7 Long-life engines one engine per weekend in 2003, one engine per four races in 2004, and one engine per eight in 2005.

Varför inte. I ETCC serien så får de ju inte byta motor, i fall de gör det så får de starta sist eller hur det var. Vilket skulle innebära att kör du med kortlivad motor med mycket effekt så får du starta långt bak, hållbar motor med mindre effekt så finns möjlighet att starta långt fram. Tror trots allt att de små stallen inte skulle missgynnas de behöver ju inte utveckla för att starta där de redan startar.

8 Long-life gearbox gearbox assemblies to have requiered life for a number of races.

Samma sak som motorerna.

Vingar och dylikt var jag inne på tidigare. Vet inte hur man skulle kunna begränsa elektoniken på ett vettigt sätt. Skulle det inte gå standardisera typ prosessorn och dela ut till varje race. Ha en trött gammal 133 eller något och låta stallen sköta resten själv.

Passade kepseländet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-10-10 23:35 ]</font>
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Jag är emot allt vad tekniska begränsningar heter av ren princip, det måste ju finnas vissa vad gäller motor och dimensioner. Men jag vill se ett så fritt reglemente som möjligt utan sandsäckar och enhetsdelar.
Kostnaderna skulle gärna få begränsas, skulle vara kul att se vad andra stall skulle kunna åstadkomma med Saubers budget. Frågan är hur man skulle efterleva detta.

När det gäller datorkraft räcker en 133a otroligt långt, bara man programmerar på ett vettigt sätt, går ju inte att jämföra med vad en hemdator kan klara av med samma klockhastighet. Tror att man kör med 486or i Gripen och 286or i tillhörande robotor, mest p.g.a. de är mer robusta. Problemet är att de börjar vara svåra tt få tag på.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Nisse
Till skillnad från det gamla systemet med kval på fredag och lördag skulle här förarnas bästa tider från samtliga kval räknas. Frågan är hur det ska fungera. Om man nöjer sig med att addera de fyra tiderna kommer ett eventuellt pass på våt bana att betyda mycket när det summeras.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jag trodde att det var snabbaste tiden som gällde och inte sammanlagt. Tycker sammanlagt verkar lite väl tillkrånglagt. :smile:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Aggregate betyder just summa...
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Standard styrboxar till motorerna kommer förmodligen till nästa år, det är ju det seriösaste förslaget av dem. Det är förmodligen också enda/bästa sättet att stoppa antispinn.

Transalp

Inlägg av Transalp »

Tycker det är bättre att göra följande:
1. Ta bort blåflagg.
2. Tillåt slicks.
3. Ta bort anti-spin.
4. Endast 1 kvalvarv
Ankan

Inlägg av Ankan »

En motor per helg kommer inte funka första året, eftersom jag inte tror Ferrari kommer sälja sin senaste Motor till Sauber.

Dom borde ta bort anti-spinn och automat växlingen. Det är rent löjligt :smile: Sen att man kanske inte kan kontrollera anti-spin proggen är en annan sak. men som dom förslog, kanske ha "standard" elektronik.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Ha ha ha ha ha äntligen ha Bernie vaknat insett de har problem (bara drömmare kan tro att Williams och Mclaren kan komma ifatt Ferrari så länge M Schumacher ha motivation!!!)
Vem vill punga ut flera hundra miljoner för att vara rundningsmärken????
Att BTCC gick i graven va ej för extravikterna mer att tekniska utveklingen gick för långt!!
Äntligen ha verkligheten kommit till F1!!!!!!!
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

On 2002-10-11 10:46, Transalp wrote:
Tycker det är bättre att göra följande:
1. Ta bort blåflagg.
Ööh, varför? Eller du kanske är inne på den amerikanska varianten med pace-car för varje gruskorn på banan? Att varvade förare håller undan kan väl inte vara dåligt?

