Bör STCC flytta till icke F1-helger under 2003?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag tycker det är idiotiskt av STCC att lägga alla loppen på F1-helger. Personligen känner jag massor med folk som skulle vilja åka och titta på STCC, men struntar i det för att de prioriterar Formel 1.
Jag kritiserade STCC beslutet i våras på deras pressvisning och fick då följande motargument.
De ville inte krocka med ETCC (som valt att INTE krocka med F1) för att eventuella ETCC-förare kunde göra eventuella inhopp i STCC. Hur ofta har det hänt?
Vad tycker ni? Jag vill försöka påverka STCC att ändra sig till nästa år.
Jag kritiserade STCC beslutet i våras på deras pressvisning och fick då följande motargument.
De ville inte krocka med ETCC (som valt att INTE krocka med F1) för att eventuella ETCC-förare kunde göra eventuella inhopp i STCC. Hur ofta har det hänt?
Vad tycker ni? Jag vill försöka påverka STCC att ändra sig till nästa år.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med nya reglementet stärks ju STCC:s argument eftersom bilarna i praktiken går att köra i bägge serier. Men visst är det idiotiskt att lägga tävingarna på samma helger som F1.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Det har inte hänt speciellt ofta i år, men förhoppningsvis händer det oftare nästa år då man kör efter samma regler.On 2002-09-11 10:15, Pastis wrote:
De ville inte krocka med ETCC (som valt att INTE krocka med F1) för att eventuella ETCC-förare kunde göra eventuella inhopp i STCC. Hur ofta har det hänt?
Men visst är det olyckligt att det krockar och åtminstone när det som nu har varit ett lång tävlings uppehåll så borde man kunna undvika att kollidera med F1 då den motorsports intresserade publiken är starkt begränsad i lilla Sverige.
Men visst fan ser det skrämmande ut, inte en F1 helg har man missat
17-18 maj Falkenbergs Motorbana = Österrike
31 maj-1 juni Karlskoga Motorstadion = Monaco
14-15 juni Mantorp Park = Kanada
5-6 juli Falkenbergs Motorbana (Västkustloppet) = Frankrike
19-20 juli Ring Knutstorp (Öresund Super Prix) = England
16-17 augusti Karlskoga Motorstadion (Kanonloppet) = Ungern
30-31 augusti Ring Knutstorp (Newsracet) = Belgien
13-14 september Mantorp Park = Italien
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Man kan ju fråga sig om vilket som i det långa loppet är bäst för STCC: att förare ska kunna köra både ETCC och STCC eller att locka till sig mer publik till tävlingarna?
Jag och min sambo valde t ex bort att besöka Kanonloppet eftersom det kolliderade med Ungerns GP. Detta trots att jag befann mig mindre än 5 km från banan under den helgen.
För min egen del är valet enkelt om det står mellan STCC och F1 och jag tror att STCC får svårt att konkurrera med F1 om publiken. Om de lade tävlingarna på icke-F1-helger så skulle jag nog besöka ett par, tre lopp varje år men som det är nu så blir det istället inget besök alls.
Jag och min sambo valde t ex bort att besöka Kanonloppet eftersom det kolliderade med Ungerns GP. Detta trots att jag befann mig mindre än 5 km från banan under den helgen.
För min egen del är valet enkelt om det står mellan STCC och F1 och jag tror att STCC får svårt att konkurrera med F1 om publiken. Om de lade tävlingarna på icke-F1-helger så skulle jag nog besöka ett par, tre lopp varje år men som det är nu så blir det istället inget besök alls.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
zz, tydligen så finns det några människor som gillar motorsport och inte enbart F1.
Razor, vad som är bäst är svårt att svara på men jag tycker att det vore sämre om man kolliderade med ETCC då vi förhoppningsvis får fler team som kör i båda mästerskapen nästa år.
Men att lägga hela STCC kalendern på F1 helger är inte försvarbart och med lite god vilja från STCC AB så borde det gå att undvika de flesta krockarna.
Razor, vad som är bäst är svårt att svara på men jag tycker att det vore sämre om man kolliderade med ETCC då vi förhoppningsvis får fler team som kör i båda mästerskapen nästa år.
