Vilken bana ska bort?
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Kreutzberg
Det snackas mycket om nya GP:s i Asien, och då att ett av loppen i Europa måste strykas. Mycket talar tydligen för att Spa försvinner eftersom dom kommer att förbjuda tobaksreklam, vilket i så fall skulle vara jäkligt trist. Personligen tycker jag Hungaroring ska bort, där är det alltid trista lopp.
Vad tycker du? Vem ska bort och vilka ska vara kvar, eller ska säsongen utgöras av 18 lopp?
Vad tycker du? Vem ska bort och vilka ska vara kvar, eller ska säsongen utgöras av 18 lopp?
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Jag är rädd för att det är Spa som får stryka på foten. Den andra banan med höga hastigheter är ju Monza men den vågar de nog inte röra.
Hungaroring ligger ju utanför EU och det gör ju Indy också Grejen är väl det att EU har påpekat att Formel 1 inte får bli för dominerade inom EU och därmed slå ut all annan motorsport. Sabla EU Så det måste nog bli en av de banor som ligger inom EU som ska bort.
Hungaroring ligger ju utanför EU och det gör ju Indy också Grejen är väl det att EU har påpekat att Formel 1 inte får bli för dominerade inom EU och därmed slå ut all annan motorsport. Sabla EU Så det måste nog bli en av de banor som ligger inom EU som ska bort.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är ju Bernie som vill sprida F1 över världen, EU har väl inget emot mängden F1-tävlingar. Var har du fått det ifrån, llowgren?
Imola skall bort och Ungerns GP flyttas till Brno.
Nästa bana att ryka får bli Nurburgring eller Hockenheim. Det får räcka med ett GP per land, dessutom "vimlar" det av GP i de trakterna. Inte långt ifrån Imola till Monza och A1, eller Monaco för den delen. Likadant med Nurburgring, Hockenheim och Spa.
Imola skall bort och Ungerns GP flyttas till Brno.
Nästa bana att ryka får bli Nurburgring eller Hockenheim. Det får räcka med ett GP per land, dessutom "vimlar" det av GP i de trakterna. Inte långt ifrån Imola till Monza och A1, eller Monaco för den delen. Likadant med Nurburgring, Hockenheim och Spa.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Varför skulle Bernie vilja sprida Formel 1 till andra delar av världen? Han har fullsatta banor i Europa, vad det blir på andra ställen vet vi ju inte.
EU ville för ungefär 3 år sedan minska Formel 1:s verksamhet inom EU. Detta hörde jag i samband med den tänkta sammanslagningen av Scania och Volvo. Det skulle väl vara ett exempel på andra EU krav skulle jag tänka. Vi vet ju sedan länge att EU är emot allt för dominerande verksamheter.
EU ville för ungefär 3 år sedan minska Formel 1:s verksamhet inom EU. Detta hörde jag i samband med den tänkta sammanslagningen av Scania och Volvo. Det skulle väl vara ett exempel på andra EU krav skulle jag tänka. Vi vet ju sedan länge att EU är emot allt för dominerande verksamheter.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
llowgren: Det låter lite som Fredrik Lindströms 10 000 tyska bögar över det där.
F1:s totala intäkter ifrån åskådarna är en droppe i havet, om än en hyfsat stor droppe. Det som betyder nåt är främst antalet TV-tittare, tidningsläsare, etc. och då är det bra att sprida intresset över hela världen så att även kineser, amerikaner, koreaner, etc. påverkas av den reklam som visas i samband med F1. Plus ökade TV-intäkter förstås. Sedan spelar väl tobaksreklamförbudet en viss roll också just nu, men det är ju ganska temporärt.
Som alla sunda marknadsekonomier är EU likväl som Sverige och USA emot att monopolföretag uttnyttjar sin dominerande ställning till att missgynna sina konkurrenter. Fri konkurrens är ju en förutsättning. Därför tvingades F1 dela upp den affärsmässiga delen(Bernie) med den som sköter regler, tillståndsgivning och annat(FIA). Bernie fick avgå ifrån FIA och liknande. Bernie/FIA ansågs bl.a. missgynna andra konkurrerande serier genom att de inte fick tillstånd att tävla på samma banor, eller knappt samma länder. En uppgörelse nåddes som fick div. följder. Men att de inte skulle få ha fler lopp inom EU har jag aldrig hört förut.