Anledningen till att det gick dåligt var ju utvecklings kostnaderna som skena iväg, dessutom fick man ju inte utdelning då varje framsteg resulterade i en sandsäck :youpi:
JockeB

Inlägg av JockeB »

Huvudsakligen var det ju inte så lysande men det fanns någon poäng. Det jag gillade var var att alla stall ska ha samma elektronik eller i stort sett samma. Detta för att man skall kunna förbjuda TC och andra "tråkiga" hjälpmedel utan anklagelser om fusk. Samma elektronik och i stor del samma mjukvara för att man inte skall kunna gömma TC och liknande där.

Även en minskning av aerodynamiskt grepp för att göra det lättare att ligga efter en annan bil i snabba kurvor. Minskning av motorvolymen skulle vara på sin plats för att få ner farterna, speciellt då mindre aerodynamiskt grepp kommer att vara tillåtet. Ändring av maxvolym har skett tidigare, varför inte igen?

Edit: Kom på att jag ska göra en kort sammanfattning av vad jag tycker om de nio punkterna

-Driver Swapping
Helt absurt och knappast nödvändigt att kommentera. Var *** tänker dom med?

-Aggregated Qualifying
Jag gillar inte tanken med fredagskval, främst därför att jag inte har någon möjlighet att följa det :smile: En omarbetning av kvalet skulle jag dock inte vara helt emot, även om jag inte ser det som något problem idag.

-The tyre manufacturers would be able to supply two compounds...
God tanke men praktiskt genomförbart, jag har svårt att tro det. Tillverkarna jobbar redan idag för högtryck för att ta fram däck, jag tror inte dom skulle klara att utvecka däck optimerade för olika bilar. Själv skulle jag föredra enhetsdäck för att göra det som mäst jämlikt. Slicks ser jag inte som en nödvändighet men med enhetsdäck kunde det vara möjligt i den mån däcken skulle göras "sämre" än idag.

-Ballast Handicap
Jag är emot bestraffning på detta sätt och det tror jag att även många andra är. Drömmer tillbaks till Nissans dominans i BTCC :grin: Nåja, inga vikter helt enkelt.

-Testing
12 dagar käns ytters lite men någon form av begränsning är jag inte främmande för.

-Engines, Gearbox
Jag tar dessa punkter på samma gång. Nya motorregler ska ju komma, jag gillar det inte men jag accepterar det. Dock gillar jag inte alls pratet om att motorer och växellådor ska hålla i flera lopp. Jag förstår inte heller hur det här ska kunna föra något gott med sig. Se på McLaren bara, nu är dom iaf topp tre trots hyffsat dålig tillförlitlighet. Med sådana regler skulle dom ligga på minus. Man blir nog bestraffad om man blåser motorn i säg är min åsikt.

-Aerodynamic restrictions
Restriktioner, ja - otillåtet med förändringar - klart nej. F1 går ut på att utveckla bilen. Även här förstår jag inte hur det skall gynna racing i sig. Om man bygger en dålig bil ska man alltså inte gå förändra den till det bättre. Än en gång, vad tänker dom med?

-Standardised parts
Som jag sa, samma elektronik men jag gillar inte det med bromsarna. Däcken däremot som jag redan sa
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-11 20:19, JockeB wrote:
Samma elektronik och i stor del samma mjukvara för att man inte skall kunna gömma TC och liknande där.
Hur skall man kunna ha samma mjukvara till olika motorer och vem skall tillverka den?
Då får man väl införa enhetsmotorer också, vilket ju inte lär göra motortillverkarna särskilt sugna på att vara med...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det tror jag inte alls. Bosch kan göra tändsystem och bränsleinprutningshårdvaran och stallen får lägga in sina värden. Det enda Bosch behöver göra är att se till att bara dessa få parametrar går att ändra och sen sätts sigill på boxarna.
jarnkamin

Inlägg av jarnkamin »

Grattis FIA. Jag tror att om dom ska införa dom där reglerna så dör F1.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari: De som är sponsrade av Bosch konkurrenter då?
Dessutom skiljer det knappast någon liten enstaka parameter mellan styrprogrammen...

