Bör STCC flytta till icke F1-helger under 2003?

All racing med "standardbilar".
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag tycker det är idiotiskt av STCC att lägga alla loppen på F1-helger. Personligen känner jag massor med folk som skulle vilja åka och titta på STCC, men struntar i det för att de prioriterar Formel 1.

Jag kritiserade STCC beslutet i våras på deras pressvisning och fick då följande motargument.

De ville inte krocka med ETCC (som valt att INTE krocka med F1) för att eventuella ETCC-förare kunde göra eventuella inhopp i STCC. Hur ofta har det hänt?

Vad tycker ni? Jag vill försöka påverka STCC att ändra sig till nästa år.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Med nya reglementet stärks ju STCC:s argument eftersom bilarna i praktiken går att köra i bägge serier. Men visst är det idiotiskt att lägga tävingarna på samma helger som F1.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

On 2002-09-11 10:15, Pastis wrote:
De ville inte krocka med ETCC (som valt att INTE krocka med F1) för att eventuella ETCC-förare kunde göra eventuella inhopp i STCC. Hur ofta har det hänt?
Det har inte hänt speciellt ofta i år, men förhoppningsvis händer det oftare nästa år då man kör efter samma regler.
Men visst är det olyckligt att det krockar och åtminstone när det som nu har varit ett lång tävlings uppehåll så borde man kunna undvika att kollidera med F1 då den motorsports intresserade publiken är starkt begränsad i lilla Sverige.

Men visst fan ser det skrämmande ut, inte en F1 helg har man missat :down:

17-18 maj Falkenbergs Motorbana = Österrike
31 maj-1 juni Karlskoga Motorstadion = Monaco
14-15 juni Mantorp Park = Kanada
5-6 juli Falkenbergs Motorbana (Västkustloppet) = Frankrike
19-20 juli Ring Knutstorp (Öresund Super Prix) = England
16-17 augusti Karlskoga Motorstadion (Kanonloppet) = Ungern
30-31 augusti Ring Knutstorp (Newsracet) = Belgien
13-14 september Mantorp Park = Italien

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Finns det människor som bryr sig (förutom förarnas fruar, föräldrar och barn) var och när man kör stcc?

Jag föreslår att du ringer Bernie Eccelstone och ber honom flytta datumen för Monza eller SPA för att passa grabbarna som transporterar sandsäckar. :grin:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man kan ju fråga sig om vilket som i det långa loppet är bäst för STCC: att förare ska kunna köra både ETCC och STCC eller att locka till sig mer publik till tävlingarna?

Jag och min sambo valde t ex bort att besöka Kanonloppet eftersom det kolliderade med Ungerns GP. Detta trots att jag befann mig mindre än 5 km från banan under den helgen.

För min egen del är valet enkelt om det står mellan STCC och F1 och jag tror att STCC får svårt att konkurrera med F1 om publiken. Om de lade tävlingarna på icke-F1-helger så skulle jag nog besöka ett par, tre lopp varje år men som det är nu så blir det istället inget besök alls.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

zz, tydligen så finns det några människor som gillar motorsport och inte enbart F1.

Razor, vad som är bäst är svårt att svara på men jag tycker att det vore sämre om man kolliderade med ETCC då vi förhoppningsvis får fler team som kör i båda mästerskapen nästa år.
Men att lägga hela STCC kalendern på F1 helger är inte försvarbart och med lite god vilja från STCC AB så borde det gå att undvika de flesta krockarna.

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

ETCC kör ju inte varenda icke-F1-helg, plus att F1 har ett uppehåll i augusti, så nog borde det gå att klämma in de flesta loppen utan att det krockar varenda gång iallafall. Jag tycker dessutom att de skall prioritera publiken framför förarnas ETCC-möjligheter - utan publik slipper de nog köra både ETCC och STCC...

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Precis, ett vansinne att ALLA loppen ska kollidera med F1. Det är många som resonerar som mig, Razor och AF1 och inte besöker STCC, trots att man skulle vilja.

Och vilka ETCC-stall kommer att skicka sina mekaniker till STCC när man är "lediga" i ETCC? Inte många, i alla fall inte toppstallen...
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Åtminstone borde STCC lägga finalen på en F1-fri helg. F1-säsongen tenderar ju att bli som mest spännande mot slutet av säsongen och därför vore det tråkigt om STCC-finalen går när F1-intresset är som mest på topp i landet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Instämmer med tidigare talare - Så länge STCC krockar med F1-helger väljer jag som många andra bort sandsäcksracingen på de svenska racingbanorna. En helg valde jag STCC i år och nästa år blir det inte en enda så länge de krockar med F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Om man kan välja på att titta på kökörning på TV, eller att få uppleva Sveriges dyraste folkrejsklass live så är valet ganska enkelt för mig i alla fall :saucy:

Det är väl inget som går upp emot doften av gummi och rejsbensin kryddat med massor av plåtgnissel?
Att man sedan kan krypa omkring i depån och dregla på all kolfiber gör ju inte ont heller :grin:

F1 på TV skulle locka mer? Pyttsan :saucy:
Man kan ju inte begära att all racing skall läggas ner under hälften av (rejs)året bara för att folk eventuellt skulle vilja se ett gäng miljonärer som vill leka följa John med en odräglig tysk :wink: på TV?

PS. det var ett tag sedan videon uppfanns!

Life is a Drag,
Get a Grip!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-11 14:27, G-town wrote:

Det är väl inget som går upp emot doften av gummi och rejsbensin kryddat med massor av plåtgnissel?
Att man sedan kan krypa omkring i depån och dregla på all kolfiber gör ju inte ont heller :grin:

Hur är det egentligen med den saken G-Town! Är det plåtgnissel eller kolfiber?

Tycker det verkar vara lite dumt att använda så dyra och fina Ford V40 till att transportera sandsäckar med. Dessutom är det ett gäng gubbsjuka 50 åringar som kör. Riktiga män har riktiga namn. Såg att en av flickorna kallade sig för "flash". :grin: Är det så man heter när man fräser omkring i en Ford V40 i 120 blås på en småländsk asfaltslinga mitt i skogen. :grin:
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

On 2002-09-11 14:06, LuckyStrike1 wrote:
Så länge STCC krockar med F1-helger väljer jag som många andra bort sandsäcksracingen på de svenska racingbanorna.
Problemet är nog inte enbart att det kolliderar med F1 med tanke på din och zz formuleringar.

Men det är trist att det kolliderar och det borde till stor del kunna undvikas med relativt små justeringar av kalendern. Men det stora problemet med att publiken nu sviker (7000 på Falkenberg) är inte att det kolliderar med en F1 tävling utan beror till största delen på det glesa startfältet och kanske även prispolitiken men i första hand så är det startfältet som är på tok för litet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tyckte bara det där med sandsäckar var en kul formulering av den gode zz :smile:

Jag går gärna på STCC och ser racingen. Racing live är kul. Men står valet mellan STCC live och F1 på TV så är valet solenkelt för mig.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är övertygad om att publiken sviker på grund av att det är konstlad racingform. Bästa bil/förare måste få vinna om det är så 20 ggr i rad. Jag skulle inte ödsla min dyrbara tid på några töntiga F1 förarewannebees som kör omkring med sandsäckar som straff för att man vunnit ett race.

Sätt ett reglemente UTAN bestraffning. De som kommer sist (andra halvan) skall få några sandsäckar i bagaget så att dom skärper sig till nästa race. Belöna vinnaren rikligt, det skall vara fint att vara snabbast, bäst, störst och vackrast.

Gör det till något attraktivt, glamouröst, magiskt mm mm att vara en vinnare. Ge inga intervjuer från en regnblöt bana och en mulen himmel. Se till att komma inomhus, gör det formellt och stiligt. Vem vill se skiftnycklar och trassel? Människor som lever på korv och öl vill se caviar och champagne.
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

On 2002-09-11 14:38, zz wrote:
On 2002-09-11 14:27, G-town wrote:

Hur är det egentligen med den saken G-Town! Är det plåtgnissel eller kolfiber?
Plåten är det som gnisslar, kolfiber smular sig mest :crazy:

Håller dock med Salo, det är inget kul att se kungaklassen med ett startfält på 10 bilar.
Det nya reglementet är nog rätt väg att gå.
Sen får vi hoppas att den värsta folkracingen lugnar ner sig,
lite byte av färg hör dock till :grin:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lite punkter för svensk standardvagns racing för att man ska kunna ta det på allvar:

1: Professionella domare som kan det egna reglementet. Inför gärna det man har i den tyska Porsche Supercup serien - ingen protest mottas inom 2 timmar efter målgång. Det ger chansen att lugna ner sig lite först innan man börjar protestera. Det ska kosta att lämna in en protest, får man rätt får man pengarna tillbaka men får man fel är man snuvad på pengarna. Då tänker man till en extra gång innan man protesterar.

2: Ta bort allt vad straffvikter heter. Vinner man så vinner man, vinner man inte får man försöka bättre. Det ska inte vara ett straff att vinna, utan en belöning! Utan straffvikter slipper vi förare och stall som kalkylerar vilka heat som är bra att vinna och inte. Artificiell racing hör möjligtvis bara hemma på amerikanska ovaler.

3: Ta bort den korkade regeln om dubbla poäng i mästerskapsfinalen! Det gör bara det hela till mer av ett lotteri. Samma poängsystem i sista loppet som i det första. Måste man ta till artificiella metoder för att hålla spänning i mästerskapet är det ett fundamentalt fel från början ...

De här tre förändringarna skulle jag vilja se i STCC nästa år plus att de undviker så gott de kan att låta racehelgerna krocka med F1-helgern.

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

STCC är rökta hur de gör.
För de flesta icke-F1 helger är det ju ändå MotoGP. :rock:
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Helt rätt!

Bra inlägg regen! :up:
Jag kom inte sist!
Gäst

Inlägg av Gäst »

NEEEEEEJ.

Enligt Tärnan så är intresset på topp för denna emminenta och rättvisaste av alla racingserier.

Hoppas att det kommer åtminståne 1500 pers till avslutningsloppet, det vore ett lyft för dom.

(PS. Det finns rabatt kupong på 20:- SEK i gårdagens expressen för att se stcc. Hur kan ni motstå ett sådant erbjudande?)
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Men efter framgångarna på Falkenberg lider naturligtvis “Flash” av den extravikt, 30 kilo, han släpar på och han lär få jobba hårt för att kvala in i något av de två första startleden till sprintracet. "

Kom inte och säg att jag inte läser tcc nyheterna, jag tittar till och med poå bilderna.

Helt ätt Tärnan, "Blixten" ser ut till att väga åtminståne 30 kilo för mycket. Det kan bli svettigt för honom, särskilt när han skall kliva in och ut ur sin bil. Dessa bilar har för små dörrar. Varför skaffar han sig inte en med större dito? Jag föreslår att han köper en V70, den är mer lämpad för hans storlek!

PJ

Inlägg av PJ »

Jag skulle ivf. besöka minst en eller två STCC tävlingar om inte de krockade med F1-loppen som de gör idag.