Här är en utskrift ifrån en presskonferens för att par år sedan där Mosley bl.a. kommenterar vad deras två huvudproblem med EU är: http://www.fia.com/presse/confer-a/mosley-imola2000.htm Naturligtvis är hans uppfattning om det orimliga i EU:s krav hans egna vinklade uppfattning, men ingenstans står det något om att anledningen skulle vara att de har för många lopp inom EU.
En liten lustig del i presskonferensen är den här:
Q. How do you react, Mr. President, to suggestions that the FIA is biased in favour of Ferrari?
MM: I have heard this, and I have also heard that there is a conspiracy to ensure that Ferrari wins. If this is true, we are not part of that conspiracy. On the evidence of what has happened, the arch-conspirators must surely be the driver who made the accusation, together with his team manager, because they are the ones who did most to help Ferrari last year. Indeed, without that team's help, Ferrari would almost surely not have won the constructors' championship.
Hmm, undrar vilket team och förare han avser som konspirationstankens upphovsmän? Borde ju vara McLaren eftersom det var de som närmast förlorade konstruktörstiteln till Ferrari 1999. När det gäller förare borde det ju inte vara Häkkinen eftersom han vann WDC-titeln och alltså gjorde vad han kunde för att McLaren även skulle vinna WCC-titeln. Återstår alltså Coulthard, eller?
F1:s totala intäkter ifrån åskådarna är en droppe i havet, om än en hyfsat stor droppe. Det som betyder nåt är främst antalet TV-tittare, tidningsläsare, etc. och då är det bra att sprida intresset över hela världen så att även kineser, amerikaner, koreaner, etc. påverkas av den reklam som visas i samband med F1. Plus ökade TV-intäkter förstås. Sedan spelar väl tobaksreklamförbudet en viss roll också just nu, men det är ju ganska temporärt.
Som alla sunda marknadsekonomier är EU likväl som Sverige och USA emot att monopolföretag uttnyttjar sin dominerande ställning till att missgynna sina konkurrenter. Fri konkurrens är ju en förutsättning. Därför tvingades F1 dela upp den affärsmässiga delen(Bernie) med den som sköter regler, tillståndsgivning och annat(FIA). Bernie fick avgå ifrån FIA och liknande. Bernie/FIA ansågs bl.a. missgynna andra konkurrerande serier genom att de inte fick tillstånd att tävla på samma banor, eller knappt samma länder. En uppgörelse nåddes som fick div. följder. Men att de inte skulle få ha fler lopp inom EU har jag aldrig hört förut.
Här är en utskrift ifrån en presskonferens för att par år sedan där Mosley bl.a. kommenterar vad deras två huvudproblem med EU är: http://www.fia.com/presse/confer-a/mosley-imola2000.htm Naturligtvis är hans uppfattning om det orimliga i EU:s krav hans egna vinklade uppfattning, men ingenstans står det något om att anledningen skulle vara att de har för många lopp inom EU.
En liten lustig del i presskonferensen är den här:
Q. How do you react, Mr. President, to suggestions that the FIA is biased in favour of Ferrari?
MM: I have heard this, and I have also heard that there is a conspiracy to ensure that Ferrari wins. If this is true, we are not part of that conspiracy. On the evidence of what has happened, the arch-conspirators must surely be the driver who made the accusation, together with his team manager, because they are the ones who did most to help Ferrari last year. Indeed, without that team's help, Ferrari would almost surely not have won the constructors' championship.
Hmm, undrar vilket team och förare han avser som konspirationstankens upphovsmän? Borde ju vara McLaren eftersom det var de som närmast förlorade konstruktörstiteln till Ferrari 1999. När det gäller förare borde det ju inte vara Häkkinen eftersom han vann WDC-titeln och alltså gjorde vad han kunde för att McLaren även skulle vinna WCC-titeln. Återstår alltså Coulthard, eller?
Vad Max Mesig säger när Big-Bernie inte hör på är en parentes i sammanhanget. Bernies preferenser har väl ändå ingen undgått eller?