Ankan

Inlägg av Ankan »

Blir det en motor på helg nästa år? vilken motor får sauber då? har ju svårt o tro att Ferrari ger dom samma motor som dom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-12 17:30, AndersF1 wrote:
Dessutom skiljer det knappast någon liten enstaka parameter mellan styrprogrammen...
Magneti Marelli borde förbjudas, de fuskar bara. För att besvara din fråga om parametrar. Det största problemet är väl inte antalet parametrar man kan ändra utan att man styr med samma mjukvara i alla bilar. Alla motorer har tio dylindrar och tändningarna torde fungera likartat. Finjustering av soppan och tändningen borde räcka åt stallen att själva få hålla på med. De har ju fortfarande utväxlingen i lådan som naturligtvis borde strippas från elektronik helt. Elektrohydraulisk styrning borde dock kunna få vara kvar så att de kan använda paddlarna bakom ratten men all automatik borde stängas av.
Ankan

Inlägg av Ankan »

On 2002-10-14 05:30, Jari wrote:
On 2002-10-12 17:30, AndersF1 wrote:
Magneti Marelli borde förbjudas, de fuskar bara.
Jaris lätt grundade anklagelser.
Zetor

Inlägg av Zetor »

On 2002-10-12 14:46, jarnkamin wrote:
Även Albert Swanberg nämde i sin krönika igår att iföra vikter
i F1 vore helt åt h***te.
F1 och konståkning var jämförbara när det gällde fusk!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-14 13:58, Ankan wrote:
Magneti Marelli borde förbjudas, de fuskar bara.
Jaris lätt grundade anklagelser.
Jag får inter grunda för mycket, jag kör...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-14 14:16, Zetor wrote:
On 2002-10-12 14:46, jarnkamin wrote:
Även Albert Swanberg nämde i sin krönika igår att iföra vikter
i F1 vore helt åt h***te.
F1 och konståkning var jämförbara när det gällde fusk!!
Vilket får en att misstänka att förslaget kanske inte var så dumt ändå...
Han inledde ju sin krönika med att säga att han aldrig gillat det överreklamerade F1 eller nåt sånt. Det är ju lite som om jag skulle hålla en krönika över fotboll, ett ämne som jag vet näst intill noll om och är tämligen ointresserad av.

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Håller med AF1 om någon som är så bakom flötet när det gäller F1 uttalar sig emot så... Nej, jag tror inte på det ändå. Hur många tror på allvar att någon annan hade vunnit WM med straffvikter???
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

Jag ställer mig delvis frågande till hurruvida straffvikter verkligen kommer att göra det hela så mycket bättre. Följden kan mycket väll bli att vi kommer få se rena taktik lopp baserade på hur det går för konkurrenterna. dvs hurruvida det är lönt att vinna eller om man skall låta en annan förare ta flest poäng och mer vikter inför nästa lopp. Det gör väll inte att det blir mer racing? I synnerhet inte sådan racing man vill se iaf.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi kommer inte att få straffvikter i F1 och nu har ni läst det här först igen.
Det skulle förvåna mig mycket om något av de där förslagen skulle gå igenom. Det finns ett bra sätt att slippa Ferraris överlägsenhet. Ge mig överdomarstatus så skall jag se till att incidenter som i Malaysia aldrig mer bedöms så illa igen. Dessutom skulle det inte skada med ännu mer offentlighetsprinciper, åtminstone såhär efter en säsong så att de övriga stallen inte behöver famla i mörkret ett år till av samma anledning. När säsongen är slut skall vinnarreceptet helt enkelt offentliggöras.
För toppstallen skulle det bara krävas att komma med en ny innovation så har man grepp igen, men inte lika mycket eller mer för varje år.
desricz

Inlägg av desricz »

On 2002-10-10 11:24, SLC wrote:
Här är FIA´s nya niopunkters program för att göra F1 till en rolig , sevärd serie igen. (Fan trot :wink:)

of a season.
2. Aggregated qualifying --- four half-hour sessions on Fridays and Saturdays at Grands Prix.
3. Bespoke tyres --- rubber suppliers can produce different tyres for each of their teams.
5. Testing restrictions --- limit testing during the 2003 season to just 12 days per car.
6. Aerodynamic freeze --- from 2003 only
two sets of bodywork can be homologated
at the start of the season.
7. Long-life engines --- one engine per weekend in 2003, one engine per four races in 2004, and one engine per eight
in 2005.
number of races.
9. Standardised parts --- all teams would have to use standardised electronics, ECUs, brakes and fixed ballast.
Tycker det känns som hela den här listan är någonting man skulle ha kunnat läsa i tidskriften "En Ding Ding Värld" (bortsett från ett par punkter)....... :smile:
Användarens profilbild
Tyko

