Bumpsticks
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Jag har försökt att få svar på detta på andra forum, men som vanligt så får jag försöka att vända mig till expertisen för att få ett vettigt svar
Kamaxlar alltså, jag är ingen motorbyggare, mer en montör, men jag har fått för mig att en lustgaskamaxel och en turbokamaxel har liknande egenskaper?
Vi förutsätter att man bygger två likadana motorer som man tänker överladda på dessa sätt (ja,jag vet att de inte hade sett likadana ut..).
På en lustgaskam så eftersträvar man stor lobe separation, man vill inte ha så mycket överlapp eftersom lustgasen ger ett högt tryck i insuget (känns det igen?), rätta mig gärna om jag har missuppfattat.
Men är inte det en bra egenskap om man vill ladda utav helvete med en avgassnurra? Eller är det nåt annat som man prioriterar?
Stockholm openvinnaren JoCCe (med "hemliga" kamaxlar) :
http://www.banzaimagazine.com/banzai/fe ... e.asp?id=9
Kamaxlar alltså, jag är ingen motorbyggare, mer en montör, men jag har fått för mig att en lustgaskamaxel och en turbokamaxel har liknande egenskaper?
Vi förutsätter att man bygger två likadana motorer som man tänker överladda på dessa sätt (ja,jag vet att de inte hade sett likadana ut..).
På en lustgaskam så eftersträvar man stor lobe separation, man vill inte ha så mycket överlapp eftersom lustgasen ger ett högt tryck i insuget (känns det igen?), rätta mig gärna om jag har missuppfattat.
Men är inte det en bra egenskap om man vill ladda utav helvete med en avgassnurra? Eller är det nåt annat som man prioriterar?
Stockholm openvinnaren JoCCe (med "hemliga" kamaxlar) :
http://www.banzaimagazine.com/banzai/fe ... e.asp?id=9
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Den här länken var ganska kul:
http://www.howstuffworks.com/question229.htm
För den som inte vet hur Hondas VTEC funkar
http://www.howstuffworks.com/question229.htm
För den som inte vet hur Hondas VTEC funkar
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
G-town, i den här tråden på STCS forum står det lite om kammar http://forum.saabturboclub.com/turbo/20498.shtml
Hittade en till kamsida http://www.compcams.com/information/Art ... 01-001.asp
/ Tommi
_________________
Håller med alla utom ZZ vad det gäller kepsen..
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Tommi den 2002-09-12 09:04 ]</font>
Hittade en till kamsida http://www.compcams.com/information/Art ... 01-001.asp
/ Tommi
_________________
Håller med alla utom ZZ vad det gäller kepsen..
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Tommi den 2002-09-12 09:04 ]</font>
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Nu har jag läst på lite själv på compcams sida.
Som jag misstänkte så kräver överladdade motorer högre lobe separation vinkel.
Men enligt dem så använder man dual pattern på lustgas och kompressor motorer, medan turbomotorer funkar bäst med single pattern grind.
Kan någon förklara?
För övrigt kan man läsa att större volym eller högre förhållande mellan vevstakslängd/slag också kräver högre LDA (lope displacement angle).
SOm jag har förstått LDA förut:
Vinkeln mellan topparna på insug och avgasnockarna, jag kör med 112 grader (hade 108 på den mindre motorn), ju mindre vinkel desto mer överlapp.
Denna kunskap verkar vara riktig även nu när jag har läst lite om ämnet
Som sagt, ibland är det bättre att vara lyckligt ovetande och bara köra med skrotet som man har ;^)
Som jag misstänkte så kräver överladdade motorer högre lobe separation vinkel.
Men enligt dem så använder man dual pattern på lustgas och kompressor motorer, medan turbomotorer funkar bäst med single pattern grind.
Kan någon förklara?
För övrigt kan man läsa att större volym eller högre förhållande mellan vevstakslängd/slag också kräver högre LDA (lope displacement angle).
SOm jag har förstått LDA förut:
Vinkeln mellan topparna på insug och avgasnockarna, jag kör med 112 grader (hade 108 på den mindre motorn), ju mindre vinkel desto mer överlapp.
Denna kunskap verkar vara riktig även nu när jag har läst lite om ämnet
Som sagt, ibland är det bättre att vara lyckligt ovetande och bara köra med skrotet som man har ;^)
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Idag har jag två helt egna topics
Nåväl, jag fick det här svaret på ett annat (raggar)forum.
_________________
Life is a Drag,
Get a Grip!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: G-town den 2002-09-12 12:34 ]</font>
Nåväl, jag fick det här svaret på ett annat (raggar)forum.
Mitt eget svar:'Ju mer lobeseparation (större gradantal) desto senare kommer toppen på avgasnocken i förhållande till motsvarande punkt på insugsdito?'
Jovisst, om du snurrar kammen baklänges!
Tänk såhär: under avgastakten ligger avgasloben före insugloben i händelseförloppet. I slutet på avgastakten kommer insugsventilen att öppnas, right? Tiden mätt i vevaxelgrader när båda ventilerna är öppna är överlappet. Mer vinkel mellan loberna ger alltså mindre överlapp!
Överlapp är nödvandigt för god gasväxling på höga varv på sugmotorer därför att man använder sig av 'den utrusande gasmassans tröghet' i headersens primärrör. Detta baksug drar in ny gasblandning via insugventilen under överlappet. Nackdelen är att under låga varv, när inte avgaserna har tillräcklig hastighet för den avstämda pulsdynamiken skall funka, flödar avgaser tillbaka in och fräsch gasblandning ut i avgasröret.
Stora motorer är mer förlåtande i det här avseendet och behöver mer hjälp av avgastuningens positiva egenskaper för att kompensera en relativt lite insugskapacitet.
Kontenta: Stora motorer klarar mycket overlap!