Bernie var med redan från start i framtagandet av "den tyske talangen och hans väg mot VM-titlar". Med följden att F1 gått från att ha varit en marginalsport i Tyskland till att tyskarna äger alltihop, inklusive rättigheterna, de stora stallen och nu skall Bernie bara köpa loss resterna av Ferrari.
"In the big picture" ser allt mycket klarare ut.
Bernie var med redan från start i framtagandet av "den tyske talangen och hans väg mot VM-titlar". Med följden att F1 gått från att ha varit en marginalsport i Tyskland till att tyskarna äger alltihop, inklusive rättigheterna, de stora stallen och nu skall Bernie bara köpa loss resterna av Ferrari.
"In the big picture" ser allt mycket klarare ut.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är Bernie och inte EU som vill lägga fler lopp utanför Europa. EU är som Anders mycket riktigt säger bara emot att Bernie utnyttjar sin monopolställning inom F1.
Jari, har du bytt namn till Snoken?
Jari, har du bytt namn till Snoken?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Monacos lopp är tråkiga ... MEN, stället dryper av atmosfär och tradition. Det är något visst med att se F1 bilar på de där trånga gatorna trots allt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nä, men enligt Eddie Irvine så begriper man ingenting om F1 om man tycker så. Monaco är årets viktigaste helg för stallens sponsorer. Det är här dom verkligen får stråla sig i solglansen, njuta av uppmärksamheten och tro att dom får valuta för sina pengar.On 2002-09-25 10:53, Hood wrote:
Blir man hatad om man tycker att Monacos GP borde bort lika mycket som Ungerns ?
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Vilket föranleder ställa en fråga angående USAs motsvarighet till Monacos GP - Long Beach. När nu Cart kraschar och allt går åt skogen med det trevliga som varit.Vad händer med det loppet?
Blir det IRL eller F1 eller läggs det ned? Visst vore det trevligt med F1-lopp i Long Beach? Själv har jag bara åkt med John Waynes minsvepare i Long Beach
/Jan
Blir det IRL eller F1 eller läggs det ned? Visst vore det trevligt med F1-lopp i Long Beach? Själv har jag bara åkt med John Waynes minsvepare i Long Beach
/Jan
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Kreutzberg
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Är inte Iny500 USAs motsvarighet till Monacos GP? Det är ju traditionen som gör Monaco till något bra annars är det ju nästan värre än H-ring.On 2002-09-25 16:26, jajo wrote:
Vilket föranleder ställa en fråga angående USAs motsvarighet till Monacos GP - Long Beach.
Nu ska AndersF1 och andra som tror annat veta att jag röstade för EU och tror till stor del på det fortfarande.
Men en sak är ju klar när det gäller EU de tycker inte om att någon tar större plats än de själva. Jag ser ingen menning med att försvaga alla framgångsrika företag så att de mindre lyckade har lika stor chans... låter lite som xTCC, tycker jag.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Äntligen en som förstått en av poängerna med F1.On 2002-09-25 20:27, Jari wrote:
Jag gillar Monaco och banan har en självklar plats i kalendern, men det är inte för racingens skull utan atmosfären och glamouren.
Bilar, Båtar, Brudar och Champagne, det är essensen av F1. Vem som vinner är bara viktigt för dom som älskar rättvisa och sandsäckar. Racing är till för män som inte orerar om att någon har en bättre bil eller mera sand, skumpan smakar lika bra för en Minardiförare som för Eccelstone.
MINDRE GNÄLLSPIKAR I F1.
Vill ni gnälla och vara äckligt rättvisa så finns det alltid någon attraktiv gärsgårdsracingserie ni kan flukta in.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nåja, det som först troddes vara en hjärnskakning blev senare en blodutgutelse/propp och han hölls i koma på konstgjord väg för att att hålla hjärnan lugn och förhindra den från att börja svälla.On 2002-09-25 20:29, Lemon wrote:
Karl Wendlinger var nära att omkomma efter en svår olycka i Monaco 1994.
Jag vet inte hur allvarligt det var, men det var väl ganska stabilt när man väl fick rätt diagnos på honom?