Inlägg av Tyko »

On 2002-10-11 00:16, regenmeister wrote:
När det gäller datorkraft räcker en 133a otroligt långt, bara man programmerar på ett vettigt sätt, går ju inte att jämföra med vad en hemdator kan klara av med samma klockhastighet. Tror att man kör med 486or i Gripen och 286or i tillhörande robotor, mest p.g.a. de är mer robusta. Problemet är att de börjar vara svåra tt få tag på.
Ber om ursäkt för att vara fullständigt OT, men sånt här svider i ett gammalt AMIGA öga. Styrsystemet till JAS körs på Motorolas 68000 serie processorer. Vet inte exakt vilken av dom det är men jag har för mig att det är 000:an eller 020:an. Sen kan man ju diskutera om det är bra reklam eller inte. Styrsystemet har ju funkat sådär :wink: 486:an fanns väll knappt ens på Intels ritbord när man började rita på JAS:ens styrsystem någon gång i mitten/slutet av 80-talet.
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

Hehe... nu kan man väll säga att även denna topic spårar ur :smile:))
Huruvida styrsystemet på JAS är en 486 eller en Motorola vet jag inte. Dock vet jag att man använder 486:or i JAS, läste en kurs i konstruktion, paketering av elektronik där vi bla fick titta lite på 486:an. Väldigt fin liten 486:a hermetiskt insluten i en 5x5 cm låda direkt på en platta av keramik.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Standard elektroniken är nog en punkt som är realistisk och som skulle kunna införas rätt enkelt. Dessutom är det betydligt lättare att kolla att standard delar inte är trixade med.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Formel 1 verkar var mer illa ute än vad man tidigare kunnat ana :wink:
Men viktbestraffningen fungerar ju bra i många andra klasser så varför inte eller vad säger du zz :grin:
Att sen förarna skall få prova lite andra bilar kan ju bli en spännande upplevelse för dem och sen kan de ju informera sina egna stall om olika lösningar och egenskaper så det låter som ett riktigt bra förslag :wink:

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Hasse M

Inlägg av Hasse M »

of a season.

Va f*n ska det vara bra för? Nä behåll som det är nu

Nja kanske, men spänningen är större iom "One hour qualification" som det är idag

Bra idé! Om Williams går bättre med ett sorts däck ska de ha det, samma med alla andra team. Idag är det 2 gummiblandningar/leverantör som alla måste köra

Vette f*n.. låt oss säga att Ferrari tar dubbelseger i australien 2003... Schumis bil får 10 kg extravikt, Rubens 6 kg.. det gör att de andra har betydligt lättare bilar än Ferrari eller vem som nu vann

12 dagar på 17 race och en säsong som sträcker sig på 7 månader? Nej tack!

in 2005.

Jag trodde F1 skulle va kungasporten där utveckligen går framåt? Inte bakåt. nej, tillåt max 2 motorer/bil och GP helg. Fan de ska väl gå fort och därav ska motorerna belastas rejält

number of races.

*suck*

Jävligt bra idé!
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Hasse: Räknas inte bromsar o dyl. till utvecklingen på samma sätt som motorerna?
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Jag trodde att många här tillhörde den ironiska generationen?
Ack så fel jag verkar ha...

Själv så tillhör jag generation X
men jag förstod ironin i SLC s inlägg direkt :up:

Eller är det rentav så att det finns något som heter omvänd ironi (typ som omvänd psykologi)?

I så fall så har de flesta som svarat på den här tråden lurat mig i alla fall :wave:
Life is a Drag,
Get a Grip!
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Vilken ironi??
Menar du första inlägget så är det i så fall FIA som varit ironsika.