Men att lägga hela STCC kalendern på F1 helger är inte försvarbart och med lite god vilja från STCC AB så borde det gå att undvika de flesta krockarna.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ETCC kör ju inte varenda icke-F1-helg, plus att F1 har ett uppehåll i augusti, så nog borde det gå att klämma in de flesta loppen utan att det krockar varenda gång iallafall. Jag tycker dessutom att de skall prioritera publiken framför förarnas ETCC-möjligheter - utan publik slipper de nog köra både ETCC och STCC...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Åtminstone borde STCC lägga finalen på en F1-fri helg. F1-säsongen tenderar ju att bli som mest spännande mot slutet av säsongen och därför vore det tråkigt om STCC-finalen går när F1-intresset är som mest på topp i landet.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Instämmer med tidigare talare - Så länge STCC krockar med F1-helger väljer jag som många andra bort sandsäcksracingen på de svenska racingbanorna. En helg valde jag STCC i år och nästa år blir det inte en enda så länge de krockar med F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Om man kan välja på att titta på kökörning på TV, eller att få uppleva Sveriges dyraste folkrejsklass live så är valet ganska enkelt för mig i alla fall
Det är väl inget som går upp emot doften av gummi och rejsbensin kryddat med massor av plåtgnissel?
Att man sedan kan krypa omkring i depån och dregla på all kolfiber gör ju inte ont heller
F1 på TV skulle locka mer? Pyttsan
Man kan ju inte begära att all racing skall läggas ner under hälften av (rejs)året bara för att folk eventuellt skulle vilja se ett gäng miljonärer som vill leka följa John med en odräglig tysk på TV?
PS. det var ett tag sedan videon uppfanns!
Det är väl inget som går upp emot doften av gummi och rejsbensin kryddat med massor av plåtgnissel?
Att man sedan kan krypa omkring i depån och dregla på all kolfiber gör ju inte ont heller
F1 på TV skulle locka mer? Pyttsan
Man kan ju inte begära att all racing skall läggas ner under hälften av (rejs)året bara för att folk eventuellt skulle vilja se ett gäng miljonärer som vill leka följa John med en odräglig tysk på TV?
PS. det var ett tag sedan videon uppfanns!
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
On 2002-09-11 14:27, G-town wrote:
Det är väl inget som går upp emot doften av gummi och rejsbensin kryddat med massor av plåtgnissel?
Att man sedan kan krypa omkring i depån och dregla på all kolfiber gör ju inte ont heller
Hur är det egentligen med den saken G-Town! Är det plåtgnissel eller kolfiber?
Tycker det verkar vara lite dumt att använda så dyra och fina Ford V40 till att transportera sandsäckar med. Dessutom är det ett gäng gubbsjuka 50 åringar som kör. Riktiga män har riktiga namn. Såg att en av flickorna kallade sig för "flash". Är det så man heter när man fräser omkring i en Ford V40 i 120 blås på en småländsk asfaltslinga mitt i skogen.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Problemet är nog inte enbart att det kolliderar med F1 med tanke på din och zz formuleringar.On 2002-09-11 14:06, LuckyStrike1 wrote:
Så länge STCC krockar med F1-helger väljer jag som många andra bort sandsäcksracingen på de svenska racingbanorna.
Men det är trist att det kolliderar och det borde till stor del kunna undvikas med relativt små justeringar av kalendern. Men det stora problemet med att publiken nu sviker (7000 på Falkenberg) är inte att det kolliderar med en F1 tävling utan beror till största delen på det glesa startfältet och kanske även prispolitiken men i första hand så är det startfältet som är på tok för litet.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tyckte bara det där med sandsäckar var en kul formulering av den gode zz
Jag går gärna på STCC och ser racingen. Racing live är kul. Men står valet mellan STCC live och F1 på TV så är valet solenkelt för mig.
Jag går gärna på STCC och ser racingen. Racing live är kul. Men står valet mellan STCC live och F1 på TV så är valet solenkelt för mig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Jag är övertygad om att publiken sviker på grund av att det är konstlad racingform. Bästa bil/förare måste få vinna om det är så 20 ggr i rad. Jag skulle inte ödsla min dyrbara tid på några töntiga F1 förarewannebees som kör omkring med sandsäckar som straff för att man vunnit ett race.
Sätt ett reglemente UTAN bestraffning. De som kommer sist (andra halvan) skall få några sandsäckar i bagaget så att dom skärper sig till nästa race. Belöna vinnaren rikligt, det skall vara fint att vara snabbast, bäst, störst och vackrast.
Gör det till något attraktivt, glamouröst, magiskt mm mm att vara en vinnare. Ge inga intervjuer från en regnblöt bana och en mulen himmel. Se till att komma inomhus, gör det formellt och stiligt. Vem vill se skiftnycklar och trassel? Människor som lever på korv och öl vill se caviar och champagne.
Sätt ett reglemente UTAN bestraffning. De som kommer sist (andra halvan) skall få några sandsäckar i bagaget så att dom skärper sig till nästa race. Belöna vinnaren rikligt, det skall vara fint att vara snabbast, bäst, störst och vackrast.
Gör det till något attraktivt, glamouröst, magiskt mm mm att vara en vinnare. Ge inga intervjuer från en regnblöt bana och en mulen himmel. Se till att komma inomhus, gör det formellt och stiligt. Vem vill se skiftnycklar och trassel? Människor som lever på korv och öl vill se caviar och champagne.
