Bumpsticks

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Jag har försökt att få svar på detta på andra forum, men som vanligt så får jag försöka att vända mig till expertisen för att få ett vettigt svar :wink:

Kamaxlar alltså, jag är ingen motorbyggare, mer en montör, men jag har fått för mig att en lustgaskamaxel och en turbokamaxel har liknande egenskaper?
Vi förutsätter att man bygger två likadana motorer som man tänker överladda på dessa sätt (ja,jag vet att de inte hade sett likadana ut..).
På en lustgaskam så eftersträvar man stor lobe separation, man vill inte ha så mycket överlapp eftersom lustgasen ger ett högt tryck i insuget (känns det igen?), rätta mig gärna om jag har missuppfattat.
Men är inte det en bra egenskap om man vill ladda utav helvete med en avgassnurra? Eller är det nåt annat som man prioriterar?


Stockholm openvinnaren JoCCe (med "hemliga" kamaxlar) :
http://www.banzaimagazine.com/banzai/fe ... e.asp?id=9
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Här var det inte gott om teknikdårar, nej :down:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jo, dårar finns det gott om, men kunniga i det ämnet verkar det ont om.
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Hehe, det här var ju kul underhållning.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
Tommi
Inlägg: 665
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tommi »

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Tjenare Tommi! :wave:
Du gör inget utan att konsultera den webplatsen eller?




PS, har du nya Inflames på din FTP?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Den här länken var ganska kul:
http://www.howstuffworks.com/question229.htm

För den som inte vet hur Hondas VTEC funkar :wave:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
Tommi
Inlägg: 665
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tommi »

Klart som korvspad att man kollar howstuffworks innan man ger sig på något, annars kan man ju göra fel.. :wink:

/ Tommi

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
Tommi
Inlägg: 665
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tommi »

G-town, i den här tråden på STCS forum står det lite om kammar http://forum.saabturboclub.com/turbo/20498.shtml

Hittade en till kamsida http://www.compcams.com/information/Art ... 01-001.asp

/ Tommi


_________________
Håller med alla utom ZZ vad det gäller kepsen..

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Tommi den 2002-09-12 09:04 ]</font>
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Nu har jag läst på lite själv på compcams sida.
Som jag misstänkte så kräver överladdade motorer högre lobe separation vinkel.
Men enligt dem så använder man dual pattern på lustgas och kompressor motorer, medan turbomotorer funkar bäst med single pattern grind.

Kan någon förklara?
För övrigt kan man läsa att större volym eller högre förhållande mellan vevstakslängd/slag också kräver högre LDA (lope displacement angle).

SOm jag har förstått LDA förut:
Vinkeln mellan topparna på insug och avgasnockarna, jag kör med 112 grader (hade 108 på den mindre motorn), ju mindre vinkel desto mer överlapp.
Denna kunskap verkar vara riktig även nu när jag har läst lite om ämnet :smile:

Som sagt, ibland är det bättre att vara lyckligt ovetande och bara köra med skrotet som man har ;^)
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Idag har jag två helt egna topics :youpi:

Nåväl, jag fick det här svaret på ett annat (raggar)forum.
'Ju mer lobeseparation (större gradantal) desto senare kommer toppen på avgasnocken i förhållande till motsvarande punkt på insugsdito?'

Jovisst, om du snurrar kammen baklänges!
Tänk såhär: under avgastakten ligger avgasloben före insugloben i händelseförloppet. I slutet på avgastakten kommer insugsventilen att öppnas, right? Tiden mätt i vevaxelgrader när båda ventilerna är öppna är överlappet. Mer vinkel mellan loberna ger alltså mindre överlapp!
Överlapp är nödvandigt för god gasväxling på höga varv på sugmotorer därför att man använder sig av 'den utrusande gasmassans tröghet' i headersens primärrör. Detta baksug drar in ny gasblandning via insugventilen under överlappet. Nackdelen är att under låga varv, när inte avgaserna har tillräcklig hastighet för den avstämda pulsdynamiken skall funka, flödar avgaser tillbaka in och fräsch gasblandning ut i avgasröret.
Stora motorer är mer förlåtande i det här avseendet och behöver mer hjälp av avgastuningens positiva egenskaper för att kompensera en relativt lite insugskapacitet.
Kontenta: Stora motorer klarar mycket overlap!
En väl tunad tävlingsmotor har en volymetrisk effektivitet på långt över 100% tack vare avgastuning, detta utan turbo! Med det menas ett tryck i cylindern vid början av kompressionsfasen som ligger klart över atmosfärstrycket.