Däremot var det lite värre i racet innan i San Marino. Föresiktigthetsåtgärder delvis?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tycker det låter tillräckligt allvarligt jag ....On 2002-09-25 22:38, Jari wrote:
Nåja, det som först troddes vara en hjärnskakning blev senare en blodutgutelse/propp och han hölls i koma på konstgjord väg för att att hålla hjärnan lugn och förhindra den från att börja svälla.
Jag vet inte hur allvarligt det var, men det var väl ganska stabilt när man väl fick rätt diagnos på honom?
Däremot var det lite värre i racet innan i San Marino. Föresiktigthetsåtgärder delvis?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Rätt bärs är minst lika gott som Champagne och champagne kan man göra av kosken också. Bara tillsätt ett par treo och en C-vitamin äpple brustablett.On 2002-09-25 22:48, zz wrote:
Att jämföra Champagne med Koskenkorva och bärs är som att jämföra en F1á med en rallycrossbil.
Jämförelsen haltar liksom.
Den är dessurtom mycket renare och helt fri från fotsvamp.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har aldrig sagt något annat ...On 2002-09-26 11:05, Jari wrote:
Jo, men håll med om att MOnaco inte bjuder särskilt många allvarliga krascher. Det vfar väl den där och Ascaris sejour i poolen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
En rallycrossbil spöar en F1 0-100 vilken dag som helst.On 2002-09-26 11:08, Jari wrote:
[/quote]
Nu förhåller det sig på det viset att F1 går inte ut på samma sak som dragracingrallykrossgrusskitbilstönttävlingar, utan det är lite mer sofistikerat än så.
Vilket år som helst kommer även kanske du också att förstå vad F1 handlar om.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och en dragracingbil spöar en rallycrossbil ... och?On 2002-09-26 11:08, Jari wrote:
En rallycrossbil spöar en F1 0-100 vilken dag som helst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men att dricka champagne och Kosken går väl ut på samma sak- att bli full, och då måste det viktiga vara vilket som är snabbast på rakast möjliga sätt, 0-100, så att tiden under nykterhet minimeras. Klar fördel Kosken alltså. Allt annat trams om njutbarhet, flärd och klass är bara dåliga ursäkter för att döva samvetet, lura ev. kvinnligt sällskap, samt framstå som mindre råbarkad.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Försöker du ansöka om Finländskt medborgarskap?On 2002-09-26 15:39, AndersF1 wrote:
Men att dricka champagne och Kosken går väl ut på samma sak- att bli full, och då måste det viktiga vara vilket som är snabbast på rakast möjliga sätt, 0-100, så att tiden under nykterhet minimeras. Klar fördel Kosken alltså. Allt annat trams om njutbarhet, flärd och klass är bara dåliga ursäkter för att döva samvetet, lura ev. kvinnligt sällskap, samt framstå som mindre råbarkad.
/Jan
On 2002-09-26 15:39, AndersF1 wrote:
Men att dricka champagne och Kosken går väl ut på samma sak- att bli full, och då måste det viktiga vara vilket som är snabbast på rakast möjliga sätt, 0-100, så att tiden under nykterhet minimeras. Klar fördel Kosken alltså. Allt annat trams om njutbarhet, flärd och klass är bara dåliga ursäkter för att döva samvetet, lura ev. kvinnligt sällskap, samt framstå som mindre råbarkad.
DrAF1, jag rekomenderar dig att köra steril etanol intravenöst. De har alla "fördelar" som du beskriver. Snabbt annslag och helt utan smak.
Ring så beväpnar jag dig med allt du behöver (steril etanol, infusionsaggregat, venkanyl och volymetrisk infusionspump) för att hålla dig konstant berusad i 5 år. Koppla bara aggregatet till infusionspåsen, sätt in den silokondel på aggregatet i pumpens peristaltik, sätt in venkanylen i ett perifert kärl, koppla ihop den med infusionsaggregatet, ställ in kroppsvikt på pumpen och tryck på start. Baggis. Pumpen går på nätdrift. Den har innbyggda litiumbatterier som klarar ca 10 timmar om strömmen skulle råka ta slut i hålen i väggen, för att säkerställa att du inte hinner nyktra till.
GALNING
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden