On 2002-09-19 23:14, AndersF1 wrote:
-92 var Williams lika överlägsna som Ferrari är nu, men inte -93. De var bäst, men det fanns ju iallafall lite spänning i loppen, Senna vann bl.a. 5 lopp och Schumacher hade en hel radda pallplatser, så det förekom ju iallafall lite racing bland de främsta.
Montoya har en hel radda pallplatser i år men ingen säger att det är mer spännande för det ... Sennas 5 segrar var någonting extraordinärt som enligt all logik aldrig borde ha skett. Det var ett resultat av Sennas otroliga talang mer än något annat. Sen ska man inte glömma att Prost, till skillnad från Schumacher i år, kom från ett sabbatsår från racingen och dessförinnan hade han inte ens avslutat säsongen -91. Så Prost kom tillbaka till F1 inte bara ringrostig utan stod även inför radikalt nya regler jämfört med när han senast hade kört. Tycker bara det tyder på hur överlägsna Williams verkligen var -93 när Prost kunde avgöra VM redan i Protugal trots detta.
Visst var det en McLaren man skulle ha -88 och -89, men nog tyckte iallafall jag att striden mellan Prost och Senna var klart sevärda de åren. Om samma typ av strid hade skett mellan Rubens och [Schumacher] under den här säsongen så hade det ju varit klart roligare att se, men nu är det helt enkelt näst intill dötrist och då är jag ändå racingnörd. Jag vet ju vad andra tycker, de tittar helt enkelt inte alls, som tittarsiffrorna klart visar.
Jo, men att vi inte får se den striden idag är snarare ett resultat av Ferarris nya policy under Todts och SChumachers ledning snarare än ett resultat av F1:s utveckling. Hade årets Ferrari istället varit en Williams eller en McLaren hade vi fått den där interna striden. Så det är Ferraris och inte F1:s fel.
Det var visst bara 60000 åskådare på Monza i söndags, det lägsta på över 30 år. Det är klart att det är ett problem. Även om det kanske blir mer spännande igen om ett par år så kanske tittarna är borta för gott, eller åtminstone betydligt längre än ett par år. Vad händer då, jo ett flertal sponsorer drar sig ur och stallen står med massor av anställda och jättebudgetar. Sånt brukar leda till konkurs, ännu sämre racing och ännu färre tittare - inte direkt fler sponsorer. Det är lätt att hamna i en ond cirkel som kan vara svår att bryta. Förr eller senare kanske det hämtar sig, men för en racingnörd är det inte så kul att behöva vänta 10 år på bra racing igen...
Vi kommer att få bra racing långt tidigare än om 10 år. I enskilda lopp kommer det redan nästa år att vara spännande, liksom det varit i år i enstaka lopp. Att publiken sviker är ett problem ja. På Monza var det också ett resultat av höjda biljettpriser, det ska man inte glömma. Där ligger snarare problemet med F1 - att det är så osannolikt dyrt att gå på. DEt borde man göra något åt och det ser jag som ett problem, att det snart blir för dyrt att gå på. Men samtidigt ska F1 kosta och inte rabatteras ut. En av tjusningarna med F1 är ju just pengarna, att det är så dyrt, att förarna har så höga löner etc etc