Dualpatternkammar används mest på motorer med kasst avgasflöde, läs på Iskycams hemsida han förklarar det här på ett bra sätt!

Mvh Mats
Mats, Linköping, 2002-09-12 - 12:00:55
Mitt eget svar:
Visst måste det vara så!
Insugets stängning och avgasens öppning skiljs ju åt av två hela takter!
Tänkte inte på det! Ibland lurar man sig själv ;^)
Så om man ser det från noll (första takten) så skulle det egentligen vara mert korrekt att säga att vinkeln var runt 250 grader, men eftersom det är lättare att mäta det kortare avståndet så använder man sig av det.


Jag får väl gå in på iskysidan och läsa lite om dual pattern osv.
Klart att jag visste det, bara jag hade använt hjärnsubstansen lite mer :roll:

_________________
Life is a Drag,
Get a Grip!


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: G-town den 2002-09-12 12:34 ]</font>
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Om du trodde att du visste allt om kakmaxlar:
http://www.iskycams.com/glossary.html

Uj,uj,uj vad lite man vet egentligen....
Om jag läser mer nu så vågar jag väl inte starta dyrgripen ens :cry:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

tja Kjelle,

Frågade lite folks på ett annat forum, här är deras svar.

Vill du veta nåt om Gas (NOS) så läs reportaget om Lustgas på Lazzat och har du inte fått svar på dina frågor där (läs tråden 8-10 sidor lång) ställ dom då i tråden Brillko, vet allt som är värt att veta om Lustgas...
http://www.lazzat.nu

Har inte kollat själv, men kanske finns det nått där...

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Uj,uj uj,Passa dig för Brillko!
Han påstår ofta massor av saker stensäkert som kanske inte alltid är så korrekt.
Sedan kan han ha en stick motsatt åsikt ett par månader senare.:roll:

När det gäller lustgas:
Jag har en mer eller mindre tom 50kg:s flaska bak i bussen.
Vi förbättrade vår prestanda med över 1,5 sekunder redan på andra försöket :bang:
Mest för att jag var påläst och köpte rätt grejer med en gång, och visste hur det skulle användas/tunas.
Tyvärr så tyckte aldrig vår gamla växellåda om det ökade effektuttaget....
Läs om lustgas på vår gamla sajt:
http://user.tninet.se/~kaj062b/svarar/svarar.html

Jag ville bara veta lite mer om kamaxlarna som jag har :grin:

Ps! När skall du komma och köpa lite syntetolja av högsta klass till din Italienska symaskin?

Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Det beror ju på vad man får fr Forza rabatt begriper du väl :grin:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Jag gjorde väl ett uttalande om Forzarabatt i somras tror jag?

I vilket fall som helst så har den Nordiska generalagenten gett oss resurssvaga svenskar en alldeles egen rabatt:
Pris i Norge: 145NOK
pris i Sverige: 145SEK

Det blir ju runt 25% redan där!
Men det är klart att du får rabatt!
Sen skall du väl ha Grebbestadrabatt åxå?
Du är ju trots allt en infödd Bohuslänning?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: G-town den 2002-09-12 20:24 ]</font>
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Kjelle,

Jag har lovat att du säkert fixar ett bra "rabatt-pris" på alfapower.nu
Du kanske är intresserad? I så fall får du komma dit och snacka lite för din produkt..

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=738

Du måste regga dig för att kunna posta, men det kan ju vara trevligt för dig att få umgås lite med folk med riktiga bilar som omväxling :grin:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"