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Plåten är det som gnisslar, kolfiber smular sig mestOn 2002-09-11 14:38, zz wrote:On 2002-09-11 14:27, G-town wrote:
Det är väl inget som går upp emot doften av gummi och rejsbensin kryddat med massor av plåtgnissel?
Att man sedan kan krypa omkring i depån och dregla på all kolfiber gör ju inte ont heller
Hur är det egentligen med den saken G-Town! Är det plåtgnissel eller kolfiber?
Håller dock med Salo, det är inget kul att se kungaklassen med ett startfält på 10 bilar.
Det nya reglementet är nog rätt väg att gå.
Sen får vi hoppas att den värsta folkracingen lugnar ner sig,
lite byte av färg hör dock till
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lite punkter för svensk standardvagns racing för att man ska kunna ta det på allvar:
1: Professionella domare som kan det egna reglementet. Inför gärna det man har i den tyska Porsche Supercup serien - ingen protest mottas inom 2 timmar efter målgång. Det ger chansen att lugna ner sig lite först innan man börjar protestera. Det ska kosta att lämna in en protest, får man rätt får man pengarna tillbaka men får man fel är man snuvad på pengarna. Då tänker man till en extra gång innan man protesterar.
2: Ta bort allt vad straffvikter heter. Vinner man så vinner man, vinner man inte får man försöka bättre. Det ska inte vara ett straff att vinna, utan en belöning! Utan straffvikter slipper vi förare och stall som kalkylerar vilka heat som är bra att vinna och inte. Artificiell racing hör möjligtvis bara hemma på amerikanska ovaler.
3: Ta bort den korkade regeln om dubbla poäng i mästerskapsfinalen! Det gör bara det hela till mer av ett lotteri. Samma poängsystem i sista loppet som i det första. Måste man ta till artificiella metoder för att hålla spänning i mästerskapet är det ett fundamentalt fel från början ...
De här tre förändringarna skulle jag vilja se i STCC nästa år plus att de undviker så gott de kan att låta racehelgerna krocka med F1-helgern.
1: Professionella domare som kan det egna reglementet. Inför gärna det man har i den tyska Porsche Supercup serien - ingen protest mottas inom 2 timmar efter målgång. Det ger chansen att lugna ner sig lite först innan man börjar protestera. Det ska kosta att lämna in en protest, får man rätt får man pengarna tillbaka men får man fel är man snuvad på pengarna. Då tänker man till en extra gång innan man protesterar.
2: Ta bort allt vad straffvikter heter. Vinner man så vinner man, vinner man inte får man försöka bättre. Det ska inte vara ett straff att vinna, utan en belöning! Utan straffvikter slipper vi förare och stall som kalkylerar vilka heat som är bra att vinna och inte. Artificiell racing hör möjligtvis bara hemma på amerikanska ovaler.
3: Ta bort den korkade regeln om dubbla poäng i mästerskapsfinalen! Det gör bara det hela till mer av ett lotteri. Samma poängsystem i sista loppet som i det första. Måste man ta till artificiella metoder för att hålla spänning i mästerskapet är det ett fundamentalt fel från början ...
De här tre förändringarna skulle jag vilja se i STCC nästa år plus att de undviker så gott de kan att låta racehelgerna krocka med F1-helgern.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
NEEEEEEJ.
Enligt Tärnan så är intresset på topp för denna emminenta och rättvisaste av alla racingserier.
Hoppas att det kommer åtminståne 1500 pers till avslutningsloppet, det vore ett lyft för dom.
(PS. Det finns rabatt kupong på 20:- SEK i gårdagens expressen för att se stcc. Hur kan ni motstå ett sådant erbjudande?)
Enligt Tärnan så är intresset på topp för denna emminenta och rättvisaste av alla racingserier.
Hoppas att det kommer åtminståne 1500 pers till avslutningsloppet, det vore ett lyft för dom.
(PS. Det finns rabatt kupong på 20:- SEK i gårdagens expressen för att se stcc. Hur kan ni motstå ett sådant erbjudande?)
"Men efter framgångarna på Falkenberg lider naturligtvis “Flash” av den extravikt, 30 kilo, han släpar på och han lär få jobba hårt för att kvala in i något av de två första startleden till sprintracet. "
Kom inte och säg att jag inte läser tcc nyheterna, jag tittar till och med poå bilderna.
Helt ätt Tärnan, "Blixten" ser ut till att väga åtminståne 30 kilo för mycket. Det kan bli svettigt för honom, särskilt när han skall kliva in och ut ur sin bil. Dessa bilar har för små dörrar. Varför skaffar han sig inte en med större dito? Jag föreslår att han köper en V70, den är mer lämpad för hans storlek!
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm, Sweden