En väl tunad tävlingsmotor har en volymetrisk effektivitet på långt över 100% tack vare avgastuning, detta utan turbo! Med det menas ett tryck i cylindern vid början av kompressionsfasen som ligger klart över atmosfärstrycket.
Dualpatternkammar används mest på motorer med kasst avgasflöde, läs på Iskycams hemsida han förklarar det här på ett bra sätt!
Mvh Mats
Mats, Linköping, 2002-09-12 - 12:00:55
Klart att jag visste det, bara jag hade använt hjärnsubstansen lite merVisst måste det vara så!
Insugets stängning och avgasens öppning skiljs ju åt av två hela takter!
Tänkte inte på det! Ibland lurar man sig själv ;^)
Så om man ser det från noll (första takten) så skulle det egentligen vara mert korrekt att säga att vinkeln var runt 250 grader, men eftersom det är lättare att mäta det kortare avståndet så använder man sig av det.
Jag får väl gå in på iskysidan och läsa lite om dual pattern osv.
_________________
Life is a Drag,
Get a Grip!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: G-town den 2002-09-12 12:34 ]</font>
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Om du trodde att du visste allt om kakmaxlar:
http://www.iskycams.com/glossary.html
Uj,uj,uj vad lite man vet egentligen....
Om jag läser mer nu så vågar jag väl inte starta dyrgripen ens
http://www.iskycams.com/glossary.html
Uj,uj,uj vad lite man vet egentligen....
Om jag läser mer nu så vågar jag väl inte starta dyrgripen ens
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
tja Kjelle,
Frågade lite folks på ett annat forum, här är deras svar.
Vill du veta nåt om Gas (NOS) så läs reportaget om Lustgas på Lazzat och har du inte fått svar på dina frågor där (läs tråden 8-10 sidor lång) ställ dom då i tråden Brillko, vet allt som är värt att veta om Lustgas...
http://www.lazzat.nu
Har inte kollat själv, men kanske finns det nått där...
//mopar
Frågade lite folks på ett annat forum, här är deras svar.
Vill du veta nåt om Gas (NOS) så läs reportaget om Lustgas på Lazzat och har du inte fått svar på dina frågor där (läs tråden 8-10 sidor lång) ställ dom då i tråden Brillko, vet allt som är värt att veta om Lustgas...
http://www.lazzat.nu
Har inte kollat själv, men kanske finns det nått där...
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Uj,uj uj,Passa dig för Brillko!
Han påstår ofta massor av saker stensäkert som kanske inte alltid är så korrekt.
Sedan kan han ha en stick motsatt åsikt ett par månader senare.
När det gäller lustgas:
Jag har en mer eller mindre tom 50kg:s flaska bak i bussen.
Vi förbättrade vår prestanda med över 1,5 sekunder redan på andra försöket
Mest för att jag var påläst och köpte rätt grejer med en gång, och visste hur det skulle användas/tunas.
Tyvärr så tyckte aldrig vår gamla växellåda om det ökade effektuttaget....
Läs om lustgas på vår gamla sajt:
http://user.tninet.se/~kaj062b/svarar/svarar.html
Jag ville bara veta lite mer om kamaxlarna som jag har
Ps! När skall du komma och köpa lite syntetolja av högsta klass till din Italienska symaskin?
Han påstår ofta massor av saker stensäkert som kanske inte alltid är så korrekt.
Sedan kan han ha en stick motsatt åsikt ett par månader senare.
När det gäller lustgas:
Jag har en mer eller mindre tom 50kg:s flaska bak i bussen.
Vi förbättrade vår prestanda med över 1,5 sekunder redan på andra försöket
Mest för att jag var påläst och köpte rätt grejer med en gång, och visste hur det skulle användas/tunas.
Tyvärr så tyckte aldrig vår gamla växellåda om det ökade effektuttaget....
Läs om lustgas på vår gamla sajt:
http://user.tninet.se/~kaj062b/svarar/svarar.html
Jag ville bara veta lite mer om kamaxlarna som jag har
Ps! När skall du komma och köpa lite syntetolja av högsta klass till din Italienska symaskin?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Jag gjorde väl ett uttalande om Forzarabatt i somras tror jag?
I vilket fall som helst så har den Nordiska generalagenten gett oss resurssvaga svenskar en alldeles egen rabatt:
Pris i Norge: 145NOK
pris i Sverige: 145SEK
Det blir ju runt 25% redan där!
Men det är klart att du får rabatt!
Sen skall du väl ha Grebbestadrabatt åxå?
Du är ju trots allt en infödd Bohuslänning?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: G-town den 2002-09-12 20:24 ]</font>
I vilket fall som helst så har den Nordiska generalagenten gett oss resurssvaga svenskar en alldeles egen rabatt:
Pris i Norge: 145NOK
pris i Sverige: 145SEK
Det blir ju runt 25% redan där!
Men det är klart att du får rabatt!
Sen skall du väl ha Grebbestadrabatt åxå?
Du är ju trots allt en infödd Bohuslänning?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: G-town den 2002-09-12 20:24 ]</font>
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Kjelle,
Jag har lovat att du säkert fixar ett bra "rabatt-pris" på alfapower.nu
Du kanske är intresserad? I så fall får du komma dit och snacka lite för din produkt..
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=738
Du måste regga dig för att kunna posta, men det kan ju vara trevligt för dig att få umgås lite med folk med riktiga bilar som omväxling
//mopar
Jag har lovat att du säkert fixar ett bra "rabatt-pris" på alfapower.nu
Du kanske är intresserad? I så fall får du komma dit och snacka lite för din produkt..
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=738
Du måste regga dig för att kunna posta, men det kan ju vara trevligt för dig att få umgås lite med folk med riktiga bilar som omväxling
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"