CART kopplar bort antispinn
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Läser Pook min hjärna? Man kan nästan tro det när manläser nyheten om att CART kommer att skippa TC nästa år eftersom Cosworht blir ensam leverantör. Bra beslut. I nyheten fälls en kommentar om att varvtalbegränsingen kanske ger lite tristare racing. Om det är 700 eller 850 hästar spelar inte så stor roll enligtmin mening. Det som avgör om racingen blir kul att titta på är däckens egenskaper. Inte heller där bör CART ha något problem att komma överens om vad man vill ha från Bridgestone. Med lite sämre grepp i däcken bör det inte bli någon större skillnad mellan 700 och 850 hästar. En annan fördel med att bara ha en däcklevernatör är ju att de kan leverera hårda däck som inte ger en massa gummirester utanför idealspåret. Vi bör se betydligt fler omkörningar nästa år om CART genomför dessa förändringar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sollentuna
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Här kan man fundera lite grann över hur snabbt besluten fattas jämfört med F1. CART kommer att överleva, det är min fasta övertygelse. Förhoppningsvis kommer serien tillbaka i samma fina form som i mitten på 90-talet.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Om man kan gömma antispinn i datorer och mjukvaror, så borde man kunna hitta dom. Om FIA ville så skulle dom kunna bygga upp en organisation och ett regelverk som gör att det blir mycket svårt att fuska med antispinn. Men det kostar mycket och tar tid och det orkar man väl inte med. Det funkar ju så bra som det gör, varför ändra nåt. Det kostar ju bara pengar.
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror på en framtid för CART. Att man är lyhörda för snabba förändringar borgar gott. Om bara tank/depåstopps regeln försvann vore det bra.
Sen har kanske inte alla beslut vart bra långsiktigt. Men man ska inte förakta att de största CART-evenemangen går utanför USA. För att få upp intresset i USA krävs några Amerikaner och ett eller ett par stora oval-lopp Daytona tex vore väl inte fel
När CART började var det bara en lansvägsbana på programmet har jag för mig. Watkins Glen.
Den stora fördelen för IRL är just att alla lopp går i USA, men även IRL ska ju börja köra utomlans nu.
Tv-mässigt vet jag inte hur stora skillnaderna är, men Speedtv har iaf högre tittarsiffror än ESPN hade förra året. Publikmässit är inte IRL i närheten av CART om man räknar bort Indy 500.
Sen har kanske inte alla beslut vart bra långsiktigt. Men man ska inte förakta att de största CART-evenemangen går utanför USA. För att få upp intresset i USA krävs några Amerikaner och ett eller ett par stora oval-lopp Daytona tex vore väl inte fel
När CART började var det bara en lansvägsbana på programmet har jag för mig. Watkins Glen.
Den stora fördelen för IRL är just att alla lopp går i USA, men även IRL ska ju börja köra utomlans nu.
Tv-mässigt vet jag inte hur stora skillnaderna är, men Speedtv har iaf högre tittarsiffror än ESPN hade förra året. Publikmässit är inte IRL i närheten av CART om man räknar bort Indy 500.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det kanske svänger helt så att toppstallen och förarna flyttar över till IRL medan B-stallen och B-förarna (=amerikanerna) tvingas över till CARTOn 2002-09-05 15:16, AndersF1 wrote:
Faran för IRL är väl att de får en massa brassar och andra icke-amerikaner på topp, vilket gör att de om några år är i samma sits som CART hamnade i, men på en lägre nivå.
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ja, stämmer detta är det ytterligare ett tjog spikar i kistan helt klart.On 2002-09-05 14:34, jajo wrote:
Jaha, jag läser nu att Green och Ganassi går till IRL. Nu tror jag loppet är kört för CART. Nästa år är CARTs sista säsong. Tack för det j-a kaffet.
/Jan
Förstår inte var det gick fel, serien var så bra under 90-talet ändå.
/Martin
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Det som gick fel, eller det som är fel, är ju det där racet, Indy 500. Det loppet är ju totalt överskattat i USA och när IRL tog med sig det så var ju CART egentligen redan på väg utför. Sen sköttes det ju vansingigt dåligt under några år med höjd punkt föra året.
Tror nog trotts allt att CART kan överleva om det inriktar sig på den internationella marknaden. Om de kan ta över en del av de banor som F1 lämnar i Europa så tror jag att de kan nå en stor publik.
Tror nog trotts allt att CART kan överleva om det inriktar sig på den internationella marknaden. Om de kan ta över en del av de banor som F1 lämnar i Europa så tror jag att de kan nå en stor publik.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att Green går till IRL har ju inte varit nån hemlighet, inte heller att Ganassis sympatier har legat åt samma håll. Alltså ingen överraskning för CART. Inga problem, nya team kommer att ställa upp. Drömmen vore ju om PEnske kunde komma tillbaka. Kanske möjligt med en annan finasniär än Marlboro bakom en CART-satsning i så fall. BÅde CAstroneves och De Ferran har ju sagt att de föredrar CART framför IRL.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
Instämmer till fullo... Att samtliga förare enligt uppgift lätt tog sig igenom Eau Rouge med fullt spjäll senast på kvalet är fakta nog. F1 liknar mer TV-spel nu än RACING. CART:s snabba beslut för att få till riktig RACING igen välkomnas....On 2002-09-05 14:06, ANFRAN wrote:
Bra. Utvecklingen i F1 är inte annat än pinsam. Antispinn, växlingar med automatik. Det enda som saknas är låsningsfria bromsar. Sen kan världens bästa förare göra upp under riktiga pensionärsförhållanden.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag tycker nog det är stora problem. Att Penske, Ganassi och Green lämnar CART är ju ungefär som om Williams, McLaren och Jordan lämnar F1.On 2002-09-05 22:24, JTarnstrom wrote:
Att Green går till IRL har ju inte varit nån hemlighet, inte heller att Ganassis sympatier har legat åt samma håll. Alltså ingen överraskning för CART. Inga problem, nya team kommer att ställa upp. Drömmen vore ju om PEnske kunde komma tillbaka.
Man får verkligen hoppas det strömmar in nya team nu, men det ekonomiska läget är ju inte det bästa att hitta stora sponsorer i. Redan 18 bilar är för på tok för få.
Fast stora stall har ju lämnat F1 förr och F1 har kommit tillbaka, låt gå efter en downperiod.
/Martin
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Eller att det numera finns ordentliga avåkningszooner av asfalt som inte gör kurvan lika farlig. Ingen som kissar på sig i kompressionen längre eftersom ett halvt däck utanför banan inte spelar ngn roll.On 2002-09-06 09:28, Cuscino wrote:Just detta beror nog snarare på däcksutvecklingen. TCn jobbar nog inte i en fullfartsböj som ER.On 2002-09-05 23:07, Superfan wrote:
Att samtliga förare enligt uppgift lätt tog sig igenom Eau Rouge med fullt spjäll senast på kvalet är fakta nog.
Troligtvis en kombination.
/Martin
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I USA ar det svårare att få en plats i NASCAR an i CART så kan inte Kenny få en CART sits så har han inte en chans på en NASCAR sits. Mojligen kan han få gora några enstaka inhopp i en BUSCH bil om han har tur ...On 2002-09-05 22:53, jajo wrote:
Kenny får i bästa fall köra NASCAR om han stannar hos Ganassi och blir inkallad till 500an i Maj. Men jag tror han byter stall till CART och hjälper till med lite konstgjord andning nästa år. Dixon är på gång och stannar hos Ganassi. Junqueira vill till F1 men får vänta.
/Jan
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Enligt den här artikeln verkar det inte hugget i sten än:On 2002-09-05 14:34, jajo wrote:
Jaha, jag läser nu att Green och Ganassi går till IRL. Nu tror jag loppet är kört för CART. Nästa år är CARTs sista säsong. Tack för det j-a kaffet.
/Jan
http://www.speedtv.com/auto/?lvl=3a&cat=20&id=3213
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Skulle det göra nåt om CART dog ut och IRL tog vid, egentligen?
Skillnaden idag är väl huvudsakligen förarkvaliteten och att IRL bara kör ovaler. Om de bästa CART-stallen byter till IRL så blir klassen på förarna bättre. Och ovallopp är enligt min mening klart roligare än CART-racing mellan cementblock på guppiga stadsbanor.
Skillnaden idag är väl huvudsakligen förarkvaliteten och att IRL bara kör ovaler. Om de bästa CART-stallen byter till IRL så blir klassen på förarna bättre. Och ovallopp är enligt min mening klart roligare än CART-racing mellan cementblock på guppiga stadsbanor.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00